یادبود از شهدا باید حفظ گردد
در زمان زنده بودن شهید احمدشاه مسعود مردم حکومت وحدت ملی را به خوبی احساس می کردند و می دیدند که وی چگونه تمام اقوام را در سرنوشت سیاسی کشور شریک می سازد 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۲۳    ۱۳۹۳/۶/۲۵ کد خبر: 79713 منبع: پرینت

پس از اینکه مراسم یادبود هفته ی شهید که از سوی حکومت برگزار شده بود به علت اعتراض مردم به سخنرانی حضرت صبغت الله مجددی رییس جمهور پیشین افغانستان متوقف شده بود این بار تیم انتخاباتی تحول و تداوم و شخص ضیاء مسعود که از اعضای رهبری این تیم است اقدام به برگزاری مراسم یادبود از هفته ی شهید خصوصاً شهید احمدشاه مسعود نمود.

احمد ضیا مسعود رهبر جبهه ی ملی افغانستان در مراسم یادبود از هفته ی شهید گفت: به روح تمام شهدای افغانستان درود می فرستم و از خداوند بزرگ آرزومندم که به برکت خون شهدای راه آزادی و استقلال کشور، امنیت و ثبات سرتاسری را در کشور ما حاکم نماید.

وی افزود: یادبود از شهدا و قهرمانان استقلال و آزادی کشور به مثابه ی یادبود از رشادت های قهرمان های بزرگ در تاریخ معاصر کشور ما است که با تحمل مشکلات زیاد و فداکاری ها توانستند از استقلال و آزادی دفاع کنند و برای همیشه درفش آزادی را در کشور ما بلند نگاه دارند.

به باور مسعود، مجاهدین و شهدا بزرگترین مسوولیت های خود را هم در قبال مردم و هم سرزمین به نحو احسنت انجام دادند. آن ها با قربانی های زیاد به متجاوزین اجازه ندادند که در کشور ما حاکم شوند. بزرگترین افتخاری که مجاهدین و شهدا در تاریخ معاصر نصیب مردم ما ساخته اند مقابله و دفاع از سرزمین ما در برابر دو تجاوز بزرگ در بیش از 20 سال می باشد. بنابراین یادبود از شهدای این سرزمین یادبود از بهترین فرزندان سرزمین ما است.

احمدضیا مسعود با تاکید بر برگزاری چنین مراسمی گفت: باید این یادبود همواره حفظ گردد تا قهرمانی ها و فداکاری شهدا به عنوان یک الگو و نمونه برای نسل های بعدی ما باقی بماند. احمدشاه مسعود و برهان الدین شهید از شخصیت هایی بودند مثل سایر مجاهدین افغانستان. آن ها با افکار وطن دوستی از نظر فکری برای ایجاد جامعه ی عدلانه و حکومت ممثل اراده ی ملی با یکدیگر همسویی داشتند.

رهبر جبهه ی ملی افغانستان در مورد اشتراک های فکری دو شخصیت احمدشاه مسعود و برهان الدین ربانی گفت: آنها از اولین کسان مربوطین نهضت جوانان مسلمان افغانستان در زمان حاکمیت پادشاه سابق بودند. نهضت جوانان مسلمان افغانستان یک حرکت روشنفکری دانشگاهی بود که به هدف بوجودآوردن اتحاد بین مردم، از بین بردن تبعیض قومی و ایجاد ساختار سیاسی تضمین کننده ی ثبات در کشور، ایجاد شده بود.
هر دو شخصیت معتقد به ارزش های دینی بودند یعنی زیربنای مبارزات سیاسی آن ها را ارزش های دینی تشکیل می داد اما تا آخرین لحظه زیر تاثیر عناصر افراطی مذهبی قرار نگرفتند. آن ها معتقد به اسلام اعتدال گرا و دینداری اخلاقی بودند و این که سیاست باید در خدمت اخلاق و دین باشد تا همه ی افراد جامعه از حقوق اساسی و مدنی برخوردار باشند.

وی اظهارداشت: هر دو در مورد وحدت ملی و تحکیم ارتباط در بین اقوام مختلف کشور از طریق نهادهای سیاسی تاکید می کردند. تقویت روحیه ی ملی را در نهادمند بودن ساختارهای سیاسی می دیدند که همه ی گروه های قومی در ساختار سیاسی منافع خود را آمیزش دهند تا جامعه ی ملی را بوجود آورند چراکه ساختارهای قومی را جوابگوی نیازهای مردم افغانستان نمی دانستند.

