حق السکوت مهمتر است یا خط دیورند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۳/۶/۲۶ کد خبر: 79738 منبع: پرینت

حفر خندق بطول ۴۸۰ کیلومتر در امتداد خط دیورند تکمیل شده است.

این خندق که به عمق یک تا دو متر حفر شده است برای مشخص کردن خط مرزی افغانستان با پاکستان حفر شده است در حالیکه افغانستان ادعا دارد که خط مرزی با پاکستان را قبول ندارد و زمان معاهده دبورند تمام شده و باید مناطقی از پاکستان کنونی باید به افغانستان بازگردد.

به همین دلیل تا زمان حل نشدن این موضوع قرار بود هیچگونه ساخت و ساز و حفاری و حتی مشخص کردن نشانه های مرزی میان افغانستان و پاکستان تا فاصله 40 کیلومتری مرز کنونی ایجاد نشود.

اما پاکستان از بهم ریختگی اوضاع کنونی افغانستان استفاده کرده برخی از سران ارگ کابل را وادار به سکوت نموده و در طول 480 کیلومتر خطوط مرزی خندق حفر کرده است.

در طول مدت چند ماهی که پاکستانی ها در خط مرزی مشغول حفر خندق بودند، مردم درگیر نامزدان ریاست جمهوری بوده و برخی از سران ارگ به چگونگی استفاده از حق السکوت رسیده از جانب پاکستان می اندیشیدند.

بسیار جالب است که در طول این مدت هیچ صدایی از هیچ مرجع آگاه مرزی و سیاسی که در جریان این قضیه بودند بیرون نیامد.
آیا حق السکوت مسوولان مملکتی را وادار به سکوت کرده بود یا سهل انگاری و یا هم ترس از افشا نشدن رازهای سر به مهر شان توسط پاکستان؟

شما چه فکر می کنید؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بخدا شرم است که پاکستان خندق طولانی را حفر میکند اصلا کسی خبر نمیشود, به عصر امروزی که تمام دنیا به یک دهکده تبدیل شده است , اصلا گناه داود خان نیست که بعد از یک ماه پرواز طیاره های پاکستان به خاک افغانسان گفت فوری هدف قرار دهید باز گفتند که نه جناب این پرواز یکماه پیش بوده خوب درآن وقت هیج امکانات نبود که اطلاعات سریع انتقال کند اما این بار دیگه بیخی شرم آور است جای واقعا تعجب است اگر این حرف راست باشد که حفر خندق تمام شده آگر دروغ باشد خو حرف جداست
مجاهد

>>>   در مورد مرزهای کشور مانه تنها خط دیورند، بلکه سایر مرزها، به خصوص مرز پامیر- خمیاب رانیز تحمیلی می باشد. زیرا این مرزها بر اساس منافع آن زمانی دوابر قدرت منطقوی به وجود آمد، که زبان، قوم وتاریخ وفرهنگ مشترک بنیاد کرده آبا واجداد مردمان مختلف در هنگام تقسیم سرحدات در نظر گرفته نشده است. یک نگاه شتابنده نشان می دهد که در ابعاد کلی منطقه آسیای مرکزی مردمان زیادی با داشتن موارث معنوی ومشترکات ارضی وتاریخی از هم جدا شده اند.
در سال1903 مصادف به دوره پادشاهی شاه محمود سدوزایی ولایت خراسان در غرب افغانستان در نتیجه تحولات ناپایدار بدست دولت قاجاری ایران افتاد وباقی ماند. قلعه اتک در سال1812، ولایت ملتان درسال1818، ولایت کشمیر درسال1819 ودیره غازی خان و دیره اسماعیل خان درسال1921، ولایت پشاور درسال1821، ایالت پنجاب درسال1843 بدست دولت سیکهه ها واستعمار انگلیس افتاد. ولایات بلوچستان بین سال های1854-1876 به تصرف انگلیس ها وولایت مرو وخان نیشن های آسیای میانه به اشغال روس های تزاری درآمدند.([21]) براساس معاهده دیورند مناطق چترال، باجور، سوات، ارنوی، وزیری، داورچاکی، چمن ومناطق کوچک دیگر به انگلیس ها داده شد. این مناطق برای اولین باراز یک پیکر جغرافیایی جدا نشده اند، بلکه طی مدت 90 سال پیش از مربندی دیورند 11 بار از قلمرو خراسان جدا وباز یک جا شده اند. پشاور در نتیجه خیانت تاریخی سردار سلطان محمد خان طلایی برادر امیر دوست محمد خان وجد محمد نادرخان از پیکر افغانستان جداگردید. بر اثر همین تبه کاری سردار بود که امیر دوست محمد خان گفته بود: "موجودیت سلطان محمد خان درپشاور از حکومت سیکهه برمن مضرتر است."
حال بایست به خوبی بدانیم که مردم اطراف خط دیورند بنام قبایل آزاد، افغانی نبوده وروابط روزمره آنان طی یکی دوقرن گذشته باهندبریتانوی که وارث سیاسی آن پاکستان میباشد، عمیقاً گره خورده وآنها راشهروند پاکستانی نموده است. اینکه آن ها درزمان هند بریتانوی می گفتند که از پادشاه اسلام درکابل اطاعت می کنند، اما هرگز تابع مقررات مالیه دهی وفرامین دولت های مسلمان کابل نبوده اند. امروز آنها درکشور پاکستان که ساحه تجزیه شده هند بنام مسلمانان است، زنده گی می کنند، آنها مثل سایر اقوام پاکستان، مردم هم دین، هم زبان وهم فرهنگ ما هستند، مگر افغانی ساختن آن ها درشرایط امروزی که هر انسانی باید درچارچوب جغرافیای معین وکشور مشخصی باید شهروند دانسته شود و دارای و جایب و مکلفیت های در برابر قانون باشد دیگر گفته "په کابل او پیشاورکی افغان یودی"مصداق خود را از دست داده است.

