انتخابات دلیل وضعیت بد اقتصادی نیست
در طول این 13 سال حتی در زمانی که فکر می کردیم در بهترین حالت اقتصادی قرار داریم، هیچ گاه مطابق شاخص سرمایه گذاری موقعیت خوبی نداشتیم 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۹    ۱۳۹۳/۶/۷ کد خبر: 78467 منبع: پرینت

اداره ی سرمایه گذاری افغانستان از توقف سرمایه گذاری داخلی و خارجی از 5ماه به این سو اظهار نگرانی کرده است. وزیر مالیه ی افغانستان طولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری را علت اصلی مشکلات اقتصادی در کشور می داند. وی گفت که افغانستان تا کنون 5 میلیارد افغانی متضرر و بیش از 6 میلیارد افغانی دیگر از اقتصاد کشور خارج شده است. در چنین شرایطی ستاد داکتر عبدالله از روند تفتیش آرا خارج شده و هشدار داده است که اگر به خواست های آنان توجه نشود این روند را تحریم خواهد کرد.

جارالله منصوری وزیر پیشین کابینه در برنامه باز نگاه گفت: مسایل اقتصادی وابستگی تنگاتنگ با مسایل سیاسی کشور دارد. شکنندگی وضعیت اقتصادی کشور ریشه در عملکرد دولت در 13 سال گذشته دارد و صرفاً مربوط به انتخابات نمی شود.

به باور وی دو نوع سرمایه گذاری وجود دارد مالی و واقعی و هر دو نوع متمم و مکمل یکدیگرند. در کشوری که سرمایه گذاری واقعی ایجاد می شود خود به خود سرمایه گذاری مالی نیز ایجاد می شود. متاسفانه در افغانستان شرایط زمینه ساز برای دو نوع سرمایه گذاری فراهم نشده است. امنیت، دسترسی به زیربنا، دسترسی به انرژی و قرضه جات، موجودیت سیاست های حمایتی دولت و نظام از جمله ی شرایط زمینه ساز سرمایه گذاری است. یگانه کاری که حکومت کرد تصویب سیاست و برنامه ی تشویق سرمایه گذاری در کشور بود. هر چند که این سیاست و برنامه به طور کامل تطبیق نشد ولی کمی گراف سرمایه گذاری را به طور موقتی افزایش داد.

منصوری مدیریت تطبیق قوانین سرمایه گذاری، تطبیق سیاست های سرمایه گذاری، تطبیق بسته های تشویقی سرمایه گذاری را موفقیت آمیز نخواند و گفت: مهمتر از همه ما نتوانستیم اعتماد سرمایه گذار داخلی و خارجی را جلب کنیم تا وضعیت سرمایه گذاری بهبود پیدا کند.

جارالله منصوری اظهار داشت: تاثیر انتخابات روی سرمایه گذاری دو نوع است. یک نوع سرمایه گذاری قبلاً انجام شده و در جریان است و نوع دیگر سرمایه گذاری جدید می باشد. همواره بن بست های سیاسی سرمایه گذاری های جدید را در حالت انتظار نگاه می دارد. سرمایه گذارحق دارد که بداند برنامه ی اقتصادی، سیاست های حمایتی نظام آینده چیست تا در روشنی آن موارد سرمایه گذاری کند.

