سیاست غلط دولت موجب گسترش ناامنی
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۰    ۱۳۹۳/۵/۲۸ کد خبر: 77800 منبع: پرینت

سیر صعودی حملات مخالفان حکومت و طالبان در ولایات شمالی و عملیات گروهی آنان موجی از نگرانی را برانگیخته است. مردم و نمایندگان مجلس خواهان رسیدگی حکومت که به خاموشی این وضعیت را می نگرد هستند. عدم سیاست روشن در قبال طالبان از سوی ارگ بر عملکرد نظامیان تاثیر گذاشته و همچنین عدم اجازه ی آن ها در استفاده از نیروی هوایی و سلاح سنگین بر علیه دشمن باعث تضعیف روحیه و انگیزه ی نیروهای امنیتی و قدرتمندتر شدن طالبان گردیده است.

فوزیه کوفی نماینده ی بدخشان در مجلس، در برنامه فراخبر گفت: در یک دید استراتژیک و کلان، طبیعی است که تلاش هایی صورت می گیرد تا جغرافیای جنگ به مناطق امن شمالی کشیده شود. از یک طرف بدخشان به واسطه ی اهمیت استراتژیکی که در هم مرز بودن با کشورهای چین و تاجیکستان، دارد و از سوی دیگر تلاش می شود این ناامنی به کشورهای آسیای میانه انتقال کند.

وی افزود: بدخشان، ولایتی سرشار از منابع طبیعی از جمله معادن است اما متاسفانه این معادن به گونه ای استخراج نمی شود که مردم این منطقه را بهره مند سازد و یا تغییری در وضعیت اقتصادی آنان بوجود آید. در گذشته از نظر اقتصادی وضعیت مردم این ولایت خوب بود ولی اکنون معادن این ولایت در دست افراد و گروه هایی قرار گرفته که در طی این سال ها مردم را در فقر و سختی قرار داده اند.

به باور کوفی ممکن است مخالفت ها ورقابت های محلی روی تقسیم قدرت باعث ظهور مخالفین در این مناطق شده باشد. ناتوانی ارگان های امنیتی و نبود دید استراتژیک از جمله عوامل شدت یافتن حملات مخالفان حکومت و پیشروی آنان است. ما درگیر یک جنگ فرساینده و خسته کن هستیم و زمانی که نیروهای امنیتی کنترول یک منطقه را به دست می گیرند و دشمن را از آن منطقه بیرون می کنند، نیروها به طور موقت در آن جا هستند و نیروهای حمایتی وجود ندارد تا از امنیت منطقه حفاظت کند.

فوزیه کوفی اظهار داشت: اردوی ملی باید در مناطق زیر نفوذ خود به شکل دایمی یک لوا ایجاد کند. دیگر این که دید حکومت باید در مورد این جنگ تغییر کند به این معنا که تا زمانی که دید استراتژیک جنگ تغییر نکند تلفات نیروهای نظامی و غیرنظامی را همچنان خواهیم داشت.

نماینده ی مجلس سیاست غلط حکومت در قبال طالبان را نه تنها باعث گسترش جنگ در ولایات امن بلکه در کنترول جنگ در ولایات ناامن نیز ناموفق دانست و افزود: به طور مثال همان طور که می بینیم به علت قطع حملات هوایی و عدم استفاده از سلاح های سنگین، جنگ به شمال کشور که جزو مناطق امن بود رسیده و بدخشان و قندوز و بغلان و تخار را ناآرام ساخت بلکه در ولایات ناامنی مانند هلمند منتج به جنگ تن به تن میان نیروهای امنیتی حکومت و طالبان شد. عدم استفاده این سلاح ها باعث تضعیف انگیزه و روحیه ی نظامیان کشور می گردد.

وی در مورد دستور برخی از فرماندهان امنیتی مبنی بر کشتن طالبان گفت: این حرکت ها تاکتیکی است و با دید استراتژیک نیست. استراتژی دولت در برابر مخالفین و کسانی که روزانه مردم بیگناه و نیروهای امنیتی را می کشد باید تغییر کند. دستور فرماندهان نظامی نیز بر اساس تجربیات تلخ آنان از برخورد طالبان با مردم بیگناه و یا در میدان جنگ است.
به نظر من بزودی رییس جمهور این فرماندهان را از وظایف خود برطرف یا مجبور به استعفا می کند زیرا هر کسی که پایداری کند در مقابل سیاست های جانبدارانه رییس جمهور از صحنه ی سیاست به نحوی از انحاء بیرون رانده می شود.

