دو کار متفاوت در کمیسیون و هوتل کانتیننتال
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۳/۵/۲۵ کد خبر: 77485 منبع: پرینت

در حال حاضر در دو محل چه می گذرد و حالا ادبیات تازه ای در تفتیش و ابطال آرا در کمیسیون انتخابات خلق شده است. تفتیش ویژه آرا این چنین گزارش شده است که شش هزار صندوق از هردو تیم در مسیر تفتیش ویژه قرار گرفته است. در هوتل چه می گذرد و چه موضوعاتی مورد بحث قرار گرفته است در زیر در گفتگوی تلویزیون یک به بحث گرفته شده است.

همان گونه که در جریان هستید در روز چهارشنبه این هفته پس از گفتگوهای مفصل میان دو تیم، سرانجام این گونه توافق شد که دو تیم انتخاباتی هیات های شان را برای گفتگو در مورد تدوین برنامه تفصیلی حکومت وحدت ملی معرفی نمایند. همان گونه که در جریان هستید پیش از این رهبران دو تیم داکتر عبدالله و داکتراشرف غنی احمدزی، موفق شدند که یک موافقتنامه مشترک را به امضا برسانند. گروه تماس در تدوین و ایجاد هماهنگی در این خصوص کاری زیادی کرد.

گروه تماس همان گروهی است که پس از توافقات سیاسی 21 سرطان 93 توسط رهبران دو تیم به وجود آمد. من از جانب تیم اصلاحات و همگرایی و از تیم تحول و تداوم آقای سلام رحیمی اعضای اصلی گروه تماس معرفی شده اند. ما بعنوان گروه موفق شدیم شرایط گفتگوهای رهبران دو تیم را فراهم نماییم که این مذاکرات درسه نوبت صورت گرفت. در کنار این مساله با تلاش گروه تماس تیم های مذاکره کننده نیزبه گونه هماهنگ موفق شد که موافقتنامه های مشترک را تهیه نمایند یک مورد آن همان بود که در حضور رسانه ها توسط رهبران دو تیم به امضا رسید. حالا در هوتل کانتیننتال همین موافقتنامه مشترک و توافقات سیاسی بیست یک سرطان، قانون اساسی مبنای، تدوین برنامه ها تفصیلی حکومت وحدت ملی قرارگرفته است. البته این که در کمیسیون مستقل انتخابات و درمورد تفتیش و ابطال آرا چه می گذرد، همان اطلاعات را داریم که شما به آن اشاره کردید تفتیش خاص روی شش هزارصندوق قراراست که شروع شود و قرار شده که برنامه ابطال نیز آغاز شود.

من البته می خواهم روی کارهای که در هوتل کانتیننتال جریان دارد به صورت مفصل بحث نمایم یک بخش از رویدادها را رسانه ها نیز منتشر کرده است و کارهای دیگری که در آنجا جریان دارد را برای تان توضیح می دهم. پیش ازشرح رویدادهای هتل باید عرض کنم که دو کار متفاوت در دو محل جریان دارد آنچه که درکمیسیون می گذرد در واقع بررسی و تفتیش رای شفاف مردم افغانستان است، نتیجه بزرگترین تفتیش تاریخ انتخابات افغانستان در نهایت مطاف معرفی تیم های یک و دو انتخابات می باشد. آنها هستند که باید اعلام نمایند که برنده انتخابات کیست و تیم دوم کدام است اما آنچه در کانتیننتال می گذرد بسیار متفاوت است از آنچه که در کمیسیون جریان دارد، در کانتیننتال مباحث به گونه ای جریان دارد که هیچ ربطی به تیم اول و دوم ندارد ما بحث نمی کنیم که تیم اول کیست و تیم دوم که باید باشد؟ این ربطی به نشست کمیته وحدت ملی درکانتیننتال ندارد. ما در کانتیننتال روی این موضوع بحث داریم که چوکات و کادری را تهیه نماییم که با اعلام تیم اول و دوم انتخابات دیگر هیچ مشکلی نداشته باشیم. ما جایگاه دو تیم را تعیین می کنیم.

در کانتیننتال مشخص می شود که تیم اول چه وظایف و صلاحیت هایی در حکومت وحدت ملی دارد و تیم دوم دارای چه مسوولیت هایی در حکومت وحدت ملی می باشد.

حال با توضیح این مساله و اینکه در دو محل دو کار متفاوت صورت می گیرد، وارد این بحث می شویم که در هوتل چه می گذرد؟ چه کارها شروع و درکجا رسیده است؟ همان گونه که اعلام شد ما یک نشست خبری داشتیم دراین نشست خبری از هر دو تیم چهل نفر به صورت مساوی شرکت داشتند. ریاست هیات تیم تحول و تداوم را آقای حاج دین محمد به عهده داشت و ریاست تیم مذاکره کننده دسته انتخاباتی اصلاحات را من به عهده داشتم.

