تهدید راسموسن می تواند جدی باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۳۹۳/۵/۲۴ کد خبر: 77471 منبع: پرینت

جنجال های انتخاباتی آن گونه که دیده می شود سر دراز دارد ولی هم حوصله ی مردم افغانستان سر آمده و هم جامعه جهانی خصوصاً امریکا از این مساله پشتیبانی نمی کند تا جایی که دبیر کل ناتو اعلام کرده که در صورتی که رییس جمهور آینده ی افغانستان به زودی مشخص نشود ما نیز برای تمام نیروهای امنیتی فیصله می کنیم. این تهدید در شرایطی مطرح است که وضعیت امنیتی کشور از چندین ماه پیش به این طرف سیر نزولی داشته است.

رحمت الله بیژن پور تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه نگرش گفت: متاسفانه افغانستان در آستانه ی تحولاتی قرار دارد که برای دنیا نیز قیمت بالایی دارد. برنامه ی استراتژیک امریکا در منطقه، حوزه ی توضیح و تعریف مفاهیم بازی های ژیوپولوتیکی در منطقه نشان می دهد که ما در آستانه ی محاسبات نو قرار داریم. از سوی دیگر افغانستان در حال گذار سیاسی است. پیرامون افغانستان نیز تحولات تازه ای در جریان است. ظهور داعش می تواند وضعیت افغانستان را زیر شعاع خود قرار بدهد زیرا سطح عملیات و مانور داعش وسیع تر است. تقابل وضعیت منطقه و جهان نیازمند دقت سیاسی است و نمی توان این تحولات را تصادفی و زاییده ی حالت طبیعی دانست.

وی افزود: سال های زیادی راسموسن به عنوان سردبیر ناتو فعال است حدود 20 بار به طور جدی اعلام کرده است که نیروهای ناتو از افغانستان خارج خواهند شد و 20 بار دیگر نیز تاکید کرده است که اجازه نخواهند داد افغانستان به انزوا برود. معلوم نیست کدام حرف وی را باید باور کرد. وقتی یک جریان در سطح بین المللی اتفاق می افتد تلاش می شود تا قضایای دیگر را نیز همرنگ آن سازند.

بیژن پور در موضوع تهدید راسموسن در موضوع خروج نیروهای ناتو گفت: از سویی تهدید راسموسن در شرایطی که افغانستان آبستن تغییرات مهمی است می تواند جدی باشد و از طرفی این تهدید می تواند اغراق و فشار باشد تا بازی های کلان تری توسط همین بازی منفی شکل بگیرد. بنابراین نباید با این تهدید، سراسیمه و نگران باشیم زیرا امریکا به این راحتی نمی تواند از افغانستان برود و کار خود را در این جا نیمه تمام بگذارد.

رحمت الله بیژن پور اظهار داشت: سیاست امریکا در افغانستان تابع نظر ما نیست بعضی زمینه ها نیز برای دخالت امریکا در امور افغانستان وجود دارد، همچنان که بعضی افراد و نامزدها نیز در کوچکترین مشکلی خود را به دامان امریکا می اندازند. وقتی گروه ها و افراد در افغانستان همگی بر محور منافع شخصی خود در بازی های سیاسی داخل می شوند، کشورهای دیگر نیز در افغانستان بازی های کلان خود را پیش می برند. این کشورها تازه به این نتیجه رسیدند که چگونه راه ها را هموار و ترسیم کنند تا بتوانند زودتر به اهداف استراتژیک خود دست یابند.

تحلیلگر مسایل سیاسی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مردم افغانستان به اندازه ای قدرتمند نیستند که بتوانند در امور کشور تعیین کننده باشند. محافل، گروه ها و تیم هایی که با استراتژی ها پیوستگی دارند و کمی هم دست بازی در سیاست دارند می تواننند در تعیین سرنوشت مردم افغانستان موثر باشند. به همین علت فکر سیاسی ملی در افغانستان نیرومند نیست و برای هر حرکت مردمی نیز یک ممانعت می سازند.

وی تصریح کرد: در نشست سران ناتو، باید دولت افغانستان شرکت کند و شرکت کردن نهادها و ستادها در آن موجه نیست. این کانفرانس تصمیم های نهایی در موضوع چگونگی سطح مشارکت جامعه جهانی با افغانستان را تعیین نخواهد کرد اما تعدادی پیشنهاد برای شفافیت دولت آینده، امضای تفاهم نامه ی امنیتی، بازسازی در افغانستان، گزارش دهی و شفافیت و مبارزه با فقر و ایجاد حکومت پویا خواهد داد. در صورتی که انتخابات تا آن زمان مشخص نشود و رییس جمهور جدید تعیین نشود ممکن است وزیر خارجه و یا یکی از معاونان رییس جمهوری و یا شخص دیگر و حتی نمایندگانی از دو ستاد به عنوان مقام های حکومتی آینده در این نشست شرکت کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این شخص به اصطلاح بیژنپور وقتی از لافک های ستم ملی بود و مدعی بود فاشیزم پشتون معضل بزرګ حل مسله ملی در افغانستان است؛ ولی حالا به نظر میرسد حافظه این تخیل ګرا دچار دمینشه شده است و طرف بالعکس را انتخاب کرده و باز مدعی است مسله ملی در ګرو اشرف غنی احمد زی است در حالیکه مخل حل مسله ملی این شخص است؛ بناا مرور این موضع صایع ای بیش نیست.
حمیده راسموسن نیویارک امریکا

>>>   خاطر جمع باشيد نمي برايد از كشور محترم ژورناليست صاحب
وحيد از شهر نو

>>>   به هر صورت پیشنهاد مردم این است که نامزدان به خود ایند وپروسه شرمناک انتخا بات را پایان بخشند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است