دوباره " بگیر بگیر" مهاجرین در ایران شروع شد
عرف معقول و معمول همه کشورهای مهاجرپذیر دنیا این است که نهایت دقت‌شان را می‌کنند تا قشر نخبه‌تر، باسوادتر و متخصص‌تری را انتخاب کنند تا از سود فعالیت‌های نیروی متخصص خارجی در کشورشان نهایت فایده را ببرند اما این قضییه در ایران کاملا برعکس می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۹۳/۵/۷ کد خبر: 76449 منبع: پرینت

این روزها در حالی که اکثر رسانه های خبری مصروف پوشش اخبار مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و البته جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند، برخی مسوولین ایرانی کار کردن مهاجرین افغانستانی در هفده ولایت ایران را ممنوع کردند و بنا بر گزارشهای رسیده دوباره طرح به اصطلاح " بگیر بگیر" اداره کار و امور اجتماعی ایران شروع شده و مهاجرینی را که در کارهایی مثل فروشندگی مصروف هستند، آغاز شده است و این یعنی دوباره استرس و اضطراب آن عده از مهاجرین که سی سال است در ایران هستند و هنوز نمی توانند در شغل مورد نظر خود فعالیت کنند.

در چند روز اخیر نیز در شبکه‌های اجتماعی؛ تصویری دست به دست می‌چرخد که لیستی از مشاغلی است که سه سال است مهاجرین افغانستانی یا به قول طراحان این متن «اتباع افغانی»؛ فقط در این مشاغل مجاز به کار در ایران هستند.

کارهای ساختمانی،کارگاه‌های کشاورزی، و برخی شغل‌ها از قبیل تولید کود شیمیایی، سوزاندن زباله، چاه کنی، آجرپزی، چوپانی، روده پاک کنی، جمع آوری علوفه، بیل زنی، حمل بار و... که هر مهاجری که در ایران ساکن است باید در فرم اداره کار، یکی از این مشاغل را برای خود انتخاب کند و حق کار کردن در شغل دیگری را ندارد.

در حالی که مهاجرینی سی سال در ایران حضور دارند که جزو اقشار فرهنگی، تجار، کسبه، نویسنده و ... می باشند ولی مجبور هستند یکی از این مشاغل نا مانوس را انتخاب کنند.

این لیست سه سال است که مورد انتخاب اجباری همه اقشار مهاجرین است حتی شاعر و نویسنده محترم مهاجر جناب محمدکاظم کاظمی نیز در مصاحبه ای گفته است که برای تمدید مدارک اقامتی خود شغل چوپان را انتخاب کرده است. اما دلیل نشر این لیست در شبکه های اجتماعی سخن برخی مسوولین ایرانی مبنی بر کنترل پرکردن فرصت‌های شغلی توسط مهاجرین افغانستانی است.

این کار که به گفته های صاحبنظران ایرانی به قیمت یک نگاه غیراخلاقی به مهاجرین تمام شده است، جهت محدود کردن انتخاب آنها برای زندگی در ایران بوده است. البته همان‌هایی که به صورت قانونی و بعد از طی کردن مراحل مختلف مجوزهای مربوط به اجازه اقامت در ایران را گرفته‌اند و اکنون مجبور هستند با بهره‌گیری از قانون‌گذاری خاص، مشاغل خاص هم انتخاب کنند.

آنچه جای تاسف است اینکه در این لیست، بخش بزرگی از مهاجرین که اصولاً، جنسشان فرهنگی است و سر و کارشان با عالم دین و فرهنگ و هنر و تجارت می باشد، عملاً نادیده گرفته شده همانطور که در اکثر سیاست‌گذاری‌های مربوط به مهاجرین این قشر از مهاجرین همیشه فراموش شده اند.

هرچند یادآور می شویم که اصلا قصد نداریم صاحبان زحمتکش مشاغل فوق را کوچک بشماریم، اما انصاف مطلب این است که در بین مهاجرین افراد زیادی وجود دارند که جایگاه‌ شغلی، تحصیلی و تخصصی آنها هیچ تناسبی با مشاغلی که در لیست اداره کار ایران موجود هست، ندارد.

همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم، می رسیم به همان درد همیشگی یعنی مهاجرت دوباره مهاجرین افغانستانی از یک کشور اسلامی به یک کشور غربی! همانطور که در سالیان گذشته تعداد زیادی از متخصصین و اندیشمندان و فرهنگیان مهاجر مجبور به ترک ایران و ادامه تحصیل در کشورهای غیر اسلامی شدند.

البته خواسته ما از مسوولین ایرانی مبنی بر رعایت برخی تناسب شخصیتها با انتخاب شغلشان، چیز عجیبی نیست، این عرف معقول و معمول همه کشورهای مهاجرپذیر دنیا است که نهایت دقت‌شان را می‌کنند، همه شرایط را هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنند تا قشر نخبه‌تر، باسوادتر و متخصص‌تری را انتخاب کنند تا از سود فعالیت‌های نیروی متخصص خارجی در کشورشان نهایت فایده را ببرند. اما این عملکرد سه سال اخیر اداره کار و امور اجتماعی ایران باعث می شود فقط کسانی که توانایی شغلی‌شان (در عین احترام به صاحبان این مشاغل) این حرفه‌های بدون تخصص و بدون توانایی خاص است در ایران بمانند و نخبگان، علمای مذهبی برجسته، استادان دانشگاه، سرمایه‌داران، شاعران، نویسندگان، ادیبان و... هر چه زودتر این کشور را ترک کنند و بعضا با خاطری تلخ از این میزبانی سی ساله به کشوری دیگر مهاجر شوند.

