هدف اصلی آمریکا از لشکر کشی به افغانستان
با مقايسه چگونگي استقرار نيروهاي آمريكايي و نيروهاي ديگر كشورهاي عضو ناتو در افغانستان، متوجه مي‌شويد كه نيروهاي آمريكايي بدون شك براي حفاظت از مسير خط لوله، در افغانستان مستقر شده‌اند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۳    ۱۳۸۸/۱۱/۲۰ کد خبر: 7690 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، اسنادی محرمانه نشان می دهد که انگيزه اصلي تجاوز نظامي آمريكا و انگليس به افغانستان، بدست آوردن گاز طبيعي در ازبكستان و تركمنستان بوده است.

یک مقام دولتی که بنا به دلایلی از ذکر نام وی معذوریم، در این باره اظهار داشت: با مقايسه چگونگي استقرار نيروهاي آمريكايي و نيروهاي ديگر كشورهاي عضو ناتو در افغانستان، متوجه مي‌شويد كه نيروهاي آمريكايي بدون شك براي حفاظت از مسير خط لوله، در افغانستان مستقر شده‌اند.

وی افزود: آمريكايي‌ها خط لوله‌اي را مي‌خواستند كه با رد شدن از کشورهای همسایه روسيه ، از راه افغانستان عبور كند. به همين خاطر و براي اطمينان يافتن از اجرايي شدن اين برنامه، حمله به افغانستان ضروري بود. افكار عمومي ساده‌لوح آمريكا نيز با شنيدن اين استدلال كه به دليل حملات 11 سپتامبر و براي نجات آنها از تروريسم، حمله به افغانستان ضروري است، قانع شدند.

لذا می توان این چنین برداشت نمود که ساخت ‌خطوط جديد ‌لوله، ‌كليد ‌رمز ‌علاقه ‌غرب ‌به ‌افغانستان ‌است. ‌‌با ‌وجود ‌اينكه ‌خود ‌افغانستان منابع چندان ‌زيادي ‌ندارد، اما ‌در ‌مجاورت ‌كشورهاي ‌خاور‌ميانه با ‌ذخاير ‌بزرگ ‌نفت ‌و ‌گاز ‌طبيعي ‌واقع ‌شده ‌است. به علت محصور بودن تركمنستان در خشكي، ذخاير ‌عظيم ‌گاز ‌طبيعي اين كشور ‌تنها ‌مي‌‌تواند ‌از ‌طريق ‌خطوط ‌لوله ‌به ‌بازار‌هاي جهاني منتقل ‌شود و با عنايت به محدود بودن خطوط لوله، گاز اين كشور تا پيش از اين (و هم‌اكنون) ‌تنها از یک مسير و سمت‌شمالي ‌انتقال ‌داده ‌مي‌شد.

روس‌ها ‌قصد ‌دارند ‌يك ‌خط ‌لوله ‌شمالي ‌ديگر ‌بسازند. ‌چيني‌ها ‌خط ‌لوله‌اي ‌در ‌سمت ‌غربي خود مي‌سازند ‌‌و در اين ميان، ‌ايالات ‌متحده نيز برای اینکه در این میان عقب نماند، تلاش می کند تا نفت و گاز کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان و پاکستان به دریای عمان و به کشتی های نفت کش خود منتقل کند.

این علاقه مندی آمریکا زمانی بیشتر شد که در ‌سال ‌2006 اداره ‌زمين‌‌شناسي ‌ايالات ‌متحده ‌و ‌وزارت ‌معادن ‌و ‌صنايع ‌استخراجي ‌افغانستان ‌اعلام ‌كردند ‌كه ‌در شمال ‌كشور، ‌منابع انرژي قابل تأملي ‌وجود ‌دارد.
براساس ‌برآوردهاي ‌زمين‌شناسان ‌آمريكايي، ‌ذخاير ‌اين ‌منطقه ‌شامل ‌1.5 ‌ميليارد ‌بشكه ‌نفت ‌(حدود ‌200 ‌ميليون ‌تن) ‌و 15.6 ‌هزار ‌ميليارد ‌متر ‌مکعب ‌گاز ‌طبيعي ‌است. ‌طبق آمار ديگر، كل ‌ذخاير انرژي ‌افغانستان ‌معادل ‌3.6 ‌ميليارد ‌بشكه ‌نفت ‌و ‌36.5 ‌هزار ‌متر ‌مكعب ‌گاز ‌طبيعي تخمين زده ‌مي‌شود. هرچند ‌اين آمارها ‌فقط ‌ارزيابي‌هاي ‌تخميني ‌ذخاير انرژي كشور ‌بوده ‌و ‌‌اثبات ‌شده‌ ‌نيست، اما، امكان ‌كسب ‌استقلال افغانستان در حوز انرژي ‌و ‌حتي ‌صدور ‌گاز كشور ‌به ‌پاكستان ‌و ‌هند دور از واقعيت دانسته نمي‌شود.

