افشای یک جنایت دیگر آمریکاییها در افغانستان
مگر آمریکاییها در پایگاه های نظامی خود چه چیزهایی را می سوزانند که صدها كهنه‌ سرباز آمريكایي كه پيش از اين در تماس با دودهاي ناشي از سوزاندن زباله ‌هاي نظامي بوده‌ اند، هم‌ اكنون دچار سرطان، بيماري‌هاي عصبي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، مشكلات تنفسي و خواب و ناراحتي‌هاي مختلف پوستي شده‌ اند؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۳۹۳/۵/۱ کد خبر: 76085 منبع: پرینت

به گزارش دفتر بازرس کل بازسازی افغانستان، آمریکا در چند ماه گذشته زباله‌های صنعتی خود را برای سوزاندن به کشور ما فرستاده و از این طریق آلودگی زیست‌محیطی گسترده‌ای را به وجود آورده است.

واضح است که حضور نظامي آمريكا در افغانستان شامل ناوگان‌هاي هوایي، چرخبالها، موترهاي زرهي، تسليحات، تجهيزات، نيروهاي نظامي و تاسيسات می گردد که سالانه میلیونها کیلوگرم ضایعات پر خطر سمی و رادیو اکتیو تولید می کنند که معمولا این مواد بدون هیچگونه پوششی رها می شود.

در تمامي این پايگاه‌هاي نظامي آمريكا، سايت‌هاي باز دفع زباله بصورت 24 ساعته فعال بوده و همه انواع زباله از جمله بطري‌هاي پلاستيكي، رنگ، فراورده‌هاي نفتي، مواد منفجره‌ عمل نكرده، مواد خطرناك و حتي اعضاي قطع شده بدن و ضايعات بهداشتي را مي‌سوزانند.

پس مانده سوخت طیاره ها، مايعات روغنی ضایعاتی موترها، مانده سموم آفت‌كش‌ها و قارچ‌كش‌ها که با هدف كنترل مگس‌ها، ‌پشه‌ها، مورچه‌ها و موش‌ها در اختیار نظامیان خارجی است، بطری های شیمیایی، ضايعات بيماري‌هاي عفوني، اعضاي قطع شده بدن و لاشه حيوانات، مواد مخدر دارویي، ضايعات تسليحاتي موجود در مهمات نظامی، ضايعات راديواكتيو موجود در دستگاه های از کار افتاده، تجهیزات آلوده آزمایشگاهی و هزاران مورد مخرب و سمی دیگر، از جمله مواردی هستند که در این زباله دانی ها یا می سوزند، یا دفن می شوند تا محیط زیست کشور ما برای سالیان سال آلوده بماند.

این در سوزاندن زباله ها در چاله های روز باز در حالی است که آمریکا میلیون‌ها دالر صرف ساخت کوره‌های زباله‌سوز در افغانستان کرده است ولی از این کوره ها هیچ استفاده ای نمی شود و حتی زباله های شیمیایی داخل آمریکا نیز به داخل کشور ما فرستاده می شود تا در چاله های رو باز سوزانده شود.

از آنجایی که این پایگاه ها در نزدیک شهرها مستقر هستند، نتيجه دود ناشي از اين ضايعات كه حامل مونوكسيد كربن و ديگر مواد سمي است به آسمان رفته و بر فرار محل زندگی و کار مردم توليد یک مه معلق سمي مي‌كند که بنا به گفته متخصصان پزشکی ارتش آمریکا روز به روز بر تعداد سربازانی که دچار بیماریهای حاصل از این سوزاندن زباله ها می شوند، بیشتر می گردد. صدها كهنه‌ سرباز آمريكایي كه پيش از اين در تماس با دودهاي ناشي از سوزاندن زباله ‌هاي نظامي بوده‌ اند، هم‌ اكنون دچار سرطان، بيماري‌هاي عصبي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، مشكلات تنفسي و خواب و ناراحتي‌هاي مختلف پوستي شده‌ اند.

