دولت فعلی مشروعیت لازم برای شرکت در ویلز را ندارد
اگر نظام سیاسی در بحران مشروعیت قرار داشته باشد نقش جامعه بین المللی در چنین نظامی تعریف نمی شود پس خلای حقوقی از دید مناسبات بین المللی ایجاد می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۲    ۱۳۹۳/۶/۱۱ کد خبر: 78770 منبع: پرینت

سران ناتو در ولز در انتظار رییس جمهور جدید افغانستان هستند در حالی که در داخل افغانستان همه چیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. نامزدان ریاست جمهوری تا کنون به توافق سیاسی و فنی بازرسی آرا نرسیده اند. در چنین شرایطی چه کسی به نمایندگی از افغانستان به نشست ولز خواهد رفت؟ در این نشست، سران ناتو 13 سال فعالیت خود را مورد بررسی قرار می دهند.

ملک ستیز پژوهشگر روابط بین الملل در برنامه ای رسانه ای گفت: ناتو برای اولین بار در سال 1349 به عنوان نهاد دفاع- امنیتی در مقابل روند رو به گسترش اتحاد شوروی پس از جنگ دوم جهانی تشکیل شد. ناتو برنامه های استراتژیکی برای گسترش منافع غرب و برای دفاع از مرزهای دولت های غربی و امریکا روی دست گرفت.

وی افزود: ناتو دارای بخش عملیاتی و بخش استراتژیک است. بخش استراتژیک وظیفه داشت منافع کشورهای عضو ناتو را که در آغاز هفت کشور بود ولی در ادامه کل کشورهای اروپای غربی را شامل خود کرد، در نظر بگیرد. ناتو در جریان جنگ سرد به یک نهاد بسیار مهم مبدل شد. ناتو دارای یک دارالانشا و دبیرخانه است که مقر آن در بروکسل است و تمام برنامه های نظامی و استراتژیک را هماهنگ می سازد. ناتو بر علاوه ی این که دارای 28 دولت عضو است دارای چهار گروه هماهنگ کننده می باشد.

ستیز با تاکید بر اهمیت نشست ویلز اظهار داشت: در نشست ویلز رهبران تمام دولت ها که در حدود 62 دولت جهان است دعوت می شوند. این نشست بعد از مجمع عمومی سازمان ملل بزرگترین کانفرانس مهم بین المللی محسوب می شود. این کانفرانس دارای سه برنامه ی بااهمیت است. اول، دولت های شکننده که از لحاظ دولتداری در وضعیت بحرانی قرار دارند مانند دولت های خاورمیانه را مورد بحث قرار می دهد کشورهایی چون سوریه، عراق و ... مبحث دوم اوکراین و بروز بحران در مرزهای ناتو است. مبحث سوم افغانستان است که بزرگترین و طولانی ترین و پرمصرف ترین برنامه ی ناتو در طول تاریخ تشکیل آن است. بنابراین این نشست هم اهمیت زیادی در افغانستان خواهد گذاشت و هم در آینده و نقش ناتو موثر است.

ملک ستیز خاطرنشان ساخت: ناتو در تمام دولت های عضو خود نهادهای استراتژیک فکری دارد و در افغانستان نیز فعال است و وضعیت این کشور را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار می دهند و گزارش های خود را همراه با پیشنهادهایی به ناتو ارایه می کنند.

به باور پژوهشگر روابط بین الملل، در حال حاضر حکومت در یک خلای بسیار مهم سیاسی و مشروعیت قرار دارد. نظام سیاسی با دولت کنونی مشروعیت لازم را برای شرکت در نشست ویلز نخواهد داشت. اگر رییس جمهور جدید به زودی مشخص شود و در این کانفرانس شرکت کند ایده آل ترین گزینه است. رفتن رییس جمهور جدید پیام خوبی به جامعه ی بین المللی ارایه می کند.

وی تصریح کرد: ما باید واقعیت های موجود افغانستان را به جامعه جهانی بگوییم. باید در این کانفرانس تاکید کنیم که جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست بلکه جنگی تحمیل شده، استراتژیک، ایدیولوژیک و جنگ استخباراتی بی نهایت گسترده و خطرناک است.

ستیز حضور رییس دولت و رییس کابینه در این نشست را متفاوت از حضور دیگر مقام های حکومتی دانست و گفت: مشروعیت حکومت افغانستان تاثیر مثبتی بر جامعه بین المللی خواهد گذاشت. اگر نظام سیاسی در بحران مشروعیت قرار داشته باشد نقش جامعه بین المللی در چنین نظامی تعریف نمی شود پس خلای حقوقی از دید مناسبات بین المللی ایجاد می شود.
رهبران بزرگ 62 کشور بزرگ جهان در این نشست حضور دارند و پیامی که از سوی نماینده ی افغانستان به ناتو فرستاده می شود دارای اهمیت زیادی است. بنابراین روی شخص و مقام پیام بر کشور و همچنین روی محتوای پیامی که می فرستیم باید نهایت دقت و هوشیاری را داشته باشیم. ما باید به بزرگترین نهاد بین المللی اعلام کنیم که نمی توانیم به تنهایی با طالبان و با آی اس آی پاکستان بجنگیم و داعش در مرزهای افغانستان منتظر فرصت است.

ملک ستیز دولت فعلی افغانستان را دارای مشروعیت شکننده ای در جامعه جهانی خواند و بیان داشت: این دولت دشمنان ناتو را براداران ناراضی خود و نیروهای ناتو را اشغالگر می خواند و از طرفی حاضر نیست پیمان استراتژیک را امضا کند. بنابراین اگر دولت فعلی در کانفرانس ویلز شرکت کند هم ضعف مشروعیتی و هم ضعف فرایند سیاسی را دارا است. بر این هیات دشوار است که بتوانند پیام خوب وموثری از افغانستان برای ناتو صادر کنند. همچنین جامعه جهانی برای تداوم کمک های اقتصادی خود پیش شرط هایی از جمله 1- مشروعیت نظام 2- امضای پیمان استراتژیک 3- اراده ی نظام حکومت برای تطبیق ارزش ها و هنجارهای بین المللی در قسمت حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه ها است. نظام سیاسی فعلی ثابت کرده که به این شرایط بی اعتنا است بنابراین نمی تواند نماینده ی خوبی از سوی کشور باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشویش نکن ستیز صاحب!همین ا عضای ناتو در جهان است که باعث جنگ وارعاب جهانیان شده اند.بخصوص افغانستان.-تا یکنفر افغان است -زنده افغانستانست. هموطن

>>>   سلام
وقتی دولت کنونی مشروعیت ندارد .آیا کدام دولت دیگری سراغ دارید؟ وقتی کاندانیکه تشنه قدرت هستند و برسر تقسیم قدرت با هم کنار نمیآیند ، مردم مظلوم را تکه تکه کردند . پس چاره چیست جز شخصی از همین دولت فعلی به ویلز برود و اشتراک در کنفرانس داشته باشد. خداوند کسانی را که بدنبال قدرت اند و خدمت را وسیله قرار میدهند حلاک گرداند.
مراد بیگ از بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است