چه فکر می کردیم و چه شد
در سالهای گذشته با وجود تمامی فسادهای مالی موجود، لااقل ادارات مرکزی تسلط بیشتری به مجموعه های زیر دست خود داشتند. اما اکنون که مقامات اداره های محلی می بینند اوضاع به این حد بهم ریخته، آنها نیز از وضعیت موجود استفاده کرده و به فکر جمع آوری مال و اموال به نفع خود افتاده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۳    ۱۳۹۳/۶/۹ کد خبر: 78548 منبع: پرینت

16 حمل یکبار و 24 جوزا بار دگر به پای صندوق های رای رفتیم تا بلکه بعد از سی و چند سال جنگ و خونریزی، اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد و دیگر کارگران ما برای به دست آوردن لقمه نانی مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه نشوند.

به پای صندوقهای رای رفتیم تا بلکه مشکلات امنیتی در سراسر کشور برطرف شود و دولت جدید بتواند بسیار مقتدرانه تر از دولت کرزی عمل نماید و ریشه های ناامنی سوزانده شود.

به پای صندوق های رای رفتیم تا با امید به این نامزدها، امیدواریم شویم که دیگر دوران قوم گرایی و حزب بازی تمام شود و افراد براساس شایسته سالاری انتخاب گردند.

به پای صندوقهای رای رفتیم به این امید که با تعویض حکومت، دیدگاه کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی نسبت به افغانستان تغییر کند و یکبار دیگر شرایط تغییرات اساسی در افغانستان فراهم آید.

خلاصه اینکه با هزار امید در دو دور انتخابات شرکت کردیم، ولی چه فکر می کردیم و چه شد! قرار بود پروسه انتخابات مشکلات حوزه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را حل نماید، اما اینگونه که نشد هیچ، به اصصلاح " قوز بالای قوز برآمد" و بدتر شد به نحوی که اکنون عده ای نگران از بین رفتن همان دستاوردهای ناچیز 13 ساله ی دولت کرزی هستند.

متاسفانه طولانی شدن روند انتخابات به مدت شش ماه که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، تبعات بسیار منفی ای را به همراه داشته است. به ویژه این روزها که تیم های انتخاباتی دو نامزد، قهر و آشتی کردن را سرلوحه ی کار خویش قرار داده اند.

وقتی یک روند انتخاباتی به درازا کشیده شود، آسیب‎های امنیتی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را به همراه دارد که افزایش نارضایتی، شکایت و انتقاد مردم گواه این مطلب است. به عنوان نمونه جالب است بدانید گزارشهای مردمی نشان می دهد که در چند ماه اخیر که " شهر شلوغ شده است" و هرکس به فکر خویش می باشد، میزان اطاعت پذیری اداره های محلی از ادارات مرکزی نیز پایین آمده است.

با این توضیح که در سالهای گذشته با وجود تمامی فسادهای مالی موجود، لااقل ادارات مرکزی تسلط بیشتری به مجموعه های زیر دست خود داشتند. اما اکنون که مقامات اداره های محلی می بینند اوضاع به این حد بهم ریخته، آنها نیز از وضعیت موجود استفاده کرده و به فکر جمع آوری مال و اموال به نفع خود افتاده اند.

این چور و چپاول مخفیانه برخی مسوولین ادارات، از وزارتخانه ها شروع شده که در آنها حتی اموال دولتی نیز به نفع اشخاص فروخته می شود و تا ادارات محلی که رشوت در آنها امری عادی است، ادامه دارد و این یعنی فساد و اختلاس و دزدی بیشتر که تاوانش را مردم بیچاره باید پرداخت نمایند.

این موضوع اختلاس و دزدی در ادارات محلی زمانی به اوج خود رسید که جناب عمر زاخیلوال وزیر مالیه ادعا کرد که طولانی‎شدن روند انتخابات بیش از 5 میلیارد دالر به اقتصاد کشور صدمه زده و از آنجایی که توان پرداخت معاش ماه آینده کارکنان دولت را نداریم، ما مجبور هستیم تا برخی از کارکنان را اخراج نماییم.

همین موضوع باعث شد تا کارمندی که پای خود را بر روی پوست خربزه می بیند و امکان دارد هر لحظه بیکار شود، از این فرصت موجود استفاده کرده و لااقل برای چند ماهی بار و بندیل خود را از هر طریقی که شده ببندد.

