کمیته ساختار وحدت ملی، به نتیجه نرسیده است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۲    ۱۳۹۳/۶/۱۰ کد خبر: 78694 منبع: پرینت

قرار است کمیته ای برای تشخیص پُست اجرایی تشکیل شود. بنا به گفته ی ستادهای انتخاباتی، گفتگوهای دو نامزد در مورد صلاحیت های پست اجرایی که نقطه ی اصلی اختلاف ها است تاکنون بی نتیجه مانده و قرار است یک کمیته ی مشترک کاری برای بحث روی این مساله ایجاد شود. اکنون به نظر می رسد کلید حل بیرون رفت از مشکلات از دست نامزدان نیز خارج شده است.

داکتر مجیب الرحمان رحیمی عضو ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی در «گفتگوهای انتخاباتی» گفت: دوستان بین المللی ما در تلاش هستند تا راه حلی را برای معضل کنونی انتخابات پیدا کنند. آخرین نشست دو نامزد تا به اکنون، در مقر نمایندگی سازمان ملل متحد برای یافتن راه حل انجام شد. شرکت فعال دو نامزد در این نشست ها بیانگر گامی به پیش است.
در مذاکرات سیاسی، چانه زنی و چالش هایی وجود دارد و هر طرف تلاش می کنند دستاوردهای بیشتری داشته باشند. در راستای کمیته ی مشترک سه گانه که از مدتی پیش شروع به کار کرده بود، مسایل اختلافی برجسته شده بود که نیازمند بحث و ارزیابی دو جریان بود. پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفت ولی هنوز مشکلاتی است.

وی افزود: در بعضی موارد، کمیته های مشترک تعریف وحدت ملی و کمیته ی ادغام برنامه ها به نتایجی رسیده اند اما در کمیته ی ساختار حکومت وحدت ملی موارد اختلافی وجود داشت که به رهبری دو ستاد ارجاع گردید. پُست ریاست اجرایی و موقعیت رهبر اپوزیسیون، چگونگی تقسیم پُست های کلیدی و بلندمرتبه در حکومت از این موارد بود.

رحیمی اظهار داشت: نامزدها دو نوع نگاه متفاوت نسبت به حکومت وحدت ملی دارند. اصلاحات و همگرایی در تبلیغات ریاست جمهوری خود گفته بود که اگر قدرت را به دست گرفتیم آن را به مردم بازمی گردانیم و مطابق قانون اساسی، نظام را از یک نظام متمرکز و انحصاری به نظام پارلمانی تغییر می دهیم. در این رویکرد نقش پارلمان و احزاب برجسته می شود، جایگاه صدراعظمی بوجود می آید و صلاحیت های رییس جمهور تقسیم می گردد، همچنین نقش شوراهای ولایتی افزایش می یابد. در مقابل دوستان ما در تحول و تداوم، با تمرکز قدرت در دست یک شخص و حکومت مرکزی مقتدر به میدان رقابت وارد شدند.

مجیب الرحمان رحیمی با تاکید بر روشن تر شدن جزئیات توافق وحدت ملی تصریح کرد: هرچه توافق بین دو نامزد روشن تر باشد ساختار بهتر و کامل تری خواهد داشت. من به عنوان شهروند و سخنگوی اصلاحات و همگرایی هیچ تردیدی ندارم که ما برنده ی رقابت بودیم ولی تقلب صورت گرفت. ما زیر هیچ شرایطی نه آماده ی مشروعیت بخشیدن به تقلب هستیم و نه آماده ی ضایع ساختن حق مردم.

عضو ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی خاطرنشان ساخت: مشکل اصلی ما با سازمان ملل روی معیارهای بازرسی و ابطال آرا بود. سازمان ملل با ارایه ی بسته ی پیشنهادی به ستادها خاطرنشان ساخت که این معیارها می تواند به تقلب سازمان یافته و گسترده، رسیدگی و عدالت را تامین کند. تیم اصلاحات و همگرایی از ابتدا تاکید کرد که این معیارها کافی نیست زیرا تقلب گسترده از سوی کمیسیون طراحی شده است بنابراین نیازمند حداکثر معیارها برای ابطال آرای تقلبی می باشیم. در مقابل، تیم تحول و تداوم خواهان حداقل این معیارها بود.

