فرماندهانی که مخالف طالبان هستند، برکنار می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۹    ۱۳۹۳/۵/۳۱ کد خبر: 77970 منبع: پرینت

افزایش ناامنی در برخی از ولایت ها از جمله شمال کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است. ولایت قندوز و بدخشان هفته ی گذشته آماج حملات طالبان بوده طوری که طالبان برخی از پاسگاه های امنیتی را در چهاردره ی قندوز محاصره کرده بودند و مقامات ارشد امنیتی ولایت بدخشان با کمین طالبان مواجه شدند. پس از انتخابات ریاست جمهوری میزان ناامنی فزونی گرفته و طالبان در اکثر ولایات افغانستان دست به عملیات بی سابقه ی گروهی زدند. دلیل عمده ی ناامنی در شمال چیست؟

فاطمه عزیز نماینده ی ولایت قندوز در برنامه فراخبر گفت: از یکماه به این طرف حملات گسترده ی مخالفین به مناطق مختلف قندوز صورت گرفته و در روزهای اخیر بسیار شدت یافته است. طبق اطلاعاتی که ما داریم هرروز تعدادی از خانواده ها بی جای شده و اقدام به مهاجرت کرده اند.

وی افزود: از چندین سال گذشته قندوز ناامن بوده و عدم توجه جدی مقامات حکومتی به این ولایت، منجر به حوادث ناگوار این روزها شد. ما بارها به مقامات حکومتی در مورد وضعیت امنیتی قندوز هشدار دادیم اما متاسفانه هیچ کاری در این باره انجام ندادند. حکومت به جای این که پاسگاه های امنیتی این ولایت را بیشتر تجهیز کند از یک هفته قبل مواد غذایی و تسلیحاتی نیز در اختیار این پاسگاه ها قرار نداده است.

به باور عزیز، عملیات اخیر طالبان در حمله به قندوز از پیش برنامه ریزی شده بود زیرا با انسجام و هماهنگی زیادی صورت گرفت. شرایط بسیار بدی در این مناطق وجود دارد. فقط مرکز شهر به دست حکومت و والی است و باقی مناطق در محاصره ی طالبان است. خانواده ها در داخل خانه های خود احساس امنیت نمی کنند و بسیاری از آنان مهاجر شده اند. من از نیروهای امنیتی، مقامات حکومتی و شخص رییس جمهور می خواهم که هر چه زودتر به داد مردم قندوز برسند.

فاطمه عزیز در مورد دستور حکومت مبنی بر عدم استفاده از سلاح ثقیل و نیروی هوایی بر ضد طالبان گفت: عدم اجازه ی نیروهای امنیتی در استفاده از تجهیزات سنگین و حمله ی هوایی باعث ضعیف شدن نیروهای امنیتی و از طرفی باعث پیشروی طالبان می گردد. تعداد کمی نیروی امنیتی به این مناطق فرستاده شده و آن ها توانسته اند جلوی پیشروی طالبان از منطقه ی چهاردره را بگیرند این در حالی است که طالبان حملات دیگری از مناطق مختلف راه انداخته اند. نمی دانم حکومت چرا کاری انجام نمی دهد و فقط تماشا می کند.

نماینده ی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا عزم و اراده ی حکومت برای مبارزه علیه طالبان وجود دارد یا خیر، گفت: باید این را از سخنگوی دولت سوال کرد که آیا این اراده و عزم را دارد و آیا می خواهند این جنگ را مهار کنند یا خیر. من به عنوان نماینده ی مردم از حکومت می خواهم هر چه زودتر به وضعیت مردم رسیدگی کند.

وی اظهار داشت: حدود یکهفته است که یک لحظه آرامش ندارم و تلاش کرده ام با مقامات حکومتی در تماس باشم ولی فقط معاون امنیتی را یافتم و وی تنها 170 تن پولیس و مقداری تجهیزات نظامی را برای قندوز فرستاد که موثر واقع شد و توانست حداقل جنگ را در بخشی از منطقه مهار کند.

