خط قرمزهای دو طرف
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۳۹۳/۶/۵ کد خبر: 78338 منبع: پرینت

انتخابات افغانستان، شرایط دشواری را طی می کند.

اینگونه نشان داده شده است که طرفین خط قرمزهای تازه ای را کشیده است این خط قرمزها، اگر حل نشود بدیهی ترین نتیجه آن بی معنی شدن انتخابات 93 می باشد. به نقل از داکتر صاحب اشرف غنی گفته شده است که ایشان درجای گفته است که ریاست اجرایی که ریاست کابینه را به عهده بگیرد از جمله خط قرمز ما است.

در توافقات سیاسی 21 سرطان متنی نوشته شده است که رییس اجرایی همان صدراعظم اجرایی با وظایف صدر اعظم اجرایی است. این مساله در گفتگوهای سیاسی طرفین نیز طرح شده است. از صحبت های تیم های مذاکره کننده این چنین استنباط می شود که چهارمورد عمده اختلافی بین طرفین درگفتگوهای سیاسی طرح شده است. از چهار مورد اختلافات سیاسی دو مورد آن در گفتگوهای شان حل و تنها دو مورد دیگر برای بحث باقی مانده است. چهار مورد اختلافی بین طرفین این گونه شرح داده شده است.

الف : آیا رییس اجرایی الزاما صدر اعظم اجرایی هست و یا نیست؟
در توافقات سیاسی 21 سرطان با مراجعه به دو هردو متن انگلیسی و دری این گونه نشان داده شده است که رییس اجرایی همان تعریف صدراعظم اجرایی را دارد. این مساله در گفتگوهای کانتیننتال و بعد از آن میان تیم های دو طرفین بحث های زیادی صورت گرفته است در نهایت این مساله حل شده است یعنی اینکه هردو طرف قبول کرده اند که رییس اجرایی تعریفش همان صدر اعظم با وظایف صدر اعظم اجرایی می باشد. این مساله را تیم های دو طرف حل کرده اند.

ب: تیم دوم انتخابات نمی تواند دو مقام اپوزیسیون و رییس اجرایی را به عهده داشته باشد. این مساله هم یکی از جنجالی ترین بحث طرفین در مذاکرات سیاسی بوده است. تیم تحول روی این نکته تاکید داشت که تیم دوم انتخابات نمی تواند هم مقام اپوزیسیون را داشته باشد و هم رییس اجرایی با وظایف صدراعظم اجرایی را معرفی نماید. استناد تیم اصلاحات در این خصوص این است که اگر توافقات سیاسی 21 سرطان را قبول داشته باشیم در توافقات به این نکته تصریح شده که رییس جمهور طی حکمی مقام اپوزیسیون را ایجاد می کند و مقام اپوزیسیون کسی را به عنوان رییس اجرایی درحکومت منتخب معرفی می کند.

این مساله یکی از جدی ترین بحث های طرفین در کانتیننتال و در مذاکرات بعدی بوده است. رهبران هردو تیم هم روی این موضوعات تبادل نظرکرده ولی سیاست رهبران دو تیم این است که وارد جزییات نمی شوند و موضوعات را احاله به تیم های مذاکره کننده می کنند. تیم ها دراین مورد موفق بودند و در نهایت توانسته اند که این مساله را حل نمایند یعنی تیم دوم انتخابات هم می تواند مقام اپوزیسیون باشد و همین تیم می تواند کسی را به عنوان رییس اجرایی معرفی نماید. از چهار مورد اختلافی دو مورد که به آن اشاره کردم را در گفتگوهای طرفین حل شده است.

ج: رییس اجرایی و معاونان وی عضو کابینه و اعضای هیات رهبری حکومت هستند و یا نه؟
این مساله از چهار موضوع اختلافی حل نشده است. تیم تحول می گوید که تیم دوم انتخاباتی تنها رییس اجرایی را معرفی می کند حال آن رییس اجرایی می تواند نامزد اصلی باشد و یا اینکه از جریان انتخاباتی. در هرصورت تیم دوم انتخاباتی تنها رییس اجرایی را با وظایف صدراعظم اجرایی معرفی می کند. تیم اصلاحات منطق دیگری دارد و تاکید می کند که مساله مشارکت سیاسی و حکومت وحدت ملی به این معنا است که هردو تیم انتخاباتی در حکومت شریک باشند تا حکومت وحدت ملی را ایجاد نماید. مساله فرد نیست مساله اصلی شامل شدن تکت های انتخاباتی در حکومت وحدت ملی است وقتی که قرار است حکومت وحدت ملی ایجاد و تاسیس شود این کار با مشارکت تیم ها صورت می گیرد. تاکید تیم اصلاحا درمورد رییس اجرایی و معاونان و اصرار تیم تحول تنها روی رییس اجرایی، یکی از معضلات و چالش های طرفین در مذاکرات سیاسی بوده و هست و گفته می شود که این مساله کماکان لاینحل باقی مانده است.