وی مشکلاتی که باعث اعتراض اصلاحات و همگرایی شد را چنین برشمرد: ما پنج مورد به بسته ی سازمان ملل پیشنهاد دادیم و دو مورد آن که چندان اساسی نبود به معیارها افزوده گردید. در جریان بازرسی مشکلاتی ایجاد گردید که ما خواهان رسیدگی سازمان ملل به آن بودیم. یک مورد قات نشدن برگه های رای دهی بود که نشانه ی تقلب است و دوم موارد مشابه مانند گرفتن تمام برگه های رای از یک مرکز و حتی برگه های رای یک ولسوالی و خانه پُری آن با یک قلم و یک دستخط بوده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به یقین که تقلب ازهردوطرف هم صورت گرفته ولی حساسیت موضوع به نظرشخصی من فسادگاریهای قبلی ... است مردم رادرهرگوشه افغانستان مشوش ساخته است. خصوصا درپروان وسایرنقاط متمرکزجمعیتی ها درین اواخرمانند دوران حکومت... شروع شده است. گمان برده میشود در صورت پیروزی داکتر عبدالله دزدی مانند گذشته اولجه حلال اسلامی جنبه قانونی و رسمی خواهدیافت مگرپلان و زبان کاری پیش نمی برد... عاقبت گرگ است.
قره

>>>   گروه سرفرازان به تیم اصلاحات و همگرایی هوشتار می دهد که از مرز قانون شکنی عبور نکند و به رای ملت احترام قایل شود و کشور را به بحران دهه هفتاد باز نگرداند. در غیر آن این گروه با تمام توان از نیرروی نظامیگری کار گرفته و در مقابل قانون شکنان استاده و از کشور عزیز خود افغانستان دفاع نموده و اجازه نخواهد داد که... در کشور اغتشاش راه اندازی کرده و مردم را به سوی نابودی سوق بدهد.

>>>   خواستها دوکتور عبدالله اینها است پول افغانستان باید ملی شود بعنی به دوزبان نوشته شود سرود ملی ملی شود یعنی بدوزبان باشد نام اداراد دولتی همه به پشتو است به دوزبان باشد امتیاز دادن برای گوچیرگی خیمه نشینی قبیله پرستی توسط کاخ نشینان به پایان خود برسد از پول ملت به طالبان کمک نشود طالبان از زندان ها راها نشود امتیاز دادن قومی به پایان خود برسد مثال در مجلس نماینده گان چند گورسی به گوچی ها داده شده است این ها کشور ما سلطتان به ریاست جمهوری یعنی تقسیم قدرت باشد نه سلطنت یک قوم بردیگران آن هم به تقلوب نمونه ار خواسه های میباشد چرا قبول نمیشود ؟این ها که منطقی هم است حق مردم با است
یلدا نوروزی از کابل

>>>   این.. به فرمایش بادارانش میخواهد جنجال وتشنج را دربین نامزدان اوج داده انتخبات را مسخره نموده اهداف شوم خود را به ثمر برساند.
مجروح از مزار شریف

>>>   همه سخن های مجیب الرحمان رحیمی دروغ محض کدام مفهوم دیگر ندارد.

