اعضای پارلمان مشغول دکانداری و فساد
مردم از اقوام مختلف در شهرها و مناطق مختلف کشور بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، تبعیض قومی و نژادی مشکل افراد به ظاهر تحصیلکرده و رده بالای سیاسی است 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۴    ۱۳۹۳/۶/۲۶ کد خبر: 79789 منبع: پرینت

کشور افغانستان گذشته ی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. بیش از سه دهه جنگ در این سرزمین بسیاری از زیرساخت ها را از بین برده است و مردم در فقر و بی سرنوشتی روزگار می گذرانند. پس از سقوط طالبان و تشکیل حکومتی با شعار دموکراسی امیدواری زیادی در بین مردم برای داشتن آینده ای متفاوت از گذشته ایجاد گردید. نهادهای نوبنیادی مانند پارلمان که اعضای آن به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می شوند این باور را تقویت کرد که در جریان بهبود وضعیت می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. عملکرد پارلمان در طول این 13 سال اما نتوانسته است آن طور که شایسته است قناعت مردم را حاصل کند.

حشمت غنی احمدزی در برنامه باز نگاه گفت: وقتی لوی جرگه اضطراری تشکیل شد فیصله شد که 72 دو تن یک پارلمان موقت را تشکیل دهند تا مردم نسبت به پارلمان و عملکرد آن آشنایی حاصل کنند.

وی در مورد شرط سواد و تحصیلات اعضای پارلمان گفت: به باور من از تجربه ی عملی تعدادی از اشخاصی که در عرصه های گوناگون جهاد و مبارزه حضور داشتند می توان استفاده کرد و در بخش دیگر کار پارلمان که حقوقی است از افراد تحصیلکرده استفاده نمود. در این راستا ایجاب می کرد با حمایت دولت، گروهی حقوقدان به پارلمان می آمدند تا قانون فرعی که از سوء استفاده ی زورمندان جلوگیری می کرد را نیز تصویب کنند.

وی افزود: تا زمانی که افراد بی صلاحیت را از آدرس قوم در راس امور می آوریم و به جای این که نام فرد را ببریم از قوم وی نام می بریم و قومیت را ترجیح می دهیم هیچ گاه امور کشور اصلاح نمی شود. این بزرگترین اشتباه ما افغانستانی ها در طول تاریخ بوده است. مردم از اقوام مختلف در شهرها و مناطق مختلف کشور بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، تبعیض قومی و نژادی مشکل افراد به ظاهر تحصیلکرده و رده بالای سیاسی است.

به باور احمدزی فساد را در کشور دو گروه انجام داده اند اول کسانی که نوکری همسایگان کشور را می کنند و دوم کسانی که ادعای فهم بالا را دارند و فکر می کنند هر کاری که انجام می دهند درست است و به صلاح مردم است.

حشمت غنی احمدزی تصریح کرد: این درست نیست که وقتی حکومت ادعا می کند دروازه های تعلیم و تربیت را به روی 7 میلیون کودک کشور باز کرده است از سوی دیگر از دزدان و غارتگران قوم، دفاع کند. متاسفانه اعضای پارلمان کشور از سویی در سیاست دست دارند و از سوی دیگر در دکانداری و فساد مصروف هستند، بنابراین نباید از آن ها در هر حالتی دفاع کرد.

احمدزی اظهار داشت: تهداب این مملکت درست شده است و نباید دستاوردهای این سال ها را نادیده گرفت. با وجود تمام مشکلات و نواقص پارلمان، این نهاد مانند تعمیری است که می تواند هر فرد فاسد و یا خطاکاری در آن ساکن شود ولی برای پاک ساختن این مکان نیازی به خراب کردن این تعمیر نیست بلکه چاره ی کار تغییر افراد به دست همین مردم است. اگر مردم در طول این سال ها تجربه کرده و در دیدگاه آن ها تغییر بوجود آمده باشد باید برای رفع مشکل خود به شخصی رای بدهند که توانایی و صلاحیت نمایندگی را دارد نه به کسی که فقط از قوم وی است.

آگاه مسایل سیاسی با تاکید بر نقش حکومت در حمایت از افراد با صلاحیت گفت: حکومت نیز باید با فرد شایسته ی مجلس همکاری کند نه این که کسانی را راه دهد که رای آن ها قابل خرید و فروش باشد و یا پرونده داشته باشند. شرایط و آزادی که در کشور در حال حاضر وجود دارد زمانی حتی در تخیل یک افغانستانی نیز وجود نداشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من معتقدم فساداداری را وکیل بنیانگذاری نکرده بلکه برای سهولت خریداشخاص به جیبش پول انداخته زمینه آدم جلابی را دیگران مساعد ساختندمگروکیلهای مشتاق پول ازمامورفسادکاراستفاده لازم کرد .شبکه محترم بایددرین خبرکلمه بعضی را تذکرمیدادند چون وکلای علمی و صادق راهم داریم که مردم آنهارا مجددا انتخاب نیز خواهد کرد چنانچه آقای بشر دوست بمراتب ازبابت حقگویی ازمجلس رانده شده حتی امروز تاپه جاسوسی هم برویش زدنددورازانصاف بود .قانون انتخابات نیز 500000 افغانی مصرف یک نامزدرامجازدانسته یعنی قانونیت زرخریدی است . من باوجودیکه تحصیلات حقوقی دارم هرگزجرات رقابت بااین بی پولی نمیتوانم . پس کسی این مبلغ راداردکه ازقبل ازراه فساد بدست آورده چوکی وکالت را هم خریده مفادزیادتردرنظردارد و قانون هم مجازمیداند .عامل خطرناکترازین همه لغو یا تجزیه احزاب موجودافغانستان و ایجاد خلای غیرحزبی جامعه را چوپان گوسفندی ساخت که بزودی تاایجاد حزب مورد نظرقدرتمندان ذیدخل یا کشورهای ذیدخل امکان حضور وکیل با نفوذ علمی میسر نیست. حال اداره جامعه بی سر و کله بزور اردوی ملی خیلی ها دشوار حتی ناممکن است . بنابرین ایجاد حزب مفکوروی از مهمترین مسایل روز است که ریس جمهورجدید ما فورا مدنظرخواهند گرفت تابجای خرید موسفید قوم رهبری علمی جامعه درراس وبیزدولت تا قریه استحکام یابد آنوقت براداره جامعه این اردو اضافگی هم خواهد کرد.
وطندوست

>>>   با گفته های حشمت غنی احمدزی توافق کامل دارم!!!!!