نشست مشترک به خوبی صورت گرفت و رسانه ها خبرآن را که بی نهایت مهم درانتخابات افغانستان است را درسراسر دنیا منتشر کردند. پس از افتتاح مراسم، چهل نفر را در سه کمیسیون تقسیم کردیم. هر کمیسیون روی یک موضوع مشخص کارشان را باید شروع می کرد و این کارشد ما پس ازگفتگوها سه موضوع را دراولویت قراردادیم و برای هر یک از این موضوعات کمیسیون های را موظف ساختیم که کارهای شان را روی موضوع انجام دهد و نتیجه آن را در پایان روز درجلسه عمومی ارایه و سپس نتیجه و جمع بندی آن به صورت رسمی در اختیار رهبران دو تیم قرار بگیرد.

درست همان گونه که اشاره کردیم ما سه موضوع برای بحث را در اولویت قرار دادیم البته باید گفته باشم این موضوعات قبلا توسط دارالانشای ده نفری در هوتل کابل استار تهیه شده بود. دارالانشا به صورت مساوی مرکب ازده نفر می باشد. ما در دارالانشا سه موضوع را از میان موضوعات زیادی به عنوان مهم ترین مسایل مورد بحث انتخاب کردیم و در حال حاضر همین موضوعات مورد بحث در کمیسیون ها می باشد.

1 – موضوع اول تعریف حکومت وحدت ملی اهداف، ماموریت ها و.. است برای بررسی و رسیدن به یک تعریف مورد توافق دو طرف براساس مبانی که در اختیار است ما باید بحث نماییم. گزارش های که از کمیسیون تعریف حکومت وحدت ملی ارایه شده نشان می دهد که آنها از میان آن همه تعاریف متشتت به دو تعریف مشخص دست یافته است. حکومت وحدت ملی به حکومتی گفته می شود که براساس ضرورت و شرایط دشوار افغانستان با شرکت دوتیم انتخاباتی براساس توافقات سیاسی 21 سرطان و موافقتنامه مشترک و قانون اساسی، تشکیل می شود.

می دانیم که در توافقات سیاسی میان دو تیم اشاراتی به پست اجرایی و تعیین مقام های کلیدی براساس تساوی و نمایندگی عادلانه در تمام سطوح حکومتی شده است. این برداشت و تعریف مورد تایید تیم اصلاحات و همگرایی است. تعریف دیگر هم این است که حکومت وحدت ملی به حکومتی گفته می شود که شامل هردو تیم انتخاباتی می شود. تشکیل آن براساس مشارکت نخبگان همه اقوام صورت می گیرد و مبنایی آن همان موافقتنامه مشترک سه فقره ای و قانون اساسی می باشد. البته می دانیم که میان دو تعریف حساسیت ها و باریکی های زیادی است که در وادی امر قابل درک نیست ولی درعمق قضیه که برویم تفاوت های زیادی مورد بحث باید باشد بحث آن همان گونه که اشاره کردم ادامه دارد.

2 – موضوع دوم قابل بحث که کمیته دوم روی آن کار می کند اختصاص دارد به برنامه های ملی دوتیم اصلاحات و تحول. هدف این است که برنامه های دو تیم برای حکومت وحدت ملی تلفیق شود و برنامه های ملی حکومت وحدت ملی در برگرنده هر دو تیم باید باشد. کمیته تدوین برنامه ملی اصلاحات و تحول کمی گسترده ولی بدون چالش به پیش می رود فکر می کنم که هر دو تیم در ارایه برنامه ها چندان تفاوتی ندارد تنها ممکن است در مورد تقدم و تاخر اولویت های آن بحث صورت بگیرد ولی عرضه برنامه ملی میان دو تیم چندان مشکلی ندارد. گزارش کار در مورد کمیته دوم نیز مثبت و توام با پیشرفت های زیادی نشان داده شده است.

3 – موضوع سوم که یک کمیته روی آن کار می کند، مساله ساختار حکومت وحدت ملی است. این مساله با دشواری های زیادی روبرو می باشد تیم تحول اصولا برای ساختار حکومت وحدت ملی و سمت اجرایی که در توافقات سیاسی و اعلامیه مشترک آمده، فرصت خواست که روی آن باید تیم شان کار نماید به همین دلیل کمیته سوم جز یک نشست در روزسه شنبه این هفته، دیگر نشستی نداشت در حالی که دو کمیته دیگر در مورد موضوعات قابل بحث شان سه نشست اساسی داشته است. ساختار حکومت وحدت ملی شامل موضوعات چون سمت اجرایی، جرگه، تعیین مقام های کلیدی و بلند رتبه، صلاحیت های مقام اجرایی، ایجاد مقام اپوزیسیون ونسبت وی با حکومت وحدت ملی از جمله موضوعات است که بحث قابل مناقشه ای زیادی دارد. درمورد مبنای ساختارحکومت وحدت ملی هم تفاوت نظراست تیم اصلاحات سه مبنا، قانون اساسی، توافقات سیاسی 21 سرطان 93 و موافقت نامه مشترک سه فقره ای را گرفته است اما تیم تحول بشترروی دو مبنا تکیه دارد یکی قانون اساسی و دیگری اعلامیه مشترک.

