میدان جنگ از افغانستان دور خواهد شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۳/۶/۱۴ کد خبر: 78921 منبع: پرینت

اکنون روشن شده که بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در نشست ویلز بریتانیا شرکت خواهد کرد. چانه زنی سیاسی برای پایان بن بست انتخابات نیز همچنان ادامه دارد. در وضعیتی که پولیس افغانستان تا کنون معاش 5 ماه خود را از دولت نگرفته است تصویر روشنی از نیاز کشور به کمک جهانی ارایه می دهد. انتظار افغانستان از نشست ویلز چیست و آیا بدون امضای توافقنامه ی امنیتی، جامعه جهانی حاضر به تداوم کمک های خود به افغانستان خواهد شد؟

فهیم دشتی روزنامه نگار در برنامه ای رسانه ای گفت: در چنین شرایطی یک نوع یاس در کشور وجود دارد زیرا کمک های 13 سال جامعه جهانی به افغانستان ظاهراً در جهت روی پا ایستادن کشور بود اما متاسفانه آن طور که باید، نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و سربار جامعه جهانی نباشیم. از سوی دیگر این امیدواری هم است که کشوری مانند افغانستان با مشکلات منطقه ای که با همسایگان خود دارد و هم با وجود پیشینه ی تاریخی سراسر جنگ و ناامنی، در طول این مدت کوتاه توانسته است به ثبات سیاسی و نظامی دست پیدا کند.

وی افزود: نباید متوقع باشیم که جویبار کمک های کشورهای جهان به ما همچنان جاری و ساری باشد. این کشور و مردم این سرزمین باید مسوولیت خود را بپذیرند و در مسیری حرکت کنند که ما را به بی نیازی از کمک دیگران برسانند. البته به این معنا نیست که خوشبینانه فکر کنیم در کوتاه مدت این بی نیازی عملی خواهد شد بلکه باید اراده و تلاش کنیم تا در مسیر ثبات و بی نیازی حرکت کنیم.

به باور دشتی، حضور ناتو به عنوان یکی از نهادهای بزرگ جهانی در افغانستان قابل درک است ولی این حضور نمی تواند به گستردگی 13 سال گذشته همچنان دوام داشته باشد. ماهیت و کیفیت آن تغییر می کند.

فهیم دشتی حضور وزیردفاع افغانستان در نشست ویلز را نمادین خواند و گفت: بدبختانه افغانستان در وضعیتی نیست که بتواند در نشست ویلز با ناتو چانه زنی کند. از لحاظ سیاسی عمر حکومت فعلی به پایان رسیده است و وزیر دفاع افغانستان با عدم مشروعیت سیاسی نمی تواند از منافع کشور دفاع کند.

روزنامه نگار در مورد حضور ناتو در افغانستان تصریح کرد: میدان جنگ با تروریزم در آینده تغییر می کند. این تغییر میدان آغاز شده و به سوی خاورمیانه به پیش می رود. بنابراین دلیل حضور ناتو در افغانستان القاعده و طالبان نخواهد بود. در سال 2012 محاصره یا حصار چین به عنوان ابرقدرت ظهور یافته ی خفته به عنوان دکتورین جدید نظامی آمریکا توضیح داده شد. کشور چین از جهات مختلف برای امریکا غیرقابل نفوذ است و تنها راه نفوذی، شمال این کشور است.
پاکستان بارها به ناتو نشان داده که متحد قابل اعتمادی نیست. هندوستان نیز با این که جزو متحدین ناتو به شمار می رود ولی از لحاظ جغرافیایی در موقعیت ما نیست و از لحاظ بازی در معادلات بین المللی در موضع بالاتری بازی می کند و خواست های غرب و آمریکا را مانند ما مجبور به پذیرش نیست. کشورهای دیگر نیز نشان داده اند که متحد قابل اعتمادی نیستند و بنابراین ناتو نیاز دارد در افغانستان حضور داشته باشد. در چنین وضعیتی باید بیندیشیم که منفعت و زیان ما در این معادلات چه و در کجا است.

وی اظهار داشت: این نشست، آخر دنیا نیست و در 6 ماه یا یکسال دیگر باز هم برگزار می شود، احتمالاً تا آن زمان حکومتی خواهیم داشت که می توانیم روی این مسایل بسیار جزئی با ناتو گفتگو کنیم.

