رییس اجرایی باید در راس کابینه باشد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۱    ۱۳۹۳/۶/۲۳ کد خبر: 79505 منبع: پرینت

کشمکش های انتخاباتی نه تنها سران دولت و حکومت که همه مردم را سرگردان و متوهم ساخته است و هر روز که می گذرد وضعیت اقتصادی مردم و سرمایه گذاری ها به رکود کامل نزدیک می شود. در این میان نامزدان و سران انتخاباتی کشور بی خیال از همه این موارد به زد و بندهای سیاسی و درآمدهای وافر این روند و بدست آوردند قدرت بیشتر می اندیشند.

حامد علمی نویسنده و پژوهشگر در برنامه ای رسانه ای گفت: در شرایط حساسی قرار داریم و انتخابات کشور با بن بست مواجه شده است. بیشترین اشتباه آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی کمیسیون، بر اثر ضعف مدیریت و یا فساد گسترده، کشور را به این حالت کشاند.

وی افزود: من قبلاً نیز اعلام کرده بودم که این کمیسیون با چنین مدیریت و فساد گسترده ای توان برگزاری انتخابات را ندارد ولی کمتر کسی صدای مرا شنید. ده ها مورد تقلب سازمان یافته وجود دارد که پاک کردن آن تقریباً غیرممکن است از طرف دیگر اراده ی سیاسی برای پاک کردن آرای سیاه از سفید وجود ندارد. عدم موجودیت مکانیزم ابطال آرا که بتواند به درستی آرای تقلبی را از پاک تشخیص دهد این جداسازی را بدون تاثیر کرده است، بنابراین هر نتیجه ای که از این کمیسیون بیرون آید غیرواقعی است.

علمی با اشاره به صحبت نعیم اصغری از بنیاد انتخابات شفاف وعادلانه گفت: بنا به گفته ی اصغری، کمیسیون رسیدگی به شکایات،81 مورد شکایت را در مدت 16 دقیقه فیصله کرد در حالی که برای هر مورد از شکایت ها باید ساعت ها وقت داده می شد. این بیانگر عدم اراده ی سیاسی کمیسیون برای رسیدگی درست به شکایت ها و جداسازی آرای سفید از سیاه است. همچنین آن ها برای موجه ساختن دروغ هایی که در گذشته گفتند حالا مجبورند دروغ های جدیدتری بگویند.

حامد علمی اظهار داشت: تشکیل حکومت وحدت ملی برای دو نامزد یگانه بدیل است ولی چگونگی مکانیزم آن مورد سوال است. اختلاف بین دو نامزد، صلاحیت های رییس اجراییه در حکومت وحدت ملی است. طولانی شدن اختلاف های نامزدان روی روحیه ی مردم تاثیرمنفی دارد بنابراین دو نامزد باید روی چارچوب مورد توافق هر چه زودتر کار کنند و به نتیجه برسند.

به باور نویسنده، رییس اجراییه باید در راس کابینه باشد در غیر آن صورت که این جایگاه معنایی ندارد. در این راستا رییس اجراییه که رییس کابینه نیز است هر 3 ماه یا 6 ماه به رییس جمهور از وضع کابینه گزارش دهد.

وی خاطرنشان ساخت:اگر کمیسیون مدیریت قوی می داشت و صحبت ها و فیصله های امروزشان به دروغ های دیروزشان استوار نمی بود می توانستیم به آن اعتماد کنیم و به نتیجه ی بازرسی آرا قناعت کنیم در حالی که این گونه نیست.

علمی اولین و بزرگترین ضعف را متوجه کمیسیون انتخاباتی دانست و گفت: این کمیسیون نتوانسته است از بروز تقلب و نفوذ اشخاص در انتخابات جلوگیری کند. ارگ ریاست جمهوری هم در بن بست کشاندن انتخابات سهیم است زیرا رییس جمهور قبل از اعلام نتایج دور اول متوجه حساسیت موضوع و تقلب در پروسه نشد و از اعلام آن جلوگیری نکرد. اگر وی سه ماه یا پنج ماه قبل یک اقدام قاطع می کرد وضعیت به این حالت نمی رسید. در حال حاضر هم کرزی می تواند پروسه را باطل اعلام کند.