>>>   پاکستان کار مارا اسان کرده خدا خیرش بده ماکابل را اباد نتوانستیم چه رسد به اباد کردن ولایات . سرحدات خو در جایش باشد. من از روزیکه بانام پاکشتان اشنا شده ام نام دیورند راهم شنیده ام امانمیدانم این دیورند .دیو است .گاو است .یاشتر .جن است یاپری که طی صد سال دست هیج زمامداری به ان نرسیده ویا افغانستان یک مرد کاری نداشت وندارد که ر وی این معضل تصمیم بگیرد.؟ به نظر من اگر کبوتر بخت به شانه افغانستان نشست واین کشور اباد شد مردمان انطرف بدون دعوت بماروی میگردانند واگر این زاغ سیا مارارهانکرد شاید ماهم طرف انهارا بگیریم . اسکاتلند بعد از سه صدسال تصمیم به باز نگری گرفته ماهم میتوانیم ازانها یاد بگیریم وفعلاء همین خانه خورد خودرا اباد کنیم .اخر این خاک از هیچ کس نیست وبنده خدا فقط بنده خداست واین کره خاکی هم مال اوست. همه بنده هاباهم برادراند.
م.ا.کابل

>>>   230 کیلومتر خندق تاکنون حفر شده مگر ارگان های کشفی ، سرحدی خبر ندارند؟ این را میگویند ارگانهای فعال؟ اگر شرم ، اگر غیرت ، اگروجدان دربشهرپیدا میشد برای مسولین سوگند خورده افغانستان یک یک کیلو میخریدم
با احترام بغلانی

>>>   مسوولین افغانستان بی کفایتند و باید بر کنار شود و این وظیفه شورای ملی است که خاینین را استیضاح کند این وزرای امنیتی چه کاری دارند میکنند مملکت را آب ببرد خبردار نمیشوند وقتی هم خبردار شدند میگویند اختیار نداریم...بر این اداره ... بر وزیر دفاع و داخله و خارجه و سرحدات، وقتی شما از دروازه ارگ دفاع نمیتوانید چه انتظاری داریم از مرز، اصلا شما چه میفهمید که مرز چیست شما داخل خاک افغانستان جرات ساختن یک بند را ندارید... بند سلما در سیصد کیلومتری مرز را نتانستید بسازید چرا نمیرید کنار،؟ چرا اینهمه بودجه مملکت را حیف زندگی بی ارزشتان میکنید مرا به حیث وزیر دفاع مقرر کنید با چهار عسکر رفته هر چی آنهاخندق کندند ما پر میکنیم اگر چهار تا پنجابی دست به ماشه شد ما اقدام متقابل میکنیم چهار تا پنجابی چی هست که ما را تهدید کند ای خاک بر سر این دولت ناکارآمد، شرم کنید چادر بر سر کنید صحنه را رها کنید که شیرمردان دست به کار شوند مدعیان جهاد به کدام سوراخ خزیدند شما که ادعای جنگ با روس میکنید حالا چرا یک بیل خاک در این خندق ها نمی اندازید ای... من از شما رسانه ها میخواهم یک کمپاین مردمی راه بیندازید فراخوان بدهید از مردم بخواهید در یک اقدام مدنی بیل به دست این خندق ها را پر کنند حالی که دولت نداریم حالی که این ... ها از چوکی ها پایین نمی آیند ما خود آستین را بر بزنیم....؟؟