وزیر پیشین کابینه وضعیت انتخابات را علت مشکل اقتصادی کنونی ندانست و گفت: ما بر اساس ده شاخص عمده نتیجه گیری می کنیم که وضعیت سرمایه گذاری یک کشور خوب بوده یا نه. ده شاخص هر سال در 183 کشور ارزیابی می شود و افغانستان همواره پایین ترین رده ها را به خود اختصاص داده است. به این معنا که در طول این 13 سال حتی در زمانی که فکر می کردیم در بهترین حالت اقتصادی قرار داریم، هیچ گاه مطابق شاخص سرمایه گذاری موقعیت خوبی نداشتیم. دولت تا کنون زیرساخت های اقتصادی کشور را نساخته است. امیدوارم که حکومت آینده نواقص و مشکلات حکومت فعلی را در عرصه ی سرمایه گذاری و سیاسی نداشته باشد و فضای سرمایه گذاری سالم را در افغانستان ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: افغانستان برای ثبات سیاسی و اقتصادی دو داشته ی مهم دارد یکی موقعیت جغرافیایی که در منطقه دارد که استفاده ی درست از این موقعیت می تواند در کوتاه مدت ثبات اقتصادی را حفظ کند. دوم معادن و منابع طبیعی است که با استفاده ی درست از آن، در درازمدت کشور در زمره ی کشورهای خودکفا قرار می گیرد، به شرط این که شرایط ومحیط سرمایه گذاری را در کشور به صورت معیاری یعنی مطابق شرایط بین المللی سالم بسازیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   95درصد ازمردم زیر خط فقر وجود دارند و انها اصلا اندوحتن را نمی شناسند. مردم چون چیزی برای خوردن ندارندودنبال منافع انی خویش اند پس چطورمیشود گفت انتخابات تاثیردرامورات مردم نداشته است.البته عملکرد سابقه بجایش ولی فعلا با این حرفها نمیشود ابروی نامزدان را خرید.
هموطن

>>>   سرمایه گذاری انحصاری درشرایط عقمانی اقتصادی - سیاسی مردم راآنقدرخسته خواهد ساخت تاقبل ازهرپلان خوددولت سقوط کند .
وطندوست

>>>   بنظر بنده بهتر است بگویم صاف و پوست کنده که فساد گسترده از رده های بالا بشکل دوامدار عامل اصلی این همه بدبختی های عنوان شده میتواند وبس.

>>>   مدیریت بد در وزارت مالیه باعث خراب شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است در وزارت مالیه کار معیار تعین مامورین نیست

>>>   منصوری صاحب سلام تقدیم است :شما خیلی خوب اوضاع اقتصادی وسیاسی کشور را تحلیل نموده ائیدزمانیکه خود شما در رائس وزارت احیا وانکشاف دهات قرارداشتید چه نوع فعالیت را برای بهبود وضع معشیتی مردم دهات انجام دادید.فقط از اریابیس به هزار ها دالر پول گرفتید سفر های دروغین تجملی به وولایات انجام نمودید بل های جعلی ترتیب نمودید ومصرفیه به وزارت مالیه ارسال نمودید.برای کارمندان وزیر دستان دشنام فرستادی،از ولایت تخار سلح میکاروف،کلاشنکوف وراکت انداز خریداری نمودی ،در سالنگ فیر نشان زنی نمودی محافظین ودریوران ات را موظف نمودی تاکسی شما را عکاسی وفلمبرداری نه نماید.وسلاح را درکابل مخفی نمودی ویا هم تجارت نمودی.مهمانی های مجلل والیان واشخاص مهماندوست را سرف نمودی وبل از هوتل اخذ نمودی ،وبی بی حاجی را باخود منحیث مشاور در ولایات ،ولسوالی ها سرگردان نموده بودید.لاف هم از خود حد دارد.بودیجه انکشافی غیر اختیاری دونرهارا به صفر تقرب نمودی.بوودیجه همبستگی ملی را که انهم زحمات وزارای قبلی وکارمندان ان برنامه بود بنام خود اعلام نمودی وقدری عرق برجبین شما هم ظاهر نگشت.
قادری

>>>   منصوری صاحب از این تحلیل تو معلوم می شود که... اقتصاد را نمی دانی . طفل 7 ساله می داند که وضعیت بد اقتصادی نتیجه انتخابات است.

>>>   جار الل جان منصوري اول خودت از چنان سواد كامل بر خودار نيستي من در يك مصاحبه تلويزيوني تان شنيدم تخصلات خصوصي داري پيش ملا درس خواندي اين معلومات ها را كه برادر ما در باره خودت معلومات داشته به نشر رساند جيب هايت انقدر پر است كه از دل مردم و يك مامور دولت و غريب نميداني خودت وعده چوكي بلند تر داري اگر عبدالل گك ببر بايد از دل گرم خود مقاله بنوسي ... مردم ما حالا انقدر هوشيار شدند اين مقاله خودت بدون نفرت از تو...چپاول چيزي ديگر كمايي نمي كني.

