چاه تفتیش آرا دیگر آب ندارد
تیم اصلاحات و همگرایی بعد از این همه هیاهو، تحمیل هزینه به مردم، تاریخ و آینده و تحمیل به قانون و دموکراسی، دانست که نمی تواند از چاه تفتیش آرا آب بیرون بکشد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۹    ۱۳۹۳/۶/۱۰ کد خبر: 78693 منبع: پرینت

دستاوردهای انتخابات سال 93 تا کنون نتایج منفی برای مردم داشته است، اقتصاد کشور را با وضعیت بدی مواجه ساخته، آبروی افغانستان را در سطح بین المللی ریخته و مردم از لحاظ روانی به دموکراسی و انتخابات بی باور شده اند. دو نامزد تا هنوز بر روی جزئیات وحدت ملی اختلاف نظر دارند و روند بازرسی و ابطال آرا را متوقف می سازند. این وضعیت تا به کی می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا پایانی خوشی برای آن متصور است؟

اسدالله سعادتی عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم گفت: مذاکرات بین دو ستاد در جریان است و بسیار خوب است که دو نامزد به دوام مذاکره تاکید دارند. توافق هایی صورت گرفته ولی کمابیش اختلاف هایی نیز وجود دارد که امیدوارم هرچه زودتر حل شود. یکی از مهمترین اختلاف نظرها در مورد صلاحیت های رییس اجراییه و بحث اپوزیسیون است.

وی در مورد نتایج این مذاکرات گفت: مذاکره ی دو تیم جریان دارد ولی تا کنون نتیجه ی رضایتبخشی نداشته است اما همین که دو نامزد پس از اختلاف جدی و مقاطعه ی با یکدیگر به گفتگو با یکدیگر می پردازند یک نتیجه ی مثبت به شمار می آید.

سعادتی با انتقاد از نوع نگاه بعضی از آگاهان سیاسی نسبت به شرایط کنونی انتخابات گفت: اگر ما فکر کنیم که انتخابات نمی تواند پاسخگو باشد و مشروعیت از تقسیم قدرت بین دو تیم حاصل می گردد این نگاه نه تنها برای هیچ نظامی مشروعیت حاصل نمی کند بلکه آخرین میخ بر تابوت آزادی، اراده ی مردم و تابوت دموکراسی خواهد بود. قرار نیست قدرت را تقسیم کنیم در این صورت نیازی به مصرف این همه سرمایه نبود. گفتگو و مذاکره های بین دو نامزد الزام رییس جمهور آینده برای مشارکت دادن دیگر اقوام افغانستان در حکومت است. دو نامزد مطابق اعلامیه ی مورد توافق، با یکدیگر مذاکره می کنند. مشروعیت از تقسیم قدرت به وجود نمی آید بلکه از طریق اراده ی مردم کسب می شود.

به باور اسدالله سعادتی تمام اقدام های دو تیم باید در چارچوب قانون اساسی انجام شود. مطابق قانون اساسی تقسیم قدرت برای هیچ دولتی مشروعیت نمی آورد و انتخابات، یگانه راه مشروعیت نظام سیاسی است. انتخابات یا درست است که به نتیجه می رسد، یا نادرست است که اصلاح می گردد و یا از اساس انتخابات دیگری برگزار می شود. انتخابات افغانستان به سوی ترمیم و اصلاح شدن به پیش می رود.

عضو ستاد تحول و تداوم تصریح کرد: تیم اصلاحات و همگرایی در تضاد و پارادوکس عقیدتی قرار دارد. از یک طرف فشار می آورد که باید صلاحیت های رییس اجرایی را افزایش داد، از طرفی ادعا می کنند که رییس جمهور منتخب مردم است و از سوی دیگر ادعا می کنند که برای توزیع قدرت در بین مردم تلاش می کنند. اگر این تیم برنده است، هیچ قدرتی نمی تواند از توزیع قدرت در بین مردم افغانستان جلوگیری کند، بنابراین وضعیت کنونی نشان می دهد که آن طور که این تیم ادعا می کند، نیست.
این تیم بعد از این همه هیاهو، تحمیل هزینه به مردم، تاریخ و آینده به قانون و دموکراسی، دانستند که از چاه تفتیش آرا نمی توانند آب بیرون بکشند، به همین لحاظ می خواهند توطئه و اقدام های دیگری روی دست بگیرند. در این قسمت هوشیاری و زیرکی شخص داکتر عبدالله ثابت خواهد کرد که وی در تاریخ افغانستان به عنوان سیاستمدار که به آینده چشم داشت است یا به عنوان مردی در کام حلقات افراطی که برای برهم زدن انتخابات و منافع شخصی خود تلاش می کند، شناخته و معرفی خواهد شد. در بین دو تیم هم کسانی به عنوان محورهای شرارت هستند که اوضاع را به نفع خود نمی بینند و می خواهند توافق را از بنیان خراب کنند.

