نبود اپوزیسیون به معنای وداع با دموکراسی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۳/۶/۱۹ کد خبر: 79263 منبع: پرینت

رییس جمهور کرزی در دیدار با تعدادی از زنان در ارگ ریاست جمهوری گفت وضعیت کشور غیرقابل تحمل شده است. ما از نامزدان می خواهیم که حکومت مشترک تشکیل دهند و ما نیز در این راستا با آن ها همکاری می کنیم. همچنین وی تصریح کرد که افغانستان به حزب مخالف و اپوزیسیون ضرورت ندارد. از سوی دیگر تیم اصلاحات و همگرایی اعلام کرده است که بزودی وضعیت خود را در قبال انتخابات روشن خواهد کرد.

سخی منیر کارشناس مسایل سیاسی در برنامه ارگ 93 گفت: آن چه که در افغانستان می گذرد جنگ استخباراتی است. انتخابات نیز به نحوی استخباراتی شد. دو محور در انتخابات داریم: یک محور عبارتند از آمریکا، انگلیس، ترکیه، اسلام آباد، قطر و محور دیگر عبارتند از روسیه و ایران و ارگ ریاست جمهوری. ما در وضعیت متزلزل سیاسی، اقتصادی و امنیتی به سر می بریم. رفت و آمد مقام های آمریکایی و آلمانی به کشور و خوشبینی به آن از جمله بازی های سیاسی است که به نوعی غذای رسانه ها است.

وی با اشاره به سخنان اخیر کرزی گفت: عدم وجود اپوزیسیون به این معنا است که ما با دموکراسی باید وداع کنیم و مردمسالاری در سیاهی فرو می رود. این انتخابات خسته کُن که در جهان نمونه ندارد نشان داد که نقش خارجی ها و افراد اجیر و دستورگیر در کشور ما بسیار پررنگ است در حالی که رای و خواست مردم در تعیین حکومت و سرنوشت جایی ندارد. در حال حاضرما شاهد جنگ فرسایشی دیپلوماسی هستیم که نتیجه ی آن تنزل قدرت مردم و عدم موثریت آن ها در تعیین سرنوشت خود است که بسیار خطرناک است.

به باور منیر در قانون اساسی کشور هر شهروند افغانستان حق برابر و یکسان دارد. در دموکراسی واقعی نیز حقوق شهروندان با یکدیگر مساوی است و تبعیض را نمی پذیرد. در قرن 21 دولتی موفق است که به اقلیت ها خدمت و رسیدگی بیشتری کند.

سخی منیر تصریح کرد: تلفون اوباما با داکتر عبدالله سبب شد تا اخطار زمانی اصلاحات و همگرایی یکروز دیگر تمدید شود. این موضوع بیانگر تعیین کننده بودن فشارهای سیاسی در انتخابات و بی تاثیر بودن مردم و شرایط کشور در آن است. همچنین بیانگر شعاری بودن حرف های نامزدان است و این که در پشت پرده چیزهای دیگری اصل است. کمیسیون انتخابات ظاهری بود زیرا نه رای مردم در این کمیسیون اعتبار داشت و نه کسی به عملکرد این کمیسیون باور دارد.

کارشناس مسایل سیاسی همکاری گروه های انتخاباتی را یگانه راه حل موجود دانست و افزود: هیچ کدام از نامزدان نمی توانند به تنهایی حکومت تشکیل دهند زیرا وحدت ملی یک گفتمان بزرگ است. یگانه راه این است که تیم ها به صورت مشترک و با همکاری اشخاصی که مستقل و کارگزار هستند حکومت را تشکیل دهند. غیر از 8 سال امان الله خان مجموع زمامداران افغانستان تحمیلی بوده اند و بنا بر خواست مردم نبوده است.

وی دولتی که بعد از بحران بوجود می آید را ضعیف خواند و گفت: یگانه راه بیرون رفت از این وضعیت وجود چهره های کاردان و با صلاحیت در دولت است. اگر دولت آینده در صد روز اول بتواند خود را از اتهام تقلب بیرون بکشد و به سوی کارگزاری و خدمت به مردم حرکت کنند می تواند موفق باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جفای فراموش ناشدنی قدرت مندان داخلی و خارجی علیه مردم بیدفاع ما یکبار دیگر تاریخ کشور را رقم زد و در نتیجه گرم ساختن تنور انتخابات و چانه زنی ها روی این و ان به مردم آموخت که افغانستان هنوز هم قرن ها از دموکراسی فاصله دارد و به یک حقیقت انکار ناپذیر مبدل گشت. اصلاً جالب اینست که هر کسی بر اریکه قدرت بیاید باید راه قدرت های بزرگ را تعقیب کند ورنه بجای نمیرسد, کاش اینطور میبود و میشد ولی تاسف اینست که نه کاندیدی روز خوش را دید و نه هم مردم به کام خود رسید پس همه و همه در همان تاریکی محض قرار گرفتند چنانچه قرار داشتند, عاقبت این ملت بازهم بخیر. از توان ما بنده های خداوند بدور است ما صرف دست دعا بلند میکنیم به خدای عزو جل که ما را یاری رساند و از ظلمت شب و بیداد گری های روزگار در امان داشته باشد دیگر از دست این مردم مظلوم چیزی پوره شدنی نیست ما فقط دست به آسمان بلند میکنیم خدایا صدای این ملت را بشنو از غیب این ملت را کمک کن. وسلام

>>>   دموکراسی را دفن کنید واگر عاقبت کشورتان را میخواهید فقط یگانه راه یکجاشدن همه درزیر چتر قانون اساسی وتطبیق صدفیصد قوانین بالای خود ودیگران درغیران دوماه بعد نه برنده ونه بازنده رادرکابل می بینید هردودرحالت فرار وکشور باز دوباره به تاریکی ها ی 13 سال قبل برگشت خواهند کرد بیائید میلونران بیرون روند انسانان وطندوسترا موقع دهند تا کشور ازخود دفاع نموده بتواند وباقی بماند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است