>>>   مجیب الرحمن!!!!
اول خو نام (دوستان بین المللی ما)را بکار نبرید باید بگویید( باداران بین المللی ما) روی چندین دلیل :یک اگر این باداران نباشند طرز حکومت را که شما در کله دارید شاید در خواب هم به تشکیل ان قادر نباشید.دوم شما در طول سال های قبل هیچ طرحی برای اینده این کشور ارایه نکرده اید اگر کرده اید چی بود واگر دارید چی است خصوصا تو که تمام انرژی ات برای پیداکردن درز بین ملیت ها و دامن زدن به اندیشه های ستمی بدون در نظر داشت شرایط حساس وشکننده کشور به مصرف رسیده وبا این اندیشه توقع داری که روزی مقابل شان قرار بگیری وبگویی والله من میخواهم خدمتگار شما باشم.اگر تمام دلایل را بنویسم چندین صفحه خواهد شد. برگردید به مصاحبه های قبلی خود وببینید چقدر ...از زبان شما فواره کرده؟ حالا اقرار از چانه زدن های قدرت میکنید در درحالیکه چندی قبل منکر ان بودید.
در وجود تیم شما اسار ملی اندیشیدن نیست و برای رسیدن وماندن در قدرت یک ملت را در گروگان گرفته اید گاهی به یک بهانه گاهی هم به بهانه دیگر با شرنوشت ما بازی میکنید از دیر زمان معامله گرهای استید که چشم و گوش تان ماندن در قدرت و جمع کردن پول بود واست حتی به قیمت خون ما تو منحیث یک شهروند موضع گیری میکنی؟؟؟ اقا تو یک طرف استی درین بحران وطرفی که اندیشه های سیاسی اش ملت را به پارچه شدن دعوت میکند.

>>>   أفاي مجيب الرحمان اول خودت انقدر پيشاني ترش داري كه من از ديدن خود ومصاحبه هيچ خوش ايند نيست اول خودت كمي خوش صحبت باش دوم خودت و سنگچاركي يك حرف مثبت از زبان تان بيرون نميشود فقط افغانستان ميراث پدر تان است كه با يك عقده وجنگجويي صحبت ميكنيد داكتر صاحب أيا اين مصاحبه شما دو نفر ميشنود يانه تنها چنگو به همو چوكي ارگ است كه يك دفعه أشغال كند دگر نه گپ مردم را گوش دهد ورنه وعده ويد كه داده عمل كند باز تمام روز مجيب است يا سنگچاركي كه سرنوشت ما مردم تاجك در دست يك پيسه پنجشيري شود برويد به لحاظ خدا ما از شما خسته شديم اگر ستاد اشرف غني صحبت ميكند بسيار ارام با نزاكت اقلأ يك صحبت مثبت دارد همين أفاي ظهير از حالي ما از شما خسته شديم خانه نه نه است كه ناز و قهر ميكنيد.

>>>   راستي امشب به تلويزيون طلوع ديدم كه خارجي ها مصروف iPhone خود بودند وقتكه شما دل تان به ملت و مملكت تان نسوزد انها چرا به غم ما باشند مجبوريت شان يعني چه؟ شما قهر وناز ميكنيد شما مثل اداي زنان هستيد ناز را سابق زنان ميكرد اما متاسفانه امروز تيم شما همين ادا ها را ميكنيد ...

>>>   ذكر از اين زيادتر نخواهيد كه از مردم پنجشير ... شويم همين چند نفر دار و دسته عبدالله همه مردم را بد بين پنجشيري كرده در وفت شهيد احمد شاه مسعود اين طور نبود حالا شما ديگ بي سر پوش هستيد يك شنيده بودم كه پنجشيري سعيد نداره اما حالا هيچ چيز نداره بخدا بس كنيد از كجا مي فاميد كه شما برنده هستيد برنده اشرف جان است.

>>>   اکثریت قاطع ملت خوب میدانند که تیم تداوم به رهبری اشرف غنی به همکاری اقای کرزی وتیم اش وکمیسون نامستقل صندوق های رای تقلبی را بنفع اشرف غنی پر کردند وحلا همان کمیسون متقلب انتخابات موظف جدا سازی ارای تقلبی از ارای پاک ملت میباشد این در کدام عقل ومنطق برابر خواهد بود که مجرم بر جرم خود قاضی تعین گردد پس درین صورت بازهم همان رای های تقلبی بنفع اشرف غنی محاسبه خواهد گردید واگر ابطال ارای تقلبی صورت بگیرد بخاطر فریب مردم یک مقدار اندک ان جدا خواهند شد ولی بیشر رای تقلبی بجایش باقی خواهند ماند ملت ریس جمهور متقلب ومتعصب قومگرا را هرگز قبول ندارند زیرا یکبار ریس جمهور متقلب ومعتصب وعوام فریب را تجربه کرده اند که در کار دولت داری اش ناکام بود تکرار گذشته را نمی خواهند ملت بکسیکه رای خود راداده اند می خواهند که ریس جمهور شان باشد .

