ایران خواستار گسترش روابط با افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۱    ۱۳۹۳/۶/۱۶ کد خبر: 79060 منبع: پرینت

تهران بر حل اختلاف ها در افغانستان تاکید دارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای حل مشکلات انتخاباتی افغانستان ابراز امیدواری می کند و می گوید: حکومت ایران امیدوار است تا اختلاف ها و مشکلات در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به زودی از میان برداشته شود و حکومت تازه کار خود را آغاز کند.

وی در دیدار با عبدالرحیم نیک پور سر کنسول تازه افغانستان در زاهدان می گوید: ایران خواستار گسترش روابط ایران با افغانستان در بخش های گوناگون از جمله حمل و نقل و مبارزه با مواد مخدر است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین راه برای گسترش روابط دوستانه بین دو کشور برادر کم کردن مشکلات مهاجرین افغان در ایران است.بخصوص کمک به دانش اموزان و دانشجویان افغان که بسختی درحال درس خواندن هستند.که سنگهای زیادی برسرراهشان است. به امید سربلندی هردوکشور دوست و فارسی زبان
پسرمهاجر

>>>   ما کشور دوست و برادر و هم فرهنگ و هم کیش و هم زبان خود را دوست داریم و گسترش روابط ما خوب است انشا الله

>>>   مسند احمد 417 از ابو هريره نقل مى كند : نزد پيامبر بوديم كه سوره جمعه بر ايشان نازل شد . وقتى آيه " وآخرين منهم لما يلحقوا بهم " را خواند ، مردى پرسيد : اى رسول خدا ! اينها چه كسانى هستند ؟ پيغمبر پاسخ نداد ، و مرد دو يا سه بار پرسيد . سلمان فارسى هم كنار ما بود . پيغمبر دستش را بر سلمان نهاد و فرمود : اگر ايمان در ثريا باشد ، مردانى مانند اين ازقبليه اين مرد بدان مى رسند .

>>>   من تموم مردم افغانستان را ايرانی می‌دانم و هيچ فرقی ميان ايشان و هم‌ميهنان خودم قائل نيستم.
افغانستان منشأ تاريخ، فرهنگ، زبان و نژاد ايران هست و شايسته هست بهترين دوست و متحد ايران غربی در جهان باشه.

>>>   خوب است.

>>>   دانشنامه ویکیپدیا:
با اطمینان و جرأت می‌توان گفت که تاریخ کامل کشور افغانستان را نمی‌توان از ذیل نام افغان و افغانستان دریافت؛ بلکه تاریخ باستانی و سده‌های میانه این مملکت را باید در تاریخ ایران اوستایی و شاهنامه‌ای و در تاریخ خراسان جستجو نمود و بدون تردید تاریخ ایران اوستایی و شاهنامه‌ای و خراسان تاریخی از سرزمین بلخ و بامیان و سیستان و نیمروز و زابل وکابل و هرات و مرو و غور و غرجستان و از کتاب اَوِستای زردشت و شاهنامه‌ها و از تاریخ پیشدادیان و کَیانیان و ادبیّات فارسی دری، جدا نیست.

>>>   بادی وزید و دشت سترون درست شد
طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد
شمشیر روی نقشه‌ی جغرافیا دوید
این‌سان برای ما و تو میهن درست شد!
یعنی که از مصالح دیوار دیگران‌
یک خاکریز بین تو و من درست شد
بین تمام مردم دنیا گل و چمن‌
بین من و تو آتش و آهن درست شد!
یک سو من ایستادم و گویی خدا شدم‌
یک سو تو ایستادی و دشمن درست شد
یک سو تو ایستادی و گویی خدا شدی‌
یک سو من ایستادم و دشمن درست شد
یک سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند
یک سو همه دگرمن و تورَن‌ درست شد
آن طاقهای گنبدی لاجوردگون‌
این گونه شد که سنگ فلاخن درست شد
آن حوضهای کاشی گلدار باستان‌
چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد
آن حله‌های بافته از تار و پود جان‌
بندی که می‌نشست به گردن درست شد
آن لوح‌های گچ‌بری رو به آفتاب‌
سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب‌
سنگی به قبر مردم کدکن درست شد
سازی بزن که دیر زمانی است نغمه‌ها
در دستگاه ما و تو شیون درست شد
دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ
شاید پلی برای رسیدن‌، درست شد
شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان‌
با کاروان حلّه بیاید به سیستان‌
وقت وصال یار دبستانی آمده است
بویی عجیب می‌رسد از جوی مولیان‌
سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر
«بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان‌»
ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست
باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌
با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را
در حوضهای کاشی گلدار باستان‌
بر نقشه‌های کهنه خطی تازه می‌کشیم
از کوچه‌های قونیه تا دشت خاوران
تیر و کمان به دست من و توست، هموطن
لفظ دری بیاور و بگذار در کمان‌
شاعر محبوب جناب محمد کاظم کاظمی

>>>   یک شعر بلوچی درباره ایران زمین با ترجمه فارسی دری تقدیم میشود:
منی وطن ایران گل بهارانی
وطن ما ایران زمین همچون بهاران سرسبز است
تنگوئین بچ ء شیر مزارانی
بچه های او شیرمرد و دلاورند
علم ء اسلام ء تو دواجاه ء
تو مهد علم و اسلام هستی
تو مئی استار تو مئی ماه ء
تو ستاره و ماه پرنور ما هستی
تو امیت واهگ صدهزارانی
تو خانه امید صدها هزار انسان هستی
نام تئی دائم دنیا ها باتین
نام تو تا ابد باقی خواهد ماند
نی دگر جاه ء چون ترا سارتین
در هیچ جای دیگر همچون تو پیدا نمیشود
دارو ء تو مئی درد ء دورانی
تو داروی دردهای ما هستی
گون ترا مهرء دوستی ء داران
با تو پیمان دوستی بسته ایم
من تئی شیدا تئی امیت واران
من به تو عشق میورزم و امیدوارم
تو عزیز ء مئی روک ء چمانی
تو عزیز ما هستی و نور دیدگان مایی

>>>   خدا این انگلیس شرور را لعنت کند که خراسان زمین را از ایران بزرگ جدا کرد و برو نام افغانستان گذاشت.

