اظهارات اوباما، اعمال فشار به نامزدان انتخاباتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۰    ۱۳۹۳/۶/۱۱ کد خبر: 78769 منبع: پرینت

در حالی که نتیجه ی انتخابات همچنان نامشخص و 14 ولایت افغانستان درگیر جنگ است اوباما اخیراً بر خروج نیروهای خود از افغانستان تاکید کرده چرا که معتقد است تاخیر خروج نیروهایش سبب حل مشکل سیاسی با افغانستان نمی شود. از طرفی بعضی مقام های امریکایی در واکنش به اظهارات رییس جمهور امریکا هشدار داده اند که این کار می تواند باعث تکرار وضعیت عراق شود.

داکتر عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: از نظر امنیتی، افغانستان در وضعیتی قرار دارد که متاسفانه هنوز نمی تواند با اتکا به خود با مشکلات امنیتی مبارزه کند. حضور جامعه جهانی و ناتو در افغانستان در راستای اهدافی صورت گرفت که هنوز برآورده نشده، تروریزم از بین نرفته و تهدیدهای امنیتی همچنان وجود دارد. اظهارات اخیر اوباما منطق لازم را با توجه به شرایط افغانستان و اهدافی که از جامعه جهانی و امریکا انتظار می رفت ندارد بنابراین این موضوع می تواند سراغاز بحران امنیتی جدیدی باشد.

وی افزود: بخشی از تهدید تروریزم در افغانستان، منطقه ای و جهانی است و گروه های افراطی که در عراق و بعضی کشورهای دیگر ظهور کرده اند به دنبال به چالش کشاندن اهداف امریکا هستند. بر این اساس یک بعد مساله می تواند برخورد سیاسی اوباما با این مساله باشد.

سجادی خروج امریکا از افغانستان را به معنای خروج کامل آن ها ندانست و گفت: این وضعیت در نتیجه ی روابط دیپلوماتیک امریکا با کرزی روی موضوع موافقتنامه ی امنیتی بوجود آمد. در قرارداد امنیتی دوجانبه در صورتی که به امضا برسد صرفاً بحث مصونیت سربازان و مقام های امریکایی در افغانستان مطرح نخواهد بود بلکه حضور نظامی امریکا در افغانستان مطرح است. این موضع گیری یک نوع اعمال فشار بر نامزدان ریاست جمهوری افغانستان است تا از تنش های انتخاباتی که می تواند سرآغاز یک بحران باشد و اعتماد جهان را از بین ببرد عبور کند و به مساله ی انتخابات بپردازد.

به باور عبدالقیوم سجادی، سیاست خارجی امریکا در طول سالیان همواره بین دو منطق در نوسان بوده است. یک منطق ماموریت جهانی را برای سیاست خارجی امریکا تعریف می کند به این معنا که امریکا نمی تواند نسبت به تهدیدها و مساله ی تروریزم در هر کجای جهان بی تفاوت باشد، زیرا وابستگی متقابلی که در راس جهانی شدن ایجاد شده به سادگی می تواند ترکش های ناامنی را در امریکا و غرب سرایت دهد. از سوی دیگر منطق ماموریت ملی گاهی از منطق ماموریت جهانی پررنگ تر می شود. به این معنا که باید منافع ملی امریکا را در چوکات جغرافیای امریکا بیندیشیم.
در حال حاضر حفظ وضع موجود در صدر منافع و برنامه های ملی امریکا قرار دارد. بنابراین به نظر نمی رسد اظهارات اخیر اوباما عملی شود و صرفاً جنبه ی اعمال فشار بر نامزدان ریاست جمهوری بر عبور از وضعیت کنونی و تشکیل حکومت وحدت ملی دارد.

عضو مجلس نمانیدگان اظهارات اخیر اوباما مبنی بر خارج شدن قوای امریکا از افغانستان را دارای دو بعد دانست و گفت: 1- پاسخ مثبت به افکار عمومی امریکایی ها و به آن دست که جنگ افغانستان را برای امریکا بی منفعت می دانند. 2- بخش دیگر در راستای منافع امریکا در افغانستان و منطقه است. سیاست خارجی امریکا فعلاً با عبور سیاسی افغانستان و مدیریت این بحران گره خورده است. بنابراین امریکا از این طریق اعمال فشار را مضاعف می سازد تا سیاستمداران افغانستان هر چه زودتر این وضعیت را سروسامان بدهند.

وی تصریح کرد: تاکید امریکا بر خروج از افغانستان قبل از این که پیام مثبتی برای طالبان باشد بیشتر پیامی به نامزدان سیاسی است که بر سر قدرت چانه زنی می کنند. این وضعیت مناسبات دو کشور را دچار نوسان کرده است بخصوص این که سیاستمداران ما نتوانستند از ظرفیت های موجود برای ایجاد همکاری استراتژیک با غرب و ناتو استفاده کنند. در صورتی که نیروهای امریکایی از کشور ما خارج شوند در آن صورت پیامد این ناکامی بیش از این که متوجه افغانستان باشد متوجه امریکا و ناتو خواهد بود.

سجادی در موضوع مدارای امریکا در قبال عملکرد کرزی خاطرنشان ساخت: امریکا در بدترین حالت مناسبات دیپلوماتیک هیچ گاه به دنبال عبور از کرزی نبوده است زیرا این مساله در تناقض با دستاوردهای امریکا در افغانستان مانند پیشرفت های کشور در عرصه ی دموکراسی و حاکمیت قانون است. کشورهای ابرقدرت سعی می کنند در رژیم های توسعه نیافته، ماهیت دموکراتیک تر و نرم داشته باشد. به همین لحاظ مقداری از مدارای امریکا در قبال سیاست های کرزی به همین عامل برمی گردد. اعمال فشار امریکا بر کرزی می توانست موجب ناخشنودی و نارضایتی جامعه جهانی و مردم افغانستان شود. سومین عامل به اهمیت بیشتر پاکستان نسبت به افغانستان در سیاست خارجی امریکا و ناتو برمی گردد.

عبدالقیوم سجادی سفر جان کری به کابل بیانگر اهمیت مدیریت بحران انتخاباتی در افغانستان خواند و گفت: با توجه به کشمکش هایی که هنوز هم بین نامزدان و ستادهای انتخاباتی وجود دارد اظهارات اخیر اوباما هشدار جدی به سیاستمداران افغانستان است تا بدانند که در چه وضعیتی قرار دارند. اگر رهبران سیاسی بتوانند اوضاع را مدیریت کنند بعد از امضای قرارداد امنیتی، صرفاً با وجود 10 تا 15 هزار نیروی امنیتی امریکا می توان در برابر بحران سازی های کشورهای منطقه و تروریست ها مقاومت کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است