>>>   این است یکی از واقعیت های جامعه ما!
داکتر عبدالله باخت و طوری باخت که آرای تمام حامیان اش را به معامله گرفت. آیا او نگفته بود که به زودی حکومت اش را اعلام میکند؟ آیا او نگفته بود که اگر قطعه قطعه هم شود, معامله نخواهد کرد؟ آیا او نگفته بود که آرای مردم برایش ارزش دارد؟ او نگفته بود که در سال 2009 پست رییس اجراییوی را که کرزی برایش پیشنهاد کرده بود, نپذیرفته است او اکنون هم نخواهد پذیرفت؟او بعد از اعلام نتایج به امضای داکتر اشرف غنی به سمت رییس اجراییوی گماشته خواهد شد و بعد از چندی به امضای داکتر اشرف غنی از سمت اش برکنار خواهد شد. سمت ریاست اجراییوی, سمت انتخابی نیست, بلکه به فرمان رییس جمهور تقرر و بعد هم برطرف خواهد شد.خداوند بزرگ شاهد است که داکتر عبدالله عبدالله در این معامله هم باخته است و خوب باخته است. هنوز خودش نمیداند, روزی که از دربار داکتر اشرف غنی رانده شد, باز میداند.

>>>   به نظر بنده ایجاد این کمیته جهت پست اجرائیوی و جنبه عملی آن وقتی قابل مطرح دانسته شده میتواند که بازنده و برنده حتمی معلوم باشه و بازنده بخاطر بقای خود در آن قد علم نماید در غیر آن هنوز بازنده ادعای برنده گی را دارد و برنده هم احساس بازنده گی را, هر کسی اگر است که تا هنوز معلوم نیست ولی بازهم تاکید روی پست اجرائیوی و صلاحیت های مشخص آن به معنی چه؟ کاملاً بی اساس است بخاطریکه این چنین پست ها در نهایت کدام بقای درست نداشته و قبل از شروع کار در حکومت فروکش میکند بهترین و معقول ترین راه اینست هر که برنده بود همان در راس قدرت منحیث رئیس جمهور بقیه در حکومت ملی بر اساس قانونی اساسی کشور کمر خدمت را بسته نمایند نه اینکه مانند تجربه 13 ساله که کدام اساسی را ببار نیاورد صرف در قدرت سهیم باشند, بناً اگر مطلب از کسب قدرت باشد و کاندید ها صرف با استفاده از راه های ممکنه خود را در قدرت یکطرفه دخیل بدانند در آنصورت اصلاً کلمه خدمت مطرح نخواهد بود چه رسد به آنکه باز عملاً در میدان خدمت مبارزه کنند.

>>>   کمیته های سیاسی باید بعدازنتیجه انتخابات موضوعات باقی ماند ه راحل سازند تا توافع قبل از وقت کمیته های سیاسی باعث بی اهمیت شدن انتخابات نگردد یا به عباره دیگراصل باید انتخابات باشد وبعدا توافق سیاسی .

