زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی به مصلحت نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۲    ۱۳۹۳/۶/۵ کد خبر: 78372 منبع: پرینت

روند بازرسی آرا به سرعت در جریان است و ناظران داخلی و بین المللی از آن نظارت می کنند. تا کنون شش هزار صندوق به بازرسی ویژه فرستاده شده است. نقش کمیسیون رسیدگی به شکایت های رسیده از عملکرد کارمندان کمیسیون و یا دو تیم انتخاباتی و ستاد آن ها است. در حالی که تفتیش آرا زیر نظارت سازمان ملل و ستادهای انتخاباتی انجام می شود بعضی نقش کمیسیون های انتخاباتی را بسیار ضعیف می دانند و خواهان حذف این کمیسیون ها در جریان تفتیش آرا هستند.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در برنامه ای رسانه ای گفت: بخشی از کمیسیون شکایات مانند محکمه ی انتخاباتی عمل می کند. در نظام انتخاباتی افغانستان مطابق احکام قانون وظیفه ی اصلی این کمیسیون رسیدگی به شکایت ها و تخلف های انتخاباتی است. هر گاه نامزدان از عملکرد کمیسیون انتخابات و یا تیم های انتخاباتی شکایتی داشته باشند 24 ساعت پس از اعلان کمیسیون می توانند شکایت و نارضایتی خود را درج کنند. کمیسیون شکایات نیز در مدت 48 ساعت طی جلسه ی علنی به این شکایت ها رسیدگی می کند.

وی افزود: ما به عنوان اداره ای که وظیفه ی تامین شفافیت و عدالت انتخاباتی را دارد از هر پروسه ای که باعث ایجاد شفافیت و عدالت انتخاباتی شود مانند پروسه تفتیش، استقبال می کنیم.

به باور محسنی، جدای از کسانی که در تقلب و تخلف انتخاباتی دست داشتند و باید به پنجه ی قانون سپرده شوند، زیر سوال بردن نظام و سیستم انتخاباتی به مصلحت افغانستان نیست هر چند که تفتیش بر اساس حکم قانون در جریان است. اگر نتوانیم با مکانیسم حقوقی که در داخل کشور وجود دارد مشکل انتخابات را حل کنیم نمی توانیم مشروعیت انتخابات را تعریف کنیم.

نادر محسنی در مورد شرکت فعال ستادها در پروسه ی انتخابات، گفت: در این شکی نیست که ستادهای انتخاباتی حق دارند نمایندگانی در پروسه ی نظارت و تفتیش آرا داشته باشند تا انتخابات از مشروعیت حقوقی و قانونی برخوردار شود.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی اظهار داشت: درست است که اعتبار کمیسیون انتخابات توسط کارمندان این کمیسیون لطمه دید و باعث شد تا انتخابات ناشفافی داشته باشیم و تفتیش صددرصدی آرا برای اولین بار در سطح جهان صورت گیرد ولی ما باید قادر باشیم بر اساس مکانیزم های حقوقی خود این پروسه را پیش ببریم و کسانی که در تقلب و تخلف انتخاباتی دست داشتند را به پنجه ی قانون بسپاریم.

وی تصریح کرد: همگی به این باورند که باید آرای پاک از ناپاک جدا و اراده ی واقعی مردم افغانستان شناسایی شود و در نهایت این پروسه توسط مکانیزم های حقوقی انتخاباتی انجام گردد. در نظام حقوقی کشور، جرایم، شخصی است اگر در نهاد انتخاباتی، شخص دچار تخلف می شود باید همان فرد مورد محاکمه قرار گیرد نه این که عملکرد تمام نظام و افرادی که صادقانه در این نظام کار کرده اند زیر سوال برود. نظارت بیشتر ستادها از عملکرد کمیسیون انتخاباتی پس از تخلف این کمیسیون، طبیعی است. در این صورت شفافیت و عدالت بیشتر پروسه تامین می شود.

محسنی حساسیت نامزدان نسبت به پروسه ی تفتیش را طبیعی دانست و افزود: حس وطن دوستی و نهادینه شدن نظام دموکراتیک در هر کدام از نامزدان محترم وجود دارد و اگر حساسیت هایی را در پروسه ی تفتیش آرا به خرج می دهند، به خاطر به کرسی نشستن اراده ی واقعی مردم افغانستان است. صداقت و حساسیت نامزدان نسبت به سرنوشت انتخابات قابل درک است. هر دو نامزد به عزت و سربلندی مردم و کشور خود می اندیشند.