حامد علمی تصریح نمود: اعلان های غیرمسوولانه و عجولانه ی کمیسیون های انتخاباتی که به نوعی خیانت نیز محسوب می شود باعث شد کشور به این وضعیت دچار شود. در این قسمت هیچ کدام از نامزدان مورد ملامت نیستند چرا که هر دو رای مردم را با خود دارند و زحمات زیادی کشیدند. به قیمت خون صدها سرباز و مردم بیگناه کشور انتخابات برگزار شد بنابراین نامزدها حق دارند که از این شرایط خشمگین وعصبانی باشند و نتیجه ی آن را نپذیرند زیرا کمیسیون ظلم بزرگی در حق آن ها کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر دو گزینه را در حال حاضر عملی می داند: اول این که رییس جمهور به کلی پروسه ی انتخابات را باطل اعلام کند و دو نامزد را موظف به تشکیل حکومت وحدت ملی نماید.
دوم، کمیسیون انتخابات اشتباه خود را بپذیرد ضعف های خود را و دلایل آن را برای مردم توضیح دهند و دو نامزد را به طور مساوی در حکومت وحدت ملی برنده اعلام نمایند.
ما گزینه ی دیگری جز این نداریم که نتیجه ی انتخابات را باطل اعلام کنیم و از آن صرف نظر نماییم. پروسه ی سیاسی با گفتگو و بحث و نظرسنجی باید تکمیل شود، صلاحیت های رییس جمهور و رییس اجراییه و این که چه کسی به کدام مقام برسد مشخص گردد.

وی در پایان گفت: هر حکومتی که در آینده تشکیل می شود کمیسیون انتخابات را که مسوول خسارت های وارده بر مردم و کشور است محاکمه و مجازات خواهد کرد. در حالی که کمیسیون انتخابات در 6 ماه با آرا و سرنوشت مردم بازی کرد، کشور را به بحران کشید و این همه خسارت به کشور و ملت وارد کرد، چند هفته نیز به نامزدان فرصت بدهیم تا به توافق سیاسی کاملی دست پیدا کنند. مقام های حکومتی و شخصیت های جهادی و قومی باید دراین کار به نامزدان کمک کنند تا هر چه زودتر کشور از این حالت بیرون کشیده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای حامد که علمی تخلص میکند برخلاف تخلص خود نظرشان مطلقآ جاهلانه و کودکانه است سیستم حکومتی افغانستان درقانون اساسی افغانستان سیستم ریاستی است واګر بخواهیم سیستم ریاستی رابه صدارتی تبدیل کنیم باید درقانون اساسی افغانستان تعدیل به وجودبیاید وتعدیل درقانون اساسی نیاز به تدویر لویه جرګه دارد وشوراهای ولسوالیها یک رکن عمده تدویر لویه جرګه میباشد من اصلآ نفهمیدم که اقای حامد علمی به کدام منطق فیصله میکند که رییس اجرایی باید در راس کابینه قرار داشته باشد
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   از حامد علمی هرگز یک تبصره غیر علمی توقوع برده نمیشد. وقتی طرف استی پس خود را عضو ستاد خوانده شامل بحث شوید وقتی خبرنگار هستی باید یکطرفه نروی بخاطریکه حیثیت و وقار ژورنالستیک تان زیر سوال میرود, اگر تقلب شده هر دو طرف کرده اگر هر کمبودی بوده هر دو طرف اجرا کرده ولی اینکه باز به سرنوشت اکثریت قاطع این ملت بازی های گوناگون میشه در آنصورت این دو گزینه شما کاملاً بی جا و بیمورد است و صرف بخاطر سهیم ساختن گروپ مورد نظر شخص خود شما در رسانیدن قدرت است و بس. بیائید صرف با مردم بود و میکانیزمی را جستجو کرد که اکثریت قاطع این ملت چه میخواهد.

>>>   والا چه پژوهشگری ای کاش افغانستان مثل شما یکی دیگر هم میداشت. یک پروسه بزرگ ملی باید با همه قربانی ها بخاطر لجاجت باید کنار گذاشته شود؟ چه تضمینی را جناب شان داده می توانند که این دو نامزدن موظف به حکومت وانهم که صلاحیت های شان معلوم نباشدشوند. در حال حاضر هیچ ضرورتی به این مشکل نیست خود کاندید ها حاضر هستند که چنین کنند وانهم با پذیرش نتایج انتخابات در صورتیکه قدرت مطابق به میل شان به دو دسته تقسیم شود و این فرهنگ ناکار آمد تا اخیر در فرهنگ سیاسی و اجتماعی افغانستان باقی بماند . متاسفانه ابداع این تیوری از جانب گروپ های تربیه شده در پاکستان است که از سال 1992 تاکنون بالای مردم مظلوم افغانستان تحمیل نموده اند. ولی دیگر وقت خاتمه این تیوری رسیده است و شما هم این نظریات پژوهشی تانرا جدیداً در پوهنتونهای خارج مطرح کنید.

