نامزدان مجبورند به تفاهم سیاسی روی بیاورند
در هر دو تیم انتخاباتی، دزد و غارتگر وجود دارد. دو تیم از نگاه قومی فقط از سه تا چهار قوم تشکیل شده اند پس تکلیف 28 قوم دیگر افغانستان چه می شود؟ مردم افغانستان رای به شخص داده اند زیرا در افغانستان احزاب قوی وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۷    ۱۳۹۳/۵/۵ کد خبر: 76365 منبع: پرینت

داکتر اسپنتا مشاور امنیت ملی، ماهیت و طرح ایجاد حکومت وحدت ملی برای پایان بن بست سیاسی دانست. این در حالی است مطابق توافق سیاسی نامزدان ریاست جمهوری، بخش تکنیکی بازرسی آرا در حال انجام است و روی بخش سیاسی نیز توافق کلی صورت گرفته و بعد از اعلام نتیجه ی انتخابات، جزییات نیز در جریان گفتگوها مشخص می شود. با طولانی شدن روند انتخابات افغانستان حملات طالبان و دشمنان کشور نیز افزایش یافته است. علت افزایش این حمله ها چیست؟

حشمت غنی احمدزی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه باز نگاه گفت: دو نامزد ریاست جمهوری نه از قوم تاجیک نمایندگی می کند و نه از پشتون. اگر اشرف غنی احمدزی از قوم پشتون و داکتر عبدالله از قوم تاجیک نمایندگی می کرد من نسبت به آینده خوشبین تر بودم زیرا فیصله های آنان می توانست حداقل بخشی از کشور را آرام سازد.

وی افزود: در هر دو تیم انتخاباتی، دزد و غارتگر وجود دارد. دو تیم از نگاه قومی فقط از سه تا چهار قوم تشکیل شده اند پس تکلیف 28 قوم دیگر افغانستان چه می شود؟ مردم افغانستان رای به شخص داده اند زیرا در افغانستان احزاب قوی وجود ندارد.

احمدزی با انتقاد از تعصب قومی گفت: برای من منافع افغانستان مهمتر از منافع خاندان و قوم است بنابراین نامزدان ریاست جمهوری که ادعا می کنند فراقومی عمل می کنند می بایست نمونه های خوب هر قوم را در تیم خود شامل می کردند و نه این اشخاص را که سابقه ی خوبی ندارند. متاسفانه خصوصیت بدی که ما افغانستانی ها داریم همین تعصب کور قومی است. فکر می کنیم باید از هر کسی که در کنار شخص مورد نظر ما ایستاده هر چقدر که دارای رذالت اخلاقی باشد، حمایت کنیم.

حشمت غنی احمدزی تصریح کرد: انتخابات افغانستان و مبنای حکومت باید روی اصول بنا می شد ولی در حال حاضر با تقسیماتی که صورت گرفته، کشور به سوی قومی شدن پیش می رود.

تحلیلگر مسایل سیاسی، بنای اصولی و قانونی اردوی امنیتی را زیرساخت مهم کشور دانست و اظهار داشت: بدبختانه ضعف های بسیار زیادی در داخل سیستم امنیتی قرار دارد که هنوز چوکات بندی نشده است. تا زمانی که اردوی چوکات بندی شده نداشته باشیم و روند طی مدارج و سطوح مختلف نظامی به صورت اصولی و قانونی نباشد کشور با هر مدیریتی که باشد نمی تواند پیشرفت شایسته ای داشته باشد.

به باور وی اگر انتخابات را به سوی قومی شدن بکشانیم جنجال بیشتری در افغانستان افزوده می شود. سیاسیون متوجه باشند در صورتی که به منافع شخصی خود بیشتر از منافع ملت اهمیت بدهند جامعه جهانی نیز کمک های خود را قطع خواهد کرد و در آن صورت کشور با مشکلات اقتصادی و امنیتی زیادی مواجه خواهد بود آن چنان که هم اکنون نیز کم و بیش آن را تجربه می کنیم.

احمدزی خاطرنشان ساخت: سیاسیون کشور گاه بیش از اندازه خوشبین هستند و گاه خیلی بدبین، آن ها باید متعادل باشند تا اذهان مردم را دچار تشویش و یا خوش خیالی نکنند. نامزدان ریاست جمهوری باید از وضعیت امنیتی و اقتصادی و دیگر مسایل کشور آگاه باشند و رییس جمهوری می توانست آن ها را در جریان جزییات امور کشور بگذارد تا بدانند کشور در چه شرایطی به سر می برد. نامزدان در فیصله هایی که می کنند توجه و دقت لازم را داشته باشند تا موجب بحرانی شدن اوضاع نشوند.

حشمت غنی احمدزی بیان داشت: از کرزی نمی توان انتظار داشت در اواخر روزهای حکومت خود به خوبی امور کشور را اداره کند و مشکلات را حل نماید، بنابراین باید ارگان های حکومتی خود با احساس مسوولیت به وظایف خودعمل کنند. مردم نیز به شعور بالای سیاسی رسیده اند و می دانند نباید جنجال سیاسی خلق کنند بنابراین نامزدان نیز مجبورند که به تفاهم سیاسی روی بیاورند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قوم گرایی افغانستان را به تباهی کشاند هرکه بفکری افغانستان باشد باید فراقومی باشد وهرکه از فراقومی صحبت می کند باید خودش هم فراقومی باشد نه این که صحبت فراقومی وخودش قوم گراباشد
محمد ازهرات

>>>   اگر واقعا به دموکراسی باور وجود داشته باشد هیچ مجبوریتی وجود ندارد!!!!!!