د: آیا رییس اجرایی می تواند رییس کابینه باشد و یانه؟
این مساله نیز یکی از جنجالی ترین مساله ای است که حل نشده است. دیدگاه طرفین نسبت به این مساله متفاوت گزارش شده است. تیم تحول این موضوع را قبول نکرده که رییس اجرایی که با ظایف صدر اعظم اجرایی کار می کند، می تواند رییس کابینه هم باشد. در حالی که تیم اصلاحات تاکید دارد که رییس اجرایی با وظایف صدر اعظم اجرایی می تواند، رییس کابینه و جلسات آن را رهبری نماید و رییس جمهور ریاست جلسات هرسه قوه را به عهده دارد. گفته شده است که داکترصاحب اشرف غنی احمدزی گفته است که این مساله برای شان خط قرمز است و این موضوع را قبول ندارد. البته تیم تحول راه حلهای از نوع اینکه رییس اجرایی جلسات کمیته های کابینه را رهبری نماید و جلسات کابینه ماه یک بار زیرنظر رییس جمهور، تشکیل گردد را به عنوان راه حل در نظرگرفته است ولی این حرف که داکترصاحب احمد زی گفته باشد که این مساله برای شان خط قرمز است معلوم می شود که مبنای این مساله حل نشده است.

از چهار موضوع اختلافی که برشمردیم دو مورد آن تعریف رییس اجرایی و اینکه مقام اپوزیسیون می تواند رییس اجرایی را معرفی نماید، حل شده است اما اینکه رییس اجرایی با وظایف صدر اعظم اجرایی، رییس کابینه باشد و اینکه رییس اجرایی با معاونان خود در حکومت وحدت ملی مشارکت داشته باشد از جمله مسایلی لاینحل می باشد اما دربعد تکنیکی چه چالش هایی وجود دارد؟

در بعد تکنیکی هم چالش های عمده ای بروز کرده است. تیم اصلاحات به پروسه انتخابات برگشت و در همان زمان ملاحظاتی را طرح کرده بود. درمورد تفتیش شانزده معیار و شاخص مورد توافق قرارگرفت و برمبنای همان شاخص ها، تفتیش شروع شد و گفته می شود که مرحله تفتیش به پایان خود نزدیک می شود تنها 25 درصد باقی مانده است اما تفتیش درصورتی موجه و منطقی می شود که ابطال آرا با معیارها و ملاحظات دو تیم آغاز شود دیروز پروسه ابطال شروع شده است از3700 و یاکمی بشتر، تنها 72 محل باطل شده است کمیسیون انتخابات این کار را کرده است. هردو ستاد با این شیوه ابطال به مخالفت برخاسته و آن را قبول نکرده است ناظران بی طرف گفته اند که روند ابطال آرا شفاف نبوده است.

شکی وجود ندارد که انتخابات افغانستان به گونه گسترده و بی رحمانه ای ملوث شده است و تقلب در آن بنا برتحقیقات روزنامه نیویورک تایمز بالای سه میلیون را نشان می دهد. این مقاله را همه خوانده اند و یک بررسی بسیار تازه درمورد تقلبات گسترده و خیانت در امر انتخابات افغانستان را نشان می دهد. پروسه ابطال آرا به آن صورتی که اعلام شد، مورد قبول نیست و فکر می کنم تیم های انتخاباتی آن را قبول ندارند.

تفاوت که نشان داده شده این است که تیم تحول گفته است که به کمیسیون سمع شکایات، شکایات شان را می برد ولی تیم اصلاحات روند ابطال از سوی کمیسیون را به کمیسیون سمع شکایات نمی برد.

این حرف کمیسیون را تیم اصلاحات که هرکسی که اعتراض دارد در طی 24 ساعت به کمیسیون سمع شکایات اعتراضات و شکایات را ببرد را هرگز قبول ندارد. این چنین دیده می شود که کار انتخابات به بن بست های جدی کشیده شده است و خط قرمزهای آن در دو بعد تکنیکی و سیاسی به سادگی قابل حل نمی باشد.

فضل احمد معنوی مسوول فنی و تکنیکی تیم اصلاحات گفت اگر تا 24 ساعت آینده به خواسته های شان توجه نشود درآن صورت به گونه قطعی از جریان تفتیش و ابطال آرا خارج می شود و هیچ گونه مسوولیتی را قبول ندارد. آقای معنوی براساس توافقات و مذاکرات با نمایندگی ملل متحد اعلام داشت که سند مکتوبی وجود دارد که اگر درجریان بررسی، طرفین به اسنادی انکار ناپذیری دست پیدا نماید این اسناد باید مورد توجه قرار بگیرد.حال تیم اصلاحات به مدارکی دست یافته است که نشان می دهد که میلیون ها رای تقلبی در صندوق های رای ریخته شده است این اسناد دقیقا هماهنگ است با محتوای روزنامه نیویورک تایمز که گفته است بالای سه میلیون را تقلبی در صندوق های رای انداخته شده است.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معنوی به فکر من دیوانه شده است به این پنجشیری ها بگوید غلدری بست است مردم خسته دربدر شده از دست شما ... به عبدالله ... که به خاطر قدرت نه میگزارید ملت کا شرنوشت پیدا کند شما را به خدا قسم این ها بیبیند دست هر کدام شان به خون مردم اغشته است میگویند :دونفر خر را دزدیدمد سر تقسیم به هم جنگیدند دزد سوم امد زدوخورد برد آخر روی سیاهی به هر کاندید خواهند مان

