جمع بندی کار سه کمیته در مدت شش روز
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۳/۵/۲۹ کد خبر: 77829 منبع: پرینت

همان گونه که رسانه های جمعی جریان نشست کانتیننتال را به گونه مبسوطی گزارش داده است. شش روز پیش از امروز یعنی در چهارشنبه هفته گذشت، چهل نفر از اعضای مهم دو تیم اصلاحات و همگرایی و تیم تحول و تداوم درهوتل کانتیننتال گرد هم آمدند. در شب سه شنبه هفته گذشته یک گروه ده نفره مرکب از دو تیم روی موضوعات و یا همان برنامه با هم وارد بحث شد. گروه ده نفری که در واقع نقش دارالانشا را برای تهیه برنامه ها به عهده داشت پس از بحث های زیادی روی سه موضوع مهم به عنوان برنامه نشست دو تیم به توافق دست یافتند.

اولین موضوع مساله تعریف حکومت وحدت ملی اهداف و برنامه ها و دومین محور مذکرات بود. برنامه ملی واحد دو تیم اصلاحات و تحول و سومین موضوع برای بحث در مذاکرات مساله ساختار حکومت وحدت ملی بود.

در نشست عمومی همه این موضوعات مورد تایید قرار گرفت و قرارشد که برای هریک از این موضوعات کمیته مختلط ایجاد نماییم که این کار صورت گرفت برای سه مساله اساسی مهم که به آن اشاره شد سه کمیته را به وجود آوردیم. کمیته اول طی چهارروز مذاکره و در نهایت با گذشت شش روز، به صورت کاملی روی برنامه شان به توافق دست یافت آنها موفق شد که در مورد تعریف حکومت وحدت ملی به یک تعریف واحدی دست پیدا نماید. خبرگزاری ها درپایان شش روز کار سه کمیته اشاراتی به توافقات صددرصدی دو کمیته اول و دوم را داشتند.

مبنای تعریف در حکومت وحدت ملی سه مساله اساسی است که هرسه مبنا در تعریف گرفته شده است. سه مبنایی مورد نظریکی قانون اساسی دیگری توافق سیاسی 21 سرطان 93 و سومی هم موافقتنامه مشترک 17 اسد است که رهبران هردو تیم با حضورجان کری وزیرخارجه آن را امضا کرده اند. در تعریف حکومت وحدت ملی هر سه مبنا گنجانده شده است.

متن دقیق و مورد توافق طرفین درکمیته اول عبارت است از حکومت وحدت ملی عبارت از حکومت واحد وفراگیری است که در نتیجه اعلان نتایج نهایی انتخابات برمبنای آرای شفاف و معتبرمردم افغانستان، در پرتوی قانون اساسی، اعلامیه مشترک 17 اسد 1393 که توسط دو تیم شامل در دور دوم انتخابات 1393 به امضا رسیده است و چهارچوب سیاسی مورخ 21 سرطان و ضمیمه آن با رعایت اصول مشارکت ملی اهلیت، تخصص و مسوولیت پذیری در برابر مردم افغانستان به منظور تحقق برنامه ملی براساس این موافقتنامه سیاسی تشکیل می گردد.

این تعریف مورد توافق هردو تیم درکمیته تعریف حکومت وحدت ملی اهداف ماموریت ها به تایید صددرصدی طرفین رسیده است. البته این تعریف شامل جزییات برنامه های دیگر نیز می شود که تمامی آن مورد توافق و تاکید طرفین رسیده است. کمیته دوم که روی برنامه های ملی مشترک تیم اصلاحات و تحول کار می کرد، نسبت به همه موضوعات که مورد بحث قرارگرفت، به توافق رسید و هیچ مشکلی در گفتگوهای شان نبود یعنی اینکه دو تیم برنامه های شان یکی و هیچ مشکلی در برنامه های ملی ندارند اما کمیته سوم که با عنوان، ساختارحکومت وحدت ملی کارشان را شروع کرد یکی از سخت ترین مذاکراتی بود که طرفین در مدت شش روز با هم داشتند.

