بیانیه عاطف مل معاون اداری وزارت خارجه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۳/۶/۴ کد خبر: 78237 منبع: پرینت

جلالتماب آقای انصاری تاج الدین، عالیجنابان، وزرا، نمایندگان پارلمان، سفرا، مهمانان گرانقدر، خانم ها و آقایان

خوشحال هستم که به مناسبت شصت و نهمین خجسته سالروز استقلال جمهوری اندونزی بهترین تمنیات و تبریکات خویش را به نمایندگی از مردم و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به مردم و حکومت اندونزی، به ویژه انصاری تاج الدین و همه کارمندان دیپلوماتیک آن سفارت، ابراز می نمایم.

کشور دوست اندونزی، با فایق آمدن بر چالش‎های پیش رو، به موفقیت های بزرگی دست یافته است که می تواند به آن افتخار نماید. اندونزی به عنوان سومین دموکراسی پر نفوس و قدرت در حال ظهور اقتصادی، سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا و سازمان همکاری اقتصادی آسیا، پیسیفیک را رهبری می کند و عضو عمده سازمان آسیان در گروه بیست است. اندونزی الگوی الهام بخش برای تعداد کثیری از کشورهای اسلامی است. به عنوان پرجمعیت‎ترین کشور اسلامی که در آن اسلام مدارا جویانه و اهل تسامح در کنار الگوی دموکراسی موفق و کارا بوده است، نظام سیاسی اندونزی به جهان ثابت نمود که اسلام با دموکراسی و مدرنیته سازگار است.

جلالتمابان
افغانستان و اندونزی به عنوان دو کشور اسلامی و اعضای موسس و بنیانگذار جنبش عدم انسلاک دارای تاریخ مشترک همکاری در خصوص مسایل بسیار وسیع و منافع مشترک بوده است. روابط دوستانه ما با همبستگی مشترک دینی، ارزش‎های مشترک جامعه چند-قومی و پیوندهای عمیق تاریخی، اجتماعی و اقتصادی، تحکیم بیشتری یافته است.

امروز افغانستان و اندونزی از شصت و نهمین سالروز روابط دوستانه اش که به روز های نخست استقلال اندونزی می رسد، تجلیل به عمل می آورد. پس از گذشت دو سال از اعلام استقلال توسط اندونزی، افغانستان از جمله نخستین کشورهایی بود که به طور رسمی جمهوری اندونزی را به رسمیت شناخت. پس از گشایش سفارت افغانستان در جاکارتا در سال 1954، اولین معاهده دوستی میان دو کشور در سال بعد، امضا گردید.

پس از سقوط رژیم طالبان در سال 1380(2001)، روابط دوجانبه میان دو ملت وارد عرصه جدیدی شد. اندونزی مانند هر کشور دوست دیگر به روند بازسازی افغانستان پساطالبان در زمینه های مختلف، از جمله فراهم نمودن آموزش های تخصصی و تکنیکی، بازسازی زیر ساخت‎ها، تحصیلات عالی، صحت عامه و غیره، کمک نمود. مردم و حکومت افغانستان از کمک و همکاری حکومت اندونزی به افغانستان، قدردانی و تشکر می نماید.

بازدید حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در نوامبر 2012 از اندونزی و حضورش در پنجمین مجمع دموکراسی بالی پیوند های دوجانبه موجود را تحکیم و تقویت نمود و به امضای تعدادی از موافقتنامه ها و یادداشت تفاهم، منتج گردید. در نتیجه، پولیس ملی اندونزی پنجاه تن از افسران پولیس ملی افغانستان را آموزش خواهند داد و بیست و پنج تن از افسران پولیس زن افغانستان نیز توسط نیروهای اندونزی آموزش می بینند. این کمک و همکاری بیانگر نقش ارزشمند اندونزی در توانمند سازی زنان افغانستان است.

به عنوان نمونه‎ی از کمک دوام دار و مستمر اندونزی، می خواهم به برخی از این کمک ها اشاره و به خاطر تجهیز نیروهای امنیتی، تاسیس یک مرکز اسلامی در افغانستان، اهدای بورسیه های تحصیلی به محصلان افغانستان و حمایت از سایر زمینه‎ها و جنبه‎های پروژه های توسعوی در افغانستان، تشکر و سپاس گذاری می نمایم.

خانم ها و آقایان
خبرهای خوب و خوشحال کننده ای در مورد مبادلات اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و ارزش تجارت میان دو کشور در حال افزایش و اکنون به ارزش پنجاه میلیون دالر رسیده است. حکومت افغانستان متعهد است که هر نوع کمک و امکانات را برای سرمایه گذاران خارجی در افغانستان فراهم نماید. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان پُل ارتباطی برای تاجران و سرمایه گذارانی که علاقمند اند فرصت‎های بی نظیر در بخش‎های مختلف اقتصادی را جستجو و بررسی نمایند، همکاری و عمل می نماید. چهارچوب قانونی و مشوق‎های بسیار خوبی جهت حمایت و حفاظت از سرمایه گذاران در افغانستان وجود دارد و اقدامات مزبور از سوی حکومت افغانستان در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذاری در افغانستان را به تجارت سود آوری تبدیل نماید.

می خواهم از این فرصت استفاده نمایم و از همه سرمایه گذاران و تاجران اندونزی دعوت نمایم که از افغانستان بازدید نمایند و از جمله نخستین کسانی باشند تا از فرصت‎های سرمایه گذاری که افغانستان فراهم می سازد، بهره ببرند.

مهمانان گرامی
اجازه دهید قبل از اینکه سخنانم را به پایان ببرم، به مردم اندنزی به خاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات تاریخی ریاست جمهوری که پویایی و قدرت دموکراسی اندونزی را به اثبات رساند، تبریک بگویم. ما منتظر هستیم با حکومت انتخابی جدید جهت گسترش و تقویت روابط دوجانبه با حفظ و تحکیم آنچه که قبلاً به آن دست یافته ایم، همکاری نماییم. من روز استقلال خجسته و مملو از خوشی را برای خواهران و برادران عزیز اندونزیایی خود مسالت می نمایم.

از توجه تان سپاس گذار هستم.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است