تاریخ تکرار خواهد شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۴    ۱۳۹۳/۵/۲۴ کد خبر: 77473 منبع: پرینت

دبیر کل ناتو به تازگی گفته است اگر تنش های انتخاباتی پیش از نشست سران ناتو حل نشود ناتو در مورد خروج کامل نیروهایش از افغانستان فیصله خواهند کرد. رییس جمهور کرزی موافقتنامه ی امنیتی را امضا نکرد و امضای آن را مشروط به آمدن صلح در کشور نمود اما دو نامزد رییس جمهوری گفته اند که در صورت پیروزی این موافقتنامه را امضا خواهند کرد. در حالی که پایانی برای جنجال های انتخاباتی متصور نیست آیا واقعاً ناتو کوله بار خروج از افغانستان را خواهد بست؟

فاطمه عزیز عضو مجلس نمایندگان در برنامه فراخبر گفت: شش ماه دیگر تا پایان ماموریت ناتو در افغانستان باقی مانده است. ناتو قرار است ماموریت جدید خود را در افغانستان از شروع سال جدید آغاز کند که شامل مشورت دهی و کمک های ملی و دیگر بخش ها است ولی این موضوع زمانی عملی است که نظام قانونی داشته باشیم. متاسفانه کشمکش های انتخاباتی که بین دو نامزد بوجود آمده نگرانی جدی از تداوم این وضعیت را به نمایش می گذارد. البته اگر بخواهیم با دید مثبت این قضایا را بنگریم این وضعیت نابسامان و تهدید راسموسن به خروج نیروهای امنیتی باعث اتحاد و یکی شدن دو نامزد برای حل این مشکلات می شود.

به باور وی کشمکش های بوجود آمده بین دو ستاد بر سر قدرت سیاسی و تقسیم کرسی ها در دولت آینده ی افغانستان است. بدون شک تهدید دبیر کل ناتو می تواند یک هشدار جدی برای افغانستان باشد. بهتر است نامزدان چانه زنی ها را کنار بگذارند و به تفاهم برسند تا کشور به دهه های گذشته باز نگردد و تاریخ تکرار نشود. دامنه ی ناامنی در افغانستان بی نهایت گسترده شده و نظامیان پاکستان به حمایت مستقیم از طالبان و مخالفان حکومت افغانستان می پردازند و هر روز از نیروهای امنیتی و هم از نیروهای ملکی ما قربانی می گیرند. این وضعیت مایه ی نگرانی مردم افغانستان و کشورهای جهان است و باید نامزدان ریاست جمهوری با توجه به هشدار امریکا، با یکدیگر برای منافع ملی به تفاهم برسند.

عزیز تصریح کرد: اگر کشور به زودترین فرصت دارای نظام قانونی و دولت نشود هیچ شکی وجود ندارد که تاریخ تکرار خواهد شد. ای کاش در طول این 13 سال توجه جدی به اردو و پولیس امنیتی می شد و از نظر تجهیزات و آموزش در سطح بالایی قرار می گرفت تا آن ها می توانستند بدون نیروهای امنیتی خارجی و ناتو از امنیت کشور دفاع کنند. چندین ولایت در محاصره ی طالبان قرار دارد و نیروهای امنیتی تجهیزات هوایی در اختیار ندارد تا از آن برای کمک به مردم محاصره شده استفاده کند.

فاطمه عزیز تداوم این وضعیت را بسیار خطرناک خواند و گفت: متاسفانه در قرا و قصبات دوردست کشور وضعیت بسیار بدی حاکم است. بعضی از مردم در ولایات مجبور شدند تا خانه های خود را ترک کنند. اگر وضعیت به همین صورت پیش برود و دولت توجهی نداشته باشد وضعیت حتی بدتر از دهه های قبل خواهد شد.

عضو مجلس نمایندگان خاطرنشان ساخت: نظام فعلی حاکم بر افغانستان به کمک و حمایت جامعه جهانی به قدرت رسیده است و از آغاز حاکمیت این نظام تکیه بر کمک های ملی و نظامی دنیا زده است. هر چه زودتر باید ستادها و نامزدهای انتخاباتی به این وضعیت خاتمه بخشند و به توافق برسند. به خاطر حضور نیروهای امنیتی خارجی و برای تامین امنیت مردم کشور این موافقتنامه را امضا کنند.

وی در پایان یادآور شد: به علت عدم امضای موافقتنامه و کشمکش های انتخاباتی مردم افغانستان دچار زیان و صدمه ی زیادی شدند. نگرانی های زیادی در مورد انتخابات وجود دارد زیرا می بینیم که یک روز نامزدان به تفاهم می رسند و روز دیگر اختلاف بوجود می آید. امیدوارم که بزودی مساله ی انتخابات در افغانستان حل شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر خواهر نظر خوبی است اما بشرط که این غلامان بفهمندکه مشکل در کجاست این ها درهمین نظر اند که گویا من زنده جهان زند ه من مرده جهان مرده درغم ملت وکشور نیستندعقل خود رااز دست داده اند
مجاهد

>>>   فاطمه جان!
شش ماه به ختم ماموریت نظامی ناتو نه، بلکه چهارو نیم ماه مانده است.
آنها قوای خودرا تا آخر ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان میکشند،نه تا آخر ۱۳۹۳ خورشیدی.

>>>   آفرین به شما که حجابی چنین عالی دارید با حضرت فاطمه زهرا محشور شوید

>>>   قسمت زیاد گناه بدوش مردم است!!!! حال همه میدانند که تمام این "جان کنی ها" !!! بخاطر قدرت است !!! مردم و قانون یک جو ارزش ندارد!!! ولی همین حالا اگر عبدالله بگوید "حکومت موازی" جور میکنم یا مرا رئیس جمهور بسازید!!!! باز ببینید که به هزارها خو نی ولی به صدها جوان از همه جا بیخبر به مظاهرات میپردازند!! اگر عقل باشد و به تشنگان قدرت گفته شود که چون کارها بخاطر قدرت و پول در جیب شخصی تان است ، شما میدانید و کار تان!!! در انصورت انها جرات نمیکنند این "مسخره بازیها" را بر مردم تحمیل کنند!!!!!
مونجانی

>>>   خانه آباد خواهر عزیز فاطمه عزیز :کاش سایر وکلای کندز درپارلمان کشور مانند شما یک اندیشه پاک وحسن وطندوستی میداشت .اما باتاسف یکعده محدودی ازوکلای کندز ی درپارلمان وجود دارد که حتی از سرکرده گان طالبان که درزندان بگرام وکابل زندانی بودند با گرفتن رشوه یک لک داری آنان را اززندان آزاد نموده اند .به پول حرام ورشوه برای خود قصر ها درکابل وکندز ساخته وگرسابقه اش را به بررسی بگیر ی از پدر خر لنگ نداشت . تاریخ چینین پارلمان چیان آغشته به فساد را عفو نخواهد کرد.
ملک کندزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است