آخرین تلاش های واسطه های انتخاباتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۳/۶/۲۳ کد خبر: 79523 منبع: پرینت

واسطه های انتخاباتی به گروهای بین المللی گفته می شود. گفتگوهای سیاسی انتخابات میان دو تیم به مرحله های حساسی رسیده است. بیش از سه ماه است که مذاکرات میان دو تیم ادامه دارد درحال حاضر، واسطه های بین المللی سخت در تلاش اند که میان دو نامزد میانجگری نمایند. در جریان گفتگوهای سیاسی دو بار آقای جان کری وزیرخارجه آمریکا به کابل آمد، حاصل تلاش های دیپلماسی این شد که در 21 سرطان یک چهارچوب سیاسی هفت ماده ای تهیه شود، دراین چهارچوب پایه های تشکیل حکومت وحدت ملی ساخته شده است.

درجریان بیست ساعت گفتگوهای مستمر میان جان کری و نامزدان در 20 سرطان سرانجام دو نامزد ریاست جمهوری به توافق رسیدند که حکومت وحدت ملی را ایجاد نمایند البته دلیل مساله شرایط خاص افغانستان ذکرشده است. در چهار چوب توافقات سیاسی، مشارکت دو تیم درحکومت، یک ضرورت دانسته شده است. مقامات آمریکایی بارها به این نکته اشاره کرده اند که ما به حکومت وحدت ملی میان دو تیم ، همکاری و تعهدات خود را عملی می کنیم و ما با نصف حکومت افغانستان کار نمی کنیم. معنی این سخن این است که دو تیم باید اقدام به تشکیل حکومت وحدت ملی نمایند.

پایه ایجاد حکومت وحدت ملی در توافقات سیاسی ساخته شده است طرفین قبول کرده اند که به چهارچوب 21 سرطان احترام بگذارند و بعد از توافقات سیاسی طرفین در 17 اسد یک سند سه فقره ای را امضا کردند. دو نامزد براساس موافقتنامه مشترک سه فقره ای تعهد کرده اند که برای ایجاد حکومت وحدت ملی کار نمایند. به همین منظور تیم های دوطرف، سه ماه است که باهم مذاکرات مستمر شان را ادامه داده اند. درحال حاضر گفتگوهای رو در روی میان تیم های طرفین وجود ندارد. هیات های مذاکره کننده در هفته گذشته اعلام داشتند که به کارشان پایان می دهند که داده اند. تیم ها روی همه موضوعات به جزء یکی دو موضوع مهم به توافق رسیدند.

ارجاع دو مساله مهم به خود نامزدان نیز در تعارفات دوستانه دو نامزد حل نشد رهبران دو تیم باهم بیش از ده باراست که نشست مشترک داشته اند ولی آنها روی موضوعاتی که به آنها ارجاع داده شد را به جد مورد بحث قرار قرار ندادند و به این صورت پای واسطه ها در میان کشیده شده است. حال پرسش این است که چرا واسطه ها وارد میدان گفتگوها شده اند و چرا دو نامزد خود در مذاکرات شان به حل موضوع نپرداخته اند؟ در این خط مقاله سعی می شود به این دو پرسش پاسخ گفته شود.

چرا واسطه ها وارد گفتگوهای انتخاباتی شده اند؟
شکی وجود ندارد که انتخابات در بعد سیاسی و تکنیکی خود به کمک جامعه بین المللی روی آورده است. بخش تکنیکی به صورت زیادی زیر نظر گروهای بین المللی قرارگرفت البته انتخابات افغانستان به دلیل عمق و گستردگی تقلبات به صورت شفافی بررسی نشد و ناظران ملی و بین المللی اذعان دارند که نمی توانند آرای واقعی را به درستی جدا و تفکیک نمایند. تیم اصلاحات و همگرایی به صورت قطع و نهایی با پروسه تفتیش قطع رابطه کرد و تیم تحول هم به درخواست ملل متحد از جریان تفتیش خارج شد و پروسه تفتیش در حال حاضر به دست کمیسیون ها و ناظران ملل متحد می باشند پس پروسه تفتیش به این صورت به دست واسطه های بین المللی قرار گرفته است اما بعد سیاسی قضیه که خیلی واضح است از همان اول با وساطت آقای جان کری شروع شد همان گونه که اشاره شد چهارچو ب سیاسی توافقات و حکومت وحدت ملی با وساطت جان کری وزیرخارجه آمریکا شکل گرفت و در21 سرطان 93 این سند با سه زبان انگلیسی، دری و پشتو تهیه شده است در 17 اسد 93 نیز موافقتنامه مشترک سه ماده ای بین دو تیم به امضا رسیده است که خود مبنایی تشکیل حکومت وحدت ملی را شکل می دهد.

