رییس جمهور بعدی و نیاز به تغییر اساسی در وزارتخارجه
تا زمانی که دیپلومات ها بر اساس روابط فامیلی و بدور از تخصص حرفه ای انتخاب شوند، به دلیل اهمیت دستگاه دیپلوماسی در افغانستان و کاهش کمک ها و حمایت های سیاسی در آینده، وضعیتی بدتر از گذشته متصور خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۰    ۱۳۹۳/۶/۷ کد خبر: 78465 منبع: پرینت

در حالی که دو هفته بیشتر به نشست ولز انگلیس باقی نمانده است تا هنوز نتیجه ی انتخابات افغانستان مشخص نشده است. از سوی دیگر حکومت افغانستان یک بار دیگر بر تعهد درازمدت جامعه جهانی در قبال افغانستان تاکید کرد، به این معنا که افغانستان تا سال های بعد همچنان نیازمند کمک های بیرونی و تعمیم روابط مناسب با جامعه جهانی است. فرصت ها و مشکلات پیش رو برای ایجاد روابط مناسب با جهان چیست؟ حکومت آینده با کمک جهان و یا بدون کمک جهان با چه سرنوشتی روبرو خواهد بود؟

جعفر مهدوی استاد دانشگاه در برنامه ای رسانه ای گفت: در عصر جهانی شدن هیچ کشوری نمی تواند به عنوان جزیره ی مستقل در معادلات انسانی و تعاملات سیاسی به صورت منفرد و تنها به حیات خود ادامه بدهد. مجرای تعامل با دنیای بیرون هم از طریق سیاست خارجی و با استفاده از ابزار دیپلوماسی امکان دارد. امروزه کشورهای برخوردار از قدرت سیاسی و کشورهای ضعیف از لحاظ سیاسی و اقتصادی به شدت نیازمند تعامل با دنیای بیرون هستند. خصوصاً افغانستان که تا ده سال گذشته در انزوای مطلق سیاسی قرار داشت و در طول یک دهه ی گذشته با استفاده از تحولاتی که در سطح منطقه و جهان بوجود آمد در کانون توجه و تمرکز قدرت های جهانی و منطقه ای قرار گرفت. حداقل دستاورد حکومت افغانستان در طول ده سال گذشته این بود که از کشوری منزوی که لانه ی تروریزم بود به کشوری در اولویت سیاست خارجی کشورهای منطقه و جهان تبدیل شد.

وی افزود: با توجه به مسایل مهمی همچون انتقال قدرت سیاسی، خروج قوای بین المللی از کشور، فصل جدیدی در حوزه ی سیاست خارجی در پیش است. رییس جمهور بعدی باید یک تغییر اساسی در سیاست خارجی کشور ایجاد کند. بخشی از سیاست انفعالی افغانستان در دهه ی گذشته ناشی از وابستگی مطلق اقتصادی به کشورهای بیرونی و دخالت کشورهای همسایه بوده است. در صورتی که در هفته های آینده بر اساس تفتیش آرا رییس جمهور آینده مشخص شود اولین تجربه ی انتقال قدرت سیاسی در کشور صورت می گیرد که فصل روشنی برای افغانستان خواهد بود.

به باور مهدوی، کشورهای غربی و امریکا بنا بر منافع خود در منطقه با حضور نظامی وسیع و سرازیر کردن کمک های اقتصادی جامعه جهانی درصدد ایجاد تغییرات بنیادین وسیع در افغانستان بودند، اما بعد از گذشت یک دهه به این نتیجه رسیدند که باید از این اولویت بگذرند و اکنون نگاه آنان به این کشور مقطعی است. حزب دموکرات امریکا براحتی اجازه ی جنگ داخلی و فورپاشی نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در افغانستان را تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری امریکا در 2015 انجام شود، نمی دهد.

جعفر مهدوی تصریح کرد: امریکایی ها به این نتیجه رسیدند که بیش از چیزی که می بایست در امور افغانستان دخالت و هزینه کردند ولی نتیجه ی ضعیفی گرفتند. وضعیت انتخاباتی اخیر، بحران و شکاف های سیاسی که روز به روز در حال گسترش است و متاسفانه عدم تغییر جدی در راستای دموکراتیک شدن فرایندهای سیاسی در افغانستان سبب شد تا غرب و امریکا به افغانستان به عنوان پروژه ای موقتی نگاه کنند.
رها کردن افغانستان با توجه به شکنندگی وضعیت سیاسی و اقتصادی می تواند به مراتب وضعیتی بدتر از عراق را بوجود آورد، بنابراین امریکا سیاستی را در پیش می گیرد که افغانستان به وضعیت عراق تبدیل نشود اما آن را از اولویت های سیاسی خود آن چنان که در یک دهه ی گذشته در قسمت حقوق بشر، تغییر در فرهنگ سیاسی بود، خارج می کند.