البته تیم های گفتگو کننده در مواردی پیشرفت داشتند ولی چهارمساله اساسی که رسانه ها به آن اشاره کرده است تاهنوز حل نشده است. تفاوت دیدگاه دراین است که روایت و برداشت تیم اصلاحات و همگرایی براساس توافقات سیاسی 21 سرطان 93 و موافقتنامه مشترک 17 اسد این است که مقام اجرایی تا دو سال یعنی تازمان برگزاری جرگه قانون اساسی همان حیثیت صدراعظم اجرایی را دارد به عبارت دیگر اینکه مقام اجرایی در واقع همان رییس کابینه است و این مقام با فرمان رییس جمهور و تفویض بخش از صلاحیت های رییس جمهور به وی منتقل می شود. تیم تحول و تداوم این برداشت را ندارد آنها می گویند که مقام اجرایی صلاحیت های زیادی خواهد داشت اما وی هرگز نقش صدراعظم اجرایی را ندارد.

آخرین اظهارات داکتراشرف غنی احمد زی درمورد مقام اجرایی و...
همین چند لحظه پیش گفتگوی داکتراشرف غنی احمد زی را با رسانه ها دیدم ایشان به یک مساله عجیبی اشاره کرده است و آن این است که ایشان گفته است که اگررهبر تیم رقیب شخصا سمت اجرایی را قبول نماید دراین صورت مقام اجرایی صلاحیت های زیادی خواهد داشت اما اگر وی این مقام را قبول نکند درآن صورت این رییس جمهور است که مقام اجرایی را درحکومت خود پیدا می کند.

تحلیلگران می گویند: اظهارات داکترصاحب اشرف غنی با جوهر توافقات سیاسی 21 سرطان و 17 اسد 93 سازگاری ندارد در توافقات سیاسی تصریح شده است که رییس جمهور منتخب طی فرمانی مقام اپوزیسیون را ایجاد می کند و دیگر اینکه مقام اپوزیسیون فردی و یا خودش مقام اجرایی را به عهده می گیرد اما درکمیسیون سوم تیم تحول به این نکته بارها تاکید داشت که تیم دوم در انتخابات نمی تواند دو مقام اپوزیسیون و مقام اجرایی را به عهده بگیرد تیم دوم درانتخابات تنها می تواند یک مقام را درحکومت وحدت ملی داشته باشد یا مقام اپوزیسیون و یا مقام اجرایی.

داکتر صاحب اشرف غنی عین همین حرف را گفته است تنها با این تفاوت که اظهار داشته است که اگر مقام اجرایی را رهبر تکت اصلی شخصا قبول نماید دراین صورت وی صلاحیتهای زیادی خواهد داشت و اگر نه این رییس جمهور است که مقام اجرایی را خود تعیین می کند مفهوم این سخن این است که تیم دوم یا اپوزیسیون و یا مقام اجرایی را قبول نماید دو تا پست را نمی تواند به عهده بگیرد. از نماینده خاص داکتراشرف غنی پرسیده شده است که اگر داکترصاحب عبدالله برنده انتخابات اعلام شد در این صورت آیا داکترصاحب اشرف غنی مقام اجرایی را قبول می کند و یا نه؟ وی در پاسخ چنین گفته است که داکترصاحب غنی درصورت که برنده نشود و تیم تحول تیم دوم انتخابات باشد در این صورت مقام اجرایی را قبول ندارد و اپوزیسیون نظام می ماند البته این موضع یک هفته قبل داکترصاحب اشرف غنی می باشد اما حالا نمی دانم که ایشان این مساله را که در مورد داکتر عبدالله طرح کرده آیا خودش به این پرسش چه جواب می دهد دیگر معلوم نیست.

پرسش این است اگر داکتر عبدالله برنده شود شخص آقای داکتر صاحب غنی مقام اجرایی را قبول می کند و یا نه و دیگر اینکه اگر قبول نکند در آن صورت عبدالله بعنوان رییس جمهور منتخب می تواند کسی را به عنوان مقام اجرایی تعیین نماید و یا نه اینها پرسش های است که در آخرین اظهارات داکتر صاحب غنی مطرح می شود وی با خبرگزاری ها چنین موضوعاتی را طرح کرده است.

