حملات پاکستان به مواضع طالبان، نمایشی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۳/۵/۴ کد خبر: 76255 منبع: پرینت

یکی از مشکلات فراروی امضای قرارداد دفاعی با امریکا، تحلیل های متفاوت کابل و واشنگتن از دشمن است. به گفته ی مشاور امنیت ملی، برای غرب، تهدید اصلی القاعده است در حالی که برای ما پایگاه ها و آموزشگاه های طالبان در خاک پاکستان تهدید جدی به شمار می رود. شورای امنیت ملی کشور می گوید تا زمانی که تعریف مشترک از تهدید و دشمن وجود نداشته باشد توافق روی هر گونه استراتژی مشترک بیهوده خواهد بود. جنگ طالبان در این ده سال، فرصت های رشد اقتصادی و توسعه ی کشور را به باد داد و همواره امنیت روانی مردم افغانستان را در شهرهای بزرگ صدمه زده است.

داکتر محمد امین فرهنگ وزیر پیشین کابینه ی کشور در «آوند» گفت: اگر آخرین بخش روابط افغانستان و پاکستان، از 11 سپتامبر تا به اکنون بدون در نظر داشت گذشته، را مورد مطالعه قرار دهیم می بینیم که پاکستان همواره با ما بازی دو گانه داشته است. در آغاز پاکستان با افغانستان همکاری کرد و از ورود قوای بین المللی و در راس آن امریکا به افغانستان استقبال کرد اما در ادامه با تبحری که در سیاست داشت توانستند دیدگاه امریکا و جامعه بین المللی را در مورد افغانستان تغییر بدهد و باعث تیره شدن روابط بین امریکا و افغانستان شد.

وی افزود: این سیاست دوگانه همچنان وجود دارد. از یک سوی مقامات حکومتی پاکستان با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان به خاطر منافع خود مخالفت می کند اما بخش قدرتمند و بزرگ دیگر پاکستان که شامل آی اس آی و قوت های نظامی است خواستار بیرون شدن قوای بین المللی از کشور ما است. قوای ملکی پاکستان از قدرت چندانی برخوردار نیست و حتی برای بقای خود نیازمند کمک و همراهی قوای نظامی است.

فرهنگ، حملات اخیر پاکستان به مواضع طالبان را قوی ندانست و گفت: این حملات نمایشی است تا دنیا را فریب دهد که پاکستان با طالبان می جنگد وگرنه یک دولت با چنین قدرتی چطور نمی تواند یک گروه تروریستی را طی سال ها از بین ببرد.
به باور محمد امین فرهنگ، ما افغانستانی ها هستیم که طالبان را که مردم را می کشند در بین خود تربیت می کنیم. چند روز پیش وزیر داخله و وزیر دفاع کشور در حضور نمایندگان مردم اعتراف کردند که 80 درصد اسرای طالب که از زندان ها آزاد شده دوباره به صفوف طالبان بازگشته اند. کرزی به علت دشمنی شخصی با امریکا، تعدادی از مردم را بر علیه تعدادی دیگر برمی انگیزد تا حمله کنند و بکشند، سپس به ارگو می رود و برای قربانیان اشک می ریزد.

وزیر پیشین کابینه تصریح کرد: رییس جمهور کرزی از روزی که به ارگ وارد شد تا به اکنون هیچ گاه حرف اطرافیان خود را جدی نگرفت به جز حرف گروه کوچک مشاوران خود را که همیشه در کنار وی هستند. ما دارای نظام دموکراسی هستیم و قانون اساسی افغانستان هرچند که خلاهایی دارد ولی ما را به سوی نظام دموکراتیک برده است. انتخابات اخیر نشان داد که مردم افغانستان تصمیم به ادامه ی نظام دموکراسی دارند اما کرزی در داخل یک نظام دموکراسی، نظام کوچک اتوکراتیک و فردگرایی را ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: امریکا بین القاعده و طالب تفکیک قایل است. آن ها شبکه ی القاعده را که به برج های دوقلو حمله کرد دشمن اما طالبان را مشکل داخلی افغانستان می دانند. بنابراین اسامه بن لادن را کشتند اما کشته شدن مردم افغانستان و مشکلاتی که ممکن است پس از خروج قوای بین المللی از افغانستان ایجاد شود، برای شان اهمیتی ندارد.

فرهنگ در پایان قوای نظامی افغانستان را نیازمند همراهی و کمک قوای بین المللی دانست و گفت: با تمام احترامی که به قوای امنیتی کشور دارم ولی اطمینان دارم که آن ها توانایی دفاع از کشور را بدون همراهی قوای خارجی در طولانی مدت ندارند. نیروی امنیتی کشور با عدم تجهیزات لازم در برابر دشمنی که بسیار منظم است و با حملات انتحاری و چریکی خود روحیه ی مردم افغانستان را می شکند، نمی تواند با شکم گرسنه و جیب خالی تا آخر مقاومت کند. در صورتی که هزینه و مصارف وی که به کمک های خارجی وابسته است قطع گردد پیامدهای وخیمی در انتظار کشور و ملت خواهد بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب محترم داكتر صاحب فرهنگ!
من هـيچ تصور نكرده بودم كه شما هم درحاليكه ميگويند در فاميل بانام ونشان تولد وبزرگ شده ايد هم مثل ديگران باصطلاحات ... باشيد.
تا روزيكه دركابينه بوديد هر چيز گل وگلزار بود و كرزي را ابر مرد منطقه قلمداد ميكرديد ولي حالا او را دشمن امريكا وغيره ميگوييد
داكتر صاحب فرهنگ!
مگر شما دو وزرت تجارت در هنگام كار تان جز يك نفر مشاور بنام هاشمي به كسي ديگري گوش گرفتيد؟
شما در دفتر تان كنري بازي نميكرديد درحاليكه براي مراجعين عادي هـيچ وقت نداشتيد
شما نيشه قدرت بوديد وقدرت واقعا نيشه دارد كه انسان را كور ميسازد.
منصور مامور وزارت تجارت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است