برخی از سخنگویان تیم تحول روی این موضوع تاکید دارد که اجرای توافقات و چهارچوب سیاسی را در صورتی قبول دارد که در تضاد با قانون اساسی نباشد. البته این حرف کابرد تبلیغاتی می تواند داشته باشد ولی با واقعیت و حکم قانون اساسی در تضاد نیست در ماده 50 قانون اساسی تصریح شده است که رییس جمهور می تواند در یک شرایط خاص و براساس نیاز وضرورت نهادهای را به وجود آورد و بخشی از صلاحیت های خود را تفویض نماید. ریاست اجرایی که در طرح آمده مطابق با قانون و ضرورت و نیاز سیاسی مردم افغانستان دانسته شده است و هیچ تنافی با قانون اساسی افغانستان ندارد.

تمام حرف این است که رییس اجرایی که از آن در توافقات سیاسی به صدراعظم اجرایی نام گرفته شده است، دارای چه صلاحیت های می تواند در حکومت وحدت ملی باشد. نقطه ای اصلی مناقشه در همین جا است تیم اصلاحات و همگرایی روی دو نکته تاکید دارد یکی اینکه رییس اجرایی الزاما همان صدر اعظم اجرایی است و دیگر اینکه صدراعظم اجرایی در واقع همان صدر اعظمی است که کابینه ریاست نماید.

در این جا است که تیم تحول زیربار نمی رود و هرگز این مساله را قبول ندارد که صدر اعظم الزاما باید رییس کابینه باشد. اینکه سخنگویان تیم تحول مکررا اعلام می دارد که ریاست کابینه امری است برخلاف قانون اساسی، درست به همین خاطراست که آنها مخالف با ریاست کابینه می باشند و قبول ندارند که صدر اعظم اجرایی، کابینه حکومت را رهبری نماید و استدلالی که دارد این است که این کار برخلاف قانون اساسی می باشد. این مساله را تیم های مذاکره کننده دو طرف نتوانستند حل کنند و خود دو نامزد روی آن هم به توافق نرسیدند.

ریاست کابینه یکی از جنجالی ترین بحث توافقات سیاسی میان دو تیم می باشد و این ریشه مناقشات و بن بست و حتی خطر و تهدید کلیت افغانستان را در پی دارد. البته مساله اعلام نتایج انتخابات و اینکه حضور دو تیم در ساختار حکومتی به صورت مساوی باید باشد نیز از جمله مباحث مورد منازعه است ولی اصلی ترین چالش مذاکرات همین صدر اعظم اجرایی است که ریاست کابینه را داشته باشد.

آخرین راه حل و پیشنهاد واسطه ها
زمان در حال تمام شدن است در این لحظه بحث روزها نیست بحث از ساعت ها است که باید مساله انتخابات حل شود. همه از به درا زا کشیده شدن انتخابات بستوه آمده اند و همه خواهان ختم این گرفتاری و ماجرای انتخاباتی می باشد. گفته شده است که آمریکا مستقیما در مساله واسطه و میان جگری وارد شده است آنها در 48 ساعت گذشته به صورت مرتب میان دو نامزد رفت آمد داشته اند.