کوفی تصریح کرد: آرزو داریم که عمر سیاست های چندپهلو و غیرشفاف و دلسوزهای غیرضروری با دشمنان هر چه زودتر خاتمه بیابد و نتیجه انتخابات مشخص شده و در نتیجه ی استقرار دولت قوی، تعریف دشمن و دوست انجام گردد. متاسفانه ارگ، انتخابات را مهندسی کرد و همین طور این وضعیت را تداوم داده است. وقتی کارد به استخوان مردم رسید بالاخره عکس العمل نشان می دهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   والله همی حالیم نام خدا خوبیش اس!!

>>>   ۵۹۰۰۰ هزار دالر محصول هیروین خود را از نادرشان خواهم ګرفت. این پولی است که سال ګذشته توسط الیکږبتر به کوف انتقال داده ایم فوزیه جان عجله کنید پولم را بدهید . ۳۰۰۰ دالر برایتان میدهم
محمد شاه نسی درواز بدخشان

>>>   خانم کوفی بزرگترین خطر برای این کشور طی 13 سال موجودیت فساد گسترده زورمندان بود طالب فقط بهانه بود به همه ولی یگانه مرضی که این کشور را تباه کرده فساد بی شرمانه بود که امروز زورمندان بواسطه آن پول های گزاف در کدام کشوری برای خود لانه یی نساختند این شرم آور ترین صفحات از تاریخ کشور ماست که نظیرش در دنیا دیده نشده مگر دیری نخواهد گذشت که جواب هر زره آن گرفته خواهد شد, دیگر بس است بهانه های رنگارنگ بخاطر نا امنی این طالب 13 سال قبل قویتر و منسجم تر بود ولی بشمول جناب شما میتوانستید به دور ترین نقطه کندهار و هلمند سفر کنید ولی امروز در خانه تان مصون نیستید بیایید به حرف همان استاد دوران مکتب خود به اندیشیم که گفته بود. "از بس که مردم را فریب دادیم ولی افسوس تر از آن اینکه امروز خود را هم فریب میدهیم" وسلام

>>>   در لستی که من باخود دارم شما وکیل 148ام استید که از فساد وسیاست خراب سخن زدید.ایمان دارم اگر از اعضای باقی مانده لویه جرگه سوال شود همین انتقاد را میکنند.مگر ملت شما را برای این انتخاب نموده تا یک تعداد تان در تالار دایره بدست شاکوکو جان را بخوانید؟ویک تعداد تف دانی های نصوار را مقابل خود مانده نصوار بزنند؟ویک تعداد هم سرگردان در پشت دروازه های رییسان و وزیران برای واسطه شدن ویا معامله گری کردن بروید؟شما با نشر این مضامین خاک در چشم ملت میزنید ومی خواهید نشان بدهید شما در غم ملت استید. وقتی داخل ان خانه استید تمام روز تان مصروف پول پیداکردن است وبس.

>>>   تو مگر از همین دولت معاش 295000 نمیگیری وبقیه امتیازات ؟ که سیاست این دولت غلط است و یا تو خوده وابسته به کدام کشور دیگه میدانی اما فراموش کردی که تو و مانند تو وکیل های که شیک ولکس زنده گی دارند همه تان دراین سیاست که تو ان را غلط میدانی شریک هستید این سخنان تان به جای نمیرسه چند روز محدود که ازشما مانده به خوشی سپری نماید در خارج ویا درداخل دیگر بس است کدام قباله خو ازاین وکالت برای تان داده نشده ازطرف مردم بدخشان تا کی زنده هستی باید وکیل باشی نخیر!!!! حال مردم فهمیده .
احمد ازبدخشان

>>>   فوزیه جان خودت اینقدر شیک میگردی این پول ها را از کجا کردی که بالای سیاست دولت انتقاد میکنی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است