جامعه جهانی هم از این بازی خسته شده اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۵    ۱۳۹۳/۶/۸ کد خبر: 78521 منبع: پرینت

در حالی که سرنوشت انتخابات افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد رییس جمهور کرزی در نامه ای به ناتو اطمینان داده است که در نشست ناتو در ویلز رییس جمهور تازه ی افغانستان شرکت خواهد کرد. از سوی دیگر سخنگوی رییس جمهور خاطرنشان کرد که هیچ تغییری در تصمیم کرزی در مورد پیمان امنیتی نیامده، به همین دلیل وی به دعوت ناتو پاسخ رد داد و در نشست این سازمان، شرکت نخواهد کرد. نشست سران ناتو در ویلز در مورد ماموریت ناتو در افغانستان و تصمیم گیری در مورد ماندن یا رفتن نیروهای خارجی از این کشور است.

ملک ستیز پژوهشگر روابط بین الملل در برنامه فراخبر گفت: نشست ویلز یکی از کانفرانس های مهم برای افغانستان است. ناتو یکی از نهادهای معتبر بین المللی است و امریکا نقش بسیار زیادی در ناتو دارد هم از لحاظ اقتصادی بزرگترین تمویل کننده ی آن است و هم از لحاظ استراتژیک و دکترین در سطح بین المللی مطرح است. افغانستان بزرگترین عملیات ناتو در تاریخ تاسیس این نهاد نامیده می شود بنابراین سرنوشت ناتو به نحوی با افغانستان گره خورده است.

وی افزود: جامعه بین المللی نیز اهمیت زیادی به این نشست می دهد. مسایل مورد اهمیت برای آن ها اول، مشروعیت نظام سیاسی و حضور رییس جمهور مشروع افغانستان است. دوم، امضای پیمان استراتژیک با امریکا یک پیش زمینه ی مهم بین المللی برای افغانستان است. سوم، تغییر ساختاری در نقش ناتو در افغانستان است. این سه مساله با شرایط فعلی کشور پیوند زیادی دارد. هر واکنشی که دولت افغانستان پیرامون نشست ویلز ارایه می کند اهمیت ملی و بین المللی دارد.

به باور ستیز، جامعه جهانی از سیاست های فرسایشی و سخت خسته کننده جامعه سیاسی افغانستان خسته شده اند. آن ها انتظار دارند که سیاسیون افغانستان هر چه زودتر با بازی های سیاسی وداع کنند و با تشکیل یک حکومت مرکزی مشروع با جامعه بین المللی مشارکت استراتژیک داشته باشند در غیر این صورت این روند با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد و امریکا به عنوان بزرگترین تمویل کننده ی این روند واکنش های سریع و گسترده ای را پیرامون افغانستان خواهد داشت.

پژوهشگر روابط بین الملل با انتقاد از عملکرد کرزی گفت: زمانی که ساختارهای انتخاباتی شکل گرفت اصول بین المللی و رعایت بیطرفی نهادها رعایت نشد رییس جمهور تلاش کرد هر دو ساختار اجرایی و نظارتی از نمایندگان وی پر شود. تجارب بین المللی نشان می دهد که در کشورهای پس از جنگ یا در حال گذار، این ساختارها نمی تواند به طور مستقل کار کند بلکه نقش متخصصین بین المللی در چنین ساختاری به ویژه کمیسیون انتخابات اهمیت زیادی دارد. متاسفانه رییس جمهوری از ورود و حضور متخصصین بین المللی در انتخابات جلوگیری کرد و زمانی که انتخابات با مشکل روبرو شد نیز تلاشی برای حل آن انجام نداد در حالی که با کمک جامعه جهانی می توانست ساختار نهادهای انتخاباتی را به کلی تغییر دهد.

وی در مورد نماینده ی افغانستان در نشست ویلز گفت: در حال حاضر هم کرزی هم جامعه ی داخلی و هم بین المللی را در حالت سردرگمی قرار داده است. انتخاب هیاتی برای شرکت در کانفرانس ویلز مشروعیت لازم را ندارد. جامعه جهانی هشدار داده است که اگر افغانستان رییس جمهور مشروع نداشته باشد و اگر پیمان امنیتی را امضا نکند و اگر در جامعه ی بین الملل مشروعیت نداشته باشد ما نمی توانیم وعده های خود را عملی کنیم. وضعیت بی نهایت خطرناک است.

ملک ستیز تصریح کرد: درست است که بازی سیاست بازی منافع است و این منافع در دست ها و استراتژی های متفاوتی جابجا می شود ولی این گونه بازی سیاسی در افغانستان بازی مبتذلی با سرنوشت مردم است و بازیگران سیاسی کشور به صورت مضحکی روند سیاسی کشور را با مشکل روبرو کردند.