نماینده بانکی مون نیز وارد کابل شد و با هر دو طرف گفتگو داشت. سایر مقام های غربی مثل وزیر خارجه آلمان و سفرای کشورهای خارجی و نماینده ملل متحد در کابل نیز به شدت وارد بحث و میانجگری شده اند. آخرین راه حل به این صورت طرح شده است که دو عنوان ریاست کابینه و ریاست شورای وزیران را طرح کرده اند مساله زمان نیز شامل طرح می باشد. تعریفی نیز از کابینه و شورای وزیران نیز مورد بحث قرار گرفته است. تعریف کابینه به این صورت آمده که کابینه شامل رییس جمهور با معاونان شامل رییس اجرایی با معاونان و وزیر ارشد می باشد که منظور از وزیرارشد ازسوی اردوگاه تیم تحول همان جایگاه احمد ضیاء مسعود است.

کابینه با این تعریف در هر ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد و رهبری آن به عهده رییس جمهور می باشد. موضوعاتی که در کابینه مورد بحث قرار می گیرد شامل مسایل استراتژیک، پالیسی، بودجه، منابع و...

شورای وزیران به این صورت تعریف شده است که شامل رییس اجرایی، معاونان و وزیران می شود. شورای وزیران هر هفته تشکیل جلسه می دهد و امور اجرایی کشور را مورد بحث قرار می دهد و برنامه هایی که توسط کابینه حکومت تصویب می شود، متصدی اجرای آن می باشد تطبیق برنامه ها فیصله ها مرتبط به شورای وزیران می شود. تیم تحول در اصل ریاست شورای وزیران توسط رییس اجرایی را قبول کرده اما کلمه ای اجرایی را به آن اضافه کرده است رییس اجرایی یعنی رییس اجرایی شورای وزیران می باشد.

تیم اصلاحات پیشنهاد مشابه را داده که رییس جمهور کابینه پالسی را رهبری می کند. دو کلمه پالسی و اجرایی که جزء تعریف کابینه و شورای وزیران باشد از جمله کارهای روز مره طرفین و واسطه ها دراین روزها شده است و به این ترتیب باید موضوعات حل شده باشد دیگر زیاد جنجالی باقی نمانده است. در مورد تقرری های دولتی و حکومتی که مساویانه و یا متوازن باشد نیز از جمله مباحثی است که واسطه ها روی آن کار کرده و می کند و این مساله هم نزدیک به حل شدن می باشد در تقرری های دولتی کلمه مساویانه در کنار کلمه مشوره رعایت و گنجانده شده است اما تهدیدات اصلی که همه چیز را به هم بزند از جای دیگر است و آن اعلان نتیجه پیش از توافقات سیاسی توسط کمیسیون با تحریک عواملی است که نیت خوبی برای رسیدن به راه حل را ندارد. اینها ظاهرا آخرین تلاش های واسطه ها، برای ر سیدن به توافقات سیاسی میان نامزدان می باشد.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همانطوریکه تیم اصلاحات وهمگرایی خیلی زیاد در مقابل تیم تحول وتداوم عقب نشینی کرده تیم تداوم هم از انحصار قدرت انهم با رای تقلبی کمی از قدرت خواهی های خود پایین بیاید جور امد میشود ودنیا گل وگلزار است در غیر ان لجاجت وخود خواهی وانحصار قدرت طلبی تیم اشرف غنی باعث مشکلات بین مملکت ومردم خواهد شد البته در انصورت مقصر وبانی همه مشکلات تیم تحول وتداوم است وملت هرگز انرا نخواهند بخشیدند بهتر است که از تعقل کار بگیرند ملت را بیشتر اذیت نکنند زیرا مثل عام است وقتیکه به تنگ امد ناگزیر به جنگ میاید .

