روش های حفاظت از محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۳/۶/۲۶ کد خبر: 79732 منبع: پرینت

به محیط هایی که در آنها نوعی از زندگی جریان داشته باشد محیط زیست گفته می شود. از جمله: استخر، آب و کویر و استخر (آبگیر، جهیل، تالاب، کول، حوضچه، حوض بزرگ برای شنا در هوای آزاد) آب در علم محیط زیست ( آب آشامیدنی، رواناب، آب جاری، مرداب، گندآب، تالاب)، آب براساس منبع ( آب زیر زمینی, آب سطحی آب دریا، آب جوی، آب جویبار، آبشار آب چشمه آب، چاه آب قنات)، شهر (ناحیه, قریه، ده هه, قشلاق)، اقیانوس، کویر (زمین، وسیع، بی آب).

کارشناسان محیط زیست سعی دارند مردم را متوجه این زیبایی ها و شگفتی های طبیعت کنند تا مردم متوجه نیاز به حفاظت از آن شوند. مسلما بلایای طبیعی یا تغیرات آب و هوایی باعث دگرگونی های مهمی در میراث چهارپایان می شود. طبیعت زنده زنجیره حیاتی باورنکردنی ای است که نابودی حتی یک حلقه آن بدون کیفر نمی ماند.

چهارپایان محتاج گیاهان هستند که قادراند انرژی خورشیدی را به غذا تبدیل کنند. گیاهان برای انتقال دانه های گرده و بارورکردن آنها, محتاج چهارپان هستند و بقای چهارپایان منوط است به بقای طعمه هایشان. حفاظت از گیاهان بومی حیات وحش مربوط به نگهداری آنها در مسکن طبیعی بدون مزاحمت انسان و ایجاب اعلان پارک های ملی و هم ثبت آنها در سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت است.

- گیاهان گنجینه درمانی هستند. 80 درصد از نفوس کشورهای در حال توسعه با داروی های طبیعی معالجه می شوند. کاشت گیاهان بومی به دلیل سازگاری با شرایط محیط و آب و هوایی و آفت ها، نیاز کمتری به آب و مواد کمیایی خواهند داشت. انواع گیاهان در معرض بهره برداری مفرط برای کسب در آمد ناچیز در مرز نابودی قرار دارند که باید در صدد نجات نهایی آن بر آمد. حفاظت از گیاهان مراتع باعث سردی محل و سبب ماندگاری یخچال های طبیعی است.

- کاشت گیاهان و نباتاتی که نیاز به کم آبی دارند و آب را در خود حفظ و ذخیر می کنند.
- ایجاد حفاظت گاه باغ گیاه شناسی، هنگامی که یکی از انواع درختان و گیاهان در مرز نابودی قرار دارد، در صدد نجات نهایی آن برآمد.
- درخت شانی، درختان بعنوان فلیتر هوا محسوب می شوند. یک درخت سبزی که برگ دارد در کنار سرک شانده شده است، بالغ هوای آلوده شده توسط 13 موتر خودر را احیا خواهد کرد.
- احداث مخزن در وادی ها جهت ذخیره کردن آب نزولات زمستانی و بهاری در داخل مخزن هوای خشک وادی را بخار آب از مخزن مرطوب می سازد و قتی که خورشید آب مخزن را گرم می کند آب به شکل بخار در می آید. این بخار آب از مخزن منبع رطوب هوا، ایجاد ابرها و بارندگی در محل می شود.
- سد سازی در جهت جریان دریاها از دیدگاه محیط زیست فواید فروانی دارد. سدها آب را از حالت جاری به راکد تبدیل می کنند. آب راکد مانده بر اثر تابش خورشید تبخیر می گردد و محیط را از آلودگی پاک و اطرف خود را بارور از جنگل و بوته های جنگلی می سازد و هم در تعدیل و لطیف ساختن هوای یک منطقه رول عمده دارد. ساخت سد می تواند برای تامین آب بخش زراعت و باغداری، جلوگیری از سیلاب ها و حتی تولید برق موثر باشد.

- ضروت حفاظت از گیاهان، هنگامی که انواع گیاهان در معرض بهره برداری مفرط برای کسب درآمد ناچیز در مرز نابودی قرار دارند در صدد نجات نهایی آن بر آمد. حفاظت از گیاهان مراتع باعث سردی محل و سبب ماندگاری یخچال های طبیعی است.

- ایجاد مرکز تحقیقات محیط زیست بخاطر کشف مهم ترین مخاطرات زیست محیطی که تهدید کننده شهر، دهات است، بعضی معادن، آب های رسوبی اکسید، آب های ترش محیط زیست زندگی جانوران وانسان را به خطر می اندازند، برای رفع آنها باید متخصصان محیط زیست تدبیر اتخاذ کنند.

حفاظت از محیط زیست. حفاظت از طبیعت از طریق حمایت قانونی از انواع موجودات، حمایت قانونی از محل های خاص، استخر، آب و کویر و... مسوولان اداره ها تصمیم پیش بینی برنامه های جامع برای تحقیق علمی مربوط به آسیب های محیط زیست داشته باشند.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر یارمحمد متخصص حفاظت محیط زیست خیلی عالی است و حفاظت از محیط پاک نگهداری محیط خود یک طب معالجوی است. به طور قطع یکی از اموری که زمینه ساز سعادت و کمال انسان داشتن محیطی سالم و امن است، که انسان بتواند در پناه آن، به تربیت جسم و جان خویش بپردازد محیط زیست طبیعی سالم تأثیر شگرفی بر روح و روان آدمی دارد. محیط پاک و آراسته و خرّم، زندگی را شاداب و معطر می سازد

>>>   داکتر یارمحمد احساست تخصصی تان را در مقابل سلامتی مردم قابل تقدیر است واقعاٌ یک متخصص مجرب حفاظت محیط زیستی استی از مقاله پرمعنای زیبا شما درک دانشمند بود ن شما احساس می شود.
یک تن از دوستدار مقاله های شما محترم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است