مشکلات افغانستان ناشی از فساد گسترده است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۵    ۱۳۹۳/۵/۲۵ کد خبر: 77537 منبع: پرینت

نتیجه ی دموکراسی و پیامدهای آن در سطوح مختلف کشور اهمیت ویژه ای دارد. برخی بر این باورند که دموکراسی در افغانستان وسیله ای است برای به قدرت رسیدن افراد و عده ای از دانشمندان بر این باورند که دموکراسی وسیله ای برای رسیدن به نظام سالم سیاسی است. بعضی مشکلات مانند عملکرد ضعیف نهادهای انتخاباتی و وجود تقلب در انتخابات را به علت جوانی دموکراسی در کشور می دانند و برخی آن را به فساد گسترده ی اداری ربط می دهند.

داوود مرادیان رییس موسسه ی مطالعات استراتژیک افغانستان در برنامه انتخابات 93 گفت: در دهه ی آخر ماه مبارک رمضان حدود یک هزار تن از مردم افغانستان در نقاط مختلف کشور کشته شدند. این آمار تاسف بار با تعداد کشته شدگان عراق برابری می کند. این رمضان خونین را گروه های تروریستی بر مردم افغانستان تحمیل کردند.

وی افزود: همان طور که مولانا فرموده است زبان حال را بنگریم نه زبان قال را. دموکراسی نیز زبان حال و زبان قال دارد. قال دموکراسی انتخابات، نهادهای دموکراتیک مانند پارلمان است و حال و جوهر دموکراسی ارزش های مشخصی مانند برابری انسان ها، عدالت، مشارکت سیاسی است و این که هیچ کس به علت قوم، زبان، دین و طبقه، حق حاکمیت بر دیگران را ندارد بلکه کسانی حق حاکمیت دارند که از بین مردم انتخاب شوند.
به این معنا که در دموکراسی رهبر، خدایگان و پیامبر و ارباب و پدر وجود ندارد و فقط منتخب مردم است که به نمایندگی از مردم، امور جامعه را به پیش می برد. دموکراسی وسیله ای برای نظام سالم، پاسخ ده و کارآمد است.

مرادیان اظهار داشت: مطالعه ی تاریخ بشریت در 2هزار سال اخیر نشان می دهد که همیشه یک مبارزه بین نظام های استبدادی و جریان های رهایی بخش وجود داشته است. در نظر داشته باشیم که کشورهای موفقی مانند کشورهای اروپایی نیز در 30 تا 40 سال پیش، مشکلات کنونی کشور ما را داشتند. انتخاب باراک اوباما که یک سیاهپوست از یک پدر مسلمان است به ریاست جمهوری امریکا نمونه ی خوبی است. در حالی که در 40 سال گذشته در بعضی از ایالات امریکا سیاه پوست ها حق رای دادن نداشتند، مردم و فعالان سیاسی امریکا برای برابری سیاه پوست و سفیدپوست امریکا تلاش کردند و بالاخره موفق شدند. همچنین در انگلستان در چند دهه ی قبل، زنان حق تحصیل در دانشگاه نداشتند.

به باور داوود مرادیان هر جامعه ای استبدادهای مخصوص خود را دارد و در هر طبقه ای، اشراف و زورمند است. تفکیک و طبقه بندی کشورها به غربی و شرقی یا پسامنازعه و با ثبات باید در چارچوب تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد.

رییس موسسه ی مطالعات استراتژیک گفت: دموکراسی در کشورهای باثبات روی چهار پایه بنا شده است. پایه ی اول، کنش های دموکراتیک مانند انتخابات. دوم، نهادهای دموکراتیک مانند قوای سه گانه به طور جداگانه و رسانه های آزاد. سوم، فرهنگ دموکراتیک مانند فرهنگ مصالحه و تنوع پذیری. چهارم، کنشگران دموکراتیک که به اصول دموکراسی باور دارند. اگر بخواهیم دموکراسی در افغانستان باثبات باشد باید روی هر چهار اصل آن سرمایه گذاری کنیم.

وی برخی از مشکلات موجود در افغانستان را به علت عمر کوتاه دموکراسی در کشور ندانست و افزود: این مشکلات بیشتر ناشی از فساد گسترده است. اول، موضوع کابل بانک یکی از دزدی های بزرگ تاریخی کشور و حتی در سطح دنیا است. دوم، انتخابات 2009 بین یک و دو میلیون رای باطل شد و هیچ کس اعلام نکرد چه کسی در پشت این آرای تقلبی بوده است. در این انتخابات نیز حدود 2 تا 3 میلیون رای مشکوک وجود دارد.

