حکومت وحدت ملی یا جزا برای متخلفان؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۷    ۱۳۹۳/۵/۲۹ کد خبر: 77818 منبع: پرینت

تشکیل حکومت وحدت ملی یکی از طرح هایی بود که از سوی نامزدان ریاست جمهوری برای پایان دادن به مشکلات انتخاباتی پذیرفته شد. این طرح با آمدن جان کری به کابل برای میانجی گری بین دو نامزد مطرح گردید و بزودی با حمایت گروه ها و نخبگان سیاسی کشور مورد قبول واقع شد. در این طرح به نحوی تمام شخصیت ها و گروه های سیاسی در حکومت سهیم هستند و با تلاش و همکاری آنان امور حکومتی به پیش می رود. جزئیات این طرح در حال بررسی از سوی دو تیم انتخاباتی می باشد.

خدای نظر سرمچار عضو پیشین مجلس نمایندگان در برنامه ای از خورشید گفت: در تعریفی که از وحدت ملی می شود نه تنها طرف های درگیر بلکه تمام مردم افغانستان و افراد جامعه باید در آن وحدت سهیم باشند، نقش داشته باشند و نظر بدهند نه این که فقط طرف های درگیر در کشور با یکدیگر متحد شوند. یکی از شرط های مهم تشکیل وحدت ملی این است که هیچ خارجی به هیچ عنوانی در آن سهیم نباشد. در این حکومت تمام مسایل و موضوعات از طرف مردم به بزرگان و خبرگان آن کشور ارایه می شود و آن ها مکلف هستند آن را حفظ کنند.

به باور وی این طرحی که انجام می شود و حکومت وحدت ملی دو موضوع جداگانه است. این که حالا چه کسی چه کرده است، فردا در دعوای حقوقی مشخص می شود.

سرمچار منظور از حق داشتن مردم در حکومت را به معنای حاکمیت بر مردم ندانست و افزود: اگر ما شعار صلح می دهیم و به این کلمه وفادار هستیم پس بازی سیاسی نیست. زمانی به صلح پایدار دست می یابیم که تمام طرف های درگیر منافع خود را در صلح ببینند در غیر این صورت صلحی بوجود نمی آید.

خدای نظر سرمچار تصریح کرد: اتهام هایی که به افراد و مقامات زده می شود این که خیانت کرده، دزدی کرده و یا عزت و آبروی کشور را از بین برده و یا مردم بیگناه را کشته است این ها دعوی حقوقی است و باید محکمه مشخص کند و افراد ذی صلاح تصمیم بگیرد. یا باید حکومت وحدت ملی را بپذیریم که در آن صورت باید تمام گروه های درگیر منافع خود را در آن ببینند و یا بخواهیم که افراد خطاکار و متخلف به سزای اعمال گذشته ی خود برسند. جمع این دو شدنی نیست.
دو راه داریم یا جنگ کنیم و با جنگیدن دشمن را مغلوب نماییم یا این که صلح کنیم، در آن صورت باید همه گروه ها منافع خود را در صلح ببینند. مزایایی که در صلح می بینیم هیچ زمانی در عقب جنگ نمی بینیم.

عضو پیشین مجلس نمایندگان اظهار داشت: اگر ما دشمنان خود را به دو کته گوری تقسیم کنیم در یک تقسیم بندی دشمنان ما می جنگند و هیچ کس سر آشتی ندارد. گروه دوم کسانی هستند که به اشتباه یا مجبوریت به مخالفان پیوسته است. مانباید حق پشیمانی و اصلاح را از این افراد بگیریم. در طول تاریخ نخبگان و عالمانی بودند که اشتباه کردند اما بهترین انسان کسی است که وقتی به اشتباه خود پی می برد خود را اصلاح می کند.

وی در احتمال پیوستن حزب اسلامی و حکمتیار به حکومت وحدت ملی گفت: ما از پیوستن هر کسی که از جنگ دست می کشد تا مردم بیشتری کشته نشوند استقبال می کنیم. حکمتیار زمانی گفته بود وقتی به حکومت می پیوندد که خارجی ها در کشور نباشند اما حالا زمانی این پیشنهاد را مطرح می کند که هر کدام از این دو نامزد که رییس جمهور شود با امریکا قرارداد امنیتی را امضا می کند و امریکا در افغانستان باقی می ماند.