>>>   اقای قادری و شخص گم نام دیگر که نام خود را ننوشته است منحیث یک افغان حقیقت ها را بنوسید از طرز گفتار تان معلوم میشود که ازرده خاطر هستید شاید بسیار .... را در زمان وزارت اش کرده باشی مقرر ات نکرده و یا اینکه از جمله کسانی هستی که حسادت می ورزی به توانایی های منصوری .
طلایی ترین دوره وزارت انکشاف دهات دوره منصوری است که تمام برنامه های بودجه اش سه برابر شده بود از ایریابسد که تو نام بردی قبل از امادن منصوری بودجه اش سالانه ۲۵ ملیون دالر بود ولی بعد از امدن منصوری بودجه ایریابسد سالانه ۱۰۰ ملیون دالر رسید همین قسم دیگر برنامه ها حال که ویس برمک گاو را همرای پوست میخورد چرا زبان نمی کشید یک مشت مردم حسود هستید چند سفر که منصوری به ولایات داشت همیشه از ان یاد میکنید تو هم از جره خور های ویس برمک شاید باشی حال از روز روزگار وزارت خبر داری که چی می گزرد هر مبلغ که می براید از ۵ لک دالر کم نیست من فعلن در همین وزارت کار میکنم از جریان اگاهی دارم
کارمند وزارت

>>>   درکشوری که 95درصد ترازبازرگانی وبیلنس آنراواردات تشکیل می دهدو5درصد صادرات هم ازراعت است انتخابات چه تاثیری خواهدداشت .البته تاثیر مثبت آن کاهش دههادرصدی واردات است .اینهافساد وکمکاری خودراتوجیه می کنند
خانه ازپیش خراب بود بهانه به بادشد.
نواندیشان بلخ .سیدحسن

>>>   چه وقت وضع اقتصاد افغانستان خوب بوده که ما فکر میکردیم خوب است؟؟بودجه افغانستان با 20 یلیون نفوس بالای 7 میلیارد دالر است.حالا بعد از ای 13 سال چقدر از داخل تامین میشود و چقدر از گدایی از اجانب؟؟؟ همی ممالک اروپایی در 1945 که جنگ بین الملل تمام شد خرابه ای بیش نبودند ببینید تنها بعد از یک دهه چطور وضع خود تعقییر دادند.هنوز بعد از 13 سال توان تامین 7 میلیارد پیسه نداریدبعد از خوب و بد بودن اقتصاد گپ میزنید.