برخي روش‌هایي كه طي آن ضايعات خطرناك نظامي آمريكا در هوا، خاك، آب‌هاي سطحي و زيرسطحي افغانستان پخش شده‌اند، عبارتند از: سوزاندن زباله‌ها در گودال، كوره‌هاي زباله ‌سوزي، دفن زباله ‌ها و خاكسترهاي آن، پخش زباله، آبراهه ‌هاي ناشي از زباله ‌ها، نشت ذخاير تانكرها، فاضلاب‌ها و آبگيرها و توالت ‌ها .

تازه این در حالی که است که سوزاندن زباله ‌ها مي‌تواند براي سلامت انسان و محيط زيست مضر باشد و مي‌بايست تنها تا وقتي استفاده شود كه امكانات مناسب دفع زباله به شيوه‌هاي بهتر، ايجاد شوند، اما خط مشي پنتاگون اين است كه سوزاندن زباله‌ها هيچ تاثير دراز مدت شناخته شده‌اي بر سلامت انسان‌ها ندارد.

این نشان دهنده آن است كه پنتاگون قوانين آمريكايي و جهاني در رابطه با محيط زيست را ناديده گرفته و در نتيجه آن حجم وسيعي از آلودگي‌هاي خطرناك در هوا،‌ خاك، آب‌هاي سطحي و زيرسطحي سراسر افغانستان پخش شده است.

توجه كنيد كه اگر چه ارتش آمريكا احتمالا اصرار مي‌كند كه به سختي دفع ضايعات راديواكتيو را كنترل مي كند اما چنين اظهاراتي چندان معتبر نيستند. زيرا اگرچه قواعد سخت‌گيرانه‌اي وجود دارند اما زمان و هزينه مورد نياز براي انجام آن‌ها در ميدان جنگ به حدي است كه اغلب فرماندهان نظامي حاضر در افغانستان از آن صرف‌نظر مي‌كنند و ضايعات را در سايت‌هاي باز،‌ مي‌سوزانند.

هر چند که گفتن این جمله دردی را دوا نمی کند، اما بگذارید باز هم بگوییم: حیف که مقامات دولتی افغانستان آنقدر سرگرم زد و بندهای سیاسی و رسیدن به قدرت در دولت آینده هستند که شاید طی این سالها حتی یک بار هم به این فکر نیفتادند که این آمریکاییها چه چیزهایی را می سوزانند و چه میراث آلوده ای را برای ما و آیندگان ما به یادگار می گذارند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب نمیشود که تمام اطلاعات خود را با اوغانها شریک سازند
اجمل(پنجشیری)

>>>   بلا در سر امریکایی ها که این چنین کار باعث امراض گوناگون در بین مردم بیچاره مان میشود. خدا میداند مرده های طالبان ... را نیز عریق میکنند...

>>>   جنایتکاران بیدین غربی را از کشور بیرون کنید . این شیاطین های غربی این قاتلان کفر بیدین هر جنایات را مرتکب میشود . مگر این غربیهای... بیدین کشور بنام اسرایل پلید را بنیانگزاری نکردند ؟؟ بلی این کار را کردند و اهسته اهسته شهروندان کافر غربی را انتقال دادند به سر زمین مسلمانها در فلسطین . این جنایتکاران غربی همین کار را در کشورهای دیگر مسلمین هم خواهد کرد . اینها اهسته اهسته دین یهودی و عیسوی را در افغانستان پاکستان و کشورهای دیگر مسلمان نشین دیگر رایچ میکنند که در اینده بسیار بسیار خطرناک است .