لذا آمریکا مصمم است تا به هر طریق ممکن این خط لوله را احداث نماید . در این میان شرح حال یکی از رقبای آمریکا در این مورد قابل توجه است . یکی از کمپانی های نفتی که طرح انتقال نفت و گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان را تعقیب کرده و هنوز هم تعقیب می کند، کمپانی نفتی ظاهراً آرژانتینی به نام " بریداس " است. هرگاه این کمپانی با دولت ترکمنستان و یا افغانستان به توافقاتی دست یافته و یا قراردادی را امضا کرده است، با وقوع حوادثی در افغانستان، طرح های "بریداس" با شکست مواجه شده است.

به عنوان مثال، بلافاصله پس از این که در ژانویه 1993 کمپانی " بریداس " موفق می شود امتیاز جستجو و استخراج ذخیره ی " یشلر " در منطقه ی " دولت آباد " در شرق ترکمنستان را به دست آورد و در فوریه 1996 موفق به امضاء یک قرارداد همکاری سی ساله برای احداث خط لوله ی نفت با دولت برهان الدین ربانی می شود ، در سپتامبر همان سال گروه طالبان ایجاد و اعزام آن ها به افغانستان انجام می گیرد و با ورود آنها به افغانستان و شعله ورتر شدن جنگ های داخلی در افغانستان، طرح های " بریداس " به اجراء در نمی آیند.

در ژانویه سال 2006 میلادی ، رئیس کمپانی بریداس در مورد انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان با حامد کرزی دیدار و گفت و گو می کند. وی تلاش هائی را که تاکنون در این زمینه انجام داده است را تشریح می کند و می افزاید که ‌این شرکت بار دیگر علاقه‌مند به اجراء این طرح از طریق افغانستان است. این طرح که هزینه ی آن نزدیک به سه میلیارد دالر برآورد شده‌، قراراست از ولایات هرات و قندهار در غرب و جنوب افغانستان عبور کند و به شهرهای " کویته " و " مولتان " پاکستان و تا مرز هند ادامه یابد. اما هنوز مدت زیادی از این دیدار و گفتگو نگذشته که خبر می رسد شركت Chevron كه متعلق به كاندوليزا رايس وزیر خارجه سابق آمریکا بود و سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در منطقه انجام داده است با خرید شركت تاسیسات نفتی Unlocal، اجراي خط لوله نفت و گاز افغانستان را بر عهده گرفته است.

لذا دیگر آمریکا به وجود طالبان به عنوان بهانه ای برای جنگ نیازی ندارد و بهتر است هرچه زودتر صلح برقرار گردد. پس با این وجود می توان گفت در حقيقت اين جنگ و لشکر کشی براي پول و انرژي است، نه دموكراسي!
هر چند لازم به ذکر است که از دیگر اهداف اصلی آمریکا می توان به حاکمیت مافیای مواد مخدر نیز اشاره کرد که افزایش چهل برابری کشت تریاک نسبت به دهه 90 را دلیلی بر این مدعا آورد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای افغانستان بیچاره.......

>>>   کسانیکه سیاست و پالوسی خاریجیان را در افغانستان بیسار
سطری و هموار فکر میکنند!
ساختن این لولهای نفت و گاز برای اقتصاد افغانستان کار بیسار خوبی است که با عبور شدن ان از خاک ما دولت افغانستان از هر هزار متر مکب گاز و نفت و عبور شدن ان از خاک افغانستان صد کیلو متر از 7 الی 12 دالر میتواند بگیرد.
ارام باشید.

>>>   برادر محترم اگر امریکا بخواهد در 24 ساعت طالب درکشور
وجود نخواهد داشت و ضرورت باین لشکر 44 کشور جهان
نیست از این گزشته بایگاه تروریزم طالب و القا عده در
باکستان است اما مرکز لشکرکشی و جنگ افغانستان .
دوراندیش از مزار

>>>   سلام و درود
اگر واقعیت طبق مطالب فوق الذکر باشد بازهم قضیه به نفع افغانستان است که بلاخره تمدید لوله گاز و نفت نیاز به امنیت دارد و وقتی امنیت تامین میشود در حقیقت مردم افغانستان گمشده خویشرا که سالها به آرزو خیالش اند به دست خواهندآورد.
بی نام

>>>   صد در صد راست است. ای افغانهای خوبورده از خو بیدار شوید.
خو بورده ره او بورده.