چهار موضوع اساسی مورد اختلاف در کمیسیون ساختار حکومت وحدت ملی
در کمیته سوم عین همین مشکل را داشتیم تیم تحول دو مقام اپوزیسیون و مقام اجرایی را برای تیم دوم قبول ندارد. مساله دیگری علاوه براینکه تعریف روشنی از مقام اپوزیسیون نداریم که وی می تواند سمت و حیثیت صدراعظم اجرایی و رییس کابینه باشد و یانه، در واقع این گونه طرح شده این است که تیم تحول مقام اجرایی راکه برای تیم دوم طرح می کند این مساله منهای معاونان تیم دوم است یعنی اینکه تیم تحول سمت اجرایی را برای رهبر تیم دوم قبول دارد و لی برای معاونان وی چیزی را قبول ندارد در حالی که تیم اصلاحات نگاه شان به تیم اول و دوم همان نگاه تکتی است ما در انتخابات برنده و بازنده نداریم ما دو تیم اول و دوم را داریم که حکومت وحدت ملی را با هم می سازند.

مساله سومی که نیز مایه اختلافات و جنجال شده است و آن این است که در توافقات سیاسی مقام های کلیدی چون امنیت اقتصاد و.. به صورت مساویانه نوشته شده است برمفاد این نظر هردو تیم به صورت مساوی در شورای امنیت شرکت می کنند. این مساله را تیم تحول قبول ندارد آنها می گویند شورای امنیت ترکیبی است که از صلاحیت های رییس جمهورمی باشد و این اوست که با تشخیص خود وزرا کلیدی کابینه خود را درشورای امنیت ملی می آورد و این مساله ربطی به تیم اپوزیسیون ندارد.

تفاوت دیدگاه ها در کمیته سوم که حل نشد و گفته شد که پس ازمشوره با رهبران دو تیم دوباره به کار خود آغاز نماید و آن تفاوت و اختلاف همان گونه که اشاره کردم دقیقا روی چهارمساله متمرکز می شود. یکی اینکه مقام اجرایی صدراعظم اجرایی ورییس کابینه هست و یانه ؟ تیم اصلاحات می گوید آری و تیم تحول گفته است نه، نکته دوم مورد اختلاف هم این است که تیم اصلاحات می گوید: تیم دوم هم مقام اپوزیسیون و هم سمت اجرایی را معرفی می کند و این در توافقات سیاسی ذکر شده است.

تیم تحول می گوید: نه دو مقام را تیم دوم نمی تواند داشته باشد. مساله دیگر مورد اختلاف، شرکت مساوی اعضای دو تیم در شورای امنیت ملی است که تیم اصلاحات با استناد به توافقات سیاسی می گوید شرکت در شورای امنیت ملی باید بگونه تساوی باشد اما تیم تحول آن را قبول ندارد؟ نتیجه اینکه تا زمانی که این مسایل اساسی حل نشود فکر نمی کنم کار در کمیته سوم، سودمند و توام با موفقیت باشد.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی همانطوریکه مردم بار بار گفته اند که اشرف غنی خود خواه وجاه طلب مغرور حرف ناشنو وتقلبکار وفریبکار وعهد شکن است امروز خودش در عمل ثابت کرد ک همان خصایل ذکر شده دران وجود دارد ومردم غلط قضاوت نکرده بودند پس ملت چنین شخص که صادق بگفتار نباشدعوام فریب تقلبکار باشد وکبر وغرور بی جا داشته باشد وبدتر اینکه معتصب قوم گرایی در خون و رگ ان جاری باشد بدرد بخور ملت نیست و ملت چنین ریس جمهور را هرگز قبول ندارد .

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای ناطقی
این رهی که تومیروی به کردستان است
مریم کابلی

>>>   ناطقی شما در طول 13سال حکومت کرزی برای ملت مسلمان افغانستان چه کردن ، در اپوزیسون شما در حکومت شما که حالا دعوای پادشاهی را دارید بگزارید اینبا متفکر دوم جهان حکومت کند تا مردم مسلمان افغانستان از فقر بیسوادی ...نجات یابد.

>>>   ناطقی راه که شما انتخاب کردن به ترکستان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است