ستیز انتخابات افغانستان را نمونه ی عجیبی برای جهانیان دانست وافزود: طولانی شدن انتخابات مشروعیت نظام را با خطر مواجه می سازد. در حال حاضر رییس جمهور کرزی از لحاظ حقوقی سرپرست افغانستان است که نظر به توافق سیاسی در ارگ باقی مانده است. وی فقط به همین عنوان می تواند در نشست ویلز شرکت کند و عنوان رییس جمهوری را نخواهد داشت. برای جامعه ی بین الملل مهم است که کدام نامزد در نشست ویلز به عنوان رییس جمهور شرکت می کند زیرا خود را در آیینه ی حکومت و رهبر جدید افغانستان می بینند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ستیز صاحب :شما باید می گفتید در افغانستان یک حرف بسیار قدیمی است که (سنگ که زورت نرسید ماچش کن در جایش بگزار)جامعه بین المللی که زورش به کرزی نمی رسد ماچش کند در جایش بگزارد چرا مداخله های بیجا می کند شاید بگویی که چه مداخله؟ من نیم قرن عمر دارم از زمانیکه اطرفیان و جامعه را بلد شده ام شنیده ام دیده ام که در افغانستان مداخله خارجی ها بوده است اینکه کدام خارجی مهم نیست همه خارجی ها یک هدف دارند مداخله تا که هدف خود را عملی سازند و یا هدف خود را بدست بیاورند.گذشته را می سپاریم به قضاوت های تاریخ .بحث ما سیزده سال کرزی است .
-- طالبان توسط خارجی ها فرار داده شد.
--جلسه بن توجه شود (بن) یعنی در خارج توسط خارجی ها.
--حکومت توسط خارجی ها در افغانستان ساخته شد.
-- درکابینه تمام کشور ها، سازمان ها ، تنظیم های چور گر، نهاد های خیریه و اجتماعی و نا اجتماعی و خلاصه برای تمام کسانی که علنی یا مخفی با خارجی ها داشتند سهم گرفته و از لیاقت خبر نبود .
-- قوماندان های محترم جهادی ثمره و دست اورد جهاد را در ولایات خود به حیث والی ، قوماندان امنیه، ریس امنیت ، پست های مهم دیگر ، بخصوص گمرکات ، دروازه ها ی ولایات و... را بدون در نظر داشت لیاقت فهمیدگی به زور خارجی ها بدست اوردند.
-- در ابتدا حکومت کرزی تمام راه ها باز بود و از دیوار های سمنتی (فرهنگ خارجی ها)خبر نبود خارجی ها دیوار های سمنتی را رواج دادند .
-- موتر های شیشه فلم سیاه و زره رواج نبود ترویح این فرهنگ عالی توسط خارجی ها شده است.
-- هارن های دل خراش که فعلا" در موتر های تمام ارازل و اوباش نصب است قبلا" نبود صرف در موتر های خارجی ها بود .
-- بلاخره شما را درد سر نداده شما از من بهتر و بسیار دانا هستید افتخار ملک بد بخت ما هستید ، پارلمان ایجاد شد .
-- یکی از دو ستان سه روز مانده بود که تاریخ ثبت نام وکیل صاحبان در کمیسون انتخابات ختم شود ، ثبت نام نمود من از خوش باوری فکر کردم که پارلمان انتخابات به یک رای هم نیاز است ، برای وکیل صاحب زنگ زدم و گفتم چه خدمت کنیم گفت تشکر من وکیل هستم راستی که دو دوره وکیل است .بیشتر افراد که وکیل وزیر هستند در ملل متحد وظیفه انجام داده اند مداخله چه را می گویند؟
-- پارلمان رای اعتماد را از داکتر صاحب اسپنتا گرفت (انتقاد من بالای اسپنتا صاحب نیست چون شخصا" به وی بسیار احترام دارم منظور بالای سیستم و مداخله خارجی ها است) اما سر پرست باقی ماند و کرزی گفت که دولت المان گفته در صورت که اسپنتا از وزارت پس شود کمک های خود را قطع می کنم.
-- کرزی فرمان داد تا انجو ها ، شرکت های بدماش امنیتی فسادی ، دیوار های سمنتی همه را بر رسی و پس شود .اما مالکین انها توسط خارجی ها حمایه شد و فرمان ریس جمهور نچلید . و....غیره مشت نمونه خروار درک کنید که خارجی ها مداخله گر و بسیار منافق هستند.

>>>   چه خوب نوشته برادر ما، نان دو روپیگی به ده روپیه رسید .
انسان که دو روپیه نداشت ملیونها دالر پیدا نمود.
ارزش انسانی کاملا" از بین رفته انسان که عالم بود گدا نان شد .
انکه ادم کش بود سیر دستر خوان شد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است