سومین انتخابات ریاست جمهوری بازنده ندارد!
در حالی که عده ای از جمله احمدضیا مسعود طرح دولت وحدت ملی را تلاش در راه ایجاد دولت ایتلافی عنوان می کنند و آن را برگزاری انتخابات بدون بازنده می دانند، اما گویا عبدالله و اشرف غنی چیزهایی می دانند که ما نمی دانیم: اصلاح قانون اساسی، اداره کشور مشابه مدیریت شرکتی، تشکیل جرگه ایجاد سمت نخست وزیری و ... 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۳/۵/۵ کد خبر: 76320 منبع: پرینت

پس از سخنان جنجالی احمد ضیا مسعود معاون پیشین زلمی رسول در دور اول انتخابات، که پس از بروز اختلاف با وی در دور دوم به تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی پیوست، بحث و گفتگوهای سیاسی به سوی دیگر سوق پیدا کرده است.

جناب مسعود در سخنانی اظهار داشته که نیازی به تشکیل حکومت ایتلافی نیست و برای تشکیل دولت آینده به‌ جز انتخابات هیچ راهکار دیگری قابل قبول نیست.

محترم احمد ضیا مسعود همچنین از داکتر عبدالله خواست تا در حکومت آینده سهمی را قبول نکند زیرا فشارهای خارجی می خواهد با این کار انتخابات را بی نتیجه واگذارد و دو نامزد را به سوی ایتلاف سوق دهد.

مسعود گفته است که هر قوت موازی در برابر کرسی ریاست جمهوری، کشور را به سوی بی ثباتی می کشاند. انتخابات یک برنده خواهد داشت و از دسته انتخاباتی عبدالله می خواهم که در صورت پیروز نشدن در این روند، نباید کرسی ریاست اجرایی را بگیرد و باید به حیث اپوزیسیون باقی بماند.

این اظهارات واکنش‎های مختلفی را از سوی اعضای ستادهای انتخاباتی دو تیم اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم در پی داشته است. سخنگوی اشرف غنی گفته این اظهار نظر شخصی احمدضیا مسعود می باشد و تیم تحول و تداوم به تعهد خود نسبت به ایجاد دولت وحدت ملی وفادار است. از طرف دیگر ستاد داکتر عبدالله این اظهارات احمدضیا را نشانه‎ ایجاد دو دستگی در تیم تحول و تداوم عنوان کرده است.

اما اظهار نظر شخص دو نامزد مطلب دیگر است. داکتر عبدالله طی سخنانی درباره تشکیل دولت وحدت ملی و تقسیم سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری گفته است: هر دوی ما در حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر سر تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان توافق کردیم و اساس توافق سیاسی بین ما همین است. مهم است که دو طرف با حسن نیت، توافق خود را عملی کنند. گرچه تمرکز ما فعلاً بر بازشماری آراء انتخابات ریاست جمهوری معطوف شده است، معتقدیم توافق سیاسی نیز برای آینده کشور اهمیت دارد و به جای اینکه فرد پیروز در انتخابات به همه چیز برسد، نوعی شرایط برد- برد را برای هر دو نامزد انتخاباتی ایجاد می کند.

اشرف غنی احمدزی نیز در واکنش به اظهارات عبدالله گفته است: قانون اساسی افغانستان مبتنی بر الگوی قانون اساسی آمریکا است و در اینجا نظام ریاست جمهوری وجود دارد. وظایف و اختیارات رییس جمهور نیز در قانون اساسی مشخص شده است. توافق ما این بوده است که برای دو سال اداره و سمتی را مشابه مدیر عامل در شرکت ها، ایجاد کنیم. وظیفه این مرکز در دو سال آینده نیز با حکم ریاست جمهوری افغانستان مشخص خواهد شد، زیرا قانون اساسی اجازه تفویض برخی اختیارات رییس جمهور را در شرایط ضروری می دهد.
ما نیز توافق کردیم رییس جمهور آینده در مدت دو سال، زمینه برگزاری نشست جرگه ی مشورتی را برای بررسی امکان اصلاح قانون اساسی و ایجاد سمت نخست وزیر اجرایی، فراهم کند. جرگه مشابه مجلس قانون اساسی است و ایجاد سمت نخست وزیری به معنای تغییر نظام افغانستان از ریاست جمهوری به پارلمانی نیست.

