کرزی در نظارتِ جنرال کمپل قرار دارد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۳/۶/۱۰ کد خبر: 78662 منبع: پرینت

توازن سیاسی برهم خورده و فرصت توافق دو نامزد برای پایان دادن به بحران در حال صفر شدن است. پس کرزی کجا می رود؟

پیشاپیش اعلام شد که جنرال کمپل فرمانده ناتو در نشست سران غرب در ویلز انگلیس اشتراک نخواهد کرد. علت این امر، آشفتگی و احتمال افزایش خطرات اضطراری امنیتی در داخل افغانستان عنوان شده است. گزارش ها می رسانند که جنرال آمریکایی، نگران خلاء قدرت در کابل است.

این در حالی است که رییس جمهور کرزی بار و بندیل بسته و قرار است زودهنگام، دفتر کار در ارگ را ترک کند. در پس خروج شتاب زده رییس جمهور آن هم دردقایق نود و درشرایطی که خلاء قدرت به میان آمده و بن بست درانتقال مسالمت آمیز قدرت جدی تر شده است چیزهای دیگری درجریان است که گزارش های خبری رسانه ها، پوشش فریبنده آن به شمار می رود. پرسش عاجل این است که چرا رییس جمهور که در برگزاری انتخابات های گذشته، ماه ها تاخیر می کرد و هیچ وسوسه ای از بابت مشروعیت و نقض قانون اساسی نداشت؛ این بار بی پروا به تاریخ و مصالح ملی کشور، کمر را محکم به ترک ارگ بس بسته است.

گزارشنامه افغانستان دو روز پیش خبری را که از کانال های نزدیک به ارگ و جریان اصلاحات و همگرایی دریافت داشته بود، درباره خروج شتاب زده رییس از قلعه ارگ و تلاش های مرموز داخلی و خارجی به خاطر جلوگیری از فرار وی، منتشر کرد. اکنون تحول تازه ای روی داده است و ستار سعادت فرد خاص وابسته به تیم حاکم تایید کرده که حامدکرزی تصمیم دارد روز سه شنبه ارگ را ترک کند.

وی گفته است که این کاررییس جمهور خلاف قانون اساسی بوده و زمینه کودتا را فراهم می سازد، سعادت می گوید: این خلاء قدرت زمینه را برای نامزدی که نتیجه انتخابات را نپذیرد؛ فراهم می کند. بدون تردید منظور آقای سعادت، گروه اصلاحات و همگرایی مجری چنین کودتا خواهد بود اما اصلاحاتی ها پیوسته اعلام می کنند که آنان درواقع حرکت ضد کودتا را که از سوی ارگ و کمیسیون انتخابات تدارک شده است، قبلا بی اثر ساخته و پروژه را تا آخر دنبال خواهند کرد.

منابعی که با «گزارشنامه افغانستان» درتماس هستند، در واکنش به خبر اخیر چنین ابراز نظر کرده اند.
یکی از نظریه های این است که فرار آقای کرزی در آستانه ی یک هرج و مرج، به فرار ناگهانی و ناکام دکتر نجیب الله در سال 1371 مشابه است. درآن زمان، فرار دکتر نجیب الله از سوی نیروهای خودی عقیم گذاشته شد. فرار کرزی نیز یا از سوی متحدان دیروزی خودش ( جمیعت اسلامی ودسته های موتلفه) و یا از سوی نیروهای خارجی بی اثر خواهد شد.

منبع دیگری احتمال داده است که برای آمریکایی ها فرار کرزی یا رفتن وی به جبهه طالبان یک چالش نا مطلوب خواهد بود و پیشاپیش سعی دارند او را متوقف کنند. همین منبع گفته است که تاکیدات بیش از حد کرزی برای خروج از ارگ، در واقع اعمال فشار بر نیروهای خارجی و قانع ساختن آنان برای انحلال پارلمان و اعلام حالت فوق العاده است که در راس حکومت (نه خودش) بل رییس دادگاه عالی قرار داشته باشد.

منبع دیگر، در تماس نامه برقی اظهار داشته است که اصلاحاتی ها و آمریکایی ها به نحوی وقت کشی دارند تا فضای متشنج تا روز هجده سنبله سالروز ترور احمد شاه مسعود به همین شکل ادامه یابد و درآن روز ممکن است یک خیزش خشماگین خیابانی، به داستان انتخابات و کارنامه های ارگ نشینان پایان دهد. هیچ نشانه ای از ثقه بودن این نظر در دست نیست اما آن چه می توان نگاشت این است که تکرار تاریخ در افغانستان پیام مطلوب ندارد همه اش تکرار تراژدی است.


هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است