>>>   اگر قانون تان اجازه دهند برای تیم بازنده چوکی ما فوق رئیس جمهور داده شود .

>>>   جای تأسف است به اين مفگورهٔ پوچ وبی معنأ که قانون اساسی رازيرپا ميگذارد ـ ای کاش که تخلص ات علمی نمی بود ـ

>>>   پروسه انتخابات باید باطل اعلان شود چون تقلب گسترده صورت گرفت.
فواد

>>>   تیم تقلب باید مانند رییس جمهور هند وپاکستان نمایشی باشد وشورای وزیران باید از طرف تیم مردمی اداره وکنترول شود وزیر ها باید زیر دست رییس جمهور نه باید از صدراعظم اطاعت کنند زیرا تیم تقلب نمیتواند افغانستان را کنترول کند

>>>   هم تقلب ملیونی میکند وهم دعوادارد که کابینه رارهبری میکند کابینه را کسی رهبری میکند که افغان ومسلمان باشد ورای تقلبی نداشته باشد درغیر آن هر وزیر برخواسته وادعوا خواهد کرد که خودت بارای تقلبی آمدی حالا کلان کاری هم میکنی وهیچ وزیرکابینه از یک رییس جمهور متقلب حمایت نخواهند کرد

>>>   رییس جمهور تقلبی وگوسفندی نباید کابینه را رهبری کند رییس جمهور تقلبی وگوسفندی بجای وزیر ها گوسفندان را به کوه ها برده وچاغ کند شورای وزرا را کسی رهبری کند که رای حقیقی مردم را باخود دارد اشرفغنی گوسفند های امر خیل وکمیسیون انتخابات را رهبری کند

>>>   نظر اقای ولیزاده ازهرات باستان صد فیصد مورد تایید وحمایت مردم افغانستان قراردارد و این دراخر راه خودرا ګم کرد واز تیم...اختلافات وخمګرایی حمایت کرد
شاه پور میرزایی از نیمروز

>>>   یک دزد رای مردم هرگز یک رهبر واقعی نیست ونخواهد بود بدترین دزد دزد رای مردم وتقلب کار است

>>>   ... به این علمیت تو تا حال به چاپلوسی و دستبوسی در این حکومت ادامه میدادی و حالا که میفهمی چنین چاپلوسی ها بدرد تان نمیخورد و از پیش تان پرسان خواهد شد که به کدام اساس تو مقرر شدی حالا بسیار وارخطا هستی و صحبت های جاهلانه و طفلانه را شروع کرد.
داریوش خراسانی

>>>   به تقلب ودزدی کسی رهبر وبزرگ ملت شده نمیتواند رهبر ملت ها رای پاک مردم خودرا میداشته باشند نه رای مردار وتقلبی وفریب ودزدی را

>>>   بسیار کار خوب شد که تیم اصلاحات هم شورای وزیران را اداره میکند وهم عضو شورای امنیت افغانستان باشند زیرا اشرفغنی خو طالب وتروریست است که نتواند طالبان وتروریستان وانتحاری هارا کمک کند ویا اززندان ها مانند کرزی رها کند

>>>   اگر متقلبین رای مردم محاکمه ومجازات میگردیند حالا تمام مسایل حل بود وباز ماندگان متقلب دیگر این جرییت را نمیداشتند تا در برابر اشخاص بیزرف حق گو چنین گستاخی را مرتکب میگردیدند هرکسیکه واقعیت رابیان کند چون اظهار واقعیت ضرر تیم تداوم است اشخاص بی علم ونادان تیم تداوم با الفاظ لچک دول خود نظر کننده محترم را توهین میکنند تیم متقلب از بالا تا پایین خود را فرشته اسمانی میدانند وفارغ از عیب وعیوب در حالیکه همین تیم بر علاوه عیوب زیاد بزرگترین خیانت را در حق این ملت مرتکب گردیده اند که پروسه ملی را با انجام رای های تقلبی به بن بست کشانده اند با انهم بی شرمانه ادعای پیروزی وانحصار قدرت را دارند وبا این کار شان مردم را سخت به مشکل گرفتار کرده اند .