>>>   تهداب فساد را برادرت در وزارت مالیه نهادینه کرد ودر وازه دهشت افگنان بی دین طالب را برای بدست آوردن مقام مملواز تقلب ارگ نشینی بروی مفسدین جلادپیشه طالب گشود باین همه بیشرمی ووقاحت در برابر دوربین های رسانه ئی خویش تن را به نمایش میگذارید ملیون ها دالر که برادر جنون زده وعصبی تان برای بدست آوردن ارگ از امریکا وانگلیس که کاندید آی ای آی میباشد رشوه وطن فروشی گرفت این فساد نیست شاید این نگارش را هم بیک کلمه ساده بهتان کفته به فساد خانواده خود پرده کش کنید لازم است با انگشت سمت حقیقی که برادر بیمارت باشد نشانه بگیر واز هزیانگوئی و... مردم را به غفلت دعوت نکن باور داشته باش فرد فرد همدیاران ما از تقلب و فساد شما آگاه اند
مرزی

>>>   بلى همين برادرت به ميلونها دالر به پشتونها وطالبان پول داد در مدت وزارت مالیه هر زمان گروه گروه پشتون بخانه اين "دل درد" مى آمدند.حشمت غنی احمدزی در جريان بيان احساسات خود در گفتمان هاى رسانه اى بدون دليل پسخند ومى خندد وى مانند برادر خود تکليف روانى وروحى وعصبى وشخصيتى دارد.

>>>   به جز از رمضان بشردوست وبکتاش سیاووش تما م وکلای متباقی تا زانو درفساد ,رشوه وتجارت مواد مخدره غرق هستند.مگر افسوس هرکه درین وطن خدمت کند با حق رابگوید اورا جاسوس ویاهم دیوانه خطاب میکنند.
محمد نادر ازکابل

>>>   خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریــــــــــــا میرود دیوار کج
تا جای بعض گپ های خشمت نزدیک به واقیعیت است.
از اول نام افعا نستان یک نام جبر ی است , از بیگا نه ها به زور روی این خاک گزاشته شده است که همه باید افعان باشد, در حقیقت هیچ گروه قومی از ته دل این نام را دوست ندارد, حتی برادران پشتون , دوست دارد که پشتو گپ زند و پشتون خطاب شود.
دوم از زمانیکه این نام امده در این خاک غزیز, افعان و فعان و جنگ و بربادی انسانیت و تمدن است.
سوم این نام عجین شده در دنیا امروزی با جنگ و تریاک , قتل و کشتار انسا نها , دیار تولد القاعده و طالب است .به شرم انسا نیت, اسلامیت تبدیل شده است
چهارم , اکثر مشکلات افعانستان از فقر وجهالت است . پار لما ن و چوکی های حکومت تنها راه رسیدن به امکانات زندگی و تنخوایی دالر ی است که هر گر گ با پوستین میش داخل گله میشود.
تهداب خوب از نام نیک است > نام این خاک باید تبدیل شود...روی یک ریفراندوم این نام به یک نام نیک تبدیل شود .
شا ید مردم این خا ک یک نفس ارام بکشد از این بر بادی ازاد شود.
با قی کار ها به اهل کار سپرده شود بدون در نظر گرفتن رنگ و قیافه , دور از زدو باندهای دیگر......
هزاره , تاجیک , ازبک و پشتون برادره
این نام ها از چند گل و از یک شاخساره
علم , از خاک غر بت

>>>   آقای حشمت غنی احمدزی!
وجدان یک عنصر غیر مرئی است که الله{ج} در و جود مخلوقات بشر خود که به آنها { ولقدکرمنا بنی آدم}خطاب کرده است عطاء فرموده است ما انسانها ی دارای و جدان به این عقیده هستیم و ، و جدان را تفسیر میکنیم که وجدان چیزی است که به محکمه احتیاج ندارد. زیرا وجدان سلیم خودش افکار باطل را محاکمه میکند. من بصفت یک افغان شما را به وجدان شما سوگند میدهم که واقعیت را، بیان کنید آیا درمقابل اقوام دیگر اتباع افغانستان به خصوص فارسی {دری} زبانان یک شخص سخت متعصب ملیتگرا،نژاد پرست و عنصری نیستید؟ اگر وجدان خویش را بالای خود محکمه قرار بدهید و به آن اعتراف کنید 100% جواب خواهید داد که بلی بلی بلی هستم در غیر آن حتمآ خواهید گفت هر گز نخیر. لطفآ شما و امثال تان خاموش باشید تا وقتیکه این نام ها ی منهوس ملیتگرائی و قوم پرستی از این سرزمین بکلی نیست ونابود نشود جمیع مصائب که در کشوری بنام است تا أبد ادامه خواهد داشت. در أخير گفتهای معقول { آقای علم } از خاک غربت را 100% تائید میکنم.
ح.م{ن}


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است