وی وضعیت افغانستان را متفاوت از وضعیت دیگر کشورها دانست و گفت: سیاست داخلی این کشور به دلیل وابستگی های سیاسی و اقتصادی به دیگر کشورها تابع سیاست خارجی بوده است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته معمولاً سیاست خارجی تابعی از سیاست داخلی و منافع ملی است. وضعیت کنونی افغانستان نشان می دهد که حداقل یک دهه ی دیگر به کمک های جهانی نیازمندیم و سیاست های داخلی ما تابعی از سیاست خارجی کشور خواهد بود. بنابراین کنشگران دستگاه دیپلوماسی، دیپلومات ها، از نقش بسیار مهمی در بهبود روابط کشور ما با جامعه جهانی برخوردار است. متاسفانه در طول یک دهه ی گذشته آنان نتوانسته اند از جایگاه مهم خود در راستای منافع ملی استفاده کنند. حکومت افغانستان به جای این که حکومتی مسوول و پاسخگو باشد به دلیل اقتضای سیاسی و شکاف های سیاسی و اعمال نفوذ رهبران سیاسی و قومی به حکومت سهامی تبدیل شد.

مهدوی با انتقاد از عملکرد دولت در انتخاب دیپلومات خاطرنشان ساخت: تا زمانی که دیپلومات ها بر اساس روابط فامیلی و بدور از تخصص حرفه ای انتخاب شوند، به دلیل اهمیت دستگاه دیپلوماسی در افغانستان و کاهش کمک ها و حمایت های سیاسی در آینده، وضعیت افغانستان بدتر از گذشته خواهد شد. دیپلومات ها علاوه بر تسلط به زبان های مختلف، بر پیشینه ی سیاسی، شرایط تاریخی، پیچیدگی های سیاسی و امنیتی کشورها باید آگاه باشند. همچنین با نگاه به دولت های توسعه یافته، دستگاه سیاست خارجی کشورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به کمک های فکری و مشورتی مراکز و موسسات مطالعاتی و پژوهشی است. متاسفانه هیچ کدام از این موارد در افغانستان دیده نمی شود.

استاد دانشگاه رییس جمهوری آینده ی افغانستان را با مشکلات بزرگی مواجه دانست و افزود: رییس جمهور آینده خصوصاً در حوزه ی سیاست خارجی با چالش های جدی روبرو است. ایران دارای یکهزار کیلومتر مرز مشترک با ما است و در حال حاضر نیز در حال جدال سیاسی در موضوع برنامه ی هسته ای با امریکا است و نتیجه ی آن نامشخص می باشد. از سوی دیگر پاکستان رویه ی صادقانه ای با دولت و مردم افغانستان ندارد و تلاش می کند افغانستان را وارد بحران های جدی بسازد.
از طرف دیگر کشور ما با مشکلات اقتصادی جدی روبرو است بنابراین تا ده سال دیگر 85 درصد بودجه افغانستان در بخش عادی و انکشافی، به کمک های جامعه جهانی و امریکا وابسته است. بحران های داخلی سیاسی تابعی از سیاست خارجی است که به کشتی به گِل نشسته، تبدیل شده است. رییس جمهور آینده به طور جدی نیاز به بازسازی سیاست خارجی دارد. وی باید بر اساس واقعیت های بیرون و درون کشور، سیاست خارجی را استوار سازد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در شمار دیپلوماتان کنونی وزارت خارجه، بدون تردید، بیشتر از ۸۰ درصد کسانی اند که فاقد لیاقت و دانش تخصصی دیپلومانیک اند. حتی اخلاق شخصی اکثریت مامورین این وزارت در سطحی قرار دارد که هرگز با حفظ منابع ملی کشور سازگاری ندارد. در طول دههء گذشته، تقرر در وزارت خارجه حیثیت امتیازی را کسب کرد که محض در دسترس مافیا و زورمندان جهادی قرار داشت. شکی نیست که آورد تغییر در چنین تشکیل ناقص، ناکارآ، و بغارت برده شده کاری بس دشوار خواهد بود.