کاهش 25 درصدی عواید گمرکی، کاهش 6 میلیارد دالری میزان سرمایه گذاری خارجی، کاهش 20 درصدی صادرات، نفوذ شبه نظامیان به ولایت امن شمال کشور، افزایش حملات راکتی پاکستان به ولایات شرقی، گسترش دامنه درگیری ها میان نیروهای امنیتی با نیروهای طالبان، افزوده شدن تنش های قومی میان مردم و از همه مهمتر کمبود زمینه های کاری، تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده حاصل از طولانی شدن روند انتخابات است.

که امیدواریم هرچه زودتر این قایله خاتمه پیدا کند تا ببینیم دولت جدید چه دسته گلی بر سر مردم این مملکت خواهد زد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برخي تندروان در تيم اصلاحات وهمگرايي بر خلاف ميل داكتر صاحب عبدالله عبدالله در همكاري با برخي حلقات در ارگ بدنبال چه سناريو هستند؟
١ عدم قبول پروسه تفتيش ٢ سبوتاژ حكومت وحدت ملي ٣ تشكيل حكومت وشوراي نظامي موقت مركب از مافياي قدرت ٤ ابطال روند انتخابات به زور تفنگ
نتيجه اين پلان شوم چه خواهد بود؟
١- اغاز جنگ داخلي وقومي ٢ - عدم قبول حكومت موقت توسط مردم وجامعه جهاني ٣ -خروج سريع نيروهاي خارجي ٤ - قطع تمام حمايت هاي مالي ونظامي جهان ٥ - متلاشي شدن نيروهاي امنيتي ٦- ظهور حكومت هاي محلي مانند دهه هفتاد ٧- سكوت نظام بدست طالبان ظرف سه ماه اينده ٨- فوق تصور بدبختي مردم وعقب گردي كشور با طولاني شدن جنگ هاي داخلي ٩- تكرار حوادث ده هفتاد ١٠- تكرار تجربه ناكام ببينن سيوان ١١- اغاز جنگ هاي داخلي وقومي كوچه به كوچه
راه نجات چه است ؟
١- قبول نتايج تفتيش ونتيجه ٢- برگزاري مراسم تحليف در تاريخ معين ٣- توافق بر تشكيل حكومت وحدت ملي ٤- مهار همه گزينه هاي بديل ٥- فشار جامعه جهاني براي قبول پروسه ٦- درك واقعيت ها مشكلات ونيازهاي جامعه ٧- حمايت همه از انتخابات وطرد همه بديل ها ٨- پذيرفتن اين واقعيت كه همه بديل ها باعث لذت اني اما بربادي دايمي وحذف سياسي محركين اند ٩- توقف تلاش براي حفظ وكسب قدرت كاذب از راه هاي غير مشروع ١٠- جسارت ملي وسياسي براي ني گفتن به توقعات غير مشروع وعدم همرايي بهانه جويان قدرت طلب

>>>   مردمی که به اشرف غنی ، روی آوردند و رای دادند؛ همان جمعیت عظیمی اند که برنامه و سابقه و قیافهء عبدالله عبدالله را دوست نداشتند؛ اکنون که هم اشرف غنی و هم عبدالله، بصورت « دوگانه» میخواهند حکومت کنند؛ تکلیف میلیون ها رای دهنده که به رأی شان، برابریک شلغم ، ارزش و بهاء داده نشده است؛ چه میشود؟اینان، این فریب داده شده گان، تبدیل می شود، به یک جمعیت چند میلیونی ناراحت و تحول طلب که دیر یا زود بپا خواهند خاست و داد خویش را از بیدادگران ، خواهند گرفت!البته ما را تنظیم های جهادی، بخصوص « جمعیتی ها» از کودتای « معلم عطاء» می تر سانند تا خموشی گزینیم و به سرنوشتی که اوباما، برایمان رقم زده؛ تسلیم شویم!
خوب،... که سال ها پیش ۷۵۰۰۰ کابلی را... این بار نیز شاید برای چند هفته ارگ را به اشغال در آرند و چند خیابان را خط کشی کنند ؛ اما این دولتی مستعجل خواهد باد ؛این بار هم ملت افغانستان...رحم نخواهد کرد و هم فرار آنان به دشت وکوه و بیابان ، دشوار خواهد بود؛ زیراآنجا نیز بوسیله « طالبان» از هستی، ساقط خواهند شد!
ازین که بگذریم پذیرش« صدراعظم اجرایی» در مصلحتخانهء اشرف غنی چگونه حل خواهد شد؛ در همانحال که سپردن این پست ، به تیم رقیب، نه تنها با مصرحات قانون اساسی، مغایرت دارد بلکه عمیقا، صلاحیت ها وقدرت اجرایی معاونان اشرف غنی را تهدید میکند! آیا ژنرال دوستم که چند ماه قبل گفته بود، کمتر از معاونت اول( یعنی شخص دوم قدرت) را قبول نمیکند؛ این بار به خفت کارکردن زیر دست صدراعظم اجرایی(!) تن در خواهد داد؟

