گزارش نیویارک تایمز، بازی با اذهان مردم؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۰    ۱۳۹۳/۶/۱۰ کد خبر: 78638 منبع: پرینت

با گذشت 6 ماه از برگزاری انتخابات همچنان نتیجه نامشخص است. پروسه ی تفتیش صددرصدی آرا در جریان است و فرایند ابطال آرا نیز به تازگی شروع شده است. تعلیق نتایج انتخابات مشکلات زیادی مانند مشکل اقتصادی در سطح کشور ایجاد کرده است که پیامدهای آن روی زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است. هر دو تیم گرچه به توافق سیاسی و تکنیکی رسیده اند ولی همواره اختلاف هایی در بعضی مسایل دارند و هرازگاهی این اختلاف ها موجب توقف روند می شود.

رحمت الله بیژن پور عضو تیم تحول و تداوم در برنامه ارگ 93 گفت: انتخابات پروسه ای سراسر چالش و امید است. مردم افغانستان به طور جدی از انتخابات رنج می برند. در شش ماه انتخابات حدود 11 میلیارد دالر به مصرف رسیده است. 6 میلیارد آن از کشور خارج شده و 5 میلیارد دالر آن هزینه هایی است که مردم پرداختند.

وی افزود: جامعه ی ما پر از ناملایمات است، ما دوره های برافروختگی، گمانه زنی و مخاطره های دیگر را طی کردیم و به اعلام نتایج نزدیک شدیم. خوشبختانه نتایج انتخابات به نفع هردو تیم است به این معنا که هیچ کس بیرون از دایره ی حکومت نیست. تیم تحول وتداوم و داکتر اشرف غنی احمدزی به سطحی از آگاهی و درک رسیده اند که با ترفند و برخوردهای شدید اللحن نمی توان حکومت را ساخت. بنابراین هدف تشکیل حکومت وحدت ملی، گزینش افراد شایسته در رابطه با مسایل اصلاحات، سازندگی، اقتصادی و سیاسی در افغانستان است.

بیژن پور اظهار داشت: تلاش های زمان تبلیغات و رقابت های انتخاباتی ایجاب می کرد که بعضی تردیدها مطرح شود ولی حالا زمان تفاهم است هر چند که تاکید بر سر تفکیک آرای تقلبی از پاک است. ما آرزومند تشکیل حکومت مشارکتی به ترتیبی که سزاوار است، هستیم.

رحمت الله بیژن پور مقاله ای که به تازگی در نیویارک تایمز در مورد انتخابات افغانستان به نشر رسیده است را مورد قبول ندانست و گفت: یک گزارش نمی تواند به اندازه ی مکانیزم تکنیکی در شرایط کنونی برای تصفیه ی آرا نقش داشته باشد. نویسنده ی این مقاله از کجا می دانسته که تقلب به این وسعت وجود داشته است؟ ممکن است بعضی اطلاعات بدون اساس چنین گمانه زنی را ایجاب کند اما چنان که می بینیم و تفتیش آرا در جریان است و فرایند ابطال آرای تقلبی نیز آغاز شده است چنین رقم درشتی از تقلب در انتخابات وجود ندارد.
اگر پایان کار تفتیش نشان دهد که چنین تقلب گسترده ای در انتخابات انجام شده طبیعی است که مردم نگران خواهند شد. ما منتظر هستیم که نتایج با حضور ناظرین داخلی و بین المللی به طور رسمی اعلام شود و فیصله ی آنان را می پذیریم.

به باور عضو تیم تحول وتداوم، این گزارش بازی با اذهان عامه و سرنوشت مردم افغانستان است. در حالی که هنوز پروسه ی انتخابات به پایان نرسیده است این نویسنده، انتخابات به این بزرگی را چطور سنجیده که به چنین نتیجه ای رسیده است. بنابراین بسیار خوشبینانه است که ما انتظار داشته باشیم که نیویارک تایمز یک تحقیق مبسوط و مستند انجام داده باشد.

وی در ادامه گفت: این گزارش بر پایه ی گمانه زنی هایی است که در افغانستان صورت گرفت. اگر اطلاعات وی به صورت هوایی رسیده که در اختیار ما نیست و اگر در زمین صورت گرفته ما چنین محققی را تا به حال نشناختیم و ندیدیم. این بخشی از پروژه ای است برای دور نگاه داشتن نامزدان از یکدیگر و به انحراف کشیدن تیم اصلاحات و همگرایی از روند وحدت ملی.

بیژپور در پایان خاطرنشان ساخت: هیچ گزارشی نمی تواند نتیجه ی انتخابات را رقم بزند فقط ذهن دو تیم انتخاباتی و نهادهای همکار در این پروسه سرنوشت سیاسی دولت افغانستان را تعیین می کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این سر و صدای که تقلب و تقلب ولی دیده شد که تقلب و رای غیر واقعی خیلی کم بود و بیشترآن مربوط تیم اصلاحات میشد

>>>   بخاطر سهم آنها در دولت آينهد بود تقلب يك بهانه بود نه واقعيت معلوم شد
سمير از كابل

>>>   پژنپور به خطا خود را در مخمسه مایوس کننده اش انداخته و خواهد دید از اینهم بد تر خواهد شد؛ وی مدعی مشارکت هم اقوام است درحالیکه اکنون به کاسه لیس اشرف غنی مبدل شده است؛ مطمینا روزی وی را بدخشانی ها به مسخ خواهند کشاند؛ زیرا وی کاری میکند که عقل بدخشانی قبول ندارد.
شهلا درواز بخشان

>>>   شهلاجان ازدروازبدخشان کارهای که اقای بیژنپور میکند اګر انراعقل بدخشانی ها قبول ندارد درانصورت معلوم میشود که بدخشانی از عقل محروم هستند وشاید شعور داشته باشند چراکارهای که اقای بیژنپور انجام میدهد بهتر ازکارهای است که بدخشانی ها درقالب تیم اختلافات وخمګرایی انجام میدهند که اصلآ کار این ګروه راطبیعت انسان قبول ندارد
مولاداد ازشهرمولاعلی

>>>   بیژندپور -خام پورته کدی/ ما فکرمیگردیم که تو یک آدم باشخصیت و بیطرف هستی- اما دیدیم که توهم طالب برآمدی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است