>>>   اگر دولت وکمیسون انتخابات درتقلب ملیونی وگسترده که بوی تعفن آن جهان را گرفته و8 ماه شد پاک نمیشود دست نداشته باشند چرا دوسیه امر خیل را که بالفعل درتقلب گرفتار شد وتیم اصلاحات وهمگرایی آنرا نشر نمود به سارنوالی معرفی نکرد ملت میداند که اگر دوسیه امر خیل تعقیب شود از کرزی شروع تا نورستانی وتا اشرفغنی همه افشا میشود حتی خود لوی سارنوال درتقلب دست دارد به این اساس مردم افغانستان میدانند که چرا ولایت خوستی که تمام نفوس آن 400 هزار است ولی 450 هزار ورق رای دهی درصندوق های آن تخته شده که بالاتر از رای ولایت کابلی که 6 ملیون نفوس دارد میباشد وهمه مردم هم درانتخابات اشتراک نموده اند درحالیکه درخوست هیچ خانمی درانتخابات اشتراک نکرده اند که نصف نفوس یک ولایت را تشکیل میدهد وهم 80 فیصد اراضی خوست توسط آی اس آی وتروریست ها کنترول میشود نه تنها خوست بلکه درولایات پکتیا پکتیکا وردک لغمان ننگر هار قندهارو... ولایت تقلب گسترده که بالاتر از نفوس چند ولایت است صورت گرفته که اصلا قابل قبول ما افغان ها نمیباشد وبخدای خود وملت خود ووطن خود تعهد نمودیم که هرگز یک دزد رای مردم ویک تقلب کار یهود را به صفت حاکم خود قبول نخواهیم کرد وتا جان داریم با سر مال وجان درمقابلش میجنگیم جهاد ومبارزه میکنیم زیرا این جهاد ومبارزه به نفع دین وافغانستان وملت ما هست وجهاد درمقابل یهود وبی دین یک فریضه الهی است واز داکتر عبدالله میخواهیم که به رای پاک ما احترام گزاشته حکومت خودرا اعلان کند ونگزارد تا تقلب کاران دزدان وجعل کاران تاریخ ویهود برسرنوشت ما حاکم گردند
ایمل از سمنگان

>>>   صدسال تقلب قوم پرستی قبیله گرایی و حمایت از انتحار و انفجار برای ماندن در قدرت بس است. اگر نوبت هم باشد نوبت دیگر قوم ها است بیایید به نوبت حکومت کنید این بی سابقه است که تمامی مقام ها کمیسیونی که باید بی طرف باشد از رئیس تا معاونین آن از یک قوم از یک حزب باشد خود این کار تقلب است شرم تاریخ بر کسانی که صدسال در قدرت بوده اند نتیجه کار خود خجالت نمیکشد
موحب میهنی

>>>   به همی رحیمی و سنگچارکی ...حیران ماندیم و افتخار هم موکنه که گویا گپهای نرم و چرب اونها درد را درمان موکند. بخدا قسم که اکر وضعیت به ویرانی برود اول شمارا از گلو ویخن تا گرفته به زمین میزنیم .خبردار باشند که باز نگویند که مطلع نبودیم.
فریدون از کوته سنگی

>>>   قحط الرجال در تیم اصلاحات و همگرائی:
مجیب چهرۀ شناخته شده و متعصب آشکار است و همه ملت افغانستان وی
را میشناشند. باز هم چرا در مصاحبه ها شرکت میکند؟
عطا محمد اخیرا قومگرا گردیده. چرا جمیعت برایش ایقدر حق میدهید که خود سری کند؟
محقق چرا همیشه به نمایندگی تیم ....فشانی میکند؟
آیا جمیعت خودش این همه را میخواهد و یا لجام گسیختگی
در رهبری ما باعث این همه نابسامانی ها شده؟
آیا واقعا داکتر صاحب عبدالله چنین است که توصیف میشود؟
آیا جمیعت چنین است که فعلا به مردم نمایش داده میشود؟
چی شد آن قهرمانانیکه برعلیه روس ها جهاد کردند؟
چی شد آن قهرمانانیکه برعلیه پاکستانی ها ایستادند؟
آیا نتیجۀ این همه مبارزات ما این است که سخنگوی ما مجیب باشد و
محقق و چند متعصب ایکه بقای خود را در قومگرائی میبیند؟
چی شد آن نظریات وسیع و جهان شمول اسلامی رهبران ما؟
افسوس به حال ما که در دست اطفال افتاده ایم و چند نفر ...
ثمرۀ همه کارنامه های ما را
به تمسخر گرفته و برای بدست آوردن اهداف شخصی خود
رهبران ما را مانند بازیچه استفاده میکنند
وای بر حال ما که از دست این چند نفر بیچاره شدیم.
د ا ب