>>>   سلام. آمریکا اگر لوله های کشورهای همسایه را از افغانستان عبور بدهد که کار بدی نیست عزیزم. اخر من و تو با دموکراسی نیز مشکل داریم(یعنی ما افغانها واقعا دموکراسی غرب را دوست داریم و تحمل می توانیم؟) پول فراوان و آرامش نسبی به خاطر لوله های نفت و گاز نصیب افغانستان می شود.
اگر این پدیده بد می بود که کشور ایران این همه برای عبور لوله به غربیها باج نمی داد. اخر عبور لوله ها یک نوع اهمیت و موقعیت بین المللی را بالا می برد عزیزم.
ما کی دست از اندیشه های نخرب و تمدن گریز بر می داریم؟ بگو کی؟ همه کشورها اباد شدند همین عربستان و آمارات و پاکستان و ایران برای اینکه با سازندگی مادی لا اقل کنار آمدند.

>>>   تشکر ازاینکه در این مورد مطالبه را به نشر رساندید.
بنده که در یکی از دانشکده های هند به رشته علوم سیاسی مشغول مطالعه هستم. آمدن آمریکا را در افغانستان اینطور بررسی میکنم. اول اینکه طالبان یک وجود داخلی نبوده و بر خاسته از سیاست سیاه آمریکا است که از یک طرف میخواهد که در افغانستان بماند و بخاطر آن طالبان را از راه مخفیانه حماست میکند و ما شاهد چندین واقعه هستیم که نیرو های ناتو برای طالبان مهمات را نقل داده بودند. و از این طریق آمریکا میخواهد که از یک طرف ایران را بالایش فشار وارد کند و از طرف دیگر از منبع معدنی افغانستان از قبیل یورانیم که در غرب افغانستان وجود دارد استفاده نماید. البته بنده گفته های شما را کاملاً رد نمینکم و احتمالاً آمریکا بدست خود چنین یک معلوماتی را در اختیار رسانه ها و دنیا گذاشته است.
تشکر

>>>   بلی امریکایها نتنها برای کسب لوله های نفت وکسب ذخایری نفتی بلکی از همه اولتر بدست ګرفتن بزنس مواد مخدره یعنی هیروین که چهار چند نفت نفععت بخود به ارمان دارد به فکر زند ه ګی طفلان افغان وکهن سالان و زنان افغان نیستند این یک پروسی بسیار قبلیست که سیاست مداران فروخته افغانی از انها پشتوانی دارند در وقت اردو سرخ و بعد از خروج اردو شوروی ودر زمان جنګهای بین تنظیمهای که در بینبردن شهر کابل و همه وطن از همین امریکا پول بدست میاوردنړ وه می اورنند وطن ما ارام نمیشود و نخواهد شد چرا که دارو دسته وطن فروشان در قدرت هستند
عزیز

>>>   سلام
بنظرمن امریکا هرکاری که میکند خوب میکند بخاطریکه بهترین پالیسی را دارد عزیز من من وتو چه داریم غیراز خراب کاری بی اتفاقی برادر کشی دیگرچیزی یاد ندارم