در حالی که عده ای از جمله احمدضیا مسعود طرح دولت وحدت ملی را تلاش در راه ایجاد دولت ایتلافی عنوان می کنند و آن را برگزاری انتخابات بدون بازنده می دانند، اما گویا عبدالله و اشرف غنی چیزهایی می دانند که ما نمی دانیم: اصلاح قانون اساسی، اداره کشور مشابه مدیریت شرکتی، تشکیل جرگه ایجاد سمت نخست وزیری و ...

به هر حال آنچه مسلم است طرح و برنامه ی سومین انتخابات ریاست جمهوری، همان ماه ثور که نتایج ابتدایی دور اول انتخابات مشخص شد و عبدالله پیشتاز این رقابت اعلما گردید، ریخته شد و خود آمریکاییها خوب می دانند که قرار است چه کسی پیروز و چه کسی بازنده این انتخابات باشد تا به بهترین نحو منافع کاخ سفید در افغانستان تامین گردد.

در این میان اگر کسی هم سخنی می گوید یا نسنجیده و حاکی از ذهن بسته اش می باشد، یا اینکه با هماهنگی مسوولین کاخ سفید لب به سخن می گشاید و می داند چه بگوید تا خواسته های غربی ها تامین گردد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالله و اشرف غنی حق ندارند برای ما واکداری نمایند اگر چنین باشند ملت رای اعتماد خود را واپس میگیرند ما میخواهیم برای ما ارج گذاشته شود و طرف کامیاب ازنخبه گان کشور که در دولت فعلی قطعا عضویت نداشته باشند دولت تشکیل گردد واز روز اول عاری از فساد اعلان گردد واگر غربی ها چیزی دیگر میخواهندوسهم ها را تقسیم مینمایند در حقیقت تکرار دولت کنونی است ایکاش انتخابات صورت نمیگرفت و یا ان را بی اعتبار اعلان میکردد تا دموکراسی بدنام و بی اعتبار نمیگردید.

>>>   اگر این بار هم گل مرجان (دبل عبدالله ) قبول نکرد نتیجه انتخابا ت را باید این بار بجای جان کیری ، جان سینا بیاید و با دبل عبدالله قشتی کج بگیرد تا قناعت کند .
احمد از مزارشریف

>>>   از دست بی اتفاقی رهبران ما همه مردم افغانستان دربدر شده خداوند ج این ها را توفیق بدهد اگر لایق توفیق از زمین ببرد که همه از دست اینها در امان باشد

>>>   اقایان محترم !
باید بهر صورتیکه باشد بخاطر رضای خدا و مردم ستم دیده این کشور بلا کشیده از یک سلسله تقاضای های بی مفهوم دست بکشید مشوره های لازم را بیک دیگر بدهید تا نشود که ( ان دو بودند چو گرم زد و خورد .. دزد سوم خر شان را زد برد ) در فکر ان باشید که در روزهای رخصتی عید سعید فطر کدام بلای بالای کمیسیون انتخابات نازل نشود که ان وقت مانند ... به کله کله تان بزنید و چیزی بدست تان نیاید و اقای کرزی از غو ندی خیر بالای تان بخندد. و ارگ را برای چند سال دیگر در قبضه اش داشته باشد
ک.م از کابل

>>>   خداوند ج عبدالله و اشرف غنی و طرفداران شان را نیست و نابود کند

>>>   بردران این را برای شما بگویم چیزیکه امریکا بخواهد در این سر زمین همان می شود ما و شما به آله دست بیگانه ها هستیم در غم من و تو نیست هر کشور می خواهد مقصد دل خود را بر آورده بسازد
حمید از کابل