سعادتی خاطرنشان ساخت: حداقل چهار ماده در قانون اساسی به صراحت اعلام می کند که خواست های تیم اصلاحات مغایر قانون و غیرمنطقی است: 1- ماده 69 رییس جمهور در برابر مردم مسوولیت دارد. 2- ماده 64 وزیر توسط رییس جمهور انتخاب می شود. 3- ماده 77 وزرا از وظایف مشخص خود در نزد رییس جمهور مسوولیت دارند. 4- ماده 71 که حکومت را تشکیل شده از وزرا می داند که زیر رهبری رییس جمهور به فعالیت می پردازند. بنابراین این مسوولیت ها به کس دیگری تعلق نمی گیرد زیرا در این صورت در تضاد با قانون اساسی خواهد بود.

رییس جمهور نمی تواند شخص دیگری را در تضاد با قانون اساسی تعیین کند که صلاحیت های بیشتر از رییس جمهور داشته باشد. تیم اصلاحات و همگرایی تاکید می کند که ریاست کابینه را به عهده داشته باشد در چنین موقعیتی رییس جمهور و وزرا عضو کابینه خواهند بود و این منطقی نیست. چنین دیدگاهی بیانگر وجود تضاد در تیم داکتر عبدالله است.

وی در پایان افزود: در صورت فیصله ی جرگه ی مشورتی بعد از دو سال به تغییر نظام ریاستی به صدارتی، بنیاد حکومت تغییر می کند به این معنا که قانون اساسی اصلاح می شود. در این صورت هر آن چه که در قالب ظرفیت های قانون اساسی باشد ولو این که صلاحیت های زیادی به ریاست اجرایی دهد، مورد قبول ما خواهد بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سعادتی بادی گارد و دروازه بان کریم خان خلیلی متقلب!!
قبل از اینکه به مواد قانون اساسی استناد می کنی و اول خودت راتکان بده که خوابی یابدارودوم چشمان... رابمال که باز است یا بسته؟1 چرا که هر انسان بیدار و هوشیار و بینا وسالم می داندکه مثلث متقلب،قانون اساسی وقانون انتخابات راباتقلبات کسترده خودنقض کرده وامروزه درافغانستان مظلوم ترین مرجع قانون است!!اگرقانون گپ اول رامی زدهمه متقلبین به شمول متقلب بزرگ کریم خان خلیلی اربابت وتومتملق بایددرپلچرخی به فضای آزادچکرمی زدید!!کچای قانون اساسی وانتخابات گفته که ازراه تقلب وتخلف هم می شودرئیس جمهورشد؟درکجای قانون گفته که باتقلبات گسترده انتخابات رابه تمسخروابتذال بگشیدوبعدبه اشاره جانکری ونجات خودازتقلب وشرمساری طرح وحدت ملی راپیریزی نمائید؟!درقانون انتخابات آرای شفاف امده نه تقلب وحکومت وحدت ملی!
حکومت وحدت ملی به اشاره ارباب کلان است ونه به حکم قانون!بنابراین وقتی که حکومت وحدت ملی رابه دستورارباب قبول کردیددیگرمتفکراول جهان چاره نداردتاسایرشروط حکومت وحدت ملی راقبول ننماید.چراکه حکومت وحدت ملی براساس دستورارباب کلان امریکاست ونه قانون اساسی!!این چه متفکراول جهان است که هنوزوجهه فراقانونی ارباب رانفامیده !مشروعیت حکومت وحدت ملی رااززبان جانکری میگیرد وبرای تحمیق توده های مردم سخن ازقانون می زنند!!قانون راباتقلب خود ومداخلات اربابان درزباله دان انداخته اید وبازهم خجالت نمی کشید وسخن ازقانون می زنید!!
علاالدین خان کابلی

>>>   سعادتی هم... هذیان میګوید؛ اراده میلیونی جهاد مردم افغانستان وی را خار و زبون خواهد کرد.
مولاداد بامیان

>>>   سعادتی فالبینی میکند و میداند همه بیانات ... اش بوی نفرت میدهد.
زرمتی
بامیان

>>>   اسدالله سعادتی عضو ستاد انتخاباتی متفکر مذهب یهودی !
داکترعبدالله با مدرک ثابت کده تقلب شده.در همه جای دنیا با تقلب برخورد میکنن.حالا این جناب اشرف غنی گیر داده که ای گپ ها نمی پذیرد و همانطور که در همه ای مدت یک قوم بر ملک حکومت کردند و نتایج ان میبینیم بازهم باید بالای نفوس ای ملک حکمرانی کند.نکند پشتون ها انتظار دارند مثلا انتخابات برگزار شود ولی در هر صورت یک پشتون از صندوق خارج شود.