>>>   سلام !
بعد از هشت سال جنگ ، خون ریزی ، کشتار و ده ها مصیبت دیگر بلاخره میخواهند که هدف اصلی خودرا دول غربی به رهبری امریکا آشکار بسازند . بکلی دقیق ، درست و بجا هست ولی اکنون زمینه پذیرش همچو طرح نیز آماده شده است . پس تمام روشنفکران که از بام تا به شام داد و فریاد به راه می انداختند که اوبرادر ها به زیر کاسه نیم کاسه است کسی حرف های ایشان را باور نمیکردند . اکنون این موضوع آشکار ، برهنه و هویدا شده است که جنگ نه بر علیه تروریزم است نه بر علیه القاعده است و نه دموکراسی را به ارمغان میاورد صرف جنگ به دست آوردن و کنترول منابع و منافع نفت است که به خاطراینکه زیاد به اقتصاد شان لطمه وارد نشود تا بر آوردن مامول خود بیکار ننشسته از یورانیوم سرشار هلمند هم استفاده فرمودند و هم از کشت ، ترافیک و قاچاق تریاک هم به شکل وافر و همه جانبه آن استفاده نمودند . من بار ها از همین سایت صدای خودرا بلند نمودم که در آخرین تحلیل غربی خواست آخر خودرا مطرح نمایند که چه میخواهند زیرا تمام عملکرد ها و پالیسی های پشت پرده ایشان افشاء و آشکارشده بود . پس اکنون درست شد . امید است که تمامیت ارضی ، حاکمیت ملی و استقلال ما در امان باشد و اگر نفت و گاز حوزه ای سیر دریا را انتقال میدهند از همین طریق کشور ما اجرا نمایند و مردم بیچاره ، غریب و بی بضاعت ماراهم بگذارند که چند صباحی از نعمت صلح و آرامش برخوردار شوند واقلاً نان یافته و نیافته خودرا در یک فضای امن و مصون بخورند واطفال نازنین مان از درس ، تعلیم وتربیه محروم نشوند .
هدف من آن اطفال نازنین و بسیار شیرین سمت های جنوبی ، جنوب غربی کشور میباشد که همین اکنون از هفت مکتب سه مکتب شان مسدود است و سخت نیاز به درس و تعلیم دارند .وبارها خواست من ، دوعای من و آرزوی من تامین صلح و آرامش در سمت های جنوبی و جنوب غربی کشور بوده تا قوم بسیار با همت ، سر افراز و آزادیخواه پشتون ما دیگر از کاروان مدنیت و تمدن اسلامی ، انسانی و ملی عقب نگاه داشته نشوند . در اخیر دست دوعا به درگاه خداوند بی نیاز بلند نموده و از دربار شان التجا ء مینمایم که یا بارخدایا دیگر جنگ ، مصیبت ، بد بختی ، تفرقه افکنی و شرارت را از سر باشنده گان تمام ملیت های با هم برادر ساکن در این وطن ، دور فرمائید و مردم مظلوم و محروم مارا بیشتر ازین آواره ، دربدر و محروم از نعمت سواد ، درس وتعلیم کاملاً اسلامی نسازد . آمین یا رب العالمین .با احترام
خلیل خاوری از شهر مزار شریف

>>>   سلام
شرح حال خط لوله تیل در نیجریه را مطالعه کنید . زیاد هم به عایدات افغانستان و پاکستان ازلین لوله امیدوارنگردید

>>>   بعد ازعرض سلام.جناب نویسنده صاحب إ شما نو از خواب بیدار شده اید ،ما این مسله را 20 سال پیش میدانیستیم.
کوچی از لوگر

>>>   ای افغانستان تا به کی در خواب غفلت!
دیگر بس نیست!

>>>   بسيار عالي است دزاين صورت منافع اقتصادي سرشاري نصيب كشور ما نير خواهد شد.و كشور ديگر هم به خاطري منافع اقتصادي شان كوشش زياد براي تامين صلح وثبات در اففانستان خواهند كرد
احمد
كابل

>>>   از خو بیدار شو. از خو بیدار شو, بس است بس است. چی بس است??? از کدام خواب???
شما در خوبی خود هم روادار نیستیند. اگر گاز تیر شود فایده اش به مردم بیچاره افغان میرسد و اگر از خواب بیدار شویم جنگ کنیم فایده اش به پاکستان میرسد

>>>   من فکرمیکنم آمدن امریکایی ها در افغانستان بعد های مختلف دارد که یکی از ین بعد همانا مسله لوله ګاز خواه دبود ولی نباید فراموش کرد کهامریکایی ها بعد از فروپاشی شوروی سابق ګفتد یګانه سد راه پیشرفت اوشان اسلام است لهذا از انتهای کوشش شان استفاده میکنند که دین اسلام را در انظار نا آګاهان بد جلوه بدهند شما تصور کنید طیاره بی سرنشین میتواند پاکستان را بمبارد کند آیایا فتن اسامه اینقدر مشکل است ؟ که نی بناء بهتر است افغانهای عزیز درهرجایکه هستند بهتر خواهد بود اختلافات را کنار ګذاشته در پی آبادانی کشور شان دست به دست هم بدهند ږږږږږ
شفق از کابل

>>>   این لوله کشی چیزی بدی نیست زیرا برای دو طرف شغل ایجاد می کند. یک عده برای آبادی آن مشغول کار می شوند و یا جذب نگهداری آن مانند اردوی ملی و یک عده دیگر هم می توانند از کشورهای مشخص پول بگیرند برای انفجار و خرابکاری که بازهم تولید اشتغال شده و البته افرادی مانند من نیز می تواند بر علیه آن قلم فرسایی کند که این هم نوعی تولید اشتغال هست. پس از این نظر برای افغانها مفید است البته احتمال داره برای دولت هم سودی داشته باشد.

>>>   هدف اصلی آمریکا از لشکر کشی به افغانستان به تاراج بردن منابع طبیعی کشور.عاشق چشم و ابروی من و شما نیست.
سالنگی

>>>   با سلام به همه :هدف اصلی حمله امریکا به افغانستان مسلط شدن امریکا به منطقه خاورمیانه و محاصره کردن ایران ونزدیگ شدن به مرزهای شوروی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است