مرادیان در پایان اظهار امیدواری کرد دولت بعدی پاسخ دهد که در کشوری با 12 میلیون رای دهنده چرا باید سه میلیون رای مشکوک وجود داشته باشد. بنابراین مشکلاتی که ناشی از جوانی عمر دموکراسی است را باید از فساد گسترده تفکیک کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید کاری کرد سخن گفتن آن هم با جمله های زیبا مشکل ما را حل نمیکند سرکارما با قبیله پرستان و گوچی کرا ها است هر روز خون مردم ما به زمین میرزد هی کسی اساس امنیت نمیکند راهی حل شما چیست دعا خوانی با جمله های زیبا
موب میهنی

>>>   وقتیکه شرم وحیا نباشند دموکراسی بی فرهنگ بدردخور مردم تمام نموشه

>>>   آقای مرادیان بسیار دیر بیدار شده است.
جلیل احمدازسیاوشان هرات.

>>>   همه تان عامل فساد اداری هستید اولاّ در وزارت خارجه چه فسادهای که شما سیاسیون تقلب کار و بی کفایت انجام میدهید و زبان تان مثل اسیاب هر طرف میچرخد از خود و وجدان... تان بپرسید که چه کارهای نا مشروع را به نام دیپلومات انجام میدهید در سفارت ها چه میګذرد اشغاص های بیکاره مقرر میشوند استفاده جوی بحد خود رسیده بلاخره این وطن از دست شما سیاست مداران وطن فروش چه سر نوشتی خواهد داشت .

>>>   اقای مرادیان علم وداش و نظریات سود مند شما قابل درک ولمس بوده ودر خور ستایش است .

>>>   آقای مرادیان خودش وظیفه بالا در ردیف دولت داری داشت ولی در آن زمان هرگز صدای خود را علیه فساد علنی بلند نمیکرد که دلیلش چه بود این همه مسایل به یکباره گی واقع نمیشود باید جناب عالی شان با درک که داشتند حد اقل یک حماسه می آفریدند ولی امروز که کار از کار گذشته و کسی هم خود را ملامت نمی شمارد باز این کلمات بجای هم نمیرسه بخدا قسم است در سالهای اول این حکومت یک کسی را میشناسم که در مکتب همصنفی من بود ولی همیشه در مضامین ناکام وی نیز عضو یکی از سفارتخانه های معتبر دنیا شد این فساد است یا کچالو این چور است یا ثواب این چه است مشت نمونه خروار باید از الف تا یا بررسی شوه که این همه پول ها و ثروت نزد اشخاص از کجا شد کی ها مسول اند؟ جای شرم است دیگر در این کشور یک انقلاب خونین در کار است تا همه این فساد پیشه ها را نیست و نابود سازد در غیر آن به شف شف چیزی پوره نمیشود. مردم باید بیدار شوند تا به کی حقوق مردم پایمال شود تا به کی مردم قربانی یک دسته مشخص از افراد جامعه شوند که خود را در لفافه های این آن میپوشانند و یک مشت از... و عوام فریبان را در حلقه خود دارند دیگر قابل تحمل نیست اگر وجدان وجود داشته باشد باید جواب ملت را بشکل حقیقی آن پرداخت نه اینکه مانند درامه های پرده تلویزیون صحنه سازی میکنند. این کشور به یک تغیر کلی نیاز دارد این همه گروپ ها شکم سیر از نام و نشان اسلام سو استفاده های کرده که از حد خود گذشته گاهی مرده را پرستش میکنند گاهی هم زنده را باز نام خودرا مسلمان واقعی میگذارند وای بحال شان نه مرد دنیا شدند نه زن آخرت.

>>>   آقای مرادیان واقعا حق می گوید
و از یک نفر جز بیان حقایق کاری هم ساخته نیست
این ملت و مردم است که با یک انقلاب مردمی و فرهنگی ریشه فساد و فسادگران را از بیخ و بن برکنند
طاهرشاه بگرامی

>>>   خطاب به مرادیان :به سخن در خراب گنج نهد- به سخن گنج را خراب کند.
برایت عذز میکنیم که دیگربا این فرهنگت مردم افغانستان را به بیرایی نکشان.

>>>   این مرادیان خان از گجا پیداشده این هم به خیالم تشنه قدرت است شرم آوراست به کاندیدان

>>>   باور مند باشند که مرادیان ازنان دموکراسی استفاده میکند

>>>   و در اين فساد ۱۳ ساله مراديان و اسپنتا و روشن و ديگر رفيقهيای ايشان و عده ديگر از شعليها خود را به ميليو نها پول داخل و خارج سير کردن و حال گپ از گليم که داشت به بالا رفته ... به همه... ودوزدان ملت غريب افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است