پیچیدگی های کنونی به خواست رهبری سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۳۹۳/۶/۸ کد خبر: 78519 منبع: پرینت

یکی از نگرانی های کلان مردم این است که اگر انتخابات به نتیجه نرسد دستاوردهای 13 ساله ی افغانستان بویژه حقوق اقلیت ها، حقوق زنان و آزادی بیان و همچنین دیگر موارد بر باد می رود. در حالی که گفته می شود بین دو نامزد توافق کلی بر تشکیل حکومت وحدت ملی وجود دارد اما وجود اختلاف های جدی در جزئیات مساله مردم را با نگرانی های زیاد مواجه ساخته است.

فوزیه ی کوفی عضو مجلس نمایندگان در برنامه ای از یک گفت: یکی از اولویت های دولت آینده حفظ دستاوردهای مثبتی که تا کنون جزو موفقیت های دولت در قسمت حقوق زنان، آزادی رسانه ها و بیان محسوب می شود است. در این قسمت نباید عقبگردی داشته باشیم. اگر حکومت آینده برنامه های جدیدی ندارد حداقل باید وضعیت موجود را حفظ نماید و برای بهتر ساختن آن تلاش کند.

وی اولویت های دیگری نیز برای حکومت افغانستان برشمرد و گفت: متحد ساختن مردم افغانستان از مهمترین اولویت های کاری دولت آینده است. طبیعی است که در هر انتخاباتی ملت به پارچه ها یا گرایش های قومی، سیاسی و یا منطقه ای تقسیم می شود، اولین کاری که یک رییس جمهور در حکومت وحدت ملی باید انجام دهد جمع کردن گروه های مختلف مردم در زیر یک عنوان است. عملکرد وی به گونه ای باید باشد که مردم افغانستان اطمینان کنند که حکومت، منافع تمام گروه ها را در نظر گرفته است.

کوفی امضای موافقتنامه ی امنیتی را نیز برای رییس جمهور آینده مهم دانست و افزود: این موافقتنامه رابطه ی مستقیمی با وضعیت اقتصادی، وضعیت روانی و رابطه ی ما باجهان دارد. سوم، تشکیل یک تیم متعهد است. امیدوارم که رییس جمهور آینده فقط به گروه و افراد اطراف خود بسنده نکنند و از افراد و شخصیت های متخصص، دلسوز، متعهد، از تمام گروه ها برای پیشبرد حکومت دعوت کند.

به باور فوزیه کوفی این اولین بار است که از ارگ کابل شخصیت اول کشور به خواست مردم خارج می شود و شخص دیگری به خواست مردم به آن وارد می شود. تا کنون هر رهبری که وارد ارگ شده به فکر حذف سیاسی و فیزیکی رقبای خود بوده است.

وی وجود بعضی مقاومت ها و پیچیدگی های کنونی را مانند اختطاف شدن انتخابات ناشی از وجود عده ای می داند که نمی خواهند انتخابات به طور موفقیت آمیزی به سرانجام برسد و گفت: در ایجاد چنین وضعیتی ممکن است برخی از کشورهای منطقه نیز دخیل باشند ولی این آشفتگی ها و پیچیدگی ها بیانگر خواست رهبری سیاسی کشور است.

نماینده ی مجلس خاطرنشان ساخت: در چارچوب توافق دو نامزد در 12 جولای، قدرت به شکل مساوی و عادلانه بین نامزدها تقسیم می شود و اصلاحات جدی در نظام انتخاباتی بوجود می آید. سرانجام و نتیجه ی حکومت وحدت ملی اساس انتخابات خوب را در کشور نهادینه می سازد. بنابراین دو نامزد باید متعهد به چارچوب توافق خود باشند و بر مبنای آن حکومتی را تشکیل دهند که نگرانی های موجود را از بین ببرد.

کوفی در پایان اظهارداشت: ما در شرایط بحرانی قرار داشتیم که یک مداخله مثبت با خواست دو نامزد صورت گرفت و در نتیجه ی این مداخله، توافقنامه ای بوجود آمد و هر دو نامزد متعهد شدند به آن احترام بگذارند. در این میان کسانی هستند که برای تداوم قدرت خود دسیسه سازی می کنند و برنامه هایی را روی دست می گیرند که مخالف این توافق است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فوزيه كو في بسيار زياد طرف دار امريكا است نمي دانم چرا بسيار اگر امريكا را خوش دارد برود به امريكا پيش از اين كه امريكا در كشور ما نبود ما روزي نداشتيم
شفيع از كابل