>>>   درست میفر ما ید استاد گرامی
انشا ء الله به امید خدا و معاونت شما محترمان من که وزیر خا رجه شدم کا رها همه خوب میشه .
سر لچ

>>>   من به حيث مامور سابقه و مسلكي و تخصص كه سال ها است در وزارت خارجه كار كرده ام وضع وزارت را خيلي خراب مي بينم. حرف هاي استاد واقعيت را در وزارت خارجه كه از مهم ترين وزارتخانه هاي ما در بخش سياسي است بيان مي كند وزارت به بحران جدي مواجه است. بعد از سقوط دولت مرحوم داود خان از وزير كرفته تا مامورين و دريور ها به واسطه و رشوت مقرر شده اند. يكي دو ماه قبل ٣٢ نفر بدون امتحان و بور از تخصص در وزارت مقرر شد همه به واسطه. ما براي مامورين جاي نداريم. تعداد زياد به حاضري موقت هستند. اكثر ديبلومات ها به شمول اكثر سفرا مسلكي نبوده و به لسان انكليسي كه يكانه راه مكالمه ، توجه ممالك كمك كننده، تشريح وضع سياسي ، وبين المللي و تشويق ممالك به تعليم و تربيه، اخذ بورس ها وغيره مي باشد محروم هستند. اكثر انها كه به سفارت خانه ها مي روند جون مسلك و لسان نمي دانند از مذاكرات أبا ورزيده و با دريشي هاي لوكس ده بجه به دفتر رفته و بعد از روز كمي و دسيسة ساختن عليه يكديكر خانه مي روند. اميدوارم رهيس جمهور اينده تغيرات مثبت أورده و مامورين كه مسلكي نيستند و به لسان انكليسي كه يكانه راه موفقيت و جلب كمك و كار مثبت است مقرر نشويد. مامورين اداري هيجكاه به حيث ديبلومات مقرر نشويد زيرا مسلكي نيستند. شما اكر سوانح همه مامورين را بررسي كنيد حيران مي مانيد. دختر ان و بسران وكيلان، خويش و اقارب وزرا از يك فاميل سه جهار نفر خلاصه كه وزارت خارجه بايد از بالا تا باهين تغير داده شود. دليل سياست ناكام ما نداشتن ديبلومات هاي موفق و مسلكي است. داكتر طب، صاحب منصب ، بوليس و غيره أشخاصي كه مسلكي نيستند سفير و ديبلومات هستند. بسيار تأثر اور است.
مدير يكي از شعبات

>>>   محترم مهدوی نگاه استعماری آمریکابه افغانستان رادرست تشخیص داده اندعلاوه براینکه امریکاخواهان ایجادیک پایگاه استراتژیکی درافغانستان وحدفاصل دوبلاک سابق شرق وغرب است لکن به این نکته توجه ندارندکه ظرفیتهای عظیم اقتصادی عظیمی درداخل خصوصادرزراعت ومعادن وجوددارد که می تواند موتور محرک اقتصادصنعتی وتوسعوی فراگیر واستقلال اقتصادی شود وانتظاریاری دیگران وفرهنگ اشتباه تکدی راازبین ببرد
نهاد نواندیشان بلخ .شیوا

>>>   دروزارت امورخارجه افراد چپلوس و ماجراجو نصف شده اند ، دور کردن آنها یک چالش جدی برای رئس جمهور آینده خواهد بود
منابع بشری