نادر محسنی در پایان یادآوری کرد: هر چند که مشکلاتی همچون چند توقف کوتاه یا بعضی انتظارها را در روند تفتیش آرا داشتیم اما به طور کلی روند تفتیش به خوبی در جریان است. زمان ابطال آرا به کمیسیون انتخاباتی بستگی دارد ما آماده هستیم هر زمان که کمیسیون انتخابات تصمیمی را اتخاذ بکند و مطابق قانون تصمیم خود را به کمیسیون شکایات ارسال کند ما آماده ی رسیدگی به شکایت ها به صورت علنی هستیم. ما امیدواریم که در فرصت اندک و با حجم زیاد کار، هر چه زودتر کمیسیون انتخابات کار خود را به پایان برساند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نادر محسنی در حال حاضر امرخیل داکتر جاوید ستار سعادت متهم می‌باشد که یک پروسۀ بزرگ مردمی را با تقلب به بن‌بست کشانده است. کار چنین فردی نباید دست کم گرفته شود، زیرا دست‌کاری در یک پروسۀ مردمی به سود یک نامزد مشخص، یک خیانت ملی پنداشته می‌شود و قانون نیز دربارۀ خاین صراحت دارد. بنابراین، آقای امرخیل جاوید ستار سعادت فاشیست هر چه زودتر به دادگاه معرفی شده و پس از بررسی‌های دادخواهانه به کیفر برسد.

>>>   مسالۀ سومی، کشف رابطه میان ستاد اشرف‌غنی و این تقلب گسترده است. تصور می‌شود که تقلبی به این گسترده‌گی نمی‌تواند بدون تبانی با آقای اشرف‌غنی صورت گرفته باشد. اگر کمیسیون حقیقت‌یاب بتواند به این نتیجه برسد که آقای اشرف‌غنی واقعاً در این تقلب گسترده دست داشته و یا از آن آگاه بوده، بی‌هیچ تردیدی او باید از این پروسه کنار گذاشته شود. زیرا، کسی که رسماً در یک پروسۀ ملی و دموکراتیک تقلب‌کاری می‌کند و شایسته‌گی زعامت کشور را ندارد

>>>   کمیسون شکاتات ساخته وبافته کرزی که خود در تقلبات ارای مردم سهیم بوده در کدام قانون دنیا ویا عرف منطقه خواهد بود که مجرم خود قاضی جرم خود باشد واز جانبی دیگر به اصطلاح خودتان که محکمه انتخاباتی هستید در کدام عقل ومنطق برابر است که محکه ابتداییه محکمه استیناف هم بوده میتواند پس اعتراض به فیصله محکمه ابتداییه را باید محکمه دیگری بررسی کند نه اینکه مانند شما جنابان همه کاره از دزدی وتقلب گرفته تا بررسی ومحکمه وهمه وهمه کشما هستید تخلف وتقلب وخیانت ودزدی این همه اعمال شرم اور که از طریق شما جنابان در دوردوم انتخابات صورت گرفته است نام ملت ومملکت را در جهان بد ساختید بازهم با کدام روی ادعای در برابر ملت صحبت از بررسی وجدا سازی ارای تقلبی از ارای پاک ملت میزنید چیزی که خود شما (کمیسون نامستقل انتخابات ) مرتگب گردیده اید وکمیسون شما را ملت بنام کمیسون متقلب واله دست کرزی واشرف غنی بنی بر رساندن اشرف غنی بکرسی ریاست جمهوری میشناسند وشخص شما نورمحمد نور را نه بنام سخن گوی بل بنام سخنگوی دروغگوی میشناسند و شما اندر کاران کمیسون که جناب کرزی گلچین کرده بخاطر اطاعت از انجام کار تخلف وتقلب به نفع تیم مورد نظر خود تداوم وهمگرایی بوده وشما ماهانه 8000 دالر را غنیمت شمرد سر تسلیم فرود اورده اید ملت هرگز شمایان را نمی بخشد ودر تاریخ سیاه کشور اسمای هریک شما درج خواهد گردید.

>>>   داماد یهود و یهود پرستان مطمئن و خاطر جمعی دارند که دو کمسیون نامستقل گماشته شده ارگ مددرسان رای تقلبی شان میباشند نیازی به حساسیت ندارند
براشفتگی تیم اصلاحات از بی تفاوتی و حق تلفی هر دو کمسیون است زیرا اکثریت مردم که داکتر عبدالله را برگزیده اند متاسفانه کارمندان الوده و ملوث انتخاباتی و شکایات انتخاباتی با دریافت هدایای نقدی گزاف که از دریشی پیراهن و نکتائیهای مدرن با بهای بلند نادر محسنی به تازگی دیده میشود باید چشم پوشید و به تیم رقیب خائنانه برگه ریزی نمایند بر همگان معلوم است و جهان هم میداند به رای شفاف مردم بازی شده و سعی دارند اشرف غنی را بارای ناپاک برنده اعلام کنند این ارمان را بگور خواهد برد
مرزی