مسعود خاطرنشان ساخت: در زمان زنده بودن شهید احمدشاه مسعودمردم حکومت وحدت ملی را به خوبی احساس می کردند و می دیدند که وی چگونه تمام اقوام را در سرنوشت سیاسی کشور شریک می سازد. با وجوداین که شاه مسعود ریاست حزب جمعیت اسلامی را به عهده داشت ولی تعداد برادران پشتون در این حزب بسیار زیاد بود و این بیانگر فکر و برخورد ملی گرای این شخصیت بود.
هر دو شخصیت برای انتقال قدرت سیاسی معتقد به برگزاری انتخابات بودند. احمدشاه مسعود حتی تا جایی به انتخابات به عنوان روند دموکراتیک تعهد داشت که می گفت اگر طالبان در انتخابات شرکت کنند و نتیجه به نفع آنان تمام شود من حاکمیت آنان را می پذیرم.

ضیا مسعود تصریح کرد: متاسفانه تمام رهبران جهادی در همان مرحله ی تاریخی توانایی براه انداختن انقلاب بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اداری را به علت مداخله ی همسایگان، عدم هماهنگی بین مجاهدین و قرار گرفتن در انزوای بین المللی پیدا نکردند. هیچ کشوری حاضر نشد به حکومت مجاهدین کمک های اقتصادی کند، به همین دلیل مجاهدین فرصت پیدا نکردند تا تحولات عمیقی در زندگی مردم افغانستان ایجاد کنند.

برادر احمدشاه مسعود در ادامه بیان داشت: در طول 13 سال گذشته شاهد تغییرات شگرفی در تمام ساحات زندگی مردم افغانستان بودیم. دومین شخصیتی که بعد از صبغت الله مجددی، قدرت را به طور مسالمت آمیز انتقال داد استاد شهید ربانی بود. متاسفانه روند تحولات فعلی با مقاومت سرسخت گروه های افراطی و کهنه ی اداری روبرو شد و ما نتوانستیم به اهداف خود برسیم. مهم این است که چگونه مقاومت گروه های افراطی را در برابر روند تکامل اجتماعی و اقتصادی از بین ببریم و ساختارهای کهنه ی اداری را به ساختارهای جدیدی تبدیل کنیم که پاسخگوی نسل جوان ما باشد.
در 13 سال اخیر تحرکات و تحولات اجتماعی نسبت به ساختارهای کهنه ی اداری سبقت گرفت و به همین دلیل این ساختارها نتوانستند پاسخگوی نیازمندی مردم ما باشند و تبعات آن فساد اداری و ناامنی اجتماعی و صدها مشکل دیگر بود.
رهبری جبهه ی ملی افغانستان برای ایجاد تحول عمیق در همه ی ساحات زندگی خاطرنشان ساخت: اول، به رهبری سیاسی که دارای اراده ی سیاسی و معتقد به آوردن اصلاحات عمیق باشد ضرورت داریم. دوم، به قانون اساسی انعطاف پذیر نیازمندیم که بتوانیم برای همه ی عرصه ها بستر قانونی داشته باشیم. سوم، به هیچ گروه و شخصی اجازه ندهیم که روند تکامل اجتماعی و اقتصادی ما را بخاطر منافع خود به عقب برگرداند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ضیا گل احمدزی شهدا و قهرمانان استقلال و آزادی کشور به مثابه ی یادبود از رشادت های قهرمان های بزرگ در تاریخ معاصر کشور ما است

>>>   ضیا مسعود عاق شده ای و آزردهند مردم پنچشیر یکی از مسائل بحث‌برانگیز در مورد شخصیت و منش اشرف‌غنی احمدزی، نسبت او با دینداری و اسلام است. جامعۀ افغانستان، جامعه‌ای دیندار است و مردم در موقع داوری در بارۀ آدم‌ها- مخصوصاً آدم‌هایی که کار سیاسی می‌کنند و ادعای رهبری مملکت را دارند- بیشتر به این مسأله توجه می‌کنند که فرد مورد نظر تا چه اندازه‌ای پایبند ارزش‌های دینی است و تا چه حدی مسائل دینی برای او ارزش و اهمیت دارد. این در حالی‌است که از میان دو کاندیدای پیشتاز، عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمد‌زی، کسی که بیشترین پرسش و ابهام در بارۀ باورهای اسلامی‌اش وجود دارد آقای احمدزی است. همسر اشرف‌غنی احمدزی، مسیحی لبنانی‌است و خود احمدزی هم کسی‌است که برخی از رسانه‌های اسرائیلی از او اعلام حمایت کرده اند و پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به مثابۀ خبری خوش برای اسرائیلی‌ها قلمداد نموده اند. طبعاً چنین چیزهایی در ذهن عوام مردم، پرسش‌هایی را پدید می‌آورد و آن‌ها را نسبت به باورمندی اشرف‌غنی احمدزی به اسلام و ارزش‌های اسلامی که برای مردم ما خیلی ارجناک و بااهمیت‌است دچار تردید می‌کند. آقای اشرف‌غنی احمدزی این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین خاطر است که همواره کوشیده در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش اعتقاد و پایبندی‌اش به اسلام را خیلی پررنگ نشان دهد و حتا گاهی از آن طرف بام افتاده و قرائت طالبانی از اسلام را ترویج و تبلیغ کرده است