>>>   سلام من بسیار خوشحالم که برای اولین بار حشمت غنی احمد زی چنین صحبت کرده باورم نمیشود خصوصاچطورنام از ۲۸قوم دیګر نام میبردکه جمعا ۳۲قوم یا ملیت شوداین حرف نیک است پس افغانستان کشور کثرالملیت است که اکثریت وجود ندارد این اعتراف حقیقت مبارک است. پس عید همه مباک .

>>>   اقای حشمت غنی انچه بیان داشته داندازروی اخلاص ونیت صاف نبوده ازروی مجبوری بعد ازینکه نقشه های تقلب وغرس درخت فاشیزم ناکام و بی ثمر ماند باین اظهارات رو اورده باز میخواهندبه چشم ملت خاک زده واذهان را مسموم نمایند ایشان این بیانات را چرا یک ماه فبل ابراز نمیکردند وچرا برادر محترم خود را به رو اوردن به تقلب وتخریب انتخابات وبرنامه سنجی علیه ملت مورد ملامت قرار نمی دادند من که به هیچ یک ازین دوتیم ګرایش ندارم یک موضوع را احساس نموده ام که انچه در کشور ویرانه ای ما درجریان است برنامه ایتبشیر وصهیونیزم حهانی برای بی دین ساختن دوتخلیه ملت از فرهنګ اصیل شان میباشد ازینرو همه تکنوکرات های راستی ومخالف ان را ګردهم داورده میخواهند ریشه های دیانت را درین دیار بخشکانند واز این ملت مردم بی خاصیت وغیر مقاوم وبسیف بسازند این نقشه از امروز نیست از چهل سال قبل اغاز یافته میخواهندذریعه ایاشرف غنی واتمر وحمیدالشیطان فاروقی ومعین مرستیال واحمد ضیا احمد زی وغلامان سابق شان مجددی وګیلانی وحکمتیار وطالب ودیګر بردګان زیر فرمان شان اسلام ای اس ای را درین کشور بیاورند که وزیرش قادر بخواندن سوره ای اخلاص نباشد
بیدل

>>>   اولا خوشوقتم که آقای حشمت غنی احمد زی ازمراحل تعصب قومی قبیله سالاری گذشته وحرف ازتعادل ومصالح کشور می زند ونمی دانم که چه وقت اوازافکارمنحط قبیله سالار گذشته اش توبه نموده است. و ثانیا از کجا به این جا رسیده است که دامن اشرف غنی وعبدالله ازسیه روزی های افغانستان مبری و بقیه یا دزد و غارتگر هستند و یا تمام مشکلات افغانستان ازشریک ساختن آنها نشأت میگیرد که در نتیجه اگرفقط این دو نفر با یک معامله به نتیجه برسند تمام مشکلات حل می شود؟

>>>   خیلی عجیب است که از حشمت غنی احمدزی چنین سخنان خوب شنیده می شود؟
روف همدم کابل

>>>   از خانهء هندو قرآن برآمد. راستی عجیب است. جه شده که این انسانیکه آتش تعصب می سوخت، اکنون یک شبه تغیر نموده است.
رحمان اوغلو

>>>   این هم فریب دیگر است باور نکنید،
احمد کابلی .

>>>   این حرفهای حشمت غنی کوچی و خوشباوری برخی از شما مردم ...سر شما را از تن تان انشاالله جدا خواهد نمود/ همانند هزاران نفریکه درین سیزده سال کرزی و اشرفغنی را میپرستیدند و بالاخره توسط برادران کرزی و کوچی شان سر به نیست شدند.
کابلی

>>>   اینها همیشه وقتی همراه شما صحبت مینمایند از وحدت ملی و برادری و غیره چیزهای خوب و مدنی حرف میزنند/ ولی درخفا قبر مردم غیر اوغان را میکنند و بر مرده اش...

>>>   بلی برادران این همه وهمه کارعناصرمخرب چوکی خواه و فرصت طلب است که نمی خواهد به این دولت و ملت رنجدیده افغانستان عزیز دلسوز باشد ایشان در غم و فکر چوکی مقام و پول های حرام هستند که برای فرزندان خود انده کنند پس ای ملت عزیز وقتی منفعت ایشان درخطر به افتتد داد ازاسلام دین ومذهب میزنند درغیر وقتی به چوکی قدرت رسیدند نه اسلام است و نه دین و این عنصر پلید در هر دو گروپ دخیل است و خواستار منافع خود است ایشان نه درغم دین است ونه درغم پیشرفت افغانستان عزیز شما فکرکنید وقتی احمدزی به قدرت رسید همه قوم وخویش خودرا برمسند قدرت نشاند همچنین وقتی پنجشیری ها به قدرت رسید همه پنجشیری هارا به قدرت نشاند دران وقت نه افغان بود ونه فارسی بان های دیگر وقتی منافع ایشان به خطر افتید هم افغان ها به خطر می افتد وهم فارسی زبان ها به خطر می افتد من یک مجاهد هستم درحالیکه بیش ازیک میلون مجاهدین به شهادت رسید شما فکرکرده باشید که حتی یک متررخت ویک جوره چپلگ که ارزش ان سی افغانی میشود بپای یک یتیم خریده باشند یا یک متر رخت برسریک بیوه افغان انداخته باشد ویا یک سگ شوی گفته باشد که چقدرهموطن ماشهد شده درحالیکه بلند منزل ها ازهمین ... می باشد پس افغانها عزیز متحد شوید دیگراین... رادوربه اندازید

>>>   حشمت بچیش!
اگه ایقه راست گوی وصادق و دلسوز به وطن هستین چرا ماندین به نفع تان تقلب میلیونی کنن. بشر دو ست صایب که اجازه نداد چرا کسی به نفعش تقلب نتوانست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است