>>>   آقای مهدوی واقعا به جا فرموده اند زیرا سفیر ها و کارمندان سفارت خانه ها اکثر وابسته به مقامات دولت افغانستان استند و خصوصا سفیر ان نوکران کشورهای خارجی استند زیرا پاسپورت همان کشور ها را دارند و طبعی است که باید غلام باشند و به پاس داشتن پاسپورت کشور خارجی خدمات چشم گیری را برای وطن دوم خود انجام دهند در این حصه است که اصلا توجه خاصی برای وضعیت و مردم بیچاره کشور ندارند. و یاهم کارمندان وزارت خارجه در این اواخر به واسطه مقرر شده اند و اکثر شان در خارج صرف برای اندوختن پول مقرر شده اند و از همین خاطر سفیر ان نمیتوانند از آنها کاری را مطالبه نماید زیرا همه واسطه داشته و به چکر زدن و زنکه بازی به کشورهای خارجی مقرر شده اند. اگر مقامات عالی رتبه وزارت خارجه کاردان و واقعا دلسوز به مردم و کشور باشند حد اقل از سفیر میپرسد که نیازی به مقرری این شخص در بست سکرتر دو و سی و.... دیده میشود یا خیر زیرا کرایه خانه، معاش و بیمه را که برای این افراذ میپردازند چقدر میتواند در برابرش کار را از آنها حصول کرد؟ جواب اکثر سفیر ها منفی است زیرا تعدادی از دیپلوماتهای افغان در سفارت خانه های افغانستان بخصوص در حوزه اروپا همه به رخصتی ها مصروف استند و چکر میزنند زیرا برای انها کار نیست هههههههههههههه. و سفیر بیچاره هم نمیتواند از خود کاری را خلق نماید. تا انها مصروف شوند و از طرفی هم انها به واسطه مقرر شده اند درد سر ساز استند و ماه پوره نمیشود از معاش میپرسند و هنوز شیوه زندگی کردن اورپا را یاد نگرفته اند در فکر ایجاد جنجال به واسطه لاش خوران و رشوه ستانان حرفوی استند. بد تر از آن یک تعداد کارمندان جدید تقرر که به امر معین اداری سابقه مقرر شده اند اکثر شان بی ظرفیت و بی منطق و بیکاره بوده و در فکر پیدا کردن پول از راه نامشروع استند. اکثر وقت سرو کله شان به رقاصه خانه های ایرانی و یا هم بند ارمونیه به گردن شان به ساز و اواز میپردازند خصوصا در مجلس افغانهای کشور مقیم.
امیدواریم با امدن رییس دولت جدید همه ساختارها تغیر مثبت پیدا کند و روند شایسته سالاری روی کار شود تا سفارت خانه جای خود را برای ادم های با دانش ، پاک و دارای منطق عالی باز نماید و گلم واسطه داران و بازاری های ولگرد و شب گرد از سفارخانه ها جم گردد.
م، ش، ف
از ایتالیا

>>>   پول، واسط و در دورع مهارت داشته باشی دیپلومات خوب شده میتوانی در غیر آن مقامات ترا دو روپیه ارزش هم نمیدهند

>>>   اول باید از خانه دان یونس قانونی آعاز شود که اکثریت اقارب خویش را در وزارت امور خارجه آنهم درپستهای کلیدی نصف کرده آیا این خواست جهاد ومقاومت است
منابع بشری

>>>   معلومات منابع بشری دقیق و واقعیت دارد

>>>   سلام، در مورد تقرر مامورین در نمایندگی های خارج کشور باید بگویم که زمانیکه وزیرشان لیاقت و شایستگی نداشته باشد و به عوض که از عربستان سعودی در مورد حجاج افغانی تشکر کند از وزیر خارجه عراق تشکر میکند. پس مامورین که استخدام میشوند چه گناه دارند. چون وزیر نشان نمیداند که به کدام معیار باید افراد تقرر حاصل نمایند. معین سیاسی وزارت خارجه که با دختر...داشته باشد. پس از آن معین چه گله باید کرد. به مثل اینها در تمام وزارت بخاطر تقرر روابط نا مشروع، فساد، رشوت حاکم است. من یک شخص را میشناسم که به تازگی در یکی از نمایندگی ها مقرر شده است که هیچ سواد کافی هم ندارد. لیاقت تقرر در مرکز را ندارد چه رسد که در خارج مقرر شود. و امثال آینها. با احترام
خوشبین

>>>   وزارت که کمی از وزارت خارجه بهتر است کدام است. وای بر حال این ملت.
هموطن

>>>   هوش تان باشد کاکای کرزی مادام الا عمر سفیر شوروی است شخص کرزی هم می خواهد هیچ کاره هرکاره باشد اکنون کاکا کرزی در ویل چیر به کار می آید ده سال بعد از مرگ استخوان های آن هم سرپرست سفارت میباشد نامزدان ریاست جمهوری باخبر باشند.
حاجی صبور

>>>   بخدا قسم است که افراد بیسود و اطرافی ما از بعضی مامورین وزارت امورخارجه شرف دارند.

>>>   اگر قانون افغانستان بشکل مساویانه بالای مردم تطبیق گردد, مردم بشکل متناسب دارای شغل و اشتغال گردند عواید گمرکی و عواید ملی تاراج نگردد حقوق و امتیازات اتباع بر اساس قانون اساسی کشور عملی گردد و سایر تقویه سایر نهاد به هیچ صورت هیچ کس و یا هیچ کشوری به افغانستان ضرر رسانده نمیتواند. این یگانه اصل است که حکومتداری خوب بالای آن بنا نهاده شده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است