>>>   جناب ناطقی!این لجاجت تیم تحول وتقلب ازموضعگیریهای ضعیف وخیرات خواهانه ی سخنگویان تیم اصلاحات وهمگرائی ناشی می شود.تیم اصلاحات وهمگرائی اگرشایستگی صیانت ودفاع ازآرای ملت بزرگ افغانستان رامی داشت،ازموضع یک تیم باجایگاه بلندمردمی و پیروزانتخابات دوراول ودوم ،باقدرت وصلابت لازم واردمذاکره می شد.دربرابرمتقلبین یک موضع تاریخی اتخاذمی کردوبه دفاع ازقانون اساسی وانتخابات وحمایت ازارزاشهای دموکراسی و آرای پاک مردم،متقلبین وناقضین قانون رابه مراجع عدلی وقضائی ملی وبین المللی معرفی می گرد.به مبارزه مدنی خودادامه می دادونمی گذاشت تاتقلب وتقلبگاری درافغانستان ادامه یابد.درسال 89کرزی باتقلب امدواین باراشرف غنی وبه همین ترتیب چه دیروزوچه امروز وفردا،ارزشهای دموکراسی وانتخابات وآرای ملت ووودرتاریخ افغانستان به اندازه یک توف ارزش نخواهدداشت.
روشن است که بااتخاذچنین موضع قاطع وپرقدرت،حداقل یکی ازدوخواست براورده می شد:اول محکوم شدن متقلبین واعلام رئیس جمهوری متخب داکترعبدالله برمبنای آرای پاک دوراول ودوم ملت بزرگ افغانستان.دوم اگرهم مساله ایجادحکومت وحدت ملی مطرح می شد،حقش این بودکه متقلبین وناقضین قانون ،ریاست اجرائی وموازنه درقدرت راگدائی می کردند!!اماامروزه برعکس تیم تحول وتداوم باکمال بی حیاگی ودیده درائی سخن ازخط قرمز وقانون گرائی می زند!!سخنگویان بی زبان اصلاحات وهمرگرائی یکبارهم نشده که بگوید:کدام قانون اساسی!!یک قانون اساسی وانتخابات داریم که هفتادبارازسوی مثلث متقلب نقض شده ولجن مال گردیده است!!درکجای این قانون تقلب راجوازدانسته ؟درکجای این قانون امده که باتقلب کشوررابه بحران ببریدودرصورت میانجیگری امریکا حکومت وحدت ملی راقبول نمائید؟؟!!همه آنچه دراین روزهاجریان داردغیرقانونی بوده وبیشترمبنای اصلاحی وخروج ازبحران رادارد.
علاءالدین خان کابلی

>>>   خطاب به دو نامزد ریاست جمهوری
برادران محترم ! آیا وقت آن نرسیده که به خود آید و تفکر کنید و منافع شخصی خود را که همان قدرت وچوکی است کوتاه آمده و به منافع ملت خود و کشور خود فکر نمائید و از این زیاد تر ملت را قربانی هدف های نا به جا خود نکنید. وقتی صحبت از افغانستان واحد میشود همه شما از طریق رسانه ها حرفهای بسیار درست و معقول ارائه مینمائید اما در عمل دیده میشود که همین حرف تان در تناقض با عمل تان میباشد.متاسفانه دیده میشود که باز هم از سمت ،قوم،منطقه و زبان حرف میزنید.حتی مثال های وجود دارد. که در انتخابات دیده شد که ازهر شیوه نادرست برای جلب آرای مردم استفاده نمودید. و مدت شش ماه میشود که ملت را دچار سر درگمی نموده اید فقر و بیکاری تورم رکود اقتصادی و از همه مهمتر فرار ملیارد ها دالر سرمایه از کشور و تجاوز بیشرمانه همه ها و ده ها یا صد ها مورد دیگر که مجال توضیح دادن آن نیست و همه اینها بستگی به وضع سیاسی کشور دارد.وضع سیاسی کشور به قناعت و کوتاه آمدن شمایان برمیگردد.ملت را از این بیشتر پریشان و سردرگم قرارندهید. آخر تا چه وقت خاک به چشم ملت میزنید و اشک تمسا میریزید حالا ملت به همه اهداف و خواسته های تان پی برده و همه تان را شناخته است . اگر واقعآ ازاین بیشتر میخواهید منفور جامعه قرار نگیرید . مردم وملت را در انتظار قرار ندهید مرد باشید و مردانه عمل نماید
نظری
هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است