البته طرح همایش 10 در پیش است و باید ببینیم در این طرح مسوولین محترم ایرانی چه گلی بر سر مهاجرین افغانستانی می زنند. توقعی هم که از همه دوستان و برادران ایرانی می رود این است که مانند برخی رسانه های خود که این روزها نسبت به مهاجرین واقع بین تر شده اند، واقع بین تر شوند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راهای رشد ونموی خودشان را خودشان جستجو کنند
والی توقع داشتن ازدیگران ازجمله گناهان کبیره است

>>>   ای ایران!بااین کارها آینده ات راخراب میکنی.بنده اشرف غنی وعبداله وکرزی رامقصراصلی میدانم.کاظمی درایران چوپانی کندواشرف غنی درافغانستان حکومت. واقعا خنده آور است.خداوند رحمت کند امام خمینی راد مرد بزرگ به عنوان یک افغانستانی به امام خمینی احترام قایلم. و اما...
فرشته عجمی تهران

>>>   بسیار کار خوبی میکنن.خب پناهندگان افغانی نباید نگرانی داشته باشند چون خودشان بارها ادعا کرده اند در ایران به انها سخت میگیرند و حق و حقوقشان را نمیدهند.حتی کسانی ادعا میکنن که ایرانیها به زور انها را نگه داشته اند!!!هر نوع طرح برای محدودیت یا دستگیری و اخراج اتباع افغانی موجب میشود به افغانستان یا هر جای دیگر دنیا بروند و مشکلاتشان از بین برود!! اما در جواب به خط اخر نویسنده حمایت چند رسانه محدود از اتباع بیگانه نشاندهنده واقع بینی نیست.در ایران ازادی وجود دارد و هر کسی میتواند نظرش را بیان کند.انچه مهم است دیدگاه اکثریت جامعه ایرانی است که خواهان برخورد با اتباع همیشه میهمان خارجی است.و البته به نظر اقدامات چند سال اخیر نشان داده این فشار افکار عمومی در حال نتیجه دادن است.

>>>   ...افرینتان که مظلومیت ما مهاجرین را رسانیی کدین
سفیر وطن

>>>   قصد ایجاد اختلاف دارید ؟ ایران به اندازه کافی نیروی متخصص بیکار داره ( به علت سیاست های غلط اموزشی ) طبیعیه که کمبود کارگر را با نیروی مهاجز جبران کند

>>>   اين كه شما بگوييد کشور مهاجر پذير بايد بگوييد اصلا ايران کشور نيست که برنامه اي براى مهاجرپذيرى داشته باشد چون ايران جمعيت نسبتا زيادى دارد.
و مردم ايران نوعى ترس از تروريزم دارد که فکر ميکنند مردم مهاجر حامل اين تروريزم هستند و رسانه هايى ايران به اين مسايل دامن مى زننند
البته ريشه يابى شود مردم ايران چرا با مهاجران عراقى که دشمنانشان بودند ترسد نداشتند ولى رفتار اينگونه با افغانستانى هايى مهاجر دارند
مجيد خراطها. ايران

>>>   شما در ايران کارگرى ميکنيد ميگيد که کشور شما رو اباد کرديم.
پسر واى به حال من اگر شما دکتر و مهندس بشيد اون روز به من چى ميگيد.
همايون از کرج

>>>   با سلام
عمرى در ايران زندگى كردم و با ديدن هموطنانم كه تحقير بالايشان صورت ميگرفت، اشفته و پريشان بودم. ناگفته نماند كه هنوز هم باعث تشويش است براى تمام مردم ما.اما چيزى كه مرا هميشه شگفت زده و پريشان نگاه كرده، ايست كه چرا ما افغان مردم به هوش نمياييم و به حال خود فكرى نميكنيم.
مردم افغانستان اينده خود را خود رقم ميزند، پس شكايت از ايران و پاكستان براى چى. گرچه من از سياست اين دو كشور در قبال افغانستان بيزارم.
اما حقيقت اينست كه مردم ما بايد به فكر خود باشند...
اميد به پيروزى مردم افغانستان

>>>   سلام دوستان ایرانی ام
می خواهم این برخورد مولا امیر المومنین را نسبت به یک نصرانی بخوانید و بعد آن را با برخورد شما با هزاران جوان مهاجر افغانستانی که در سر کارهای طاقت فرسای شما معلول شده و یا حتی جانشان را از دست دادند و اگر هم زنده مانده اند اکنون به سن پیری و کهولت رسیده است، بخوانید و منصفانه قضاوت کنید:
این هم روایت با آدرس:
حضرت‌ مولا امیر المومنین علیه السلام پیر مرد از کار افتاده‌ نابینایی‌ را می‌بیند که‌ از مردم‌ تقاضای‌ کمک‌ می‌کرد مشاهده‌ نمود بی‌درنگ‌ از حال‌ وی‌ جویا شد و یکی‌ از اطرافیان‌ خود را مأمور رسیدگی‌ به‌ حال‌ و وضع‌ وی‌ نمود. او پس‌ از تحقیق‌ گزارش‌ داد که وی‌ نصرانی‌ است‌ و از مردم‌ درخواست‌ کمک‌ می‌نماید، امام‌ از شنیدن‌ این‌ سخن‌ آثار خشم‌ در چهره‌اش‌ آشکار گردید و فریاد برآورد: او تا جوان‌ بود او را به‌ کار کشیدید و از نیروی‌ او بهره‌ گرفتید و اکنون‌ که‌ پیر و ناتوان‌ گشته‌ وی‌ را به‌ حال‌ خود رها نموده‌ و از احسان‌ و کمک‌ خویش‌ محرومش‌ می‌نمایید؟ آنگاه‌ این‌ فرمان‌ ماندگار را صادر نمود که: «انفقوا علیه‌ من‌ بیت‌المال: برای‌ وی‌ از بیت‌المال‌ مستمری‌ قرار دهید.»(عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 15، ص 66، مؤسسه آل البیت، قم، 1409ق).
با احترام مهاجر ایران

