سفیر ترکیه با معاون وزارت خارجه کشور دیدار کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79811 منبع: پرینت

عتیق الله عاطفمل معاون اداری وزارت خارجه کشور، اسماعیل آراماز، سفیر جمهوری ترکیه مقیم کابل را غرض ملاقات در دفتر کار خویش به حضور پذیرفت.

به گزارش وزارت خارجه، در ابتدا، معاون اداری وزارت خارجه ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با سفیر جمهوری ترکیه مقیم کابل، تصویب کابینه جدید ترکیه از جانب پارلمان آن کشور را به سفیر ترکیه تبریک گفت و از همکاری و مساعدت های کشور دوست ترکیه در بازسازی افغانستان طی ۱۳ سال گذشته، سعی و تلاش صادقانه و صمیمانه آن کشور در تامین صلح و نقش فعال جمهوری ترکیه در نشست های مهم راجع به صلح و تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی با افغانستان سپاس گزاری نمود.

قابل تذکر است که هدف مهم این دیدار موضوع عدم همکاری در مورد سهولت لیلیه برای 501 محصل افغانستانی در آن کشور بود.

محترم عاطفمل مشکل یادشده را که قرار است برای سال های 2014 و 2015، محصلان متذکره افغانستانی جهت فراگیری تحصیلات عالی به ترکیه بروند، را یادآوری نمود. گفتنی است که جانب ترکیه به سبب افزایش 25 درصدی تقاضای محصلان داخلی برای فراگیری تحصیلات عالی در آن کشور و همچنان 25 درصد درخواستی های محصلان کشورهای دیگر جهان نیز از ترکیه، از فراهم آوری سهولت خوابگاه برای محصلان افغانستانی که پول شان را نیز جانب افغانستانی تادیه می نماید، معذرت خواسته و تذکر داده اند که بعد از این مسوولیت فراهم آوری لیلیه در آن کشور را جانب افغانستانی به عهده گیرند، بحث و گفتگو نمودند.

جناب عاطفمل افزود: ما امیدواریم جمهوری ترکیه کمک های سخاوتمندانه خویش را در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ادامه داده و به خصوص در مورد افزایش بورسیه های تحصیلی برای محصلان و فراهم آوری تسهیلات بیشتر برای محصلان افغانستانی در آن کشور و رفع محدودیت ها در بخش صدور ویزا برای افغانستانی ها نیز، همکاری نماید و به خصوص در مورد مشکل 501 محصل افغانستانی که قبلاً جانب ترکیه در مورد تهیه و فراهم آوری در بدل فیس معین که از جانب دولت افغانستان تادیه می گردد، مقامات محترم و ذیربط تجدید نظر نموده و در ضمن به همکاری های دوستانه و همیشگی خویش ادامه دهد.

در مقابل، محترم آراماز با اظهار قدردانی از فرصت ملاقات با معاون اداری به اهمیت روابط برادرانه میان کشور متبوع اش و جمهوری اسلامی افغانستان تاکید نمود و افزود: جمهوری ترکیه نیز افغانستان را دوست خوب خویش دانسته و برای همکاری ها با این کشور در ساحات مختلف به خصوص اعمار دانشگاه مشترک افغان، ترک تحت عنوان مولانا جلال الدین بلخی در افغانستان، تجهیز شفاخانه آتاترک و همچنان علی آباد در کابل تعهد دوامدار دارد.

وی تعهد نمود که سفارت آن کشور مقیم کابل تلاش می ورزد تا در راستای رفع محدودیت ویزا برای شهروندان افغانستان تلاش همه جانبه انجام داده و با مقامات آن کشور در میان گذارد. همچنان ایشان وعده نمود تا موضوع پذیریش 501 محصل افغانستانی در لیلیه های آن کشور با مقام های کشور خویش شریک ساخته از نتیجه، مقام های افغانستانی را در جریان قرار دهد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است