>>>   عبدالله عبدالله کاندید شورای نظار چند تن از جوانان امریکائی را با پول گزاف استخدام نموده است تا اگر بتوانند دیتا بیس ((Data Base را به نفع عبدالله تغیر داده و یک میلیون و 55 هزار رای اشرف غنی را تقلیل بخشند. شخصی که دیگران را متهم به تقلب می سازد، خود به چه .... است که متشبث نمی شود. همچنان عبدالله و حامیانش طبق فرهنگ شان دست به یک عمل خلاف اخلاق زده اند که برای همه برادران و خواهران تاجک مایه ننگ است. عبدالله تعدادی از دختران قشنگ و مقبول را به قسمت تفتیش آرای انتخاباتی فرستاده تا توجه هیت تفتیش را بسوی دختران قشنگ منحرف ساخته و بعداٌ اشخاص موظف عبدالله شمارش آرا را به نفع وی دست کاری نمایند. آیا این عمل در فرهنگ ما جا دارد؟ این گروه شورای نظار است که از انجام هیچ گونه بی حرمتی باک و... ندارد. به فضل عنایت الهی، افراد شریف و صادق به کشور به این توطیه های عبدالله و طرفداران وی پی برده و هشدار صادر نمودند تا کسی در دام توطیه های متواتر عبدالله عبدالله نیافتند.

>>>   دوستان هموطن کسانی که نیم متر ریش میگذارند و چند روزی در یک گوشه، الله اکبر می گویند؛ درنخستین تکانه، زیر بال معامله ی در مقابل چند قِران حقیرانه سرخم می کنند یا به دوبی می روند تا حساب وکتاب سرمایه ها از دست نرود. بازهم لشکرهای سرگردان وگرسنه درمیدان باقی میمانند تا صف جنایت ها ومعتادان را درازتر کنند.
تاجک ها یک بار اشتباه کردند که در یک دوره با همه جنگیدند وحاصل آن همه تباهی، ظهور چند معامله گری بود که بعداً بادیگاردها و خسربره های جدید شان به جان بچه، دختر وزن وجایداد های مردم افتادند و درحال حاضر، به دور هر یک از زورمندان محلی ... چند «میده بچه» و «چریک های کوچک» می پلکند وبوی گند فضاحت شان کل کشور را فراگرفته است.
فرهنگیان وروشنفکران تاجک دریک جال غم انگیز حالت تعلیق گیر مانده اند. تاجک ها، فرهنگ گرانبار پارینه را فراموش کرده و قدم به قدم به سمبول بی اعتمادی و تولید وحشت در برابر دیگران شهره شده می روند. نه، تاجک، حلقه ی وصل تمام مردم افغانستان بوده و باید به ارزش های هویتی و ارزشناک خود چنگ بزنند. تاجک دیگرنیازی ندارد علیه پشتون، هزاره وازبک بجنگد.
خبرهای دقیقی وجود دارد که برخی گروه ها سعی دارند چنان جنگ استخوان شکن بین تاجک وازبک برسر دکترعبدالله و دکترغنی به راه بیاندازند که هردو، درخندق فترت تاریخی نگونسار شوند. به عطا محمد نور ودیگران باید سر راست نوشت که هیچ فرد هزاره برای تعالی شما، یک تیر به سوی ازبک رها نخواهد کرد. به هوش بیائید.

>>>   تشویش نکنید.رئیس جمهور صرف غلامک یهودی خودم.ما از ای غلامان زیاد داریم. یک گروپ 3000 نفری هم در اشرف داشتیم برای کامنت دادن!
اوباما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است