>>>   ضیا جان اگر همت داری واقیعت را بیان کن به همه ملت مانند آفتاب روشن است وقتیکه مسعود زنده بود تمام وسایط تصدی کاماز نمره یک تا چهارم را هریک یکهزار موتر کاماز داشت با گدام های پرزه جات آن کی چور کرد تمام پرزه جات آن در دهن باغ زنانه در سرای چاریکار بفروش میرسید این از کدام قوم و منطقه بودند مسعود بهسر چشم می دبد ذخایر تیل بادام بهغ و بینی نیزار پر بود سیلو گندم پر بود نجیب سه ساله خرچ ارد را ذخیره نموده بود از اسلحه و خوراکه مکمل بود میدان بگرام هم ذخیره مهمات با وسایط آن چه شد اختیار دار مسعود درین منطقه دیکر دزدان تسلط نداشت پول ها آن در جیب کی رفت مرد شو واقیعت را بیان کن قانونی قر بیک بالای چوکی وزارت داخله چند روز جنگ کردن چند نفر بیگناه از اقوام دیگر گشته شد غیرت شهامت داری واقیعت را به مردم بگو چطور عدالت و مشارکت اقوام بود همه امتیازات و چوکی های مهم بدست یک قوم و یک منطقه بود هزار هزار مثال موجود است همه بیش چشم مردم گذشته کسی به این گپ های دروغ باور نمیکند چرا همه ظالم ها را به چشم خود دیده اند یگانه قهرمان داود خان شیهد بود قانون را بالای اولاد خود هم تطبیق میکرد.
حاجی صبور

>>>   ضیاگل جان همین فهیم در زیر سایه و حمایت مسعود آنقدر دارای بیت المال و مردم را دزدی نموده اگر پنجاه ساله تمام داراهی کل علاقه مردم پنجشیر را محاسبه کنی برابر داراهی فهیم نمیشود این را خودت چطور حساب میکنی آیا شایسته و برجسته گی یک قهرمان همین کار محک بوده می تواند دارای اجداد فهیم و امثال شان به تمام مردم افغانستان مانند آینه روشن است آفتاب را نمی توان پت و پنهان با دو انگشت کرد.
ظفر خان

>>>   کدام رهبر او برادر هر... را رهبر خطاب نکنید این ... خودش چیزی که میگویید بر عکس انرا انجام میدهد...باید اعدام کرد سخنگوی تقلب و تداوم.
داود

>>>   ما از مسعود عزیز گیلایه داریم!
با وجود اینکه او خبر داشت ومی فهمید برادرش احمد ضیا احمد زی دوچیز ندارد یکی دین ودیگری وطن بازهم مردم را ازین راز باخبر نساخت واو را افشا نکرد گرچه اورا در نزدیک خود نمیگذاشت واسرار خودرا به او نمیگفت اما میدانست که او از نسبت برادری خود استفاده های غلط مینماید مسعود درحالیکه ارتباط های مخفیانه ای اورا با ای اس ای وسایر مئوسسه های استخباراتی میدانست ولی ازین راز پرده برنداشت وخاموش ماند مانند نوح پیامبر {ع}ازقرابت وصله ای رحمی کار گرفت حالاکه این احمد زی پنجشیری با اقای غنی رفته باساس پیوند های همان مئوسسه ها وارتباطات قبلی است نه اینکه تصادفی ویا باساس عقده این کار صورت گرفته است همچنان پیوند های معاون صاحب دوم واقای دانش نیز ازطریق همان ارتباطات باهم یکجا شده اند
خوش دل از گلبهار

