یا ارگ، یا ارگ جایگزین یا ارگ، یا مرگ!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78281 منبع: پرینت

شعار یا ارگ، یا مرگ کنایه‌ای است برای ناباورمندی رهبران سیاسی افغانستان به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور.

می‌گویند رهبران سیاسی افغانستان وقتی از قله‌های شامخ کوه به ارگ ریاست جمهوری راه می‌یابند و تن‌های خسته کوه و کوهسار به ناز و نعمت قصر گل‌خانه عادت می‌کنند، چنان مسحور و شیفته قدرت می‌شوند که مرگ را بر دوری از ارگ ترجیح داده و سر می‌دهند، اما سنگر، نه.

شاید در این میان، یگانه استثنای حامد کرزی باشد. حامد کرزی، نخستین رییس جمهوری است که به شعار یا ارگ، یا مرگ! باور نداشته و تلاشش بر این است که در آشفته‌بازار سیاست کشور، سنگ‌بنای سنت جدیدی را بگذارد و راهِ خود را از راه گذشته‌گان، جدا سازد. ذوق‌زده نشوید. راهی را که او برگزیده، احترام به اراده جمعی مردم و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نیست، بل بقای در قدرت، همراه با مدیریت عواقب آن می‌باشد. آقای کرزی می‌کوشد که بقای قدرت خود را چنان مدیریت کند که هم در ارگ باشد و هم مرگ به سراغ‌اش نیاید. شعار حامد کرزی، یا ارگ، یا مرگ نیست، بل یا ارگ، یا ارگ است.

روشی را که آقای کرزی برای تحقق این امر در پیش گرفته است، اصل ایجاد بحران‌ و تفرقه‌اندازی است. کرزی تلاش می‌کند با سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی فراروی پروسه ایجاد حکومت وحدت ملی و مختل‌سازی روند تفتیش و تاکید‌های مکرر بر انجام مراسم تحلیف در مهلت از پیش‌تعیین‌شده، نامزدها را به جان هم انداخته و مسوولیت ناکامی پروسه انتخابات و دموکراسی را متوجه آن‌ ساخته و زمینه را برای بقای قدرت خود از طریق سازکارهای قومی و قبیله‌ ای فراهم سازد.

روشی را که او در پیش گرفته، واقعا متمایز از راه و روش گذشتگانش است. گذشته‌گان او، ارگ‌نشینان گذشته، با رقیبان سیاسی – نظامی خود در تقابل قرار می‌گرفتند و یا ارگ، یا مرگ می‌گفتند اما روش کرزی این است که رقیبان خود را به یک جنگ بیهوده میان‌هم بفرستد و در آخر، پس از یاس و سرخوردگی، رضایت هر دو گروه را به تمدید دوره قدرت‌اش کسب کند. این روش کرزی اگر پیروز شود، روش تازه‌ای در گستره سیاست افغانستان خواهد بود که شعار یا ارگ، یا ارگ را جای‌گزینی شعار یا ارگ، یا مرگ خواهد ساخت.

کرزی تا هنوز توانسته مقدمه‌چینی خوبی برای پیروزی این روش بکند: تقلب‌ها را سازمان‌دهی کرد، انتخابات را به بن‌بست کشاند، نامزدها را به جان‌هم انداخت و ذلیل شان ساخت. آقای کرزی برای پایان موفقیت‌آمیز این سناریو، به چندگام دیگری نیز نیازمند است که باید بردارد. به نظر می‌رسد که کرزی بسیار مدبرانه تلاش دارد تا آن گام‌ها را بردارد و در پایان به قول احمدولی مسعود بازی کلان‌بازی‌ها را راه بیاندازد و همه را برای تشکیل یک حکومت موقت فرابخواند.

احمدولی مسعود چه زیبا نوشته است: استراتژی کرزی این است که پروسه انتخابات را بحرانی‌تر بسازد و در آخر بگوید کلان‌های افغانستان باید پیش شوند تا کشور را از بحران نجات دهند.


عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوست گرامی آیا شما اعتقاد دارید مراسم تحلیف در مهلت پیش تعیین شده درحال صورت گرفتن است؟ چهار ماه پیش باید این مراسم صورت میگرفت . آیا نمیبینید پاکستان چطور ازین بحران تاخیر انتخابات سوئ استفاده مکند و روزانه راکتپراکنی های خود را بر سر مردم بیگناه دریغ نمکند؟ مگر این دو نماینده خود عقل ندارند که به سوی بحران مروند؟ در سرتاسر دنیا انتخابات برگزار مشود چرا آنها به بنبست نمخورند مگر ارگ افغانستان چه تفاوتی با ارگ دیگر کشورها دارد؟
حامد کرزی، نخستین رییس جمهوری است که به شعار یا ارگ، یا مرگ! باور نداشته و تلاشش بر این است که سنگ‌بنای سنت جدیدی را بگذارد و راهِ خود را از راه گذشته‌گان، جدا سازد. تا هفته دیگر دولت را تحویل این عالی جنابان خواهد داد و شما خواهید دید که انتقال قدرت بدون جنگ و خونریزی در افغانستان شدنیست. دولت آینده افغانستان از همین حالا معلوم است که چه حالی خواهد داشت اما دشمن تلاش دارد تا وجهه ی دولت کنونی را مختل بسازد تا پس زمینه فکری مردم این باشد که هیچ گاه افغانستان حکومت مردمی و موفق نداشته است . کسانی متوانند زیبا سخن بگویند یا زیبا بنویسند یا زیبا رفتار کنند که فکر زیبایی داشته باشند و زیبایی با احمد ولی مسعود همچنان فاصله دارد.
والسلام مهاجر

>>>   هوالله جناب نویسنده
بی بینید چشم پوشی از حق بفکرم کاری درستی درورای شریعت محمدی نیست شعار (یا ارگ ویا مرگ) دراصل از طرف استاد بزرگوارتان با تبانی امر صاحب پنجشیر درفضای کشور ما طنین افگند شد که کطلق جنگهای داخلی ازهمین نقطه شروع شد پس دیگران را ملزم به این شعار نه نمایید ومردم کشورما مخصوصا مردم کابل این شعار را بخاطرها دارند بااحترام
محمد کبیر

>>>   حال زمانی رسیده که طالبان با استفاده از بهران کنونی که توسط عالی جنابان براه انداخته شده است استفاده نموده و غربی ها نیز به این عقیده اند که این مشکلات راه حل نداشته باید راه دیگری را دریافت نمود که گویا همان طالبان میتوانند بالای آنها حکومت نمایند وصلح بیاورند غنی و عبدل از این امر بیخبر نیستند اکنون درفکرراه فرار خویش از کشور هستند
مجاهد پنجشیری

>>>   ملت میداند که افغانستان را کرزی توسط این انتخابات وکمیسیون انتخابات خود برباد وتباه میسازد ومقصر اصلی نه مردم افغانستان هستند ونه کادید ها همه راه جوری وکار سازی کرزی است که توسط تقلب ملیونی مردم افغانستان را به جنگ اندازد واگر آتش جنگ درگرفت که قریب شده اولین کسی که باید کشته شود کرزی خواهد بود

>>>   همگرایا بخوانند:
شرم است برایتان او خمگرایا از انتخابات سریال تولسی جور کردید که مهیر عبدالله چندین بار مرده و زنده میشود و آخر هم هیچ این انتخابات را دبل عبدالله در کتاب ریکارد های گینس ثبت کرده بی غم باشید.

>>>   اقای نویسنده شعار ارگ یا مرگ شعار سوته گرایی است که باز از پروسه خارج شد ومردم را در ابهام قرار داد شرم وحیا برایتان خوب است اگر داشته باشید

>>>   یا ارگ یا مرگ بخدا شرم است میگن سربازان آمریکا ازافغانستان میره او بیدین ها میره او کافران دوباره میآین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است