>>>   ارراهکارارهای توسعه همکاریهارعایت حقوق اولیه انسانی وحقوق پناهندگان درقالب کنوانسیونهای 1951و1967پناهندگان سازمان ملل وتوقف افغان هراسی درایران وحتی رعایت قوانین اتباع خارجه هشتادساله ایران است .ان شاءا..باروی کار آمدن دولت سالم جدید افغانستان این عمل محقق شود. و ایرانیان هم به بازار چند میلیارد دلاری صادراتش در افغانستان و میلیاردها دلار حاصل از پیشبرد کارهای شاقه اقتصادی از طریق میلیونها نیروی کار. دست یابد.
نواندیشان بلخ.سیدحسن شیوا

>>>   کهنه اندیشان بلخ.سیدحسن شیوا
از راهکارهای گسترش روابط اخراج تمام اتباع غیرقانونی افغانستان از ایران و دادن حق ابه ملت ایران و عدم ایجاد تنش بیشتر در روابط دوجانبه.کنترل واقعی کشت مواد مخدر در افغانستان.عدم همکاری با امریکا در جهت تهدید امنیت ملی ایران است.
در غیر اینصورت هر روز بر دیدگاه منفی ملت بزرگ ایران نسبت به افغانستان و اتباعش افزوده شده و فشار برای واکنش جدی به اقدامات غیر دوستانه این کشور بیشتر میشود.چنانکه میبینیم این دیدگاه به حدی منفی شده که از سطح عموم گذشته و به مجلس کشور و احضار و سئوال از وزیر هم رسیده.
اما در مورد بازار مثلا چند میلیارد دلاری!!!در اقتصاد 900 میلیارد دلاری ایران با صادرات سالانه بالغ بر 150 میلیارد دلار کالا در سال صادرات 1 میلیارد دلاری به افغانستان اصلا رقمی نیست که بتونه اهمیتی داشته باشه.بخصوص انکه به ازای هر 1 میلیارد دلار صادرات تنها 80 هزار شغل ایجاد میشه در حالیکه اگر اتباع 3 میلیون نفری افغانی را از ایران اخراج کنیم حداقل بین 600 تا 800 هزار شغل ازاد میشه.بسیاری از کشورها هستند که اماده اند همین کار افاغنه را با دستمزد کمتر انجام دهند.بنایراین به جای جو گیری فکری به حال سیاست تنش زای کشور خود بخصوص در مورد حق ابه ایران بکنید که صبر ملت ایران هم حدی دارد و وقتی به پایان برسد نتیجه بازی با دم شیر را خواهید دانست.

>>>   نو اندیشان بلخ دست از دشمنی با ایران بردار خودت می دانی که حرفهایت از روی عقده مندی است کینه را کنار بگذار حرف منطقی بزن ودر رویا سیر نکن و شعار نده تنها دوست افغانستان ایران است
مهاجر سابق

>>>   باز این نو اندیشان بلخ نظر نداد
نظرهایت از روی بغض است بدان با این کینه ای که داری خودت را نابود می کنی وگرنه به ایران و ایرانی هیچ نمی شود انها با قدرتهای بزرگ شانه به شانه ایستادهاند افغانستان برایشان چیزی نیست;در ضمن اگر کمی فکر کنی بدون تعصب می بینی که ایرانی ها نیز حق دارند روزانه چقدر مهاجر غیر قانونی افغان وارد ایران می شود همه اینها برای ایران هزینه است در ضمن افغانهایی که قرار بود برگردند خواهان باز گشت نیستند ایران طبق قانون وگاهی از روی عطوفت با افغانها رفتار می کند این ماییم که حد وقانون نمی شناسیم و دایما در توهم به سر می بریم من یک افغانم که در ایران سالهاست زندگی می کنم و دانشجوی پزشکی هستم وهیچ ازاری از مردم ایران ندیدهام وانها را دوست دارم وخدارا شکر ارامش دارم تو نیز فتنه انگیزی نکن.

>>>   نو اندیشان بلخ به عنوان یک افغان می گویم که از خودت خجالت بکش من در ایران ساکنم وزندگی می کنم با زن و دوفرزندم در ایران ارامش دارم ودر یک نشریه فرهنگی کار می کنم ایرانیان مردمان با فرهنگ و خوبی هستند به خدا قسم هر کشور دیکری بود تاب نمی اورد از دست ما افغانها من به صورت مجاز همراه با همسرم پانزده سال است که به ایران امدیم جز خوبی چیزی ندیدیم همه به ما نان فرو ختند کسی به ما توهین نکرد کسی ما را تحقیر نکرد وخیلی حرفهای دیگر که بعضی از این هموطنهای افغانم میزنند به خدا ما جز خوبی چیری ندیدیم همسایگان با ما مهربانند وخانه ام هم متعلق به خودم استو رانندگی هم می کنمفرزندانم به کودکستان و مدرسه می روند و انها هم خوشحالند و دوستان زیادی دارن.نواندیشان انهای که می گویند ایران بد است خود بدند ...

>>>   الحمدلله رابطه دو کشور خوب است واین منافع ماست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است