ملل متحد در پی چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78550 منبع: پرینت

پس از خروج اعتراض آمیز تیم اصلاحات و همگرایی از روند تفتیش آرا که در پی بی اعتنایی و خلف وعده نمایندگان یوناما نسبت به نکته نظرات تکنیکی این ستاد صورت گرفت، رفت و آمد نمایندگان جامعه جهانی به اقامتگاه رهبری اصلاحات شدت یافته است.

در میان مواضع متناقض همکاران بین المللی سه موضع قابل توجه است.
اول- ادامه یافتن روند تفتیش و اعلام نتایج مطابق جدول زمانی ارگ و بر اساس لایحه ابطالی که توسط کمیسیون و یوناما تدوین شده است.
دوم- طرح بی نتیجه اعلام شدن انتخابات و روی دست گرفتن راه حل سیاسی (تقسیم قدرت میان دو تیم انتخاباتی بطور مساوی)
سوم- به تعویق انداختن نتایج تفتیش و آغاز گفتگوی مجدد ملل متحد با ستاد اصلاحات و همگرایی به منظور گنجانده شدن نظرات تکنیکی این ستاد در لایحه ابطال

نظر اول در موضعگیری شتابزده یوناما در پی خروج تیم اصلاحات از روند تفتیش انعکاس یافت. این موضع که به نظر می رسد برای سنجش عکس العمل ستاد اصلاحات و کارایی راهکار تهدید در مقابل این تیم اتخاذ شده باشد، عصر پنجشنبه پس گرفته شد.

نظر دوم از جانب یکی از دیپلومات های ارشد آمریکا در کابل مطرح شده است. بر اساس این نظر اعلام نتیجه تفتیش در حال حاضر کمکی به حل بحران انتخاباتی نخواهد کرد و منجر به واکنش های شدید خواهد شد. صاحبان این دیدگاه در پی این هستند تا دو طرف قضیه با عبور از نتایج انتخابات روی ایجاد حکومت مشترک، بر اساس توافقاتی که با حضور جان کری شکل گرفت، وارد یک گفتگوی جدی و سازنده شوند.

نظر سوم با تغییر رویه نمایندگی ملل متحد در کابل از ظهر پنجشنبه به بعد مطرح شده است. عصر پنجشنبه نماینده ملل متحد با یک تقاضا به دیدار حامد کرزی رفت. یان کوبیش از حامد کرزی خواست تاریخ تحلیف رییس جمهور جدید را تا یک ماه دیگر به تعویق اندازد. همزمان با این تقاضا یوناما با فراموش کردن موضعگیری روز گذشته خود در برابر تیم اصلاحات، از مسوولان تکنیکی این ستاد تقاضا کرد تا گفتگو بر سر لایحه ابطال اوراق جعلی را مجددا آغاز کنند.

قرار است روز جمعه گفتگوی مسوولان بخش تکنیکی ستاد اصلاحات با یوناما بر سر گنجانده شدن پیشنهادهای تکنیکی این ستاد در لایحه ابطال انجام شود.
حال با توجه به نوسانات اینچنینی در موقف و موضعگیری های دفتر یوناما، این پرسش مطرح می شود که یوناما در پی چیست و یان کوبیش و همکارانش در کابل تابع هدایات و یا منتظر اشارات چه نهاد و مرجعی هستند؟


احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای بهزاد
این رهی که تومیروی به کودکستان است
میرزاقلم ازنیشاپور

>>>   میرزا قلم جان تو هنوز بسیار فکر نا بالغ داری که به این گپ ها بفهمی. برو یگان چیز از فکاهی ها و قصه های قبایل عصر حجر بگو.
میرزا دلدار

>>>   مفکوره های بهزاد خود قصه های مفت است، این تیم به همه چیز شک دارند و همه چیز جز ...سرای خودشان را تقلب میدانند، حتی اطفال از دیدن چهره های خشن اینها در پرده تلویزون خسته شده اند و یک نوع عکس اعمل نشان میدهند ولی اینها... در عالم رویا خودرا فاتح میدانند . مردم تصمیم خودرا گرفته اند...
کابورا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است