روند گرمایش زمین متوقف شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۱    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78294 منبع: پرینت

دانشمندان چندین سال است که در تلاشند تا دلیل این وقفه را بیابند، آن‌ها می‌گویند این وقفه از سال ۱۹۹۹ میلادی شروع شده پیدا کنند.

بر اساس یافته‌های یک پژوهش جدید وقفه‌ای که چند سالیه در افزایش دمای کرهٔ زمین ایجاد شده ممکن است تا ۱۰ سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

دانشمندان چند ساله در تلاشند تا دلیل این وقفه را بیابند، آن‌ها می‌گویند این وقفه از سال ۱۹۹۹ میلادی شروع شده پیدا کنند.

افزایش نیافتن دمای کره زمین در حالی ادامه نیافته که مصرف سوخت‌های فسیلی و گازهای دی اکسید کربن در جو همچنان رو به افزایش بوده است.

بر اساس نظریه تازه‌ای که در این رابطه بیان شده دلیل آن به یک چرخه طبیعی آب در اقیانوس اطلس مربوط می‌شود که دوره‌های ۳۰ ساله دارد.

پژوهشگران می‌گویند، این چرخش آب که حرکت بسیار کندی نیز دارد گرما را به عمق اقیانوس منتقل کرده و به این وسیله جلوی گرم شدن هوا را می‌گیرد.

دانشمندان می‌گویند، این جریان آب و انتقال گرما ممکن است تا ۱۰ سال دیگر همچنان ادامه یابد.
به گفتهٔ دانشمندان پس از پایان این چرخه دمای کره زمین احتمالا افزایش سریعی خواهد داشت.

محققان اظهار امیدواری کردند که تا ۱۵ سال آینده که این تغییر جریان آب در اقیانوس اطلس ایجاد نگردد احتمالا هیچ تغییری و افزایشی در دمای کره زمین نخواهیم داشت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از دلایل عمده که مردم ما به علوم طبیعی بطور درست پی نمیبرند، عبارت از آن است که کسانی که مطالب را از آثار خارجی ترجمه میکنند، یا تحت اللفضی ترجمه میکنند(یعنی ترجمه جمله به جمله) و یا هم ناقص ترجمه میکنند و در نتیجه مردم بصورت درست به مطلب پی میبرند.
در قسمت خط استوا کره زمین که آفتاب به شکل عمودی میتابد، هوا گرم است. این هوا گرم آب بحر را در منطقه استوا بحیره اطلس گرم میکند. این آب گرم به طرف قطب شمال در سطح بحر حرکت میکند. زمانی که این جریان آب گرم به قطب شمال میرسد، در اثر سردی هوا این آب سرد میشود و در نتیجه سنگین میشود و به قسمت تحتانی بحر فرود می آید و پس به طرف خط استوا اوقیانوس اطلس جریان پیدا میکند. و این پروسه همیش ادامه دارد.
اما در چند دهه اخیر در اثر گرمایش هوا ،یخ های قطبی آب شده و منطقه قطب شمال نیز گرم شده و حالا که آب گرم از قسمت استوایی بحیره اطلس به قطب شمال حرکت میکند، در همان جا باقی میماند و دو باره به طرف جنوب حرکت نمیکند و در نتیجه این جریان توقف میکند و سبب این میشود که دوباره دوران یخبندان اروپا تا خط استوا شروع شود.البته این جریان بطور دفعتاُ صورت نمیگیرد،بلکه یک پروسه طویل المدت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است