>>>   سلام هموطنان عزیز القدر و جوانان روشن فکر:
طوریکه همه ما میدانیم که اشرف غنی نظر به رای نادرست خود را برنده اعلان کرده بود که عبد الله خواست تا تمام آرای تقلب و خیالی را از هم جدا و بعدآ هر چیز که نتیجه بود مورد قبول همه است که اشرف غنی و تیم مثلث اش یعنی ارگ کمیسیون انتخابات و خودش این شرط حقیقی را قبول نکرد تا بلاخره انتخابات به بن بست رفت که جان کری آمد و وساطت کرد که فیصله گردید صندوق ها 100 فیصد تفتیش و مطابق آن آرای نا پاک باطل و بعد وحدت ملی که اشرف غنی با تیم مثلث خویش قبول کرد اما بعدآ که معلوم میشود از زیر پلو مولی می براید یعنی اشرف غنی براحت عبد الله را به حضور ملت و مجامع جهانی گرفت اما نه چندان دور بلکه به بسیار نزدیکی پای خود را از مثله وحدت ملی و ابطال آرا کشید که خود نمایان گر نامردی دغلی و چند حرف شدن است. پس همان حرف راست است که فلان کس در قرآن مهر کرده بود که شما را غرض ندارم که بلاخره بالای قرآن مجید احترام نگذاشت و فلان رئیس جمهور را به شهادت رساند که معلوم میشود غنی هم از همان قوم و قبیله است.
نوت: از بشر دوست صاحب پرسیدند که خودت منحیث یک شخص بیطرف و صلح خواه پیشبینی کن که کی خواهد در انتخابات اول و برنده میشود که بشر دوست صاحب بجواب گفت که او برادر خودت میدانی که در قرآن اول ع است یا غ نطاق گفت که ع پس معلوم است که عبد الله اول است. با احترام
سید امید انتظار

>>>   مع الأسف هزینه های کلان مالی و اقتصادی مصرف شد سخت تر ازآن تلفات انسانی در روز انتخابات داشتیم برای اینکه افغانستان یک کشور قانون مدار و قانون مند شود اما غافل از آن هستیم که کاندیدای محترم قدرت طلبند و با جان و مال حثیت مردم بازی میکنند. وقت اینطوری بود که کاندیدی بازنده نداشته باشیم همه برنده باشند اشتباه کردید که مردم را به صحنه کشاندید از اول همان ده نفر کاندیدای محترم ریاست جمهوری تقسیم قدرت میکرد خیال مردم هم راحت میشد.
بدبختی بد سنگ را جلوی روی تان گذاشتید کاری کردید کا از این به بعد هرکه کاندید کردید باید فوراً ادعای تقلب و سپس ادعا و تقسیم قدرت کند؟! چه بیگم شما عاقیلین و مربیین و معلمین این ملت هستید وای از جاهلین ملت.
م - ترکمنی

>>>   اصلاً علاقه ندارم که بیش از این نام انتخابات را بشنوم و رسانه هائیکه هنوز هم تلاش بر نشر مطالبی در مورد انتخابات را مینمایند جز ضیاع وقت کاری را نکرده اند و نمیکنند، انتخابات افغانستان که به اشتراک دو عنصر بی فرهنگ و کلتور سیاسی هریک عبدالله عبدالله بیفرهنگ و اشرف غنی بی کلتور صورت پذیرفت، نه به افغانها آبرو ماند و نه هم عزت، این عناصر نابکار ملت افغانستان را در صدر بی عزت ترین مردمان دنیا قرار دادند، شرم مان باد با داشتن چنین رهبران بی فرهنگ سیاسی!!! نمیدانم این رهبران خود خوانده چرا نمیشرمند؟ ملت از روی شان بیزار است، حال هر کدام شان هم که رئیس جمهور شوند، کدام افتخاری را به ملت به ارمغان نخواهند آورد، ما دانستیم که اینها غلامان حلقه بگوش امریکا و انگلیس اند... بر عبدالله و... بر اشرف غنی
میهن زرغون

>>>   مردم افغانستان مظلومترین مردم هست، و سیاستمدارانش ...ترین سیاستمداران(بدون استثنا)

>>>   چنان تقلب وسیع و گسترده ای صورت گرفت که بر همگان آشکار شد و دنیا از نوع انتخابات افغانستان در تعجب و حیرت فرورفته است.

>>>   بلی برادران شاعری گوید
عاقبت گرگ زاده گرگ شود گرچه با ادمی بزرگ شود
به بسار اشتیاق مردم افغانستان حتی به قیمت جان مال و ناموس رای دادند ولی این چوکی نیشینان چوکی راها نمیکنند بعضی ازغرب به این اشتیاق امده وبعضی به جان انرا ایلفی نموده اند بگذارید دیگرعلاقه ندارم نا انتخابات را بشنوم شما ببنید درهندوستان 800 میلوری میدهد صدراعظم ان معلوم می شود ولی در افغانستان هفت میلون برنده ندارد همه میداند که حساب نیست جای چور است پس ای کاندیدان دیگر ملت را بگذارید که دیگر رنجدیده نشوند وانانیکه ناظرهستید دیگر بالای این ملت دل بسوزانید دیگر تفرقه نه اندازید شما خوپول دارید مردم غریب وبی چاره چه کند که نه پول دارد ونه نان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است