وحدت ملی یک ارزش، یک نیاز
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۳/۵/۱ کد خبر: 76093 منبع: پرینت

وحدت ملی یک ارزش و یک نیاز است اما حکومت وحدت ملی سوالی است نیازمند پاسخ.

وحدت ملی یعنی اعتقاد و باور به یک بیرق، به یک سرود ملی، به سرزمین تعریف شده، حرمت گذاشتن به تنوع قومی و فرهنگی، اطاعت از یک قانون، دسترسی شهروندان به فرصت های مساوی، جایگاه بلند قانون بالاتر از هر کس و هر گروه، وحدت ملی یعنی مصونیت زیر چتر قانون برای سی میلیون شهروند افغانستان.

وحدت ملی یعنی ارایه خدمات به صورت منصفانه و با توازن برای همه بخش های کشور، وحدت ملی یعنی زدودن تبعیض و تعصب در نهادهای دولتی.

یگانه راه ایجاد باور و اعتقاد به وحدت ملی ایجاد اداره مشترک و غیر حسابده تحت عنوان حکومت وحدت ملی نیست. حکومت وحدت ملی قبل از آنکه تشکیل گردد باید تعریف شود.

راه نرم گذشت از مبحث تقلب و بی اعتبار شدن روند انتخابات، حکومت وحدت ملی نیست بلکه گذاشتن تهداب های مستحکم نظام است و به قانون سپردن تمامی کسانی که کشور را بخاطر خواست های شخصی خود به پرتگاه بحران و فاجعه بردند.

اگر قرار است حکومت وحدت ملی ایجاد گردد اول باید معلوم گردد که چرا این مبحث به میان آمد، چرا انتخابات افغانستان تا هنوز برنده و بازنده روشن ندارد، چرا حلقه های آشکار و پنهان تقلب هنوز مصونیت دارند؟

حکومت وحدت ملی نباید روپوش برای تحقیر هیچ گوشه از افغانستان باشد. حکومت وحدت ملی نباید مهر تایید به تفوق جویی برای هیج گروه و هیچ کس باشد. اگر حکومت وحدت ملی ساخته می شود باید تفاوت بنیادی و عمیق با هرچه که در تاریخ تجربه کرده ایم داشته باشد تا دیگر وادار و مجبور به تکرار تجربه نشویم.


امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای صالح دقیق گفتید زمانی ما از وحدت ملی زیر عنوان دولت وحدت ملی بحث میداریم باید عدالت اجتماعی ،سیاسی، فرهنگی وملی حکومت کند، نه عناصر ، گروپ و قشر حاکم وفاسد دریک جامعه. آیا واقعا ما چنین تعریفی در وطن خویش داریم، مسلما نه ،انتخابات با خیانت ودزدی به پیش رفت ولی خایین آن چون مهمان در خانه ملت قورمه چلو میزنند.

>>>   بیشکیت امرالله جان، بیخی رقم دانشمندا واری گپ میزنی، والله برای ما که جای افتخاراس، نام خدا...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است