ارگ نشینان مسوول تصمیمات دقیقه 90 خود هستند
انتقال قدرتی که می بایست برهم زننده زیاده خواهی ها و جابجایی گماشته های فرمایشی به متخصصین جوان، برقرار کننده نسبی عدالت و توازن و ریشه کن کننده فساد اداری در جامعه باشد؛ خود به عامل محرک آن تبدیل شد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۵    ۱۳۹۳/۶/۶ کد خبر: 78441 منبع: پرینت

افغانستان در گذار از مرحله انزوا و فقر مفرط به تعاملات سیاسی و تجاری و فرهنگی با مجامع جهانی، دالرها، یوروها، ریال ها، کلدارها، ین ها، روپیه ها و پوندها به خود دید که مبدأ شان مشخص و مقصد شان نامعلوم بود... از این رو غرق در فساد اداری و تورم ناشی از نقدینگی شد.

از روزی که اولین ثبت نام ها برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شکل گرفت تا این آخرین روزهای ختم سرسری و غیر اصولی رسیدگی به شکایات انتخاباتی برای رسیدن به مراسم تحلیف رییس جمهور (یا روسای جمهور) همه کاستی ها و نقایص به امید برطرف شدن و کرنگ گشتن کنار گذاشته شد به گونه ای که...

به گونه ای که بازرگانان دست از داد و ستد با منطقه کشیدند، کارمندان دفاتر خود را رها کرده و به ستادهای تبلیغاتی تیم های رقیب پیوستند، نمایندگان مجلس و سنا را به حالت نیمه تعطیل درآوردند و قانونگذاری را موکول به بعد از سهم گیری در دولت آینده کردند و دیگران نیز بر فساد و ناامنی دامن زدند.

بدین ترتیب بود که انتقال قدرتی که می بایست برهم زننده زیاده خواهی ها و جابجایی گماشته های فرمایشی به متخصصین جوان، برقرار کننده نسبی عدالت و توازن و ریشه کن کننده فساد اداری در جامعه باشد؛ خود به عامل محرک آن تبدیل شد.

در همین راستا، تمامی کاسه و کوزه های مسایل امروز افغانستان بر سر زمان 5 ماهه انتقال قدرت شکسته می شود و پس از آنکه امنیت ملی، تشدید ناامنی را متوجه عبدالله و اشرف غنی می خواند، وزیر مالیه و دارایی نیز ناتوانی از پرداخت معاش کارکنان دولتی را به انتخابات مربوط می داند.

در این متن، مجال پرداختن به چگونگی و میزان پرداخت کارمندان دولت نیست و درخصوص اینکه عمر زاخیلوال بزرگنمایی و اغراق کرده نیز نظری نمی دهیم اما مشکل بودجه های کم و زیاد دستگاه های دولتی در سال مالی و استیضاح های زنجیره ای وزرا بر کسی پوشیده نیست.

در واقع با قبول یا رد اینکه آیا افغانستان براستی با کمبود بودجه عادی و انکشافی روبروست یا اینکه آیا تعیین پیش از وقت بودجه ملی در سال مالی پیش رو چه میزان بر فساد اداری دامن می زند نمی توان بدین نتیجه گیری رسید که ختم قایله انتخابات ریاست جمهوری معادل با ختم مسایل گریبانگیر حکومت کنونی می باشد. به عبارت دیگر وزرا و ارگ نشینان کنونی مسوول تصمیمات دقیقه 90 ی خود خواهند بود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کزی چندين بار در بيايابت خود گفت که ما ۶ مليارد دالر در بانک داريم حال ذاخيل وال ميکه که معاش مامورين را در چند ماه اينده نداريم کرزی دروغ گفته يا ذاخيل وال دروغ ميگه و يا اينکه هردو دست يکی کرده و ۶ مليارد دالر را در خاطله خود انداخته و ميروند

>>>   هر کسی که در ارک بود به نسبت سهم و توانایی خود توانست از سرمایه ای که برای تمام ملت افغانستان بود به جیب بزند و حال با پایان این دوره سعی دارند تا آخرین قطره ای که از پول دولت میچکد خود را سیراب کند. تمامی دولتمندان با حمایت مردم خود (در واقع با پایمال کردن حقوق مردم خود) توانسته به این مقام و بلندی برسد و بدون توجه امر حق تمامی مردم را در کیسه خود می کند و بعد از مدتی دوباره پایین می آید و به زندگی خود ادامه می دهد بدون اینکه برای مردم خود قدمی برداشته باشد.

>>>   همه شان دروغ می گویند. اینها همگی دزد و ...هستند و دارند خون ملت را که اضعف و بیچارگی نفس نمی توانند بکشند، می مکند. اینه برای حکومت کردن آمده اند نه خدمت کردن!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است