>>>   در پهلوی سایر مشکلات که بالای ملت ما اورده اند یکی هم تلفویزیون طلوع میباشد این تلویزیون که توسط سعد محسنی یک تکنوکرات بی دین وشریک یهودیش اداره میشود اکثر نزاع ها واختلافات داخلی وذات البینی سبب شده است این تلویزیون بصورت کامل خصوصا بخش پشتوی ان که گردانندگان ان سادت وبختیار این دو دشمن بشریت وافغانیت فاشیست های مشهور ومعروف را در میزهای گرد جمع اوری تنوده بدون اینکه از جانب مقابل کسی را داشته باشند در برابر جانب مقابل هرجچه از دهنشان برمی اید میگویند بدینوسیله به ملت اگاه وبیدار نیات ناروای تلویزیون طلوع که یک بانگاه خبری یهودی است وگردانندگان بخش پشتوی ان بیان میکنم که ازان برحذر باشند
سخیداد فائیز از کندز

>>>   برای در امدن در قدرت حتی حاضر استید قانون اساسی کشور را زیر پا کنید هیچ تضمینی وجود ندارد اگر به قدرت بیایید تمام کشور زیر پا نکنید. تیم شما همین حالا این کار را میکنند.

>>>   درصورت پیروزی تیم تحول وتداوم باردیگر نظام طالبان درکشور به قدرت خواهند رسید تمام کسانیکه یک روز درجهاد ومقاومت برای دفاع ازاین خاک قد علم کرده بودند باانتحار وانفجار حملات مستقیم وغیر مستقیم ازبین برده خواهد شد چند روز قبل حملآ یک نفر بنام کوچی که از خانواده اشرف غنی احمدزی است به همایت طالبان برخواسته طالبان که همه روز این ملت بیچاره را به خاک خون میکشاند حتی برای کارگران بیچاره هم کوچکترین ترحم ندارند تیرباران میکند میگوید طالبان جز مردم افغانستان است باید به حق شان رسیده گی کرد دریکی ازبرنامه تلوزیون طلوع نیوز

>>>   بهتر است به دلیل یک افغانستان واحد وبدون ازتبعیض داشته باشیم باید به تمام شخصیت های ملی ودانشمندان این سرزمین احترام قایل باشیم. چون این مسله منصفانه نیست یک کسی درتیم موردنظر ما باشد آن را فرشته آسمانی خطاب کنیم و درمقابل کسی که درتیم ما قرار ندارد انرا متهم به متعصب و وقوم گرا متهم کنیم. چون مردم شریف ومتدین افغانستان می دانند متعصب وقوم گرا کی ها اند.
سیف الدین رادپور

>>>   آغای عبدالله دوکتورنما...کمی از خدابترس و دلت به حال مردم افغانستان بسوزد که در روز قیامت خدا هم بر تو رحم نماید...

>>>   از اشرفغنی کرده خو ملاعمر هزار برابر خوب است زیرا اشرفغنی قرآن را خوانده نمیتواند ولی ملاعمر شاید بتواند قرآن شریف را بخواند

>>>   ازاشرف غنی کرده ملاعمربهتراست؟ ملاعمربه ناموس مردم تجاوز میکرد اشرف غنی از ناموس دفاع میکند، ملاعمر هر نماز را چندین بارتکراربه سرت میخوانداشرف غنی کاری به کارتو ندارد، ملاعمرجنایات رابه اوج خودرسانده بوداشرف غنی تابه حال هیچ قدرتی ندارد... پس فرق رادرست نفهمیدی امروزحتی یک یهود نصارا و عیسوی میتواند قرآن را بخواند و از آن چیزهای زیادی به دست آورده اند اما چه فایده که ملاعمر کور قرآن را میخواند معنی آن را نمیداند و در بین آن ماین جاسازی میکند.کافرهم چنین جنایت رامرتکب نمیشود.
بهیرگرزیوانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است