>>>   عزيزم به خود ايرانيا كه فارغ التحصيل شدن كار واسهشون پيدا نيست بعد شما چه چيزهايى که نمى گيد
ايرانيا همه فرار مغزها ميکنند...
بعدشم ازحق نگزريم شما يک جور ادمايى خاصى هستيد
ما مونديم کدوم حرفتون رو باور کنيم
شهسوار محمدى

>>>   از ایرانی های عزیز خواهش میکنم یا نظر ندهند یا اگر نظر میدهند منطقانه و خردمندانه و بیطرفانه نظر دهند.در این جا و دراین مسِله جایز نیست تعصب بیجا داشته باشید شما این تعصب را باید در برابر اعراب بکار ببرید
بهروز

>>>   سلام انسانها: من یک ایرانی افغانیول اصل هستم البته به حساب خودم. درایران از پدری افغانی و مادری ایرانی متولد شدم در زادگاهم {ایران} تحصیل کردم والان هم مشغول کار هستم . نه بیمه دارم نه خیلی از حقوق اولیه ..... حالا شما ادمها : با هر رنگی سوال میکنم شما هم منصفانه خودتونو جای من بگذارید یا به امثال من تو بقیه کشورها فکر کنید و مقایسه کنید. من که اینجا متولد شدم و حتی مادرم هم ایرانه حتی طبق قانون اساسی هم باید دارای تابعیت ایران بشم و حقوق مساوی داشته باشم چرا؟ قضاوت با خودتون شاید من اشتباه فکر میکنم؟!!!

>>>   دستت درد نکند مهاجر هموطن از ایران با این روایت عبرت آموز "

>>>   من هم مانند بسیاری از هموطنان در ایران مهاجر هستم، بعد از سی سال زندگی در ایران، هنوز هم نتوانستم حقوقی برای خود ترسیم کنم، رانندگی که شغل بسیار پیش پا افتاده ای هست برای ما قدغن است اگر ماشینی سوار شوی، سر و وضع شیکی داشته باشی آن وقت باید منتظر نیش و کنایه هایشان باشی، به راستی مسلمانی را کنار بگذاریم که در درجه ای اعلی تر است انسانیت کجاست، اگر اعتراضی بکنی با فحاشی و زورگویی جوابت را می دهند، چون همیشه احساس می کنند که حق این کار را دارند، و می دانند که نه تنها بازخواست نخواهند شد بلکه مورد حمایت حداقل بخشی از جامعه هستند، من دوستان ایرانی زیادی دارم و می دانم که بخش بزرگی از جامعه نیز با این نوع برخورد مخالف است. اما متاسفانه شاید بیش از نیمی از جامعه برخورد با مهاجرین را از کودکی از تلویزیون و رادیو و سینما و مسئولین یاد گرفته اند و با آن خو گرفته اند. این است وضع جامعه مهاجر ایران.

>>>   برادر عزیز افغانم بعد از این همه سال وقت ان نرسیده که همه چیز را از کشور خود و از خود بخواهید نه از کشورهای همسایتان وقت ان رسیده که دولت خودتان برایتان ایجاد کار کند دولت ما هم برای ما هزینه ایجاد کار در هر کشوری خیلی زیاد است واین توقع بیجایی است که کاری که خود هزینه و ایجاد کردیم برای جوانان خودمان دو دستی به شما تقدیم کنیم و مطمين باشید کسانی مثل اقای محقق همیشه در سر ما جای دارند و این قانون برای این است که شغلها توسط مهاجرین اشغال نشود وگرنه افغان هایی که متخصص هستند در ایران تابعیت دارند چند پزشک را می شناسم به هر حال شما افغانها خود باید به فکر خو باشید هیچ کس جز خودتان به فکر شما نیست همانطور که شما افغانها به فکر ایرانی نستید و اد و این را در سیاستهای دولتتان به وضوح می شود دید و می گویید افغانستان اول به فکر منافع خود است در رابطه با امریکا

>>>   من فکر میکنم شما افغان ها با خود رودر بایستی دارید برادر من اگر در ایران به شما بد می گذرد و فکر میکنید که جوانیتان هدر میرود عقل سلیم می گوید که انجا را ترک کنید و به کشور خود بر گردید حال این که چرا افغانها در ایران می مانند و نمی روند دو حالت میتوان داشته باشد: یا در ایران زندگی خوب و ارامی دارند ( که افغان هایی که من به شخصه دیدهام این گونه اند) و فقط برای بر انگیختن احساسات هموطنان خود در افغانستان و این که بگویند ما نیز ما نند شما در این سی و اندی سال بدبختی کشیدهایم دروغ ومظلوم نمایی می کنندو یا دچار خود ازاری هستند کدر کشوری که اینقدر عذاب می کشند مانده اند که دیگر خودشان مقصرند نه من و شما

>>>   مهاجر افغان روایات اسلامی نگفته صاحبخانه راضی نباشد ماندن جایز نیست یا فقط این احادیث مال ما ایرانیهاست

>>>   وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿٥٠﴾ النمل
و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند.
مهدی سرخجویی