>>>   خام کوفی تو نیز ازولایت شمال شرق کشور هستی بیبن درکندز چه میگذرد .عامل همه این بی امنی کی ها است !؟ ازبرای خدا اسناد مدارک قوی در بین جامعه وجود دارد که یکی از خانم های چارلمان چی کندزی که در پارلمان باشما یکجا است . دو سال پیش یکی از قوماندانان مشهور طالبان در ولسوالی اشکمش تخار توسط نیروی امنیتی دستگیر میشود ودرزندان پلچرخی زندانی میشود .اما تاسف این وکیله ... وپول دوست مبلغ یک لک دالر امریکای از طریق چینل های ارتباطی اش رشوت میگیرد طالب را رها میکند.فعلا همان طالب رها شده درکندز علیه نیروی های امنیتی می جنگد.این چهره رشوت خور را افشا کنید.این وکیله از.... نداشت امروزقصرها درکابل وکندز ودوبی وترکیه بخود ساخته است .برسانش کنید که ازکجاکده این همه کش وفش را
عادله کندزی

>>>   خانم کوفی چند روز پیش از نزد شوهر همشیره تان سه صد کیلو گرام مواد هروهین شما درلسوالی کشم بدخشان دستگیر شد موضوع حل شد یا اینکه این موضوع را هم در سیاست جاری داخل کردید...
سردار خواجه از دوشنبه

>>>   به شــــفيع!
پيش ازينكه امريكا نبود در تمام ولايات سرك ها خامعه بود پيش ازينكه امريكا نبود پاكستان بود كسي حق حرف زدن نداشت نيم از مردم كشور را ترك كرده بودند صدها چنين موضوعاتي بود همه مردم يا اقلا 80 فيصد مردم مي خواهند كه جهان با ما همكار باشد و در راس امريكا چنانچه جرگه اين را ثابت ساخت
خانم كوفي منافع ملي را درك مسيكند مكه چنين موضع گيري دارد

>>>   کوفی!
پیچیدگیها ی کنونی فقط و فقط زیر پای تو و امثال توست!!! منظور مرا که انشاء الله فهمیده باشید!!!! خشم نکنید مه از خود هستم و بسیار چیزها را آگاهی دارم!!!
ک.ک.

>>>   گپ اقای سردار خواجه حقیقت دارد ممکن حل کرده باشد بخاطر که درمرکز همه اراکین بلند رتبه دولتی درخدمت شان است وباز خانم کوفی الحمد الله ادم چالاک وتیز است شاید به مرکزهم نرسیده باشد و درولسوالی ویا ولایت حلش کرده باشد اقای عبدالله کوفی شوهر خانم مریم کوفی افسر کندک نظم عامه بدخشان است.
قیوم یفتلی

>>>   کوفی صاحب شما مردم را فریب ندهید با گفتن چنین حرفها ... برای شما فردای افغانستان چه بلکه پنجاه سال اینده افغانستان نیز معلوم است چون در خلوت خارجی ها همه پلان ها را برای شما عزیزان افشا می کند خوش می شویم اگر راز ها را افشا کنی که طرف بدخشان فرار کنیم یا چیزی گپ نمیشود .

>>>   سلام عرض ادب واحترام دارم به خانوم محترمه فوزیه کوفی من شخصاً باشما هم نظرم نظرات بینندهارا هم مرورکردم اما متاسفم من میگم بگزارین هرچیکه میشه بشه همین ملت وهمین حالت این ملت ما لیاقت بیش ازین را ندارنند خداوند دیده وداده است بانین که همیشه خار،ظلیل ،مهاجر، ودربدربه پیش بادارهای پاکستانی ... خود باشند خجالت بکشین بخداشرم است.

>>>   خانم کوفی تیرت به خاک خورد پینچر مینها شکست شکست خوردند حال نصیحت پدرانه میکند

>>>   زندګی زنان اروپا را دیده ام ولی تا این اندازه ول کردن خود را به دلالان سیاسی و اوباش ندیده ام که بانوان ساده لوح وطن را فریب داده سری بر کلک خود میګردانند ولی خود خبری از آنچه مردم میګویند ندارند. نمونه اش فوزیه کوفی و اقاربین دادفر سپنتا در آلمان است؛ بانو کوفی هفته ای یکبتر حتما باید در آلمان باشد نه تنها برای حل مشکلات مردمش بلکه برای حل مشکلات خود اش نیز ضرورت دارد.
فتانه روفی کابل

>>>   کوفی صاحبه :
افغانستان را کوفته کوفته نمودید دل تان یخ نکرد اگر یخ نکرد پیش باداران تان بروید .

>>>   قرار شنیدگی یکی از اعضای فامیل محترم شما در دوره های قبل خود را کاندید (کاندیدا) نموده بود ولی انقدر سواد سیاسی پایین داشت که سوالات مردم را جواب داده نمی توانست .اما شما بلبل واری هر وقت بلبل تان می خواند و چرچر می کند

>>>   من باور نداشتم که فوزیه در قاچاق دست دارد مګر حالا معلوم شده که فوزیه به سرنوشت مردم بازی کرده قاچاق وسیعی را در بدخشان صورت میدهد و مردم را به کام نیستی میکشاند؛...بر سر این بانوی ...
شهلا
بدخشان

>>>   از شما انتظار میرود حجاب کامل و مناسبی داشته باشید تا دختران بد الگو نگیرند و به سمت فساد و بی حجابی نروند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است