یکی ازبحثهای بسیار مهم مساله تساوی است. یعنی اینکه گفته شده تعیینات مقامات کلیدی و نمایندگی های عادلانه با مشوره رییس جمهور و رهبر اپوزیسیون به صورت مساوی و با نمایندگی عادلانه انجام می شود.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خلاصه قسم به خدای یگانه تا زمانیکه قوم هزاره وپنچرمینها در حکومت باشد والله اگر جور شوئد

>>>   خود خواهی جاهلانه و قومگرایی خاینانه تا زمانیکه از تار و پود تیم متقلب دور نشود و با همان اندیشه و فکر خام غیر قابل قبول به ملت باشند و همه چیز را متعلق بخود دانند به یقین که حکومت دلخواه مردم و دولت که ممثل اراده عام مردم باشد جور نیمشود مبنای پافشاری تیم تحول و همگرایی را همین نکته تشکیل میدهد ولی تیم تداوم فقط و فقط در فکر انحصار قدرت بیک قوم و زبان خاص بوده و سایر اقوام کشور را برده گان و فرمانبرداران خود قیاس کرده اند که کاملاً غیر اصولی و قانونی بوده و به هیچ وجه پذیرفتنی نمی باشد و کسانیکه بخاطر فریب ملت عادت بقسم دارند و عمل شان چیزی دیگری بوده چون قسم خوری را عادت کرده اند بجا و بی جا قسم بخاطر رسیدن به هدف شوم خویش قسم یاد میکنند دیگر ملت فریب قسم های شان را نمیخورند زیرا انها عادت به قسم خوری کرده اند .

>>>   این دولت هم مانند دولت کرزی به سهامی تبدیل میشود و از مشروعیتش کاسته خواهد شد.
مردم به گروگان گرفته شده.به زور میخواهند بالای مردم مظلوم حکمروایی کنند.
ما دولت فاسد به نام وحدت ملی را نمی خواهیم که دزدان و چپاوتگران هنوز هم قدرت داشته باشند.
جمید

>>>   داکتر صاحب عبدالله بخاطر قدرت از ایمان ووجدان خود تیرشده حال به بهانه ګیری عادت کرده دیګر بنام آبرو وعزت برایش چیز نمانده به هر قسم که شود باید در قدرت دخیل باشد

>>>   به نظر من در همه بحث های سیاسی به اخلاق سیاسی ضرورت است در غیر آن از استعمال کلمات تحقیر آمیز در هیچ صورت دردی را مداوا نخواهد کرد.

>>>   این برادر که در اول نظریه خود را نوشته که قوم هزاره و پنچر مینها اگر در حکومت باشد امید جور شدن نیست.این فرد از جمله اشخاص است که قدرت ،چوکی،ثروت،ظلم و سیتم را بینهایت خوش دارد .مردم هزاره سال ها محروم بوده در شهرکابل در منطقه چنداول ومندوی مصروف جوالی گیری بودن مکاتب بروی اظفال هزاره ها بسته بوده در سیتم تشکلاتی دولت از مردم هزاره کسی پذیرفته نمی شد به نظر شما عدالت است حال اگر بخواهی یانخواهی مردم هزاره از مندوی به سمت ارگ ریاست جمهوری در حرکت است انشاالله به مرور زمان حکومت و عدالت مردم هزاره را حکومت توام با ترقی وپیشرفت مردم هزاره را خواهید دیدی
ف ر از کابل

>>>   مردم افغانشتان!
95 سال تقلب درین مملکت صورت گرفته است. مردم درسطح پایان قصدا نگهداشته شده اند. درین سرزمین دگر هیچگونه درنگی درراه و مسیرپیشرفت علمی واقتصادی مجاز نیست. باید دست بکار شد و ملک را ازین ورط ای تاریکی نجات داد. همه ای دانشوران غمخور ملت نجیب افغانستان باید دست بهم دهند وپلان های شوم ونیرنگبازیهای گوناگون دسیسه کاران داخلی وخارجی را نگذارند که مو ئفق شوند.
باحترام رسول گل ازجلال آباد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است