دشتی خروج ناتو از افغانستان را به اندازه ای که به ضرر ما است به ضرر جامعه جهانی نیز دانست و گفت: من به شعارهای ناتو برای آزادی بیان، حقوق بشر و غیره باورندارم بلکه این حضور را هدفمند می دانم. ناتو برای حضور خود در افغانستان برنامه ریزی کرده است. اگر این حضور برای منافع افغانستان و برای تطبیق شعارهای جامعه جهانی می بود زمانی که طالبان 95 درصد کشور را اشغال کرده بودند صورت می گرفت.
قابل قبول نیست که ناتو از افغانستان خارج شود. این شعارها چیزهایی است که در رسانه ها به خورد ملت داده می شود ولی در پشت پرده اهداف استراتژیک و درازمدتی وجود دارد و فقط برای ممانعت از حضور روسیه در افغانستان نیست بلکه بازیگران دیگری در افغانستان است که در خاورمیانه نیز بازی می کند و هم در امنیت و هم در ناامن ساختن کشورها و منطقه نقش دارند. همان طور که در رسانه ها مطرح شده القاعده به عنوان خطری بالقوه دیگر مطرح نیست بلکه داعش مطرح شده است.

فهیم دشتی خاطرنشان ساخت: شخص البغدادی این همه پول و سرباز و این همه تجهیزات را از کجا تهیه کرده و برنامه ی حمله را از کجا ریخته است؟ این کار یک تن نیست بلکه چند تا غول و ابرقدرت در دنیا سهم خود را از زندگی و مردن ما، آرامی و ناآرامی ما می خواهند. این ها مسایل پشت پرده است. این به معنای ناتوان بودن حکومت ها از کشور و منافع خود نیست بلکه کشورها می توانند با در نظر گرفتن منافع خود در معادلات سیاسی نقش بازی کنند. بدبختانه سیاسیون افغانستان این ظرفیت را کمتر داشتند. با وجوداین که بر رییس جمهور انتقادهای زیادی وارد می شود و من یکی از منتقدین وی بودم ولی فکر می کنم کرزی در حدس زدن و پیش بینی معادله های پشت پرده ابرقدرت ها زرنگ تر از بقیه ی مردم و مقام های حکومتی است.

این روزنامه نگار خروج ناتو را بیشتر یک تاکتیک می داند و می افزاید: زمانی ایجاب می کرده که ناتو یکصد هزار سرباز در افغانستان داشته باشد و حالا ایجاب می کند 1500 سرباز داشته باشند ولی مهم بودن پایگاه و تجهیزات در داخل افغانستان است تا منطقه را مدیریت کند. دوم، همه چیز بستگی به سرنوشت انتخابات وابسته است. من به این باورم که بالاخره این انتخابات به نتیجه می رسد و ما را درگیر بحران کلان نمی کند. من آینده ی افغانستان را روشن می بینم به دلیل این که میدان جنگ از افغانستان دور خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یعنی بخیر به پاکستان میرود تا که دار رنجه مردم بیگنای ما را بداند آمین یا برلاآلمین

>>>   یگانه راه بیرون رفت افغانستان از جنگ عبارت از شمولیت در پیمان ناتو میباشد.این که امریکا نظر به استراتیژی که در منطقه دارد، به این شمولیت موافقه میکند و یا نمی کند، مسُله جداگانه است.زیرا بیست و هشت کشور عضو پیمان ناتو،از جمله امن ترین کشور های جهان میباشند و کشور های عضو نه تنها از امنیت برخوردارند،بلکه در جهت رفع پروبلم های اقتصادی یکدیگر نیز با استفاده از منابع داخلی خویش و یا ادارات بین المللی اقتصادی جامعه جهانی که زیر سلطه شان است، همکار اند.یک نمونه بارز آن ورشکستگی اقتصادی کشور های یونان، هسپانیه،پرتگال و آیرلند بود که بانک اروپا و صندوق بین المللی پول با اعطا صد ها ملیارد دالر به این کشور ها، جلو ور شکست شدن این کشور ها را گرفت.

>>>   بامید ان روز خدا کند این طوری شود واقعا این را همه میدانند که جنگ وخونریزی جز فلاکت وبد بختی چیزی بارمغان نمیاورد تشکر از نظرتان افای رشتی .

>>>   خیر ببینی دشتی صاحب از خودت یک حرف فوق العاده شنیدم بخیر گپ هایتانرا فال نیک گرفته به آرزوی صلح و آرامی سر تاسری در افغانستان دست به دست هم داده کشور خود را آباد سازیم دیگر کلمه جنگ و ویرانگری را از ذهن کودکان این کشور دور سازیم صرف آنان باید بخاطر علم و دانش فکر کنند. وسلام

>>>   سلام دشتی صاحب.بعد جندین سال خبر خوشی را از شما شنیدیم خداوند شما را خیر بدهد بااین خبر بسیار خوبت خداوند پاک این جنگ خانمان سوز را از سرحدات ما برای چتلستان تحفه بدهد بخاطریکه اگر آسیا بابه است به نوبت است .
ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است