>>>   یعنی بگزارم که نابغه دوم دنیا با راهی گوسفندی که دارد هر کاری بکند ؟ فراموش کرداید ما نابغه شرق را هم اجازه دادم نتیجه چیشد؟

>>>   ازین مناقشه وجنجال ها برمی اید که برای غنی خان صاحب گفته شده است که تقلب ها درجای خود خواهند ماند واو رئیس ارگ وغلام قصر سفید است اگر انها یک در صد هم تشویش میداشتند که در درجه ای دوم قرار میگیرند حتما به بیشتر شدن صلاحیت نقش اجرائی طرفدار میبودند یک زمانی که جنگ میان حکتیار ومسعودادامه داشت در جریان جنگ کسی از بنده پرسید این دو چرا باهم جور نمی ایند چون یکی رئیس جمهور ودیگری صدر اعظم اند ؟من در جواب گفتم حکمتیار میخواهد ربانی رئیس جمهور باشد ولی مانند ریاست حضرت صبغت الله وربانی میخواهد که حکمتیار صدر اعظم باشد ولیکن مانند استاد فرید که یک دوره ای کوتاهی صدر اعظم بی قدرت بودحال غرب وغنی میخو اهندعبدالله استاد فرید باشد دموکراسی نام نهاد وارای مردم عدالت وهمه موازین انسانی را ضرب صفر نموده میخواهند مهره باورمند وعنصر قابل اعتماد شان {غنی خان } رویکار اید
اگر پروتیست نماید وازروند خارج شوید وملیون ها نفر را به جاده هابکشید به نزد خارجی ها هیچ ارزش وقیمت ندارد وانها از هدف تعیین شده وموضعی که گرفته اند یک مو هم نمی گذرند خرابی اوضاع اقتصادی خالی شدن بودیجه وتهدید های امنیتی همه بهانه های است که بحیث اهرم فشار علیه عبدالله بکار میگیرند
در برابر همه این تهدید ها عبدالله چنان خورد وسبک گردیده که مقام اجرائی بجای خود پهره داری پشت دروازه ای ارگ ریاست جمهوری را هم می پذیرد وخارجی ها هم ننگ دارند که معاهده های حیاتی خودرا بایک مسلمان بامضا برسانند
تبنگ چی

>>>   به تقلب کارانی که از نفوس ولایت بیشتر درصندوق ها رای تخته نموده اند وگوسفندان امرخیل را چاغ کرده اند باید گفت که یگانه راه برون رفت افغانستان ازین منجلاب اعلان حکومتی است که داکتر عبدالله درخیمه لویه جرگه به مردم وعده کرده بود زیرا ملیون ها تقلب درین انتخابات شده واین انتخابات وکمیسیون آن نزد مردم وملت اصلا اعتبار ندارند زیرا اعضای کمیسیون انتخابات همه چوپان های اشرفغنی هستند وگوسفندان اشرفغنی را برده وچاغ نموده اند پس یک چوپان نمیتواند هم چوپانی کند وهم مسول انتخابات افغانستان باشد

>>>   برای من تنها چیزی که اهمیت دارد به داد گاه کشاندن افراد متقلب است.

>>>   خمگرایا بچیش:
تقلب ورد زبان تان شده بهتر است نام بچه های تانرا تقلب و نام دختر های تانرا تقلبه بگذارید.

>>>   محترم ناطقی صاحب!
من متاسفانه با شما اشنایی ندارم، هیچگاه شما را از نزدیک ندیده ام ولی در جریان صحبتهای تان در تلویزونها در یافته ام شما در مقایسه با تمام افراد تیم عبدالله آدم با شخصیتی هستید. ولی متاسفانه در چنان تیمی گیر مانده اید و از چیزی و اعمالی دفاع میکنید که متاسفانه قابل دفاع نیست!!! و بنابرین بعنوان یک دوست غیابی از صمیم قلب بشما پیشنهاد میکنم که از این گلیم بیمار برون بکشید!!! حیف شخصیت تان!!! و اگر محقق شما را به تلویزونها روان میکند تا از مواضع غیر عاقلانه شان حمایت کنید ، اینبار اکر امر فرمود با جرات برایش بگویید: خود تان بروید!!!! چون رهبر هستید و از من بیشتر میفهمید!!!!
ناطقی صاحب شما باور کنید من این پیشنهاد را هیچگاه به مداحانی چون رحیمی ، اوریا،بلوچ زاده ،صیقل و عیره نمیکنم چون انها نمی ارزند!!!
آتش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است