>>>   انتخابات دلیل بد وضعیت اقتصادی نیست بلکه حاکمیت نظام اقتصاد سرمایه داری میباشد که بعضی از اقتصاد دانان اقتصادسرمایه داری را به مارکبری تشبیه نموده اند که در ظاهر ظریف ومقبول به نظرمی آید ،ولی زهر کشنده وخطرناک دارد ،باتطبیق نظام سرمایه داری فساد،فقر،بیکاری،فاصله طبقاتی ،انحصار ،احتکار،بحرنات اقتصادی ناامنی ، دزدی وقوت گرفتن مافیاخود به خود به میان می آید زیرا این نظام فاسد این ارزش های شوم را دربطن اش می پروراندوترویج میدهد.بابررسی مختصر به اقتصاد افغانستان در سیزده سال اخیر به سادگی در می یابیم که اقتصاد بازار چه زهر های را دراقتصاد افغانستان پاشیده وچه بلای بزرگی برسرمردم آورده است ، کشورهای غربی بنام کمک های سخاوتمندانه مردم افغانستان را در زیر قرض گورساخته وبااعمارچندسرک وپلچک بی کیفیت ،سیستم مخابراتی که درصدد خالی ساختن جیب مردم افغانستان است ، ورسانه ها که شب وروز فساد پخش میکند وبه مردم گوشزد میسازد که درطول سیزده سال بسوی پیشرفت وترقی گام نهادیم.وضعیت زندگی مردم درتحت نظام سرمایه داری درتحت نظام سرمایه داری روزبه روز خراب ترمیشود(15) میلیون افغان درفقر مزمن دست وپا میزنندچون نظام سرمایه داری از سرمایه داران است ،منافع سرمایه داران را تامین میکندودرخدمت طبقه سرمایه داراست دراین نظام فقرا به چشم حقارت دیده میشودوجای پای دربطن این نظام ندارند.فاصله طبقاتی هرروز به دامنه اش افزوده میشود فاصله بین مردم فقر وثروتمند آنقدرزیادشده است که درهیچ دوره از تاریخ افغانستان چنین فاصله ای وجودنداشت است یعنی توزیع ثروت به حدی نابرابر شده است که ده فیصد مردم افغانستان بیشتر از نود فیصد باقیمانده مردم عاید بست میاورد. مثال درادارات دولت افغانستان یکی به نام مامور پنج هزار افغانی میگرد ودیگری بنام مشاور پنج هزار دالر وبیشتر از آن تفاوت ازکجا تاکجا؟ بیکاری به اوج خود رسیده است بیشتر از 45 فیصد نیروی کار از بیکاری رنج میبرد هزارن جوان با تحصیل بیکار اند پروسه استخدام نه به اساس لیاقت وشایستگی ،بلکه به اساس شناخت پول ورشوت است.مافیای اقتصادی در درون حکومت افغانستان حکومت قوی دیگری را تشکیل داده اند مافیا بازار ها را درقبضه ای خود گرفته با احتکار ، انحصار ، بلند بردن قیمت ها هر روز درحال مکیدن خون مردم هستند.مثال قیمت یک کیلو گاز 150 افغانی که درطول تاریخ افغانستان بی سابقه بوده.مافیا درتار وپود جامعه لانه کرده است ومشغول غصب زمین ها ، به راه انداختن چور وچپاول اند .نظام سرمایه داری اقتصاد افغانستان را به یک اقتصاد به شدت مصرفی مبدل ساخته که صادرات درمقابل واردات اصلا قابل مقایسه نیست ،بیلانس تجارت افغانستان به کسر عجیبی روبه رواست غربی ها درحقیقت خواهان اقتصاد قوی درافغانستان نیستند طوری دولت افغانستان را متکی به خود وطفیلی ساخته اند که نمیتواند بدون کمک های خارجی تا یک هفته هم دوام کنند زیرا 60 فیصد بودجه عادی و90 فیصد بودجه انکشافی دولت افغانستان از طریق کمک های جامعه جهانی تمویل میگردد. باید تذکر داد که همه این بدبختی ها ومصائب وارده برمردم ناشی از نظام سرمایه داری ودیموکراسی میباشد.
احمد بهزاد

>>>   جارالله خان
تو را چه کار با اقتصاد و یا معینیت پلان و پالیسی به لحاظ خدا برو یک جای اول ماموریت را یاد بگیر و بعدا سیاست کن. وزارت انکشاف دهات را در به در ساختی حالا می خواهی ورارت ترانسپورت را هم برباد کنی. همه چیز های را که آقای قادری نوشته کاملا وافعت دارد.
کارمند قبلی وزارت انکشاف دهات

>>>   جناب قادری صاحب یک خیانت بسیار مهم جارالله را نگفتین که از سفر تاجیکستان 20000 دالر بل هوتل پنج ستاره را اورده بود وحتی کلیپ های این ... هم موجود است . شما خود را با او برابر نکنید که خدای نخواسته به شما کسر شان میشه .
بااحترام فایقه کریم شمالی

>>>   اقای احمد بهزاد نظام سرمایه خیلی گپ دارد که اجزای این نظام همان طبقات وسیستم تولید ونحوه توزیع ان است.ولی باشیوه مصرفی که مطرح کرده اید موافقم.ولی حرفهای شما دریک سطح کل درست و اما در جز درست نیست بخاطریکه مردمی که صبح از خواب بلند میشوند راهی بازار کار میشوند وپول خرید هم ندارند وکار هم وجود نداردوانتخابات هم بیک مانع بزرگ درمقابل زندگی مردم قرار گرفته است ایا این وضع تاثیر در زندگی واقتصاد مردم ندارد؟
هموطن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است