اعمار بندهای آبیاری، یک اصل ضروری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۳/۶/۱۰ کد خبر: 78649 منبع: پرینت

افغانستان پتانسیل بالایی در منابع آبی و زمین های قابلیت بسیار خوبی برای کشت دارد و به علت کمبود شبکه های آبرسانی آب بدون کشت و بایر باقی مانده است.

منابع موجود آبی افغانستان ظرفیت و پتانسیل آن را دارند تا در همه عرصه ها جوابگو باشند. در عرصه تولید برق ساخت بندهای آبی که هم باعث باروری کوه ها از پوشش گیاهی اطراف بندها می شود و باعث جلوگیری سیلاب ها در موسمی منطقه خواهد شد. اعمار بندهای ذخیره سازی آب بر روی رودخانه های کوکچه, آمو, قندوز مرغاب, هیرمند, هریرود, پنچشیر, کنر و لوگر که دریاهای مذکر دایم جریان هستند و هم در مسیر آنها زمینه صدها هزار هکتار زمین زراعتی با کشیدن نهرها و ساخت کانال های آبیاری فراهم می شود و با این شهامت می تواند رشد انکشاف زراعت و حرکت به سوی مصونیت غذایی و خودکفایی کشور ما در تولیدات کشاورزی و انرژی برق مشگل اکثر شهروندان افغانستان حل خواهد شد.

موجودیت سلسله هندو کش با قلل یخچالی پوشیده از برف دایمی آن سبب گردیده که جریان دریاهای خروشان کشور ما در جهات و استقامت مختلف کشور ما به حرکت افتاده و افغانستان را از صحرایی بودن کامل نجات دهد. حوزه های آبگیر سلسله هندوکش در دامنه دره ها وادی های نواحی کشور ما نیز باعث رونق و شادابی فعالیت های زراعتی باغداری گردیده است. ساحه جنگل ها, چراگاه های سرسبز نباتی کشور ما در دره های هندوکش باعث اهمیت و مزایای در برابر فر آوردهای زراعتی، باغدار و صنعتی خیلی ارزنده بوده و ارزش حیاتی را برای مردم سرزمین ما به بار آورده است.

کوه بابا طول آن 200 کیلول متر و ارتفاع آن 5140 متر می رسد نقاط مرتفع آن همیشه پوشیده از برف است و دره های بیشمار در دامنه این کوه به و جود آمده است که معروف ترین آنها دره آجر است و منبع مهم آبی برای آب بند امیر دریا بلخ آب، دریای بامیان در شمال و در نشیبی جنوبی نیز از یخچال کوه بابا دریا هلمند و در غرب آن هریرود به جریان افتاده است. رشته کوه بابا نیز در نشیبی دامنه های مناطق مرکزی بزرگ ترین حوزه آبگیر را بوجود آورده است.

دریای غوربند از شرق کوتل شبر سرچشمه می گیرد و از غرب به طرف شمال شرق به فاصله 80 کیلومتر بین اطراف کوه پغمان امتداد دارد و سرانجام به دریای پنجشیر ملحق می شود. دریا کابل، دریا وردگ اگر امروز می خروشد از دامنه کوتل اونی برف گیر و دامنه کوه های بهسود است که میدان وردک و تمام مناطق غرب را سرسبز نموده است. دره فلادی، دره ککرک، دره بامیان دره غوربند، دره ترکمن در قسمت مرکزی افغانستان قررا دارند.

دریای پنچشیر از سلسله کوه های هندوکش از نشیبی های کوتل انجمن و چمار وکوتل خاواک وکوتل بازارک و آب های فرعی دیگر که از قله ها و ارتفاعات بیش از سه هزار شش صد متر دره های راست و چپ بدان می ریزد موضوعی است که مطالعه آن از نقطه نظر جغرافیا و منابع آب اهمیت زیاد دارد. طول این دریا به 320 کیلومتر می رسد بیشتر از 145 کیلو متر فاصله جریان آن در داخل پنچشیر می باشد. ریزآبه های که از دره های طویل پنچشیر سرچشمه می گیرد. زمین و باغات مسیر خود را مشروب کرده و پاین آب های اضافی آنها به دریا ی کلان می ریزد. ساحه پایان پنچشیر به نسبت آب و هوای مناسب و حرارت مساعد آن دو فصل کشت می شود و اقلیم پنجشیر برای باغداری و جنگلداری خیلی مساعد است.

اکمال بند بزرگ زیربنایی سلما حرکت به سوی مصونیت غذای در تولیدات کشاورزی و انرژی برق مشکل اکثریت شروندان هرات باستان و نواحی ولایت هم جوار خود را حل می نماید.

با تکمیل این بند انشاالله صدها هزار هکتار زمین آبی زیرکشت آبی در برنامه این بند بزرگ قرار می گیرد و این بند مناطق محل خود را داری اماکن مرطوب دایمی می کند و بخش وسیع از ولایت هرات ما سرسبز می شود و از خشک سالی های این بند نیز جلوگیری خواهد کرد.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتریارمحمدباتشکرازفهم نویسنده .
مابارهادرنظرات خوددرسالهای اخیربه مهارابهای مشترک اشاره کردیم وگفتیم که صدهاهزارجریب زمینهای اطراف آن باید به مردم واگزارشود وتحت یک برنامه منسجم توسعوی وزراعت علمی قرارگیرد .که میلیاردهادالر عواید داشته باشیم ایجاد اشتغال دربخش زراعت تنهایک دهم بخشهای صنعت وخدمات هزینه دارد وعایدات برابر رادارد.
نهاد نواندیشان بلخ .سیدحسن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است