>>>   ۱. وَلِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿البقرة: ١١٥﴾
2 . إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّـهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَـٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿النساء: ٩٧﴾
كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‌اند، [وقتى‌] فرشتگان جانشان را مى‌گيرند، مى‌گويند: «در چه [حال‌] بوديد؟» پاسخ مى‌دهند: «ما در زمين از مستضعفان بوديم.» مى‌گويند: «مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد؟» پس آنان جايگاهشان دوزخ است، و [دوزخ‌] بد سرانجامى است.
امام صادق علیه‌السلام فرموده است: آنگه که بلا و گرفتاری به شما روی آورد به قم پناه ببرید. همانا قم پناهگاه فرزندان فاطمه(س) و راحت‌سرای مؤمنان است. هر ستمگری بخواهد بر این شهر و مردمش جفا کند خداوند او را خوار و از رحمتش دور می‌سازد.
گروهی خدمت امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدند و گفتند:ما از مردم «ری» هستیم، حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از «اهل قم». آنان چند بار تکرار کردند: ما از «ری» خدمت شما رسیده ایم. حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار میکرد. آنگاه فرمود: حرم خداوند مکه است؛ برای رسول خدا نیز حرمی در مدینه است؛ کوفه حرم امیرالمؤمنین است و حرم ما (اهل بیت) شهر قم است. و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه در آن دفن می شود،
مهدی سرخجویی

>>>   تا دیروز که می گفتید همتان کارگر و عمله اید ودر ایران چیزی جز چاه کنی نیاموخته اید حال این همه استاد دانشگاه و شاعر و متخصص از کجا سبز شد خودتان دروغهای خودتان را رو می کنید خیلی از افغتها در ایران با سواد شدند وبه دانشگاه رفتند ومتخصص شدند و در ایران زندگی خوبی دارند به همین خاطر است که می خواهند در ایران بمانند ولی دروغهای رسانههای افغان و سیاهنمایی ایران موجب شد که هم دولت هم مردم ایران از این همه نمک نشناسی و بی لطفی خسته شوند و خواهان بازگشت افغانها باشند شاید دیگر حای گله ای باقی نماند و روابط دو کشور بهتر شود به هر حال خود کرده را تدبیر نیست.

>>>   سلام برادران افغان :ایران کشپر مهاجر پذیری نیست افغانها هم که بیش از سی سال در ایران هستند پناهنده اند که قرار بود برکردند به کشورشان اما نه تنها بر نمی گردند بلکه روز به رپز به سمت مرزهای ایران روانه می شوید و بدتر اینکه در ایران حس مالکیت و حق اب و گل می کنید وخواستار نماینده در مجلس ایران هستید به همین خاطر است که دولت میخواهد شما برگردید ومطمینم دلیش رفتار و گفتار خود افغان هاست

>>>   من اطلاع دقیق دارم فقط کسانی که غیر قانونی وارد شده اند مورد پیگرد قرار میگیرند کسانی که کارت شناسایی دارند کاملا محترم هستند
در مورد رفتار با مردم افغانستان نیز باید بگویم من از رفتارهای بعضی از اهل افغانستان و همچنین بعضی از ایرانیها خوشنود نیستم ولی خودم همیشه رفتارم با مردم افغانستان چه هزاره چه تاجیک چه پشتون کاملا محترمانه و محبت آمیز بوده است چون آنها را هم مسلمان ایرانی میدانم که با توطئه انگلیس در آنسوی مرزها قرار گرفته اند و از وطن مادری خود ایران که هزاران سال در آن میزیسته اند جدا گشته اند

>>>   مهاجران غیر قانونی با اشغال شغل و خروج دلار استفاده از امکانات دولتی بدون پرداخت مالیات به اقتصاد ایران ضربه می زنند بعد از دولت ایران توقع اموزش و ایجاد شغل هم دارند؟؟؟ ( البته دولت ایران نباید هیچ تبعیضی برای مهاجران قانونی قائل شود ) ( ایران کشور مهاجر پذیری نیست و شرایط مشخصی برای زندگی دارد اگر کسی با این قضیه مشکلی داره به ایران مهاجرت نکنه )

>>>   ما به ایران نه پی حشمت و جاه آمده ایم
از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم
ایران هر کاری که میخواهی بکن چون از انسان های مجبور بسیار استفاده کردید اکنون هم دوام دهید...
نمیتوان در این صفحه کوچک راجع به آن نوشت

>>>   در جواب ایرانی های که نظر میدهند
با این دلایلی که می اورید معلوم میشود که یا سطح سوادتان بسیار پایین است یا تعصب را جایگزین انصاف و منطق کرده اید.هرکاری بکنید نمیتوانید... سرپوش بگذارید.خودتان هم این را به خوبی میدانید . پس دست از سیاه کاری بردارید
ایمان

>>>   در جواب به نظر دهنده ای که ایرانیها را بی سواد یا متعصب نامید...
اولا سطح سواد و دانش ایرانیها حداقل در منطقه برای همه روشن است.چنانکه ما بر خلاف برخی که هنوز نمیدانن برای چه زنده هستند با دنیای غرب بر سر بخشی از همین دانشهایمان داریم مذاکره میکنیم.جالب است که نزدیک 70 درصد از پناهندگان افغانی در ایران هم باسواد شده اند و با مقایسه ای با سطح سواد این ملت در افغانستان مشخص میکند تفاوت تا کجا است.
اما در مورد تعصب.بله ایرانیها به سرزمین خود بسیار متعصب هستند و جانشان را برای ان میدهند.دهها سال پیش با تصوراتی غلط مرزها را باز کردیم و ملت خود را گرفتار میلیون ها نفر تبعه بیگانه مثل تو کردیم ولی حالا فهمیده ایم این کار نتیجه ای جز طلبکاری و حق نشناسی این اتباع خارجی نداشت.
بنابراین دوره مظلوم نمایی و به قول خودت سیاه کاری به پایان رسیده و دولت ایران باید تحت خواست افکار عمومی علاوه بر بستن مرزها تمامی بیگانگان غیر قانونی را هم از ایران اخراج کند.که البته خیلی خوب هم شرایط این کار را داره اماده میکنه.

