ناامنی های اخیر سه وزیر را به پارلمان کشاند
مقامات امنیتی کابل خبر از غیب می گویند
اینکه این مقامات امنیتی افغانستان قرار است چه زمانی برای بهبود اوضاع تلاش کنند، هنوز معلوم نیست. احتمالا منتظر هستند تا ببینند تکلیف دولت وحدت ملی چه می شود، آن وقت دست به کار شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۴    ۱۳۹۳/۶/۲۶ کد خبر: 79785 منبع: ایرنا پرینت

مقامات امنیتی کابل به تازگی نسبت به بیانیه اخیر عصمت اله معاویه فرمانده طالبان ایالت پنجاب پاکستان که اعلام کرده بود فعالیتهای نظامی را در پاکستان متوقف می کند اما همچنان به حملات خود در افغانستان ادامه خواهد داد، به شدت واکنش نشان دادند.

این مقامات مدعی شده اند که بیانیه این فرمانده طالبان نشان دهنده دخالت آژانس های امنیتی پاکستان در کشور ما است که از سالها پیش ادامه داشته و این اواخر به اوج خود رسیده است.

در مقابل وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای در پاسخ به این ادعاها اعلام کرد: اسلام آباد این گونه اتهامات را کاملا رد می کند و به هیچ گروهی هرگز اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده کند. لذا اتهامات اخیر شورای امنیت ملی و وزارت خارجه افغانستان ناامید کننده است. ادعاهای تکراری افغانستان مبنی بر دخیل دانستن آژانس ها و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان در اقدامات تروریستی در آن کشور کاملا بی اساسی و غیرسازنده است.

پس از این اظهار نظرهای مقامات امنیتی پاکستان، روز گذشته وزیران دفاع، داخله و رییس امنیت ملی افغانستان در نشست علنی مجلس سنا حضور یافتند و به سوالات نمایندگان پاسخ گفتند که این ملاقات امروز (چهارشنبه ) به صحن علنی پارلمان کشیده شد و این سه مسوول در مقابل سوالهای نمایندگان مجلس، طالبان و خارجیها و آی اس آی پاکستان را از عوامل اصلی افزایش ناامنی در کشور دانستند.

در نشست علنی امروز مجلس نمایندگان محترمان بسم الله محمدی وزیر دفاع، عمر داودزی وزیر داخله و سید حسام الدین معاون اداره امنیت ملی افغانستان با پرسش متعدد نمایندگان که به بخشی از آن نیز تشنج نیز کشیده شد در خصوص علت افزایش ناامنی ها در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شرقی مواجه شدند.

بسم الله محمدی پس از سخنان عده ای از نمایندگان مجلس در سخنانی کوتاه با موجه دانستن نگرانی نمایندگان مجلس، ناامنی ها را در سالهای گذشته رو به افزایش دانست و گفت: افزایش تلفات نظامیان افغانستانی به دلیل تحویل مسوولیت تامین امنیت از نیروهای خارجی است.

وزیردفاع عوامل داخلی و خارجی را در افزایش ناامنی های کشور دخیل دانست و گفت: استراتژی آی اس آی پاکستان علیه افغانستان تغییر نیافته و این کشور یکی از عوامل اصلی افزایش ناامنی در کشور ما است. دشمنان با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان، عملیات های خود را افزایش دادند و تصور می کردند نیروهای امنیتی قادر به دفاع از کشور خود نیستند و آنان می توانند بخش هایی از افغانستان را تصرف کنند.

عمر داودزی نیز در ادامه درباره سوال برخی نمایندگان که آزادسازی نیروهای طالبان را از زندان ها علت افزایش ناامنی ها دانسته بودند، گفت: بر اساس دستور رییس جمهور پرونده زندانیان که توسط نیروهای خارجی دستگیر شده بودند، بررسی شد که در این میان خارجی ها اعلام کردند اکثر زندانیان به دلیل بیم از پیوستن به طالبان دستگیر شده اند، اما 88 تن از این زندانیان خطرناک هستند. رییس جمهور نیز که بر اساس گزارشهای دریافتی مبنی بر اینکه عده ای بی گناه توسط نیروهای خارجی دستگیر شده اند، دستور بررسی مجدد پرونده این زندانیان را توسط کمیته ای با مشارکت مراجع قضایی صادر کرد.

وزیر داخله افزود: رییس جمهور در خصوص 88 زندانی خطرناک نیز به اداره امنیت ملی وظیفه داد که پرونده این افراد را بررسی کند و در صورت بی گناهی، آزاد و در غیر این صورت در زندان بمانند.وی در ادامه با تایید پیوستن تعدادی از آزاد شدگان به صفوف طالبان وعده داد که این افراد در میدان های نبرد به سزای اعمالشان خواهند رسید.

محترم داودزی با تشریح راکت پرانی از خاک پاکستان و حفر خندق در امتداد خط دیورند در طرف پاکستان گفت: آماده مقابله به مثل با پاکستان هستیم.

رییس اداره امنیت ملی افغانستان در این نشست گفت: پس از عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در وزیرستان شمالی اکنون عربها، چیچنی ها، ازبک ها و طالبان پنجابی در افغانستان با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر هستند.

اگر شما از سخنان این عالیجنابان متوجه سخنی مبنی بر اتمام زمان ناامنی ها و کوتاه نمودن دست پاکستانیها از افغانستان شدید، ما هم شده ایم. این آقایان تنها به مواردی اشاره کردند که همگان از آن مطلع هستیم ولی اینکه این مقامات امنیتی افغانستان قرار است چه زمانی برای بهبود اوضاع تلاش کنند، هنوز معلوم نیست.

احتمالا منتظر هستند تا ببینند تکلیف دولت وحدت ملی چه می شود، آن وقت دست به کار شوند و الا این گفته ها چیزی نیست که از غیب گفته باشند هرکسی می داند که تمام ناامنی افغانستان ریشه در پاکستان دارد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر بنده از این وحدت ملی که بین کاندان جریان دارد
خوبتر همین بود که به همرای طالبان افغانی در مذاکره
صحبت می شد و در دولت جا می داد نه اینکه کسانی را که
در مدت 13 سال خون مردم را خوردن و حال در آینده هم می
خواهند بخورند

>>>   وکلای محترم هرقدرپافشاری هم کنند اردوی ملی به معاش امریکامصروف کاراست تابع امراست . من ازفضای مجلس پارلمان ازطریق تلویزیون خودحدس زدم که آقای بسم الله چندان معتقد به دموکراسی نیست جناب بشردوست را توهین کردند . اگرمتوجه باشند باوجودیکه معاش از خارج میگیرند ولی ظاهرا مزدور مردم باید باشندولی مبدل به... سرمایه دار شده اند.
وطندوست

>>>   اقای بسم الله اعمال شما در مقابل پاکستان نشان می دهد که شما طرفدار ای اس ای استید چار سال است که بالای کنر راکت انداخته می شود و شما که وظیفه دفاع مملکت را به عهده دارید بسیار بی شرمانه و با بی غیرتی از ملت و مردم کنر دفاع نکرده و نمی کنید در هیچ مملکت دنیا چنین وزیر دفاع بی غیرت و وطن فروش وجود ندارد شما شرایط را برای پاکستان و طالبان طوری اماده ساخته ای که هر روز مردمان بی ګناه کشته می شوند ایا این عمل شما جاسوسی به ملا عمر و مقامات پاکستانی که بشر دوست ګفت نیست شما باید محکمه و اعدام شوید زیرا با مدریت بی کفایت تان باعث کشتن مردم بی کناه و بی دفاع ما شده و می شوید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است