دولت جدید کار خود را با گدایی آغاز می کند
از یک طرف می گویند که خزانه خالی است و پول نان شب سربازان خود را نداریم از طرف دیگر می گویند برای ماه های آینده بحران را مدیریت می کنیم! اگر شما توان مدیریت بحران را داشتید چرا بحران مالی آن هم به این وسعت به وجود آمد که توان تهیه نان سربازان خود را نداشته باشید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۵    ۱۳۹۳/۶/۲۷ کد خبر: 79807 منبع: پرینت

در حالی که همه چیز برای انتقال قدرت از دولت کرزی به دولت جدید که قرار است تحت نام " دولت وحدت ملی" شکل گیرد، آماده و مهیا شده و تنها منتظر اعلام نتیجه ی نهایی از سوی کمیسیون انتخابات هستیم، عده ای از مقامات بلندپایه ی دولتی این بار ساز مخالف خود را از طریق دیگری کوک کرده اند.

در یکی دو ماه اخیر که صحبت از میانجیگری آمریکا به میان آمده به یکبار بحث کمبود شدید بودجه نیز از سوی مقامات وزارت مالیه مطرح شده که ظاهرا بسیار هم شدید می باشد.

مدیر کل خزانه داری وزارت مالیه طی سخنانی اظهار داشته که دولت مرکزی افغانستان با کمبود شدید بودجه دست به گریبان است زیرا طی سال جاری میلادی صدها میلیون دالر اعتبار ذخیره‌ای که به آسانی قابل دسترسی بوده را خرج کرده است.

به گفته ی این مقام مسوول دولت ماه سپتامبر به سختی می تواند حقوق بیش از 500 هزار کارمند را در مرکز و ولایات پرداخت کند. وخامت اوضاع به حدی است که وی هشدار داده اگر هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی نشود، ممکن است هزینه هایی نظیر سوخت برای موترهای دولتی متوقف شود و حتی هزینه های لازم برای تهیه ی غذای بیش از 350 هزار سرباز ارتش و پولیس ملی تامین نشود.

هرچند که معاش سربازان ارتش و پولیس ملی قطع نخواهد شد زیرا حقوق آنها مستقیما از سوی نیروهای ایتلاف پرداخت می شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما نگرانی عمده درباره پرداخت معاش کارکنان دولت در ماه اکتبر است چون که خزانه ی دولت به طور کامل خالی شده است.

این سخنان در واقع بیانگر آن است که با نزدیک شدن ضرب الاجل پرداخت حقوق ماه اکتبر، چالش‌های مالی افغانستان بسیار حیاتی شده است و دولت نیاز مبرم دارد تا آمریکا و حامیان بین‌المللی طی 5 تا 6 روز آینده میزان 537 میلیون دالر به کابل کمک کنند. آن هم بصورت فوری طی همین چند روز آینده!

شما انصاف دهید: دولتی که سیزده سال تمام امور کشور را بر عهده داشته، با این همه درآمد داخلی و عواید گمرکی و هزار یک منبع کمک بین المللی، چرا نباید توان تامین پرداخت یک ماه معاش کارکنان خود را داشته باشد؟ مثال ما شده است مثال آن بچه یتیمی که هر شب برای تهیه ی نان خود دست گدایی به سوی دیگران دراز می کند. با این تفاوت که او از سر ناچاری این کار را می کند و دولتمردان ما از روی نادانی.

البته مقصر صددرصدی مقامات کابل نیستند. چرا که مقامات سفارت آمریکا در کابل نیز از این موضوع به روشنی آگاه می باشند و جناب رییس جمهور و دو نامزد درباره حل این بحران گفتگوهای مفصلی را طی چند روز گذشته انجام داده اند و وعده کرده اند که در تلاش هستند تا راههایی برای کمک به دولت جدید افغانستان به منظور برطرف کردن برخی چالش‌ها و اولویت‌هایش با استفاده از منابعی که پیشتر اختصاص داده شده‌اند پیدا کنند.

مقامات سفارت آمریکا گفته اند که مشکلات بودجه‌ای افغانستان نیازمند تخصیص اعتبارات جدیدی از سوی کنگره نیست و بدون ذکر جزییان بیان داشته اند که منابع مالی را تامین می کنند البته به شرطها و شروطها.