>>>   حقوق بشر به هیچ عنوان در ایران رعایت نمی شود این تنها بخش کوچکی از مشکلات مهاجرین در ایران است
ایمان

>>>   35 سال است مهاجرين در اين سكونت دارند ولي از حق تعيين سرنوشت كه از حقوق تعيين شده بين المللي براي افراد جوامع بشريت است محروم ميباشند به جز اعتراض علني در مقابل پارلمان ايران و دفتر سازمان ملل نميتوان اميدوار بود ايران حق مهاجرين را به آنها پس بدهد

>>>   بگذارید واقعیتهایی رابگوییم
تحریمهای اقتصادی واجتماعی وفرهنگی همه جانبه علیه افغانهاحتی افغانهای پناهنده باهدف های مختلف باج خواهی از کمیساریا و یا کسب درامد و استثمارجدید به گونه ناخواسته برسر خودآنهاامده است چندمثال ممانعت ازتحصیل دررشته های خاص افغانهاباممانعت از تحصیل ایرانیان در رشته های مرتبط با انرزی هسته ای دراروپا و امریکا ممانعت ازسرمایه گزاری و...باممانعت از تجارت ایرانیان دوستی عنوان کرد که ایرانیان دوبی ازمن درخواست می کردندتذکره افغانی جعلی و پاسپورت تجارت افغانی برایشان درست کنم چراکه انهادرمحدودیت شدید هستند اینجاست که چوب خدا صدا ندارد.
نهاد نواندیشان .شیوا

>>>   ایران از این رفتار خود نه تنها هیچ خیری نمی بیند بلکه قهر خدا را به سوی خود متوجه می کند. ایران در دنیا تنها کشوری است که رباره افغانی ها نه قانون بین المللی در این کشور تطبیق می شود و نه قانون اسلامی بلکه روش سوم که به سلایق شخصی ربط پیدا میکند در باره افغانی های عملی می گردد.

>>>   میدونی لجم از چی میگیره از این که بزرگان ایران دم از حقوق بشر و مبارزه با نژاد پرستی و حمایت از مظلوم و اسلام میزنند در حالی که خیلی راحت حقوق مارو زیر پا میزارند خدا شاهده وقتی این چیزهارو از تلویزیون میبینم میخام منفجر بشم من 27 ساله که ایرانم همین جا بدنیا اومدم حق انجام هیچ کاری رو ندارم هر چی فکر میکنم چرا باید اینجوری باشه من با مردم ایران عادت کردم گناه ما چیه که ایران بدنیا اومدیم

>>>   تمامی مسوولان دخیل درامور مهاجرین هم قوانین ایران وهم قوانین بین المللی کمیساریای پناهندگان ویاحداقل حقوق امسانی رامی فهمندوباتوجه به تذکرات مستمر ما در این سایت و سایتهای خبری دبیگرضرورتی به یاداوری نیست العاقل بالاشاره
امااینکه عمل نمی کنندازجهل نیست بلکه نوعی استثمار اقتصادی و پولی واستکبار و غرور کاذب و عدم تقید به اخلاق وبخل می باشد
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   تعصب ایرانی ها برای ما افغانی هاست اون عراقی هایی که ریختن تو کشور شان دختر های معصوم را بزور از مدارس می بردن عراق امروز جلوی حرم بی بی معصومه و امام رضا لنگ های لخت شان را دراز به دراز کردن و کسی جرات ندارد چیزی بهشان بگوید. افغانی تو نمک نشناس تو عمله تو عامل خطرناک تو دزد تو قاتل تو....ماشاید گول خوردیم سیاست که پدر مادر ندارد. یاعلی

>>>   از اسرائيل وغربي ها كه كله وشكايت نيست زيرا كافر ودشمن دين واسلام ومسلمانان اند ,اما خيلي جاي تأسف از دولت ومردم است كه ادعاي كشور اسلامي وعمل به اّموزه هاي اسلامي را ميكند ,اّيا منع كار كردن و...يك مسلمان و برادر ديني شما هم از اّموزه هاي اسلامي است!!!

>>>   معلوم است ترس بر اتباع افغانی غلبه کرده.شنیده اند که مرزها در حال بسته شدن است.هر روز با طرح هایی مثل ازاد کردن یارانه ها دستشان از شراکت در ثروت ایرانیان کوتاه تر میشود و راهی جز فرار به دیگر کشورها و سربار انها شدند ندارند.
مثل اینکه دوره خوشی داره به سر میرسه که برخی اینگونه بد ایران و ایرانی را میگویند.
به زودی این بد وبیراه گفتنهایتان بیشتر هم میشود .صبر داشته باشید!!!!!!!!
مخالف اتباع غیر قانونی بی گانه