>>>   ما ملت بیچاره بارها صدای خویش را بلند کردیم اما مسولین افغاستان بار ها خاموشی اختیار نمودن پس به لیاض خدا چرا چب هستین حقیقت را بگوین تا مردم از این بدبختی خلاص شوند . شرم است که دالخوران پاکستانی بالای شما حکمت کنند .. من فکر میکنم در افغانستان هیچ غیرتی وجود ندارد .. که بار بار ... های پاکستانی علیه خاک پاک ما کار های نشاسته را انجام میدهند اما این دولت مردان ما خاموشی اختیار نموده دست زیر الاشه از دست شان کاری برنمیخزه .. بسار متآسف هستم کاری از دست ما بر نمیخزه و اگر نه جان خویش را فدای نام این مهین زیبا میکردم

>>>   برادران، خواهش میکنم خیلی هم بی انصاف نباشید و عملکرد همه را زیر پرسش نبرید. نیروهای امنیتی در مرز جان برکف نهاده و زیر رگبار دشمن به انجام وظیفه میپردازند و هر روز شاهد تلفات زیادی از آنان هستیم! اما آنچنان که باید حمایت نمیشوند! میدانید چرا؟
چون دشمنان درپوشش اسلام و باورهای مذهبی مردم ساده دل را به کمک میگیرند و بنابراین روز به روز به تعدادشان افزون میشود. بنظر من بجای به جان هم افتادن به روشنفکری بپردازید و مردم ساده دل و ناآگاه را از دشمنانی که به نام اسلام درحال به آتش کشیدن همه منطقه هستند آگاه کنید. دود این آتش آخر کار به چشم همه میرود! بیرون گود نشستن و فریاد کشیدن خاکش کن، خاکش کن! بسی آسان است...به درون گود بیا!
آفتاب

>>>   نام خدامامیلیونهانفرتحلیلگرسیاسی داریم که اندکی ازاقتصادوفرهنگ وجامعه شناسی وعلوم وتکنالوجب روز خبرندارند.دولت ومجلس ماکه خبر دارند در فساد خود غرقند.این روشنفکران چرا انتقاد و نظارت ندارند. رسانه ها و خبرنگاران که از قضایای زنان در پشت پرده خانه ها خبر می شوند و هر روز حقوق زن گفته نفسشان می برآید. در دشت های وسیع هیچ نمی بینند که ناموس وطن را اشغال می کنند.
نهاد نواندیشان بلخ.شیوا>>>   هیچ جای تعجب نیست همین اقایانیکه اکنون بر سر قدرت در افغانستان هستند همه شان پرورده دست پاکستان است و دال خور انان از رهبران ... گرفته تا دموکرات های جعلی همه و همه به نحو از انحا با استخبارات پاکستان در تماس هستند . و پاکستا اینها را به همین خاطر تربیه کرده اند .بنام... درس های ویرانی و کشتار انسانها را برای شان یاد داده . و هزاران مدرسه دینی را برای تخریب افغانستان بنا نهادند و همین رهبران... در تقویه و انکشاف ان رول مهم بازی کزدند . در حقیقت مدرسه نه بلکه ان جی او های استخباراتی بودند .که ملیون ها دالر بنام مدرسه امد و در ویرانی خاک افغان به مصرف رسید .حال هیچوقت همین دال خوران در برابر تصامیم ای اس ای پاکستان قد علم کرده نمی توانند . و میترسند که پاکستان چهره های اصلی شان را افشا نکنند زیرا اسناد لازم وطنفروشی انان به استخبارات پاکستان معلوم است. و تصاویر کمره مخفی در مرکز استخباراتی پشاور که موقیعت ان در عقب ستدیوم پشاور است عملا موجود است که برای ویرانی خاک افغان از همان مرکز پول می گرفتند.تا وقتیکه این تیکه داران دین و قدرت صلاحیت دار دولت باشند تصور نمی رود که با پاکستانی ها حتی کلمه یی هم درین باره گفته شود.

>>>   ساده دلی مزمن وعدم بصیرت گرداننده گان قدرت سیاسی افغان پیشنه تاریخی دارد

>>>   ازجنرال عبدالرشید دوستم حتی پاکستان هم میترسد:-
ازهمین حال باجنرال صاحب دوستم معاون اول ریاست جمهوری آینده که چندروز بعد باریس جمهورنو ومتفکرجهان به یکجا ارگ میآید گفتگوها راجع به مسایل امنیتی افغانستان جریان داردمیخواهیم یک پلان وطرح وراهکار مشخص را دررابطه به ازبین بردن تمامی گروه های تروریستی درافغانستان روی دست بگیریم جنرال صاحب دوستم بطور کل گفته میتوانیم دارای توانایی خوب وقدرت خوب بوده قادربه ازبین بردن تمامی گروه های تروریستان میباشد ودرامنیت تاثیرخوب خواهدکذاشت ملت شریف ما صاحب صلح وامنیت دایمی خوب خواهدشد.