جالب اینجا است که همین مقامات وزارت مالیه افغانستان نیز با اظهار خوش بینی، تصریح کرده اند که اگر مشکلات مالی همین چند ماه برطرف شود، این بحران مالی به سال آینده کشیده نخواهد شد و قانونگذاران پیش از پایان بودجه سال آتی اولویت هایشان را مجددا تنظیم خواهند کرد یعنی اگر امریکا 537 میلیون دالر پرداخت کند، مقامات مالی افغانستان می توانند بحران را مدیریت نمایند!!!

اینکه به قول معروف چه کاسه ای زیر نیم کاسه ی این مقامات داخلی و خارجی است، خدا می داند. از یک طرف می گویند که خزانه خالی است و پول نان شب سربازان خود را نداریم از طرف دیگر می گویند برای ماه های آینده بحران را مدیریت می کنیم! اگر شما توان مدیریت بحران را داشتید چرا بحران مالی آن هم به این وسعت به وجود آمد؟ حتما می گویید به طول انجامیدن انتخابات سبب ایجاد بحران شده است، شما چرا سبب شدید تا دولت آینده کار خود را با گدایی آغاز کند؟

آنچه مسلم است و بارها به آن اشاره شده اینکه آمریکاییها در ایجاد و رفع بحران مسبب اصلی هستند. آنها بودند که طی سیزده سال گذشته هروقت که خواستند دست و پای دولت را بستند و هروقت که صلاح دیدند دولت کرزی را در گشایش گذاشتند. اما اینکه در بحبوهه انتخابات سخن از نبود بودجه و خزانه ی خالی به میان آمده، قطعا برای گرفتن امتیاز از دولت آینده است.

دولت وحدت ملی (البته اگر تشکیل شود) ناچار است در ابتدای کار خود برای اینکه با بحران بی غذایی و بی سوختی مواجه نشود، از دولت آمریکا تکدی گری کند و احیانا اگر کاخ سفید مطلبی را هم تقاضا کرد، بپذیرند. که البته خالی از اشکال است زیرا آنها طی این سیزده سال به اندازه کافی امتیاز گرفته اند این موضوع هم بالای آن امتیازها.

در این میان فقط مردم بیچاره ی ما باید بند بند وجودشان هر روز با انتشار چنین اخباری بلرزد تا همان لقمه نان هم از گلویشان به آسانی فرو نرود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حالا باید ازآنان که وعده هفت میوه را واینک اگرخدای ناکرده کشوربسوی بهران برود تادوسال قادرهستند که گوشت پلو به ملت بدهند پرسیده شود که هنوزکه هیچی نشد وزارت خانه مانند مالیه ،وزارت تجارات ،وزارت کارواموراجتماعی .....و+تمام اقشارجامعه نگران هستند لطفاٌ جناب آقای کرزی صاحب هفت میوه وگوشت پلو ازخودتان باشد فقط اگرمردانه گی دروجود تان است یک زمینه سازی کنید که مردم نان شب روزخود را به راحت پیدا کنند .
محمد ق .ازکابل

>>>   دولت وحدت ملی پیش از پیش ترتیب شده بود سیاست امریکایی ها این بار رنگی دیگر داشت.
می پذیریم که زیر کاسه نیم کاسه است اما این بار افغانستان را به دنیا یک کشور ناتوان در مسال داخلی شان وانمود کردند.
و امروز متاسفانه ما غیرتی ها از دست خاینین گدا مشور شدیم.
متاسف هستم هستم بر حال کشورم .. خداوند جزای تان را بزوترین وقت بته تا بفامید قهر غضب خداوند را ..
ضیآ دهلی

>>>   شما انصاف دهید: دولتی که سیزده سال تمام امور کشور را بر عهده داشته، با این همه درآمد داخلی و عواید گمرکی و هزار یک منبع کمک بین المللی، چرا نباید توان تامین پرداخت یک ماه معاش کارکنان خود را داشته باشد؟ مثال ما شده است مثال آن بچه یتیمی که هر شب برای تهیه ی نان خود دست گدایی به سوی دیگران دراز می کند. با این تفاوت که او از سر ناچاری این کار را می کند و دولتمردان ما از روی نادانی.