>>>   اقایی که از ایران لجت گرفته لطفا خودت را کنترل کن و لجت نگیره دولت ایران به شما پناه داد تا بعد از جنگ برگردید ای تقصیر والدین توست که با کمال پرویی در ایران ماندند و زادو ولد کردند ما به شما پناه دادیم شما دم از حقوق بشر می زنید خود سازمان ملل بارها از ایران تشکر کردهایران خواستار بازگشت شماست البته میدانم حرفهایم برای شما افغانها یاسین خواندن است به نظر من ایرانی شما افغانها بی منطق ترین و بی انصافترین و طلبکارترین انسانها هستید کمی از احادیثی که دایما به خورد ما می دهید خود جامه عمل بپوشانید

>>>   دولت ایران از شما خواست پیمان استراتزیک با امریکا امضا نکنید شما گفتید افغانستان به فکر منافع خود است حال ما نیز منافعمان در این است که شما در ایران نباشید چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران بپسند امیدوارم درک کرده باشید که شما اگر جای ایران بودید همه ما را می کشتید انهایی هم که می گویند تحریمهای اقتصادی ایران به خاطر اجحاف در حق افغانهاست باید بگویم خیر به خاطر این است که در مقابل امریکا سر خم نکردیم تا سوارمان شود چون به کشورمان تعصب داریم نه مانند شما این قدر اسلام را قاطی مسایل نکنید خودتان را اصلاح کنید

>>>   نهاد نو اندیشان بلخ شیوا شاید تو راست بگویی که این تحریمها علیه ایران به خاطر ظلم به افغانها است که البته واقعیت چیز دیگری است پس به من بگو این همه بدبختی و اوارگی که نصیب افغانها شده به خاطر ظلم به چه کسی است شاید به خاطر کشتار مردم اصفهان توسط محمود افغان و تجزیه طلبی شما باشد

>>>   ما ایرانیها از این تحریمها ناراحت نیستیم چون این تحریمها به خاطر این است که زیر بار حرف زور واستکبار نمیرویم تا مثل شما تبدیل به یک کشور مستعمره شویم که حتی از عهده یک انتخابات ساده هم بر نیاییم این لوده گریها و مزخرفاتی که بعضی شما افغانها(شیوا) میگویید به درد خودتان میخورد ما ایرانیها از یک سوراخ دوبار نیش نمی خوریم شما افغنها قبلا امتحان خود را پس دادهاید اگر پناهتان دادیم به خاطر رضای خدا بود که فکر می کنم اشتباه کردیم چون الان شما ادعای حقوق مکنید ودایما بدی ایران را می گوییدبه خدا ما اشتباه کردیم

>>>   سلام به برادران افغان شما افغا نها اگر می خواهید در ایران تابعیت بگیرید و حقوقی داشته باشید حداقل این قدر بدی ایران و ایرانی را نگویید برادری خودرا ثابت کنیم تا وقتی ادعای مالکیت کنیدوبه دولت بدو بیراه بگویید وضعتان از بدتر می شود به هر حال کسانی از سیاسیون هستند که این سایتها واین کامنتها را زیر نظر داشته باشندتا به حال از خود پرسیدهاید چرا به عراقیها وپاکستانیها وهندیها وفلیپینیها کره ایها کاری ندارند وتابعیت میدهندولی به شما نه?! من به شما می گویم چون انها دایما در حال بدوبیراه گفتن وفحش دادن واتش زدن پرچم ایران نیستندکمی به خودتان رجوع کنید

>>>   یک سیاه پوست در کشوری که رییس جمهورش سیاه پوست است کشته می شود تمام رسانه ها فلان کشور ان را خلاف حقوق بشر می زنند حال در همان کشور.....

>>>   اقا برگردید. تو را به خدا برگردید. جنگ در افغانستان تمام شده و ایران مسئولیتی در قبال شما نداره. بیکاری در ایران بیداد میکنه و مردم در اثر تحریم ها در فشار هستند. برگردید افغانستان و دست از سر کچل ما بردارید.

>>>   افغانی ها باید از ایران اخراج بشوند.تنها هنر افغانی قاچاق مواد مخدر و تروریسم است.

>>>   ایران تمام قد جلو زیاده خواهی آمریکا و غرب و مداخله آنها در امور منطقه و جهان ایستاده است و استکبار جهانی را به خشم آورده تمام تبعات آن را نیز پذیرفته است متأسفانه بسیاری از مسایل در رسانه های افغانستان وارونه جلوه داده می شود بسیاری از اهل افغانستان هم در ایران به موفقیت های زیادی در علم و دانش دست یافته اند طبیعی است که کسانی که تخصص و مهارت های لازم را نداشته باشند نباید انتظار وضع بهتری داشته باشند
نابرده رنج گنج میسر نمیشود. مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
کسانی که به دروغ حقایق را وارونه جلوه می دهند و باعث اختلاف و بد بینی بین مردم ایران زمین میشوند چه پاسخی در برابر خداوند متعال خواهند داشت؟

>>>   هنر افغانی هارا نشناختی برادر متاسفم بابت این روحیه نزاد پرستی ات خودت وفکرت را اصلاح کن وگرنه به فکر عالم قیامتت باش که تعصب جاهلی جایگاهی در پیش خدا ندارد