سرمچار در پایان مصلحت مردم را جدا از مصلحت چند کارشناس و شخصیت های سیاسی دانست و افزود: مصلحت مردم جدا از منافع خانوادگی افراد و مقام های حکومتی است. وقتی رفراندوم برگزار نشود و خواست و نظر مردم در موضوعات مهم کشور سنجیده نگردد چطور می توانیم از مصلحت مردم حرف بزنیم. در هر صورت ادامه ی جنگ به نفع ما نیست اما هیچ کس حق ندارد حق کسی را بر کسی ببخشد. مطابق قانون هر کسی که خلاف و اشتباهی کرده است باید جوابگو باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا که زور گویان درین کشور حاکمند هیچ رفراندمی ارزش ندارد باید قوت بمیان آید تا ابتدا این همه زور گویی ها را پاسخ قاطع دهد بعداً دست به اقدامات مردمی زند در غیر ان مشکل است به شف شف حکومت کردن نتیجه حکومت 13 ساله است که ما شاهد آن بودیم نام از کرزی کام از دیگران نام از این کام از آن این همه فقط به یک نقطه جوابش خلاصه میشه اینکه "افغان سوته مسلمان"

>>>   تاکه تیم ... در حاکمیت باشند روز خوب را هیچ کس نمی بیند. والی اکت رئس جمهور را میکند عادت شرارت اینها نمی رود اگر رئس جمهور هم شوند باز هم قاب سر میز خودرا میدزدند. این عطا به چه دیده درایی قال و قیل دارد ولی به گفته استاد بزرگوار خلیل الله خلیلی : که فرعون گشته ایی افسوس نیل نیست. یکروز نیل و موسی هردو گریبانگیر لجاجت بازی های شما خواهد شد.
نیلوفر کابلی

>>>   اگر استاد عطامحمد نور والی بلخ مانند بعضی والی های قومگرادزد میبود ولایت بلخ به این پیشرف وترقی که در 34ولایت طاق است نمیرسید همه پیشرفت ولایت بلخ کار وپیکار وصداقت وایماندری عطامحمد نور را نشان میدهد ولی با انهم هستند از قومگرایان وطرفداران انها که این کار .پیکار صادقانه والی صاحب بلخ را تحمل کرده نمیتوانند بازهم کینه وکدورت شانرا بازگو میکنند در حالیکه حرف های نادرست شان در محبوبیت جناب نور اندک تاثیر نداشته وندارد فقط عقده کشایی میکنند .

>>>   مردم گروگان دوالی سه هزار زورگو است چیزیکه انها بخواهند همان میشود وزورگویان حفظ منافع خودرا ضروری میدانند نسبت به منافع ملی .تاکه ملت ازخواب غفلت بیدار نگردد همین حالت جریان دارد ما ازخود گیله مند هستیم نه از ...

>>>   تعریف مردم افغانستان را در کتاب های تاریخ و جغرافیه کشور های انگلستان ، پاکستان ، روسیه ، کشور های اسیائی میانه و عربی اگر مطالعه کنید. میبینید که صفت های بسیار نامطلوب که از نظر آنها بسیار بد است توسط مردم افغانستان یک افتخار پنداشته میشود. مثلاً در کتاب مردم شناسی انگلستان وپاکستان آمده است. مردم کشور افغانستان اکثراً بیسواد ،خون گرم ،کوتاه فکر ،در دره ها تنگ و کوهستان ها زندگی میکنند، بسیار آدم های عقده مند و خوش دار دشمنی، و بسیار کسانی در آن کشور زنده گی میکنند که برادر تنی ویا پسر کاکای خود را کشته است وافتخار هم میکند، همرای خانم برادر فوت شده خود اجباراً ازدواج میکنند به سه چیز بسیار ارزش میدهند (( زمین زر و زن)) و راه حل را که برای حکومت داری در افغانستان پیشکش میکنند. یک حکومت استبدادی مطلوب و یا حکومت ها ملوک الطوایفی میباشد. که همین حالا گزینه دوم را در کشور میبینیم
حداد یوسفی از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است