>>>   آنهاییکه حرف دیورند و ضد پاکستانی بودن را در افغانستان میزنند- اولتر همانها زیر دول دیورند پاکستانیها میرقصند.
همه میدانیم که همین افراد مربوط وفاداری به صوبه سرحد پاکستان- زمانیکه حکومت نجیب درکابل مستقر بود- اکثریت اینها -به جز ربانی و مسعود یعنی همان تنظیمهای پشاوری از جمله گلبیدین +مجددی+گیلانی+ملاخالص+ملامحمدی یا سرگرده طالبان بیفرهنگ با قاضی حسین احمد پاکستانی پشاوری به سرحدات پکتیا آمدند و خواستار کنفدرایشن افغانستان-پاکستان شدند و افغانستانرا جزایالتهای فدرال پاکستان خواندند/ که در زمان حکومت ربانی هم اکثریت همین تنظیمها بشمول حتی ظاهر کل و خلیلزاد وکوچی غنی وغیره- بخاطر اقتتدار حکومت قبیلوی دست به دامن پاکستان و آی اس آی شدند و گروهیی را بنام طالب بیفرهنگ ایجاد نمودند و مستقیمآ با ارتش پاکستان به خاطر نابودی حکومت ربانی وارد جنگ شدند/ و تا حال حتی همین کرزی بخاطر خشنودی پاکستان-هزاران پاکستانی را از زندانها رها نموده. برادرها این حرفهای -حرفهای مفت است/ از آن روز بترسید که این خندقها بخاطر سنگر کنده شده باشد و همینکه حکومت از پشتونها خطا بخورد-دوباره عساکر پاکستانی مسلحانه وارد افغانستان شده و درصورت عقب نشینی شان از همان سنگرها استفاده کنند؟؟؟

>>>   بخدا يك شرم بسيار كلان است،
باكستان با استفاده از اوضاع كنوني افغانستان در خاك باك ميهن ما خندق را حفر ميكنند و سياستمدارايي ما بشت تقسيم قدرت ديوانه هستند، حفر خندق در خط ديورند مترادف به تجاوز عليه ناموس افغانستان است، اكر اين حكومت ...، و اين سياستمدارايي ... جيزي نميكنند بايد همه ملت افغانستان در برابر اين توطيه قيام كنند، و آثار اين خندق را از بين ببرند،بخاطر وطن زيبايي خود صد بار جانم را فدا ميكنم.زنده باد وطن افغانستان

>>>   خط دیورند مرزقبول شده بین افغانستان وپاکستان است افغانستان هیج حق دخالت درآن راندارد

>>>   جوانان ما حاضر نیستند بخاطر یک خواهش نا معقول قوم گرا ها خود را در جنگ با پاکستان تلف سازند خط دیورند رسمیت دارد واین توسط 5زمامدار افغانستان که آنهم همه پشتون بوده اند تائید شده است کتاب "پشتونستان خواهی عامل تباهی افغانستان "نوشته استا غلام محمد محمدی را هر کس میتواند بدست بیاورد ومطالعه کند که فریب تبلیغات قوم گرایان را نخورید.
مسلم

>>>   مردم غیور افغانستان هرگز دیورند را نمی پذیرد، خاک فروشی ناموس فروشی است
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   نه کشور هند می تونه با پاکستان بجنگه و سند رو پس بگيره نه ايران می تونه بلوچستان را پس بگيره و نه افغانستان ايالت افغان رو.
ولی در کل فکر می کنم با يک جنگ زرگری افغانستان می تونه به خوبی از کشور هند اخاذی کنه.
ولی نبايد اين رويه به دشمنی با پاکستان منجر بشه. به محض اين که افغانستان به صورت خودانگيخته به جان پاکستان بيفته. هند به افغانستان خواهد گفت: بچه برو پی کارت. و اون وقت تماشا می کنه و لذت می بره.
منافع افغانستان در اين هست که ارتباطش رو با هر دو کشور هند و پاکستان حفظ کنه و اين دو کشور را در يک رقابت برای ساخت افغانستان بندازه.
ولی در کل فکر می کنم منطقه به اندازه ی کافی زايمان کرده و نياز به آرامش داره.
پاکستان، افغانستان و ايران در آينده قطعاً يک کشور خواهند بود مثل اتحاديه ی اروپا

>>>   از طرف من همان خط با همان مردم مربوط به پاکستان . هچ ضرورت برای شان نداریم
بدخشانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است