>>>   در پاسخ به ایرانی های عزیز و محترم:
بنده به علت شغل و پیشه ام در خیلی از کشورهای دنیا زندگی کرده ام از جمله در ایران و افغانستان. من دوستان ایرانی زیادی دارم . به نظر من مشکل از دولت ایران و سیاست های آن است نه مردم مظلوم ایران.
اگر دولت ایران به وضوح اعلام کند که ما در سیاست های خارجی از احکام اسلامی پیروی نمی کنیم یقینا دو سوم مهاجران از این کشور بر می گردند. ولی اگر چنین کند این همه سال که مردم خود را به بهانه ی دین به بازی گرفته است چه میشود؟
و اگر دولت ایران به وضوح اعلام کند که دولت حاضر به انجام پیمان های سازمان ملل نیست بقیه جمعیت هم یا خودشان یا توسط سازمان ملل از این کشور خارج میشد ولی اگر چنین کند با مهاجران ایرانی خود در کشورهای دیگر چه کند که تعدادشان کم هم نیست؟
در پاسخ به عزیزی که فرمود قاچاق از افغانی است باید گفت که اسلحه ها و تجهیزات ساخت ایران هر از گاهی از دست طالبان کشف میشوند که یعنی عزیزان را مسلح کرده اند؟
در پاسخ به عزیزی که فرمود اخبار وارونه است من اخبار تمام دنیا را در یک سو دیده ام و اخبار ایران را تنها در سویی دیگر!
در پاسخ به عزیزانی که افغانی ها را کار دزد جوانان ایرانی می فرمایند عرض شود که وقتی من در ایران بودم هر شغلی را انتخاب می کردم اگر یک ایرانی هم تخصص آن کار را داشت کار به او واگذار می شد که برای من به شخصه زیاد اتقاق افتاده است. حال صحبت بنده در این است که وقتی یک مهاجر که دستش به هیچ جا بند نیست می تواند شاغل باشد پس جوان ایرانی باید بیکاری خود را در خود جستجو کند.
در پایان دوباره عرض شود که بنده ایرانی ها را واقعا مردمانی خوب می دانم که فقط توسط عده ای به بازی گرفته میشوند

>>>   در پاسخ به((بنده به علت شغل و پیشه ام در خیلی از کشورهای دنیا زندگی کرده ام از جمله در ایران و افغانستان))
اولا نیاز نیست خیلی نگران ملت مظلوم ایران باشی.دولت ایران چیزی جدای از نظر و رای ملت ایران نیست.ثانیاما مسلمان هستیم و افتخار میکنیم که نظاممان اسلامی است.ولی اسلامی بودن ما به معنای سوءاستفاده اتباع بیگانه نیست.قرار نیست چون مسلمانیم بنگاه خیریه برای میلیونها نفر فقر زده خارجی شویم.پس شما نیاز نیست نگران مسلمان بودن یا نبودن ایرانیها باشی.ثالثا دولت ایران به زبانی روشن و حتی انجام اقدامات عملی به جهان اعلام کرده هیچ علاقه ای به نگهداری بیش از این اتباع افغانی ندارد.نمیدانم قرار است دیگر به چه شکل و چه زبانی این امر به شما گفته شود تا مگر زحمت کم کنید.
در مورد اسلحه ایرانی و طالبان هم یک دروغی بگویید که کسی باور کند.همه میدانن طالبان ساخته اعراب و امریکا دشمنان قسم خورده ایران و شیعیان هستند.هنوز هنرتان در حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف و شهادت دیپلمات های ایرانی را یادمان نرفته.شرم هم چیز خوبی است.
در مورد اخبار هم بله اخبار ایران با اخبار امریکا و اسرائیل و انگلیس و...خیلی فرق میکند.ما نمیتوانیم در حالیکه ملت فلسطین را دارند قتل عام میکنن بنشینیم و به سبک اخبار شبکه های اربابانت اسرائیل را بر حق و فلسطین راتروریست بگوئیم و حامیان اسرائیل را متمدن و حامیان فلسطین را ادم کش بنامیم.
در مورد کار هم نگران کار جوانهای ایران نباش.اینجا سرزمین ما است و ما میدانیم چگونه ان را اداره کنیم.ضمنا ملت بزرگ ایران بزرگتر از ان است که ذهن های کوچک ادم های کوچک بخواهند در مورد بازیچه بودن این ملت توسط کسی سخنرانی کنن.بخصوص توسط کسانیکه کشورشان بدون اجازه امریکا جرات نفس کشیدن هم ندارند و جز قاچاق مواد مخدر و تروریسم و پناهنده چیزی برای کسی ندارند.
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف.......