>>>   برادر سعادت از خواب بیدار شو زمانیکه کمیسیون انتخابات را کرزی به چوپانی اشرفغنی موظف ساخت تاگوسفندان اشرفغنی کوچی را چاغ کنند دیگر مردم افغانستان شمارا به صفت یک عضو کمیسیون انتخابات نه بلکه به صفت چوپان های اشرفغنی میشناسند که تمام شما تاهنوز هم مصروف چاغ کردن گوسفندان اشرفغنی هستید شما نزد ملت نه عزت دارید نه آبرو نه شخصیت شما همان بنده گان درهم ویناری هستید که وظیفه اصلی خودرا که امانت مردم افغانستان بود رها کرده به خاطر چند دالر به چوپانی اشرفغنی شتافتید ازکدام کمیسیون گپ میزنی برادر از کمیسیون گوسفندان یا انتخابات؟

>>>   نادر محسنی حامی طالبان تروریست اشرف غنی هم کاسه یهود در پروسه ملی انتخابات خیانت کرده اند . داکتر صاحب عبدالله مردم وملت افغانستان منتظر هدایت شما هستند دیگر حوصله ما هم به آخر رسیده ونمیخواهیم ونمیتوانیم یک دزد رای خود و یک متقلب را در راس قدرت ببینیم ما هزار بار مرگ را در زیر بیرق یک حکومت داماد یهودی و تقلبی ترجیح میدهیم و تا زنده هستیم به هیچ تقلب سالار کار اجازه حکومت کردن را در این ملکت مسلمانی ما و زنده ماندن درین خاک را نمیدهیم

>>>   جناب محسنی پروسه انتخابات را شما وامثال تان خراب نمودید مگر دودانه خانه درشهرک حاجی نبی و تعمیر درگولایی دواخانه پل سوخته را یک شبه از کجا کردی مگر نفر خلیلی نیستی ازطرف اوحمایت نمیشی وازاو پول نگرفتی ؟ حالا که باسرنوشت مظلوم وبیچاره بازی کردی ایا ازخانه های بی نان و اب خبرداری که به برکت شما ... ازدست بیکاری به این وضعیت رسیده اند .شرم باد به شما وامثال شما چند نفر... که درهردو کمسیون از طرف زورمندان گماشته شدید . یادت باشد که اگر وضعیت خراب شد و مردم مجبور در چهاراهی پل سوخته به دار اویزان نشوی .
ع.یوسفی

>>>   محسنی صایب گپای عالمانه نزن، باز میگی نظام انتخاباتی کدام نطام ، همی کاری ره که به شما سپرده شده بود نتانستین، مردم کله گی میفامن... که نیستن اگه 30 فیصد تیم های انتخاباتی و دولت مقصر باشن 70 فیصد شما هستین، هم خوده هم ملته پیش در و همسایه و سیال و شریک و پیش مردم دنیا بی آبرو و ... ساختین، کسی که انتخاباته اداره میکد شما بودین نه مردم ، حالی شما به کدام رو و آبرو مردمه متهم میکنی، بوی کار تان دنیا ره گرفته کمی خجالت بکشین از برای خدا. ایطور چتلی کدین که ملل متحد هم پاک نمیتانه، تو و همکارایت چطور خجالت نمیکشین که باز میایین ده تلویزیون ها کته کته گپ میزنین، مه اگه جای شما میبودم خوده کتی لنگی خود غرغره میکدم، کمی غیرت داشته باشین. روز اول که همی وظیفه به شما داده شده بود امیقدر نمیفامیدین که آبرو و حیثیت یک ملت پیش شما گرو گذاشته شده ؟ شما به حیثیت ملت صدمه زدین خدا از شما با ز خواست کنه.
بچه وطن

>>>   سلام :- کسانیکه پروسه انتخابات را بچالش کشیده اند برای همه ملت معلوم و اشکار است بدبختانه به نسبت عدم تطبیق عدالت و مجازات مجرمین مردم بکلی بالای این روند بی باور شده و دیگر هیچ امیدی به این روند ندارند ومیدانند که در رأ س کار جه جریان دارد روز ها قبل همه خواهان بسته نمودن هردو کمیسون بودند وهستند تابکی میخواهید مردم را فریب داده وبه کار خود ادامه داهید بخدا اگر کمی هم شرم وحیا میبود باید همه خودشان کنار رفته وعتراف میکردند که ما تهت تأ ثیر قرار گرفته بودیم من به هیچ یک از دونفر رای ندادم وبرایم مهم نیست که کی رئیس جمهور میشود تنها برایم رای مردم و صداقت کار کمیسونها دراین روند ارزش داشت که انهم با خاک یکسان شد این را خطاب به هر دو نامزد یاداوری مینمایم که اگر وجدان دارید اگر به خدا ورسول اعتقاد دارید دست از فریب کاری بردارید وبا سرنوشت ملت مظلوم بازی نکنید وبرای کسانیکه در پشت صحنه تقلب کارمینماند... میفرستم وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است