>>>   من به صفت یک شهروند افغان بد کردم که رای دادم و وصیتم به اولاد هایم اینست که اگر کدام وقت بازهم انتخابات در افعانستان شود و رای بدهند از طرف من عاق هستند ودر دارایی منقول وغیر منقولم کدام حقی ندارند.
حبیب الله گلدره یی

>>>   ... برشما ودموکراسی تان که وطن را بنام دموکراسی برباد کردید.

>>>   اقای سعادتی همه مردم شا را خوب میشناسد ک از جمله وکلای چپاولگر واستفاده جو و پله بین هستی همه شاگردان خلیلی مانند خودت در صدد ان اند که بچه ترتیب در حکومت بعدی دریکی از پوست ها دولتی راه پیدا کنند وبه چپاولگری واستفاده جویی خود ادامه دهند کسانیکه شما را از ساب میشناسند همه سوال برایشان مطرح است که اسعدالله سادتی این دارایی هنگفت را از گجا درین چند سال بدست اورده است اکنن ما ها هستید کاشرف غنی را نمیگذارید که با داکترعبدالله به توافق سیاسی برسند زیرا در ان صورت به امیال شوم تان موفق شده نمیتوانید مردم از سخنان تکراری و یک پهلو و توطعه شما بکلی اگاه هستند.

>>>   اینهای که از قانون اساسی یاد میکنند شرم ندارند وگاهی باخود نمی راندیشند که تقلب در کجای قانون اساسی امده وحکومتی که از راه تقب بمیان اید کجایش قانونی است در افغانستان وبصورت عموم درهمه جا از قانون ودین وائین هر جایش که به منافع شان توافق داشته باشد قبول دارند ودران اصرار می ورزند وجانب دیگر را به پابندی ان بندهای قانون که به نفع خودشان باشد وادار میسازند
انچه واضح واشکار است در دور دوم انتخابات به اعتراف نیویارک تایمز واتحادیه اروپا ورسانه های ازاد ومئوسسات بی طرف انتخاباتی درین دور حدود سه ملیون رای تقلب شده است درین میان مدعیان دموکراسی وحامیان دروغین جوامع متمدن چنان کر وکور شده اند که روایات خودشان را هم نادیده میگیرند ودر اصل برای ما حکومت پارسل شده ای خودشان را بارویکش نمودن تقلب تحکیم مینمایند
چون حکومت ها را انها تعیین ودر خورد مردم میدهند بهتر بود تا ملت را تکلیف نداده انتخابات نمایشی را انجام نمیدادندوبه هر عنوان دیگری عناصر دلخواه ومطلوب خود را روی کار میکردند تا این همه پریشانی وتکلیف به مردم رخ نمیداد حال تقریبا شش ماه است که نزاع وکشمکش های سیاسی وقومی تشدید گردیده واختلافات منطقوی ولسانی بمیان امده که کشور راغ در حاویه ای بربادی کشانیده است واین همه را پوشش قانونی میدهند وناشایست های خودرا معقول جلوه میدهند
تبنگ چی