>>>   حامد علمی !!!
تو یک جمیعتی استی واگر صد بار خود را بی طرف جلوه بدهی نمی توانی از مردم توقع داشته باشی م در قسمت تو بی طرفانه قضاوت کنند.تو یک طرف استی یک طرف در در گیر در بحران وبسیار طفلانه خواهد بود که باور شود که شما نظر که می دهید منفعت گروهی شما در ان شامل نباشد در غیر ان زمین وزمان می دانند که شما برای رسیدن به چوکی ملت را به گروگان گرفته اید ودوپای را در یک موزه کرده اید وبازی شما طوری سازمان دهی شده که تا حدی این بهانه را دنبال میکنید تا مردم به ستوه رسیده واز در ماندگی بلاخره بگویند خیراست یک چند چوکی برای انها بدهید.
در غیر ان قانون اساسی با سراحت مشت کوبنده به دهان شما میزند شما بازنده استید باید از صحنه سیاسی کنار روید ودر دوران سهم شما در حکومت کدام کاری نکرده اید که مردم از ان قدر دانی کنند تا توانستید جیب های خود را پر کردید وبا سر نوشت مردم معامله کردید.
مشکل شما اصلا این است کنار رفتن شما از صحنه سیاسی خلاصه نمی شود شما در ترس افشاشدن تمام چپولگری ها وخیانت های خود استید که در ان صورت برای ابد پیش مردم روی نخواهید داشت.به امید رسوایی شما!!!!!!!!

>>>   گرجه ایشان از سخن گویان ریاست جمهوری است اما چون به حیث خبرنگار مصاحبه نموده حقا که حقیقت را گفته است و در پهلوی نظریات ایشان یک چیز را باید اضافه نمد ان معاکمه و مجازات برای اعضای کمسیون که این خیانت ملی را انجام دادند در غیر ان دیگر در افغانستان از انتخابات خبری نیست اگر باشد از رای دهنده گان خبری نمی باشد.
م.غ

>>>   اگر دوسیه امرخیل پیگیری نشود وبه ملت افغانستان حقیقت معلوم نشود نه انتخابات کدام ارزش دارد ونه حکومتی که ازین تقلب گوسفندی به میان خواهند زیرا هرمجرمی که درین حکومت دستگیر شود ادعا میکند که چرا بزرگترین خاین ملی این کشور (امر خیل) با وجود این خیانت ملی وبین المللی اش هنوز هم آزاد میگردد اگر امر خیل محکمه نشود هیچ قاضی وهیچ سارنوال حق ندارد که بالای کدام افغان حکم صادر کند اگر جرم وجنایت وخیانت است خو بزرگتر از امر خیل هیچ افغانی نکرده چرا لوی سارنوالی چرا ستره محکمه به آن رسیده گی نمیکند وباید دوسیه امر خیل یک ماه قبل حسابش تصفیه میشد وبه ملت معلومات داده میشد درغیر آن نه این حکومت اعتبار دارد ونه پولیس ونه قوای قضاییه افغانستان اگر یک افغان هر جرمی کند کسی چیزی نگوید واگر یک افغان دیگر جرم کند مورد پیگرد قرار گیرد این را خدا ورسولش لعنت گفته وبعد ازین هیچ حکم لوی سارنوالی ومحاکم افغانستان را مردم افغانستان نباید قبول کنند وقابل قبول هم نیست اگر امر خیل از خداوند (ج) کدام امری بالای سارنول ها وقاضی ها آورده که محکمه وتحقیق نشود پس این خط ونامه خداوند را به ما افغان ها نیز نشان دهید درغیر آن تیم داکتر عبدالله با اسناد وشواهد ملت رادرتقلب وخیانت ملی ای که علیه مردم مظلوم وبیچاره این کشور شده درجریان گزاشت