>>>   هه هه هه خبری خواندنی است . آمریکایی ها کجاش با فرهنگ اسلامی سازگار است که این کارش سازگار باشد. و این انتظارات فقط در اندیشه و اعتقاد و اخلاق اسلامی نادرست است نه در اندیشه یک آمریکایی که صرفا به نظام وظیفه خود می اندیشد و به اخلاق واعتقاد اسلامی باوری ندارد.از این گونه آدم ها ما نباید انتظار رعایت معیارهای اسلامی داشته باشیم
غ.ع.قم

>>>   بان که مردم بیچاره افغانستان به این امراض هم مبتلاشود ازدست پنجزماینها که امریکایها کاکاها ګفته است عبدالرحمان اش به یهود پیوست هرکاری راکه بکوند چیزی نمیګوید بازهم ازافغان پیپیر تشکرمیکنیم که این حقیقت های هم افشا کرد
(بهرا قل)

>>>   اوغان ها خیلی خطرناک مردم است باید ازشان بطرسیم زیراکه ما تاجک ها در جریان کمپاین های انتخاباتی که لاف های یک تعداد تاجک رامیشنودیم فکرمیکردیم که ولا حتمآداکتر عبدالله عبدالله برنده است ولی درعمل دیدیم که همان اوغان که مایان ازدید تعصب پشتش حرف میزنیم بازهم بالای شانه همه ملیت های افغانستان نشت البته مثل معمول که درطول تاریخ افراد کلیدی وپربال هست به هرصورت ماوشما زماینکه یک چیزی رانوشته میکنیم البه درموردکدام شخص ویا کدام جیزی باید اولتر ازهمه فکرکینم که این خوب هست یابد که ما نوشته میکینم به هرصورت این حرفهارایه اجمل پنچیشیری ګفتم
(شینواری )

>>>   این تنها یکی از موارد حقوق بشر آمریکایی است
آمریکا از این حقوق ها زیاد رعایت می کنند
بمب اتم می سازند برای حقوق بشر
گازهای گلخانه ای تولید می کند برای حقوق بشر
تسلیحات صادر می کند برای حقوق بشر
زباله های خود را به کشورهای دیگر می فرستد برای حقوق بشر
از اسرائیل و داعش حمایت می کند برای حقوق بشر
می کشد برای حقوق بشر
زندانی می کند بدون محاکمه برای حقوق بشر
نا امنی را در کشورهای اسلامی ایجاد می کند برای حقوق بشر
بشیر لالایی

>>>   هر چیزیکه آنها بسوزانند ضررش به ادازه ای یکروزه سوختاندن آی اس آی و زورمندان فعلی نیست
صبور مزار

>>>   من با صبور موافق هستم .. درست است اين وطن مااست اما مابه وطن خود چه كرديم كه ازامريكاي انتظارداشته باشيم توكسي كه اين مطلب را نوشتي... لاف ازوطن دوستي ميزني برادر حب الوطن من الايمان است درپهلويش النظافت من الايمان هم است ما كه خود را مسلمان ميگيريم كي ؟ چه وقت ؟ كدام كاري براي محيط خود انجام داديم برو اول اطراف خانه خودت راصفاكن تاهمسايه هايت دچار مريضي نشود هروقت خوده ساختيم زمان ميرسد كه بالاي ديگران انتقاد گيريم .... م .ع. ا. مزارشريف

>>>   آن فرقه ای که دم ز حقوق بشر زنند
هر جا بشر عیان شده سنگش به سر زنند
آنانکه پرده بشریت دریده اند
دیگر چگونه دم ز حقوق بشر زنند؟
مستکبران به جشن نشینند و عیش و نوش
مستضعفان به لجه خون بال و پر زنند
گردانده اند واژه حق را به ضد حق
تا خود برند نفع و به مردم ضرر زنند
گویی بشر به شوکتشان ثبت گشته است
کاین سان به دامن بشریت شرر زنند
جز آن گروه هر که بگوید منم بشر
گر دستشان رسد به سرش با تبر زنند!
نامرد ها برای هوا و هوس مدام
بر شیشه هویت زنها حجر زنند!

>>>   صبور راست می گویید.
رضا از غزنی

>>>   واقعا درست گفتی برادرعزیز زمانی افغانستان متحد میشود که به صفت یک مسلمان ویک افغان زنده گی کند وبه همین دونام یکدیگررا بشناسد واحترام قایل گردد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است