>>>   جالب است!!!؟سیاست است یا بازی اطفال!!!؟؟؟
هستم, نیستم! آمدم, میروم! آشتی کردم, جنگی میشوم! وی ی ی ی مره گول کیپر (گولی) بگیرین اگه نی از بازی بیرون میشوم! گدی ره بری مه بتین, اگه نی کل بازی را خراب میکنم! اینست منطق تیم اصلاحات و همگرایی!؟؟؟ آیا انتخابات پروسه ملی - سیاسی است و یا هم خاله گکانی!!!؟؟؟
جالب تر آنست که اصلاحات و همگرایی تیم مقابل اش را متهم به دست داشتن با حامد کرزی میکند, اما خود برای تأمین اهداف حامد کرزی کار میکند. هربار رفتن , آمدن, رفتن, آمدن, رفتن, آمدن و بالاخره باز هم اخطار برای رفتن و ترک پروسه به نفع کیست؟ به نفع ملت نیست؛ به نفع کشور نیست؛ صرف به نفع حامد کرزی است.
همه میگویند که دیروز تفتیش آرا پایان یافته است و نتیجه تفتیش نشان میدهد که داکتر احمدزی کامیاب است. امروز عوض تبریکی به داکتر احمدزی باز هم میروند. بروید! از افغانستان بیرون بروید! و بگذارید نفس بکشیم! شما را قسم به خدا اگر دوباره باز گردید! مردم از بودن شما در نبودن تان خوشحالند, اما شما درک نمیکنید, شما نمیفهمید, شما به روی تان نمیآورید. مردم سیزده سال قبل به شما, به تفنگ شما, به تانگ شما نی گفتند. اما شما نمیخواهید بفهمید.
اگر واقعاً میروید و این صرف اخطار نیست, من حاضرم از مردم خواستار حمایت مالی شوم و برای تان تکت بخرم.
خداحافظ تان

>>>   قضیه افشار, قضیه ساده نیست. افشار علیه یک قوم نیست بلکه علیه انسانیت است. اکنون که مسله غرامت افشار را بلند کرده اند, نگذارید دوباره خاموش شود.
ما نباید بگذاریم که علیه ما اقدام شود, خون ما ارزان باشد, ما صرف ابزار باشیم, صرف ماشین رأی دهی باشیم.ما هم حق زنده گی داریم.

>>>   ما با تمام جدیت از این مسله حمایت میکنیم. داکتر عبدالله عبدالله باید به قربانیان افشار غرامت بپردازد. در افشار نه تنها مردم به شهادت رسیدند, بلکه ... داکتر عبدالله عبدالله در صورت نپرداختن غرامت, از رأی هزاره ها باید محروم شود.داکتر عبدالله عبدالله باید غرامت افشار را بپردازد

>>>   چناب آقای سعادتی : کدام یک ازین ماده ونرهای قانون که شما از آن ذکر کردید درطی سیزده سال سیاه گذشته تطبیق شده که شما انرا قانونی میدانید اگر قانونی وجود میداشت این همه تقلب که از جانب دست اندر کاران شما وحامیان متقلب فراری تان درکمیسیون انتخابات بطور سازمان یافته صورت پذیرفت وگند آن سر تاسر جامعه جهانی را فرا گرفت وملت مظلوم افغانستان را در قید وبند ظالمان داخلی وخارجی قرار داد که از زیر بار منتش سکوت کرده اند آیا وجدانی در شما وجود دارد که به آرای مردم احترام گزارید فکر میکنم نخیر ؟ کمی بخود آئید وآدم شوید واز تذکر الفاظ پوچ وتکراری جلوگیری کنید به نفع مردم افغانستان نیست راهی که می روید آنرا گم کرده اید توجه نمائید چیزی اگر بنام وجدان درشما باشد مطمئن باشید که شما عذاب وجدان میکشید.
ع-ب-کابل

>>>   تا که گل مرجان در قدرت نباشد قبول ندارد.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   تیم اصلاحات و همگرایی در هر صورت قور گفته و میگوید، اصلآ به انتخابات و تقسیم و عدالت و این قبیل چیزها در نزد اینها نا آشنا است حکومت و چوکی های دولتی را اینها مال بیت المال فکر کرده غصب میکنند وبس. نام دیموکراسی رابد کردند این وقعآ تیم اختلافات و خمگرایی بود .شما چه فکرمیکنید که با ناز و کرشمه و خشونت و بغاوت حکومت خواهد کردید اینبار ّآب کولاب هم سر شما حرام است فقط یک ماه بیش تاب نخواهد اوردید و مردم را یکبار دیگر زیر کیبل طالب خون آشام قرار میدهید.
کابورا

>>>   سعادتی خاطرنشان ساخت مسالۀ کشف رابطه میان ستاد اشرف‌غنی و با این تقلب گسترده ضیاء الحق امرخیل است. تصور می‌شود که تقلبی به این گسترده‌گی با ساخت و پاخت آقای اشرف‌غنی عام فریب صورت گرفته است . آقای اشرف‌غنی واقعاً در این تقلب گسترده دست دارد ، بی‌هیچ تردیدی او باید از این پروسه کنار گذاشته شود. اشرف غنی نامزاد ریاست جمهوری که رسماً در یک پروسۀ ملی و دموکراتیک تبانی تقلب‌کاری را کرده و شایسته‌گی زعامت کشور اسلامی که 3 میلیون شهد در راه آزادی کشور داد است ندارد. وهم غنی داماد یهود است زن یهودی غنی زن اول ملکه با عزت کشور اسلامی افغانستان در سطح کشور های اسلامی جهان شده نمی تواند