عزیز خاطرنشان ساخت: باید بسیار عاجل نیروهای خاص کماندو به قندوز و بخش های زیر محاصره ی طالبان فرستاده شود، عملیات هوایی و همچنین وسیعی در مناطق زیر نظر دشمن صورت گیرد، در غیر این صورت بسیار امکان دارد که بزودی بسیاری از مناطق به دست طالبان سقوط کند.

فاطمه عزیز در پاسخ به این سوال که آیا دستور کشتن طالبان از سوی عده ای از فرماندهان نظامی کشور موثر است یا خیر، گفت: هر افغانستانی با دیدن جنایات طالبان به این نتیجه می رسد که باید مقابله به مثل شود و طالبان کشته شود. این دستور فرماندهان امنیتی از روی احساس وظیفه نسبت به هموطن و ملت خود داده شده است. با دشمن باید چنین برخوردی انجام شود. این فرماندهان در مقابل سیاست های متناقض و نادرست ارگ مجبور شدند چنین دستوری بدهند.

وی یادآوری نمود: این وضعیت ناشی از سیاست های ناکام ارگ بوده است. اگر در آغاز از طرف ارگ یک سیاست قاطع در برابر دشمن وجود می داشت و تعریف مشخصی از دوست و دشمن ارایه می گردید، این حالت سردرگمی در بین مردم و نظامیان بوجود نمی آمد.

عضو مجلس نمایندگان تصریح کرد: فرمانده ی قندهار نیز زمانی دستور به کشتن طالبان داد و حالا می شنویم که در حال استعفا است. بدون شک این حقیقت که ارگ فرماندهانی که بر علیه طالبان شدت عمل نشان بدهند را برکنار خواهد کرد را مردم به خوبی می فهمند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خانه کرزی خراب شود با این نوع سیاست بی معنی مملکت را در بحران سیاسی و نظامی قرار داد. دزد را میگوید دزدی کن و صاحب خانه را میگوید هوشیار باش . طالب دست پرورده همین چهره است .طالب را همراه اشرفغنی از زندان رها میکند که مردم بیگناه رابه قتل برساند. گور هم میداند که چه گپ است . این همه مداریگری به خاطر انتخابات است.

>>>   متاسفانه کرزی در پرورش و حمایت از طالبان نقش اساسی دارد. خدا زودتر ایشان را گم کند و شرش را از سر مردم بی گناه و بی پناه خلاص کند.
زلمی از بدخشان

>>>   زنده باد فاطمه عزیز عضو مجلس نمایندگان که توانست مسوولین امنیتی را وادار ساخت که به کندوز تجهیزات، قوتهاو هیت فرستاده شود وخودش مردانه به خط های اول جبهه رفتند اگر قندوز سقوط میکرد ولایات همجوار از لحاظ تظامی درمخاطره و سقوط قرارمیگرفت مخالفین به همکاری پاکستان پلان های خود راعملی میکرد... باید توجه دولت درآن ساحه وسیعتر شود تا جلو فاجعه پلان شده هرچه عاجل گرفته شود!

>>>   به لحاظ خدا به جنرال صاحب رزاق استعفا نده و میدان را به دشمنانت مگذار که خون همه ملت به گردن شما خواهد بود . از این دولت ناکاره کاری ساخته نیست خدا قوت وهمت برایت بدهد بااحترام
کریم شمالی .

>>>   برادران وخواهران
چرا نمیدانید که کرزی و تیمش بشمول خلیلزاد و اشرفغنی و غیره ازین قماش ازطریق پاکستان یا به مشوره آی اس آی توسط امریکا برگزیده شده اند؟؟؟؟؟
کرزی جان گفتن و غنی جان متفکر گفتن سزای تانرا ازین بیشتر میسازد- تاکه... درافغانستانست پاکستان و مزدورانش در نمیمانند.