جمله بالا از متن برداشت شده. من با کسانی که حساب 2 + 2 مشود 4 سخن مگویم با دیگران کاری ندارم . قبل از 13 سال دولت کشور کدام عایداتی نداشت و تنها نام یک کشور را داشت. بعد از تشکیل حکومت مرکزی با کمک ملل متحد و گمرکی وتکس و غیره افغانستان صاحب عایدات شد اما نویسنده یادش رفته که این را یاد آور شوه که مصرف در افغانستان چند برابر کشورهای دیگر است چرا که هزینه های تشکیل و تجهیز و آموزش اردو و امنیت و... هزینه ها و مصرفهای زیادی را برای کشور در بر داشته است.
اینها مقدمه ی کوتاهی از اوضاع کلی کشور است اما در باره کسری بودجه باید گفت که کشور سالانه میزان بودجه خود را تعیین مکند قسمی که سالانه بودجه کشور به پارلمان جهت بررسی ارایه مشود . بودجه سال 1393 هم طبق روال گذشته ارایه شد اما در این بودجه کشاله دار شدن انتخابات و همچنان افزایش حملات تروریستی طالبان و پاکستان پیش بینی نشده بود . به واقع باید گفت که طولانی شدن انتخابات توسط عبدلله و تیمش برای شفاف سازی هزینه های هنگفتی به کشور تحمیل کرد از طرف دیگه پاکستان موقعیت را برای فشار بر کشور مهیا دید و توسط مزدوران طالب خود حملات خود را افزایش داد و این باز هم خسارتهایی به کشور وارد کرد قسمی که کشور را با کمبود بودجه مواجه ساخت.
طولانی شدن انتخابات عامل اصلی کسری بودجه است و تاوان این کسری را مردم باید پس بدهند و کسانی که عامل بحران شدند باز هم مثل همیشه روانه کاخهای خود بدون هیچ کدام مشکل مالی و جانی خواهند شد.

>>>   بدا به حالت ملت ذغیم هایش در رقابت های ساختن شهرک ها ، قصرها درداخل و خارج کشور و تجمع سرمابه برای هفت نسل خود باشد و چون فرعون تصورکند که برای ابد زنده است و همین قدرت جاه جلال اش باید برای همیش باشد مانند اعطامجمد نور بگوید که مقام ها مطابق به میل ما تقسیم گردد درغیران افغانستان را به اتش میکشانم به این جناب میگویم یک بار به گذشته هایت نظرکن چه داشتی و اکنون چه نداری چه چیز جناب را به هوا ساخته است مگر مرگ را فراموش کرده اید ایا فکرمیکنید که برای چه قدروقت دیگر زنده هستید که درپی تصاحب قدرت و تجمل دنیای دیوانه شده اید دراخر امر چه چیز را باخود خواهدبرد مثل قسیم فهیم که خوراک اسپ اش کیله بوداما فکرنکرده بود پست را که اشغال کرده است امانت ملت است و روزحشر درحضور الله ج جواب دادنی است اما اخر کارش چه شد شما هم مطمئن باشید که چواب غروریت هایت درمقابل ملت و الله ج خواهد داد

>>>   نظر دهنده { چهارم}!
شما فرموده اید که طولانی شدن انتخابات توسط عبدالله وتیمش برای شفاف سازی هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل کرد. من حدس میزنم که شما از بینائی یک چشم بکلی محروم بوده و همچنان فاقد عقل سلیم که واقعیت را بیطرفانه درک و بیان کنید میباشید. دعاء میکنم رب العلمین چشم دیگر شما را هم از نعمت دید{نور} محروم و عقل نیمه مختل شما را بکلی مختل بگرداند. چرا ؟ چرا ؟ بخاطر اینکه از حقیقت بد بختی انتخابان و طولانی شدن آن چشم پوشی کرده یعنی حقیقت را پنهان نمودید. نگفتید که تقلب اشزفغنی و چاق کردن گوسفند ها از طرف خائن ملی آقای آمرخیل برای برنده شدن اشرفغنی انتخابات را به این رسوائی طولانی خجالت آور هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل کرد.
ح.م{نجرابی}


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است