>>>   عبدالله جان شرم و حیا را ترک کرده و بیشرمانه به میدان آمده و ... میکند. اگر تعداد آرای وی زیاد گردد، بناءً انتخابات شفاف و نتیجه اش قابل قبول اصلاحات و همگرایی است، در غیر آن انتخابات و نتیجه اش هردو منفور است و مردود؟!!!عجب منطق دیوانگی و عجب سخن بی باکانه کوتاه گویم که ای عبدالله جان: این ره که تو میروی به ترکستان است!!!

>>>   این آغا اگر عقل داشته باشد عقب اشرفغنی نمی رود . وقتی اشرفغنی طالبان را با خود آورد ، گردن این قوم بیچاره خصوصا این عناصر بریده میشود.

>>>   افراد مسول کمیسون انتخابات مانند کرزی یوسف نورستانی عبدالرحمن هوتکی ضیا الحق امرخیل ستار سعادت نور محمدنور از تقلب های سازمان یافته اشرف غنی به سرمایه گذاری اسراییل دشمن اسلام از اشرف غنی داماد یهود نصارا حمایت کرد اند. تقاضای و خواهش تمام مردم افغانستان همین است که باید این مسولین خلاف کاران وقانون شکن و بحران آفرین به محکم داگاه هرچ زود تر کشانیده شوند که تا بدیگران پند شود. اگر در گذشته لودین داود نجفی به محکم کشانیده میشد این آقایون را کسی برای خلاف کاری قانون شکنی خریداری نمی کرد

>>>   اشرف غنی احمدزی فردی قومگرا متفک دین یهودی است و اگر خدا نا خاسته به قدرت برسد قوم‌گرایی در افغانستان گسترش خواهد یافت.

>>>   اقای سعادتی همه مردم شا را خوب میشناسد ک از جمله وکلای چپاولگر واستفاده جو و پله استی !
داكتر عبدالله فرزند صادق وطن زمانیکه اکثریت مردم افغانستان با یکدلی با برادری وبرابری در ۳۴ ولایت افغانستان به به تیمه شما فرزند صدیق وبرومند خود داکتر عبد ا لله رای 45 فیصد پاک عاری از تقلب دادند ومی خواهند که شما محترم رییس جمهور شان باشد. خوشبختانه دیگر جایی برای کسانیکه بخواهند سنگ اندازی کنند از مردم ما به نام قوم استفادهء سوء نمایند باقی نه می ماند. داکتر صاحب عبدالله فردی است که دارای اکثریت قومی بوده و سوابق روشنی کاری در امور اداره افغانستان وهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی و هم در امور اقتصادی و امنیتی دارد

>>>   آقای سعادتی ، سعادت وخیر نصیب شما واقعیتها را گفتید

>>>   غنی اشرف این ره که تو میروی به پاکستان است......

>>>   آقای سعادتی موضوع را بسیار خوب توضیح کرده است. همه مردم میدانند که واقعیت ها را بیان نموده اید حتی اعضای تیم اصلاحات و همگرائی اما پذیرفتن آن برایشان مشکل است چون نمیخواهند قدرت، پول، شوکت، شان و دبدبه، عزت، حرمت، احترام و .....را از دست دهند.
داکتر صاحب عبدالله انسان خوب و دانسته است اما متاسفانه که صلاحیت ندارد و گروگان چند نفر استفاده جو شده است ورنه خودش هم میداند که اجرات تیم اش معقول و پسندیده نیست و تصامیم شان عجولانه و غیر منطقی است. در تیم اصلاحات حالت خودسری بوجود آمده. هر که هر چه میخواهد بگوید میگوید و هر چه میخواهد بکند میکند. اشخاص مدبر و هوشیار تیم و مجاهدین اسبق همچو تورن صاحب اسماعیل خان، استاد سیاف و ..... باوجودیکه درین تیم هستند هیچگاه مهر تائید را بر سخنان سانچارکی، رحیمی، محقق..... نزدند چون آنها میدانند که عملگرد تیم قابل قبول کافه ملت نیست. خداوند همه گمراهان را به راه نیک هدایت کند و اگر هدایت نمیشوند ما را از شر شان خلاص کند. الهی آمین
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است