>>>   اگر دولت اجازه نمی دهد که در برابر طالبان از اسلحه سنگین استفاده شود معنایش این است که کشور به طالبان تسلیم شود. کرزی و همدستانش کاملا پشتیبان طالبان هستند. اینکه کرزی تلاش دارد که اشرف غنی با تقلب و هر وسیله دیگری رئیس جمهور شود بر اساس همین هدف است که اگر عبدالله رئیس جمهور شود و یا هرکسی دیگری که مطابق میل کرزی نباشد طالبان به مشکل روبرو می شوند. سیزده سال حکومت کرزی کافی در اشکار کردن هویت اوست. او در این سالها حتی یک طالب را که دستگیز می شد محاکمه نکر بلکه همه آنان را آزاد کرده و دوباره در میان طالبان فرستاده است. اگر کسی در این مطلب تردید داشته باشد باید خود را به روانشناس نشان دهد تا معالجه شود. چرا برخی از کسانی که از طالبان متنفر اند ولی از اشرف غنی و کرزی حمایت می کنند؟

>>>   زندگی درکشوری که ریس جمهور اش قبیله پرست و گوچی گرا باشد وهر چند سال یک بار یک نابقه گوچی گرا و قبیله کرا را به مردم معرفی میکند هستی و نیستی مردم ما را به برباد میرود یادتان است نابقه شرق نور محمد ترگی و یادتان است خلیفه مسلمین ملا گور به این تازگی نابقه دوم دنیا که من نابقه غرب نام میگزارم معرفی کرده حتی این نابقه این قدر هوشیار است که...هم از او حمایت کرداند برای او راهی دادند بلی یک سوال که زیاد فکر من را مشقول کرده است که با این همه نابقه که ما دارم چرا کدای اول دنیا در آسیا هستم ؟؟؟
موحب میهنی

>>>   باشد تاقصه بیگویم درهرات موترسایکل ها دونفر نمی گزارد یک روز دونفره سوار موتور بودم پولس سرحدی استاد کرد گفت بک نفر باید بیشترسوار موتور نباشد گفتم موتور دو نفره است و.....اگر بخاطر امنیت میگوید باید انها که انتحاری میکند و ادم روبای میکند انها باید مجازات شود پولیس گفت ما حق نداریم انها مجازات کنیم و سرگذشت فرمانده اش برایم قصه کرد گفت طالبان بالای پولیس سرحدی حمله کرد چندتا از هم از پولیس را کوشت قومندان دید که چندتا ازافرادش را کوشت ناراحت شد بالای طالبان حمله کرد و یک طالب را کوشت این قوماندان بخاطر کوشتن طالب محاکمه شد 5 ماه زندان و یک لک افغانی هم جریمه شد
محمد

>>>   جنرال رازق را خداوند (ج) خیر بدهد که برای تامین امنیت مردم و دفاع از افغانستان و مقابله با کرزی طالب دوست و ملت فریب و وزارت سر تا پا فاسد عدلیه و څارنوالی فاسد این امر را داده امید است که یک تظاهرات یا نشست به حمایت از وی صورت بگیرد و سایر قوماندانان پولیس و اردو هم از وی یاد بگیرند.
جگر خون

>>>   بخدا که از این دولت فاسد وشورای نظار و دیگر قاتلین حکومت طلبا صد بار بهتر بود

>>>   خدمت به مردم خویش هیچوقت فراموش تاریخ نمیگردد، دراین مقطع زمانی به نظر مردم ما تلاش برای تآمین امنیت و مبارزه با ترورستان و باند های مافیایی از جمله بهترین خدمات میبا شد، به گونه مثال فرد فرد مردم افغانستان از شنیدن نام های دو شخصیت همچو امین الله امرخیل قوماندان امنیه بغلان و عبدالرازق قوماندان امنیه قندهار افتخار میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است