>>>   به شخص نظر دهنده دوم که دین را هم منحصر به قوم خود نموده قصه دردان خانه یک پیرزن را تکرار میکنم وقتی دزد تمام اجناس موجود را به خود گرفت در دیوار جای نماز اویزان بود او را هم گرفن پیرزن به عذرگفت او را نگیر که من نماز میخوانم دزد به عصبانیت جواب داد که به نظرت مسلمان نیستیم چطور عزیزم احمد ضیا مسعود به قدمهای قهرمان ملی که خواهان وحدت تمام اقوام افغانستان بود قدم گذاشت ولی عده دزدی و چپاول میکنند و نام قهرمان ملی زیادتر به زبان میاورد که قضاوت ان را مردم خوب میکند یعنی واضح بگویم اگر احمد شاه مسعود یک چند بلند منزل میداشت باز من هم میگفتم که این بلند منزل داران همه دوستان صمیمی شان است برخلاف او یک فقیر بود ازین جهت همه ملت غریب اورا احترام دارد ولو شما او را به خود انحصار میدارید مگر اشتباهست به خوی وعادت اودیده دوستانش انتخاب کن. نه که به تارک دنیا وعده سیم وزردهی زنده باد احمد ضیاء مسعود که قربانی داد به خاطر تحقق ارمان شهید بزرگ.

>>>   مانند من بسیار شهود وجود دارد گه شهید احمد شاه مسعود
احمـــد ضیاء را که مفت خوری بیش نه بود در نزدیک خود راه
نه می داد.حالا او از نام و کارنامه آن شخصیت نامدار ملی نظامی
کشور استفاده می کـــند. احمد ضیاء در بین مردم بخصوص مردم
پنشیر هیچ روی ندارد . فقط چند رای را به نفع اشرف غنی فی
رای 500 افغانی + 250 افغانی پول نان خریداری کرده است
امیری پنجشیر

>>>   تیم چک چور اختلافات و خمگرایی به هیچ چیزی اعتقاد ندارند و نه ارزش میدهند ، اینها پول چوکی و قدرت را دوست دارند آن هم به قدرت بدون کدام پرسان هرچه خواستند بگویند و هرچه خواستند بکنند، احمدضیا مسعود کار خوب کرد که راه خودرا از این دزدان ... سیاسی جدا کرد. اینها آینده ندارند به همه معلوم است چون بار کج به منزل نمی رسد.
کابلی

>>>   براستی هم این تیم یعنی اختلاف و اختلافگری به هیچ یک از گفته های خود باور ندارد امروز یک حرف میزند فردا حرف دیگر آخر یک سوال از این تیم واعضایش دارم و آن هم این است. شما به حرف که خود میزنید عمل نمیکنید چگونه این مردم را اداره خواهید نمود. طوریکه معلوم میشود تیم مذکور هیج نوع پلان و راهبردی از خود ندارد و هرکدام از اعضایش هر ساعت و هر روز یک حرف نو و جدید به مردم ارائه میکنند. بیائید دست از اختلاف بردارید و واقعیت ها را بپذرید و از این بیشتر خاک به چشم مردم نزیند و اشک تمسا نریزید حالا همه ملت شما را شناخت. از این بیشتر مردم را بازیچه قرار ندهید چون خود تان رابازی خواهید داد نه مردم را.
بغلانی

>>>   تجلیل ازانقلاب باید تجلیل واقعی وحفظ آثارودستاوردهای شهیدان باشد .آثارمکتوب وفیلم وخاطرات مستندازیکی ازقهرمانانه ترین وشجاعانه ترین انقلابهای تاریخ بادستان خالی وکاملا مردمی که متاسفانه براثردخالت بیگانگان وهمسایگان به انحراف کشیده شد.تجلیل نباید استعمال ابزاری ازشهید درجهت سیاست بازی ومنافع شخصی باشد.
نواندیشان بلخ.شیوا

>>>   همین که مردم قهرمان پنجشیر بعد از پیوستن با تیم یهود ها درمقابل دالر باسلی محکم دررویت زدند برایت کافی است که ازترس حالا به خانه خود درپنجشیر هم رفته نمیتوانی برای تو ... مرگ است که امروز نه تنها یک یار مسعود عزیز باتو نیست که خاندان خودت هم علیه این تصمیم پستت مخالفت شدند

>>>   رئیس جمهور آنیده احمد ضیا مسعود است

>>>   یاد بود روز شهدا در هر کشوری اسلامی مرسوم وکار خدا پسندی است اما یک سوال از احمد ضیا مسعود که ادعا کرده حکومت وحدت ملی در زمان احمد شاه مسعود را مردم به خوبی احساس کردند سوال این است که این همه مهاجر وکشته شدن هزان افغانسانی که کشور را به یکصد سال عقب بر گردان نتیجه همان دولت وحدت ملی احمد شا صاحب بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است