>>>   با توجه به اینکه خیلی از اتباع افغانستان مثل اینکه نگران ایران و رفاه ملتش هستند.بد نیست نظر یک رسانه خارجی و در عین حال مغرض متعلق به اعراب را قرار دهم تا ببینید دنیا به ایران چگونه نگاه میکند بعد با خودتان مقایسه کنید اونوقت یادمیگیرید در مورد بزرگان چگونه باید سخن بگوئید و البته نگرانیتان درمورد رفاه و ارامش ملت ایران هم از بین میرود و با خیال راحت میتوhنید به کشورتان برگردید!!!!!!
ایران بعد از تحریم ها چین قرن 21 خواهد شد/ ورود قریب الوقوع به 20 اقتصاد برتر دنیا
شبکه الجزیره در گزارشی با توجه به پتانسیل های موجود در ایران از تبدیل ایران به یک قدرت جهانی و بین المللی بعد از گذر از دوران تحریم ها و تبدیل ایران به چین قرن 21 خبر داد.
نویسنده در پایان می نویسد: جای تعجب نیست که هرچه به دوران بعد از تحریم ها نزدیک می شویم، هر روز از موسسات بزرگ اقتصادی جهان بشنویم که ایران یکی از نوید بخش ترین اقتصادهای قرن 21 خواهد بود و شاید چینی دیگر.
سایت شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: افزایش نگرانی های استراتژیک و قدرت گرفتن گروه های تروریستی در منطقه موجب آن شده است تا ایران و آمریکا گفتگوهایی را برای همپیمانی احتمالی تاکتیکی آغاز کنند.
به اعتقاد نویسنده این پیمان تاکتیکی موجب بازنگری بنیادین در موازنه قوا در خاورمیانه و منطقه خواهد شد.
نویسنده در ادامه می نویسد از همه مهمتر اینکه ایران بعد از انزوای اقتصادی و مواجهه ایدئولوژیک با غرب به تدریج در حال ورود به عرصه 20 قدرت اقتصادی جهان و تبدیل شدن به یک قدرت بین المللی است. امری که ناشی از عملگرایی و انعطاف پذیری ایران است.
نویسنده این مطلب می نویسد به احتمال زیاد ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته ای دائم دست خواهند یافت امری که موجب سرازیر شدن سرمایه گذاری های خارجی به ایران خواهد شد.
نویسنده می نویسد اصلاحات اقتصادی میخائیل گورباچف که موجب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق شد و اصلاحات دنگ شیائوپینگ در چین هم موجب آزادی اقتصادی به قیمت آزادی سیاسی شد. اما سیاست های دولت روحانی موجب می شود که بنیاد یک اقتصاد پویا در ایران ایجاد شود و از نظر سیاسی ایران کشوری چالاک و از نظر ژئوپلتیک کشوری قوی شود.
نویسنده در قسمتی دیگر از مطلبش با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و مطرح شدن به عنوان قوی ترین تیم اسیایی با وجود تحریم ها و محدودیت های مالی ایجاد شده برای این تیم بر اثر تحریم ها می نویسد: سیاست های عملگرایانه و انعطاف پذیر ایران نه تنها ایران را در آسیا به یک قدرت ورزشی تبدیل کرده است بلکه در میان کشورهای در حال توسعه نیز این موضوع مصداق دارد.

>>>   فقط می تونم بگم: متاسفم. چند تا شیعه نشستید هی دارید به هم... می گید و هر دو طرف هم دم از دین می زنید و همدیگر رو به امریکا و محمود خان و اسرائیل نسبت می دید، کلا هم که یادتون رفته همتون شیعه اید. اصلا شیعه ها نیاز به اسرائیل مسرائیل ندارند که، خودشون از پس هم بر میان ماشالله! به به، به شیعه های مولا علی و یاران آخر الزمان! به قول رهبر خدا به همه بصیرت بده، بصیـــــــــــــــــرت.

>>>   عزیزم، دیپلماتهای ایرانی رو که طالبان کشتند، فیلم مستندش هم در آرشیو صدا و سیما هست، یکی از همون افراد حمله کننده، زاهدانی بود و بلوچ، که چون برادرش در زاهدان اعدام شده بود اون انتقامشو از دیپلماتهای ایرانی گرفت. تلویزیون هم فیلم مستندشو به نقل از یکی از دیپلمتهای بازمانده پخش کرده. همون که مردم بیگناه افغانی رم کشتند، همون که مردم بیگناه پاکستانم کشتند، همون که یه رگ و ریشه شون به بن لادن سعودی (شریک تجاری بیل کلینتون) میرسه، همون که با نامهای مختلف النصره و القاعده و ... توی سوریه و عراقم دارن مردم بیگناه مسلمون و شیعه رو می کشند.

>>>   جناب آقای «در پاسخ به ایرانی های عزیز و محترم» با نهایت احترام به خدمتتان عرض کنم که اول فکر کنید بعد پیام بگذارید و نسنجیده دست به قلم نشوید بر چه اساسی سخن میگویید که جمهوری اسلامی برای پیشبرد سیاست های خود دین را به بازی گرفته است؟ این حرف بر ما بسیار گران آمد ما مردم ایران تا آخر پای این نظام ایستاده ایم جمهوری اسلامی ایران با تمان توان در برابر اسراییل و آمریکا قد علم کرده و تبعات احتمالی آن را هم پذیرفته دیگران که عددی نیستند از شما خواهشمندم همانطور که دولتمردان ایران را از مردم جدا کردید این را هم بدانید که ممکن است دولت های مختلف سیاست های غلطی را در بعضی مواقع اتخاذ کنند ولی به هیچ وجه نباید آن را منتسب به رهبر گرانقدر جمهوری اسلامی دانست چرا که ایشان در بسیاری از موارد مصلحت جامعه را در صبر و سکوت برای جلوگیری از کوچکترین تفرقه ای بین مردم میبینند
اکثر مردم جهان آگاه به این مساله هستند که خط قرمز مردم ایران ولایت فقیه است و در صورت کوچکترین بی احترامی به این خط قرمز در هر کجا که باشد پاسخ های سخت و تندی را دریافت خواهند کرد که ندانسته اند از کجا ضربه خورده اند در جای دیگر به نیروهای ایرانی اتهام کمک به طالبان را به ایران اسلامی زدید که بسیار مضحک است ایران دارای اکثریت مطلق جمعیت شیعه است و موضع آن با گروه های تروریستی و وحشی چون طالبان و داعش زمین تا آسمان در تضاد است در جای دیگر نوشته اید اخبار ایران با اخبار جهان تقابل دارد که این امر کاملا طبیعی است چرا که نود درصد رسانه های جهان دست نظام امپریالیسم و قدرت های پوشالی آمریکا و انگلیس است و امروزه دروغ پردازی شبکه های آنها همچون بی بی سی و صدای آمریکا بر همه آشکار است
میدانم که احتمال زیاد افغان پیپر منتشر نمیکند ولی در آن صورت هم برای خود کارمندان افغان پیپر خالی از لطف نیست تا مردم ایران را بهتر بشناسند و السلام علی من اتبع الهدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است