چرا این بشر، به جاسوسی متهم شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79828 منبع: پرینت

در باب شخصیت و رفتار سیاسی بشر دوست وقت دیگری می نویسم، اکنون اما نزاع لفظی میان او و وزیر دفاع در صدر مباحث است. در این درگیری لفظی هردو اتهاماتی را رد و بدل کرده اند که هیچکدام ارزش بررسی را ندارد. نه بسم الله محمدی سخنگوی ملاعمر است و نه بشردوست جاسوس هیچ کشور بیگانه ای. به هر دوی آنان هر اتهامی بچسبد، این دو برچسب نمی چسبد.

کارنامه سیاسی بشردوست گواه آن است که او یک سیاستمدار هزاره گرا و حتی هزاره دوست نیست اما هزاره هست. در جنگ های دهه هفتاد در حالی که تمام امکانات مالی و استخباراتی کشور همسایه در اختیار مسعود بود و از جامعه هزاره به جز محقق کسانی که امروز در کنار عبدالله قرار دارند در کنار مسعود قرار داشتند اما وی تلاش پیگیری را برای خدشه دار کردن چهره نهضت عدالتخواهی و وابستگی به خرج داد. او تلاش وافری کرد تا مزاری را مزدور بیگانه و نهضت عدالتخواهی غرب کابل را به اتهام وابستگی به بیگانه ای که خود همه امکاناتش را در اختیار داشت، رسوا کند.

در گفتگوی لفظی ای که سال پار میان محقق و امرالله صالح نیز در گرفت، صالح با وقاحت تمام وی را جاسوس بیگانه خواند و حتی اظهار کرد که می داند محقق ماهانه چقدر و از کدام کشور برای اداره امور تلویزیون و حزبش می گیرد اما فردای آن روز با پررویی تمام در ضیافت عطا محمد نور در کنار محقق نشست. البته این درگیری لفظی بدان جهت روی داد که صالح در نوشته ای تمام جامعه هزاره افغانستان را متهم به مزدوری کرده بود.

مسعود هرچند سه سال تمام غرب کابل را کوبید و فاجعه افشار را آفرید اما در جنگ روانی علیه مزاری و مردمش شکست خورد و نتوانست افکار عمومی را در وابستگی نهضت عدالتخواهی به بیگانگان قانع کند. این شکست، عقده ای را در ذهن وابستگان شورای نظار کاشته است که هر از گاهی سر باز می کند و طرف آنها هر هزاره ای که باشد، متهم به جاسوسی می شود، حتی اگر آن هزاره بشردوست باشد که به جز بشر هزاره هر بشر دیگری را دوست می دارد اما از دید یک شورای نظاری با سابقه بشردوست متهم است، چون هزاره است. هزاره ها همه متهم اند، حتی اگر محقق باشد که تمام وجود و حیثیت سیاسی خود را در اختیار آنان نهاده است.


جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره در طول تاریخ کشور مزدوری هیچ کسی راانجام نداده است اگر کسی ادعایی بر خلاف این دارد مدرک و سندش جز ادعا چیزی دیگری نیست.

>>>   واقعآ راست گفتی

>>>   در مورد داکتر بشردوست همه چیز فرق می کند! او هرگز از هیچکس جانبداری نکرده! که بخواهند به جرم هزاره بودن به نسبتی یا حرکتی متهمش کنند. اوصدای ملت زبان بریده و قربانی شدهء ماست اعم از تاجک و پشتون و هزاره و اوزبیک و...همه وهمه. پس خفه اش نکنید!

>>>   هزاره در طول تاریخ این کشور قوم گرا همیشه مظلوم بوده وتنها دلیلش هم اینست که هزاره وشیعه است ولی با تمام مظلومیت هیچگاه از خود نقطه ضعفی درمقابل ظالمان نشان نداده

>>>   سلام علیکم !
کسانی که جاسوس نیستند پکول می پوشند که لباس ملی افغانستان است. مگر نه؟

>>>   حیران بمانی به این وزیر بی کفایت و کوچه ای. زنده باد بشردوست که همیشه واقعیت های تلخ را بیان کرده است ولی افسوس وصد افسوس که در شرایط فعلی راست گو شنو ندارد
هیچ کج هیچ راست نپذیرد
راست کژ را براست برگیرد.
بیطرف

>>>   دیگران هرچه بخواهند آزادند که بگویند ولی مقامات بلند رتبه برای هر کلمه گپ خود باید ثبوت بیاورند در غیر از آن هر چه بگویند برای ملت غیر قابل قبول میشوند . هیچ کس حق ندارد بر هویت و اصالت فردی کسی توهین کند حتی اگر آن شخص بی دین باشد معیار سنجش هر فردی به کارکردهایش باید مقایسه شود نه با مدارک کاپی شده اش. شایسته است بدانید اگر همه به جای تحقیر کردن یکدیگر دوست و دشمن خود را بشناسیم دیگر نیازی نخواهد بود برای کسی و یا کشوری دیگر غلام و اجیر شویم. امروز بد بختانه همه ی ما و شما به گونه ای اسیر غلامی میکنیم و نباید شک کرد که اجیر شدن حتما نیاز به یک ریسمان به گردن نیست بلکه ما و شما در داخل وطن خود از خود بی خبر هستیم و پلان های ما امروز توسط بریتانیا و امریکا و پاکستان و ایران نوشته و اجرا میشه و افسوس که چه ملت نا آگاهی هستیم.
مولانا رفیق الله وطن خواه

>>>   بدون شک جامعه هزا ر ه در طوف ل سه ده گذشته ، د ر ز مینه ها ی مختلف، سیاسی ، اقتصادی بخصوص بعد فرهنگی پیشر فت ها ی شگفت د ا شته ا ست ، ا ما جنا ب خلیلی و محقق با تحریک احسا سا ت. نژ ا دی مرم عوا م و در انحصا ر د ر آ و ر د نی منا بع ا قتصا دی تحت عنوان رهبر ی قوم هزا ر ه ، ا ز شا یسته سا لا ر ی جلو گیری می کنند و می خوا هند تآ زند ه هستند دیگران را با آ نکه ا ز هر نظر ا ز انها بر تری ، د ا ر ند .بخصوص خلیلی که فر د کم سوا دو بی خا صیت ا ست ، بعنو ان رهبر قوم تبارز کند . این یک واقعیت است که مر د م ما با آن مواجه هستند ، ا حمد ی .

>>>   بشردوست دیوانه است.

>>>   بشردوست شخص بی کبر و جذبه خدمت دارد اما اندکی بی تحمل وزود آشفته میشود. بخیال اینکه سخن حق را ابراز کرده خود را بی عزت و مورد ملامتی قرار میدهد. حالی بشر دوست ضاحب ! دمه داری بیان حقوق ملت بر تو عائد نمی شود. بگزار که دیگران چی طنبور میزنند؟
یک مخلص بشردوست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است