>>>   گفتن حقیقت بسیار تلخ است برادری که درمورد خاین ملی امر خیل نوشته کاملا حقیقت دارد اگر امر خیل از طرف خدورسولش کدام مکتوب ویا نامه ای دارند لطفا جناب کرزی صاحب لوی سارنوال صاحب وقاقی القضات افغانستان آنرا به ملت نشان دهند درغیر آن با خیانتی که امرخیل درحق ملت مظلوم وبیچاره ما کرد ولی کسی تاهنوز ازایشان پرسانی نکرده ونمیکند باید بدانند که خداوند منان هفت پشت کرزی لوس سارنوال وقاضی القضات افغانستان رادرجهنم خواهد سوخت ودیگر نه تنها پروسه انتخابات وکمیسیون انتخابات درین کشور معنی یی ندارد حیثیت سارنوالی ومحاکم هم به صفر تقرب کرده چرا دولت وکمیسیون انتخابات درمورد امر خیل سکوت اختیار کردند چرا حقیقت را به مردم افغانستان بیان نمیکنند اگر منشی انتخابات یا به اصطلاح هرکاره انتخابات درتقلب ودزدی رای مردم دست داشته باشد پس این انتخابات نزد ملت اعتبار دارد ورحکومت یا رییس جمهوری که ازین انتخابات بیرون میشود اطاعت از آن بالای مردم فرض است یا بغاوت ؟؟؟ این را کرزی وکمیسیون انتخابات جواب دهند

>>>   نمیدانم این آقا به کدام جرئت علمی تخلص کرده است. وقتیکه ما در پوهنتون بودیم محصلین تنبل را پروفیسور صدا میزدیم. فکر میکنم ایشان نیز از جمله همان علما است. بسیار نظر بی منطق و جاهلانه ایراد نموده اند. نظر شان نه از نظر علمی و نه از نظر عملی قابل تطبیق است. فقط بحیث بک نظر عضو گروپ اختلاف میباشد که بسیار مضحک و تاسف آور است.

>>>   نظريت قابل قبول ، به علم ودانش برابر،اميد مورد قبول كوسفند بازان هم قرار گيرد،به نظر من هرچه زودتر اعضاي كميسون نام نهاد انتخابات كه ظلم زيادي رابه اين ملت بيچاره كرده از الف تا ياء مورد استنتاق قرار كيرند چون عامل همه رنج ومصيبت كه در طول اين چند ماه وارد شده اين كميسون است وبس ،خداوند... شان كند؟
عبدالله ريحان

>>>   جناب آقای علمی شما اگر بجای احمدزی میبودید چنین کاری انجام میدادید در صورت که رای تان هم خیلی زیادتر از نامزد رقیب باشد. و بعد از چندین بار تفتیش و بازرسی . هرگز چنین کاری را انجام نمیدادید. اولآ به عنوان ناقض قانون اساسی از شما یاد میشدند ثانیآ با کسانیکه به شما رای داده بود از شما دلسرد میشد چون که شما با رای ایشان معامله سیاسی به نفع خود مینمودید.بیائید کمی واقع بین باشیم .نه قانون شکن.
شکر بیک
هرات

>>>   برادر هرات یکی رای مردم است یکی رای گوسفندی امرخیل شما از کدام یک صحبت میکنید؟ فعلا اطفال افغانستان ومردم جهان اشرفغنی را نمی شناسند مگر زمانی که عکس گوسفند هارا میبینند انتخابات افغانستان بیاد شان می افتد ونام اشرفغنی را میگیرند یعنی اینکه نام اشرفغنی با انتخابات افغانستان وعکس گوسفند ها گره ناگسستنی خورده ومردم افغانستان هم تصمیم گرفته اند که بجای عکس رییس جمهور آینده عکس گوسفند هارا قاب نموده دردفاتر وخانه های خود نصب کنند واگر به تقلبات گوسفندی رسیدگی نشود وامرخیل به سارنوالی ومحکمه معرفی نشود هیچ کسی حق ندارد تا افغان هارا درین کار شان مجازات کند زیرا این حق مسلم ما افغان ها است رییس جمهور ما گوسفندان چاغی است که زیاد رای گرفته اند نه اشرفغنی
افغان اصلی

>>>   از اظهارات بالا چنین برمیاید که نصف رای ها گوسفندی و نصف دیگر آن تفنگی است. یک تیم بواسطه تقلب زیاد رای گرفته و تیم دیگر به زور تفنگ مردم را مجبور کرده و رای شانرا گرفته

>>>   ما ازنتایج رای ها ی گوسفندی وتفنگی بی زارهستیم .رنگ هردوی تان د ه گور .هردوتان چندان آدم های نبودین .حیف همو رای ما که به شما هردو رای دادیم .احمد ولی ازکندز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است