هدف طالبان، سقوط هلمند شمالی بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78563 منبع: پرینت

در حمله ی اخیری که طالبان برای اولین بار به ولایت هلمند به صورت منظم ترتیب داد، صدها جنگجوی طالب بر مراکز و پایگاه های نظامی در این ولایت یورش برده و جنگ شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح صورت گرفت. براساس گزارش ها، ابتدا طالبان حملات سنگین را بر ولسوالی سنگین شروع کرد و به ولسوالی های نوزاد، موسی قلعه و کجکی گسترش داد. متاسفانه بیشترین تلفات این جنگ مربوط به افراد ملکی می شود. چرا باید با وجود دولت در افغانستان، طالبان بتوانندبه این راحتی به ولایات حمله نمایند و آن را زیر کنترول داشته باشند؟

محمدنعیم بلوچ والی هلمند در برنامه پرس و پال گفت: ما هنوز مشکل امنیتی را در ولسوالی سنگین داریم و در سایر ولسوالی ها وضعیت به شرایط یک ماه قبل بازگشته است. به این معنا که صدها تن از مخالفان به طور منظم، ولسوالی سنگین و پس از آن موسی قلعه و کجکی را مورد حمله قرار دادند. نیروهای امنیتی افغانستان هم پس از چند روز توانستند وضعیت را به ماقبل حمله بازگردانند.

وی افزود: در 24 جوزا انتخابات در هلمند برگزار شد و مشکل امنیتی را در آن زمان نداشتیم. 300 تن از طالبان با جنوب هلمند و تعدادی از ولسوالی های دیگر حمله ور شدند که با اقدام به موقع نیروهای امنیتی کشور بیش از 70 تن از دشمن کشته و بیش از 25 تن از آنان زخمی شدند. تلفات نیروی امنیتی هم یک کشته و 60 زخمی است. فعلاً دشمن حمله ی خود را در ولسوالی سنگین به صورت غیرمنظم تغییر داده و قوای امنیتی نیز برنامه ی عملیاتی خود را برای مقابله باحملات دشمن طرح ریزی کرده است.

بلوچ اظهار داشت: جنگ به طور کامل پایان یافته است ما تعدادی از دشمنان را اسیر ساختیم و تعدادی از کشته های آنان نیز موجود است. طالبان در ولسوالی کجکی، نوزاد، موسی قلعه فعال شده بودند ولی اکنون شکست خورده اند و ما مشکل جدی را در این مناطق نداریم.

محمدنعیم بلوچ شمار تلفات دشمن را بیش از 250 تن دانست و گفت: تعدادی نیز زخمی شده اند که آمار دقیقی از آن ها در اختیار نیست. متاسفانه بیشترین آسیب و تلفات مربوط به مردم ملکی بوده است. در حدود 380 تن از افراد ملکی وارد شفاخانه شدند و از این میان بیشتر آسیب دیدگان، کودک و زن است. در مجموع 100 تا 150 تن از قوای امنیتی و مردم ملکی کشته شده اند.

والی هلمند تصریح کرد: با درنظر داشت این که بعضی از مناطق و ولسوالی های افغانستان زیر نفوذ طالبان قرار دارد و خارج از حاکمیت دولت است نیروهای دشمن توانستند از مرزها عبور و فعالیت عمده ی خود را در سنگین آغاز کنند. هدف آن ها سقوط این ولسوالی بود که خوشبختانه به این هدف نرسیدند.

وی خاطرنشان ساخت: حدود 7 هزار تن از طالبان و حدود چندین هزار تن نیروهای امنیتی در این مناطق وجود دارند. با حمله ی گاه به گاه و غیرمنظم طالبان در این مناطق، برای دولت و نیروهای امنیتی بسیار مشکل است تا پاسگاه هایی را در آنجا ایجاد نماید. جنگ های غیرمنظم بسیار فرسایشی هستند و دشمن به این وسیله توانسته است این ولسوالی ها را با خود داشته باشد.

بلوچ با تاکید بر دست داشتن پاکستان در این حملات افزود: در میان تلفات دشمن هم طالبان افغانستانی هستند و هم طالبان پاکستانی. با استناد بر کشته های طالبان و اطلاعاتی که مردم داده اند، استخبارات پاکستان در این جنگ دست داشته ولی هیچ مدرک و اسنادی در موضوع دخالت سپاه پاسداران ایران وجود ندارد. در این شکی نیست که پشت این جنگ ها مافیای مواد مخدر حضور دارد.

محمدنعیم بلوچ نقش فرماندهان محلی مسلح را در جنگ هلمند رد کرد و گفت: اگر اختلافی بین این فرماندهان باشد سیاسی است و این فرماندهان قوای نظامی در اختیار ندارند. بیشترین تمویل جنگ های طالبان از مافیای مواد مخدر است. تا کنون امنیت این مناطق به دست قوای بین المللی بوده ولی اکنون این پاسگاه ها در اختیار قوای امنیتی داخلی قرار گرفته است. با وجود نداشتن حمایت هوایی و عدم تجهیزات نیروهای امنیتی توانسته اند حملات منظم طالبان را دفع نمایند. زمانی که قوای امنیتی بین المللی در این ولایت حضور داشت به مراتب حلقه ی امنیتی تنگ تر از امروز بود.

به باور وی، طالبان مصمم بودند تا هلمند شمالی که شامل ولسوالی های سنگین، نوزاد، کجکی است را سقوط دهند. تا هنوز ولسوالی سنگین آسیب پذیر است و دشمن تحرک وسیعی در این منطقه دارد اما برنامه هایی را سنجیدیم که بزودی بتوانیم تهدید طالبان را در آنجا خنثی کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازهمین حال باجنرال صاحب دوستم معاون اول ریاست جمهوری آینده که چندروز بعد باریس جمهورنو ومتفکرجهان به یکجا ارگ میآید گفتگوها راجع به مسایل امنیتی افغانستان جریان داردمیخواهیم یک پلان وطرح وراهکار مشخص را دررابطه به ازبین بردن تمامی گروه های تروریستی درافغانستان روی دست بگیریم جنرال صاحب دوستم بطور کل گفته میتوانیم دارای توانایی خوب وقدرت خوب بوده قادربه ازبین بردن تمامی گروه های تروریستان میباشد ودرامنیت تاثیرخوب خواهدکذاشت ملت شریف ما صاحب صلح وامنیت دایمی خوب خواهدشد.
ظاهرعظمی سخنگوی وزارت دفاع ملی

>>>   طالب رافقدجنرال دوستم میتواندنابودکند نام جنرال دوستم لرزه براندام طالب می اندازد.
گل احمد از هلمند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است