در مورد لیتیوم چی می دانید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79844 منبع: پرینت

در حال حاضر بیشترین مقدار لیتیوم جهان در کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا و شیلی استخراح می شود. در مورد موجودیت ذخایر لیتیویم افغانستان تا دهه گذشته تحقیقات اندک صورت گرفته بود اما در سالیان اخیر در مورد موجودیت ذخایر بزرگ لیتیوم در افغانستان زیاد می شنویم. گفته می شود که در ولایات هرات، فراه و غزنی ذخایر سرشار لیتیوم موجود است و اخیراً یک مقام ارشد گفته است: یک معدن بزرگ لیتیوم در مناطق شرقی افغانستان نیز کشف شده است.

لیتیوم چیست و چه کسی آن را کشف کرد؟
لیتیوم یک عنصر کیمیاوی بوده، سمبول کیمیاوی آن Li و شماره اتمی آن 3 است. برای نخستین بار در سال 1800 میلادی توسط شیمیدان و سیاستمدار برزیلی خوزه بونیفاسیو دو اندرادا ای سلوا ( José Bonifácio de Andrada e Silva) در یک معدن سویدن کشف شد. با آنکه شیمیدان ها و فیزیک دان های جهان در مورد لیتیوم تحقیقات را انجام دادند اما تا اوایل قرن بیستم از لیتیوم به پیمانه وسیع استفاده نشد.

لیتیوم چه خصوصیات دارد؟
لیتیوم نسبت به سایر فلزات با انرژی کمتر و به سادگی با آب تعامل می کند و مانند سایر فلزات یک هادی خوب جریان برق بوده، دارای عکس العمل فوق العاده است. روی همین دلیل بود در سال 1939 میلادی، با تغییر شکل دادن لیتیوم به هیلیوم، انسان به نخستین عکس العمل هستوی دست یافت و ارتباط عنصر لیتیوم با فیزیک اتمی یک امر ناگسستنی شد.

از لیتیوم در کدام موارد استفاده می شود؟
امروز از عنصر لیتیوم در تولید شیشه، عدسیه های اوپتیک، مواد سرامیک، محصولات برقی و الکترونیکس و به خصوص بطری های لیتیوم آین استفاده می شود.

از لیتیوم هیدرواکسید در روغن های مقاوم در برابر درجه حرارت بلند، صنایع ذوب و ولدنگ کاری فلزات و سایر صنایع کیمیاوی نیز استفاده می شود. چون لیتیوم با جرقه های درخشان و رنگین می سوزد از آن در مواد آتشبازی و فشنگ ها استفاده می شود.

لیتیوم هیدرواکسید، کربن دی اکسید را جذب می کند، بناً از لیتیوم هیدرواکسید و لیتیوم پاراکسید در پاکسازی جریان هوا و گاز صنایع تولیدی استفاده می شود اما مهمترین استفاده از عنصر لیتیوم در عرصه فضایی و نظامی است، از عنصر لیتیوم به مثابه مواد سوخت جامد در راکت های هوایی و تروپیدوهای بحری و ساختن بمب هایدروژنی و بمی اتمی استفاده می شود.

جالب این است که عنصر لیتیوم در طبابت هم استفاده وسیع دارد. از لیتیوم برای تداوی افسردگی ها و بیماری های روانی، مریضی های عصبی و سایر امراض هم به پیمانه گسترده استفاده می شود.

به این ترتیب موارد متعدد و متنوع استفاده از لیتیوم این عنصر را به یک ماده خیلی مهم و مورد نیاز جهان صنعتی مبدل ساخته است.

اگر ذخایر سرشار لیتیوم واقعا در افغانستان کشف شده باشد، در شرایطی که همه جهان به آن نیاز دارد، بهره برداری مسوولانه و مدیریت سالم استخراج و استفاده از آن می تواند اقتصاد و زندگی مردم افغانستان را از بیخ و بن دگرگون سازد.


هژبر شینواری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همان کارتونیست معروف هژبر است؟ به هرصورت از موضوع جالب و خواندنی شما جهان سپاس.
پردیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است