جلسه نوبتی شورای وزیران برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۳/۵/۱ کد خبر: 76106 منبع: پرینت

جلسه نوبتی شورای وزیران، با تلاوت آيات متبرکه كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتماب حامد کرزی رییس جمهور در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.

به گزارش اداره امور ریاست جمهوری، ابتدا، رییس جمهوری اسلامی افغانستان از جریان سفر شان بخاطر فاتحه و ابراز همدردی به آسیب دیدگان ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا به جلسه معلومات داد و افزود: حادثه دردناک انتحاری توسط تروریستان در ولسوالی ارگون نه تنها باعث شهادت تعداد کثیر از هموطنان و زخمی شدن مردم محل گردیده بلکه در اثر این انفجار بازار ولسوالی بکلی تخریب و مسجد شریف هم آسیب دیده است.

قابل یادآوری است که به منظور رسیدگی عاجل به مصدومان این حادثه هیات دولتی بتاسی از حکم شماره 2873 مورخ 25/4/1393 رییس جمهوری اسلامی افغانستان مبلغ ده میلیون افغانی را به ولسوالی ارگون انتقال و برای ورثه 55 تن شهید و 87 تن مجروح توزیع نموده است.

شورای وزیران برای شهدای حادثه بهشت برین و برای مجروحین آن شفای عاجل را از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را موظف نمود تا مسوولان حادثه را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند و به منظور احیای مجدد این ولسوالی مراتب آتی را با انجام سفر وزرای ذیربط جهت رسیدگی به آن منظور نمود.

• وزارت امور شهر سازی، اداره مستقل ارگان های محل و ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران موظف اند تا نقشه احیای مجدد بازار ولسوالی ارگون را ترتیب و به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند.

• وزارت های ارشاد، حج و اوقاف، امور شهر سازی و اداره مستقل ارگان های محل برآورد احیای مجدد مسجد شریف ولسوالی ارگون را ترتیب و طی مراحل اقدام نمایند.

• وزرای کار امور اجتماعی و شهدا و معلولان، مخابرات و تکنولوژی معلوماتی لیست آن عده از اطفال خانواده شهدا را که بدون سرپرست مانده اند، ترتیب نمایند.

•وزارت فواید عامه، در تفاهم با اهالی ولایت، کار احداث سرک های سرحوزه تا ارگون و رباط تا انگورهده را آغاز نماید.

سپس معاون اول ریاست جمهوری بتاسی از فیصله جلسه مورخ 2/4/1393 شورای وزیران در رابطه به اجرای اضافه کاری و ماکول شبانه روزی کارکنان رادیو و تلویزیون ملی گفتند که مشکل اضافه کاری سال 1393 آنها در تفاهم با وزارت مالیه حل گردیده است ولی تفاوت کمبود طلبات معاش سال 1392 رادیو و تلویزیون ملی مبلغ 7240000 افغانی می گردد که وزارت مالیه با پرداخت آن موافق نیست.

شورای وزیران با در نظر داشت حجم کاری رادیو و تلویزیون ملی اجرای مبلغ 7240000 افغانی طلب معاش سال 1392 رادیو و تلویزیون را تصویب و وزارت مالیه را مکلف به پرداخت آن نمود.

طبق برنامه، وزیر مالیه پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر منظوری ازدیاد مبلغ 1.97 میلیارد افغانی تعهد جدید تمویل کنندگان از جمله مبلغ 1.65 میلیارد افغانی در بودجه انکشافی وزارت های معارف، احیا و انکشاف دهات، تجارت و صنایع و شرکت برشنا و مبلغ 319.5 میلیون افغانی در بودجه عادی وزارت امور داخله را به جلسه مطرح که مورد تایید قرار گرفت.

وزیر معادن و پطرولیم بتاسی از فیصله مورخ 4/3/1393 شورای وزیران در رابطه به چگونگی تفحض نفت و گاز کشکه ولایت بادغیس به جلسه معلومات داد و افزود: وزارت دفاع آمریکا قرارداد تحقیقات سایز میک (300) کیلومتر کار کشک را با کمپانی ترس سایس کانادایی عقد نمود که مصارف 57 کیلومتر را پرداخت نمود ولی نسبت عدم موجودیت بودجه مورد نیاز کار آن متوقف گردیده است و برای اکمال کار باقیمانده آن به هفت میلیون دالر دیگر ضرورت است.

شورای وزیران مشاور امنیت ملی را موظف نمود تا موضوع را با جانب وزارت دفاع آمریکا مطرح، گزارش کارهای انجام شده و علت توقف این پروژه را مشخص نموده در صورتی که جانب آمریکا به تداوم کار این پروژه موافق نباشد انجام کار باقیمانده آن را با کشورهایی که دارای ظرفیت مشابه هستند، مطرح و حل نماید.

سپس، تبادله موازی 21 جریب 7 بسوه و 4 بسواسه زمین درجه 6 دولتی واقع جبل السراج با موازی 11.4 جریب زمین درجه 3 ملکیت دوازده تن اهالی ولسوالی سالنگ ولایت پروان که قبلا تحت پروژه تغییر مسیر سرک سالنگ قرار گرفته توسط وزیر فواید عامه به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت.

متعاقبا، استملاک موازی 560 متر مربع زمین ملکیت امرالدین واقع ولایت پنجشیر به قیمت مجموعی مبلغ سیصد هزار افغانی غرض اعمار مدرسه دینی وزارت معارف، توسط رییس اداره مستقل ارگان های محل به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت، وزارت معارف و اداره مستقل ارگان های محل موظف گردیدند تا قیمت استملاک را به مالک آن پرداخت نمایند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است